AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei! Vi får besøk av broren min med familie i julen. Vi gleder oss veldig til å se dem igjen, spesielt tantebarna mine. Ikke så ofte vi ser dem pga lange avstander. Men jeg kjenner også på at jeg gruer meg litt til alt arbeidet i forkant og under besøket med matlaging, rydding, vasking mens de er her, lite søvn og ingen egentid. Føler meg litt egoistisk når disse tankene kommer. Har selv tre barn som alltid har vært flinke til å holde på med leker og aktiviteter på egenhånd. Broren min har også tre barn, men de må underholdes hele tiden. Og de voksne har en forventning om at når de kommer til oss så kan de voksne slappe av. De voksne roter, barna deres gjør det, men de rydder aldri opp. Ikke hjelper de til med måltider, hverken før eller etter. Nytt glass hver gang de er tørste. Bruker opp alt av håndklær. Tar nytt hver gang de dusjer/skifter bleie osv. Kan ha tydelige forventninger til når det passer dem best å spise de ulike måltidene. Barn som våkner styggtidlig om morgenen og voksne som ikke tar hensyn til at hos oss sover alle litt lenger i helger og ferier. Jeg er allerede sliten pga en krevende jobb og så får jeg litt hetta nå når jeg at på til ligger rett ut med covid. Jeg er avhengig av ferie for å komme meg gjennom krevende arbeidsuker og følge opp egne barn. Hvordan kan jeg hinte til broren og svigerinne mi, så de forstår at jul hos oss ikke skal være ferie for dem? Det makter jeg ikke. Men jeg er også veldig dårlig til å si i fra. Vil ikke tråkke noen på tærne. Hva ville dere gjort? Skal jeg bare bite det i meg og takle ei jul som blir litt ekstra slitsom? Anonymkode: f8686...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Må du invitere dem da? Kan du ikke heller spørre om dere kan feire hos dem, eller hver for dere? Anonymkode: 44a09...130
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan jeg hinte til broren og svigerinne mi, så de forstår at jul hos oss ikke skal være ferie for dem? Dropp hinting og snakk rett fra levra! Kjære dere, er så hyggelig at dere kommer. Men skal dere være her, må dere bidra i hjemmet, passe på deres egne unger og hjelpe til med ALT! Anonymkode: 357d5...41f 14
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): de voksne har en forventning om at når de kommer til oss så kan de voksne slappe av. TS, her tenker jeg du kan være på forkant og si fra til broren din at du regner med de ikke ser på dette som en ferie.. Anonymkode: 01ae4...606 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Hvorfor må du hinte? Der virker veldig svakt og usikkert. Si det rett ut: "hjelp til å rydde opp er dere snill", "vær snill å ikke ta nytt håndkle hele tiden - det blir så mye å vaske for meg", "jeg har covid og er veldig sliten for tiden så er avhengig av at dere hjelper litt til i julen for at det skal gå rundt", "jeg orker ikke å gå og rydde og vaske etter fem ekstra personer hele julen, har nok med mine egne, så viktig at alle legger inn en innsats for at vi skal få det koselig og at også jeg kan slappe av litt" Tenker du burde tatt dette opp da du inviterte/dere ble enige. Da burde du nevnt at det tidligere har blitt mye på deg og at det ikke kan være sånn, så om de skal komme til deg må de bidra med sånn og sånn og sånn... Jeg hadde ikke invitert folk der jeg visste at jeg ikke kunne slappe av, hva er vitsen med det? Anonymkode: dfbb1...a59 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Du utleverer håndklær, og gjemmer resten bort. Det er ikke ta-selv, og de får bruke dem flere ganger. Glass skrives navn på. Gjem resten. Be ungene rydde når de har rodet. Fem ganger om dagen, om nødvendig. Be om hjelp til maten. Slutt å være dørmatte. Anonymkode: bb0a2...ff6 3 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Ikke legg lista så høyt. Og når man har besøk, så rydd når de har reist igjen. Tål at det er litt rot når man er så mange - det er noe jeg har lært meg. Når det gjelder mat, ville jeg spurt om hjelp, eller sagt noe ala dette "åhh, dette var en god frokost. Fint hvis alle hjelper til å ta av bordet, så kan jeg ta pålegget i kjøleskapet, og dere andre putte i oppvaskmaskinen" i en lett tone. Kjøp inn noen billige glass i forskjellige farger og tildel en farge til hver av dem, og si lett at du har gjort det slik at det ikke blir så mye oppvask. Samme med håndkler. Legg bort håndklærne og si: Jeg har lagt inn håndkler på senga deres som dere kan ha når dere er her. Gi beskjed hvis det skulle bli skittent og dere trenger nytt". Si også om kvelden før dere legger dere at "vi kommer til å sove litt lenger i morgen, dere vet hvor dere finner frokost". Vi gjør det alltid klart at vi gjør som vi vil, og at folk kan legge seg når det passer og stå opp når det passer. Vi opplever vel egentlig ikke at de plager oss når vi sover lengre. Jeg er konfliktsky så det holder, men har lært meg å si ting på en lett måte samtidig som jeg gir en klar melding. Da blir det ikke klein stemning. Vi har også en lenestol og et bord på rommet vårt som jeg kan trekke tilbake til når jeg trenger litt alenetid. Mannen min er helt motsatt. Sier da bare at jeg har litt vondt i hodet og trekker meg litt tilbake en liten stund. Lykke til Anonymkode: 18659...737 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dropp hinting og snakk rett fra levra! Kjære dere, er så hyggelig at dere kommer. Men skal dere være her, må dere bidra i hjemmet, passe på deres egne unger og hjelpe til med ALT! Anonymkode: 357d5...41f Enig! Også kan jo du TS legge til at du har nettopp vært syk og ikke orker så mye ekstraarbeid, derfor er det viktig at alle hjelper til. Anonymkode: 18659...737
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 Kommer helt an på. Søsteren min med mann og barn, kjempekoselig. Ene broren min med samboer og barn, null stress. Andre broren min med samboer og barn, total katastrofe. Og det er de som nå har invitert seg selv. Og kommet med kravliste. Krav som har blitt grundig avvist, men som de fortsatt næger om. Ja, det er en slik mor som har skapt 20 sider lange tåder her inne. Englebarna trenger det sånn og slik, innsigelser på menyen, innsigelser på tidspunkt, innsigelser på rekkefølger, innsigelser på innhold på julaften osv. Jeg sier ganske enkelt at de kan feire hos seg selv, men nei. Hun framlegger det nesten som om de kommer for å glede oss, og vi må tilpasse oss dem. Å takke nei til tibudet om å bli beæret med deres tilstedeværelse blir blankt avvist. Jeg tror jeg veit hvorfor de kommer. De har kjøpt stort og dyrt hus for noen år siden basert på høyere inntekt enn de har nå, de har fått to barn, trengt ny bil og så kommer renteøkningen. Jeg har ikke noe imot å ta imot dem på julaften, jeg har råd til fire ekstra gjester. Men jeg er ikke villig til å snu opp ned på den jula jeg ønsker meg og som mine barn er oppvokst med, og som min eldste bror med familie gleder seg til å komme til. Anonymkode: 54675...68c 2 1
Nymerïa Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig! Også kan jo du TS legge til at du har nettopp vært syk og ikke orker så mye ekstraarbeid, derfor er det viktig at alle hjelper til. Anonymkode: 18659...737 Det er jo faktisk et godt poeng. Er de i det hele tatt interessert i å dra noe sted der det har vært covid rett før jul? For det kan jo være at andre i familien din blir syke når du kommer deg og så kan dere fremdeles være smittebærende når de kommer.
solsolsol Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Enig, til søsken må det være lov å si i fra om ting. Skriv en melding så feiger du ikke ut underveis i samtalen. Hei bror Vi gleder oss skikkelig til dere kommer, men jeg vil bare ta opp noe på forhånd Jeg føler noen ganger at dere tenker ferie når dere er hos oss, men vi er også slitne, og trenger at vi alle deler likt på alt som skal gjøres. Kan du snakke med ungene dine om å rydde etter seg? Hvis vi alle prøver å begrense antall glass og håndklær og alt sånt vi bruker blir det mindre vask. Kan vi ta ansvar for matlaging og opprydding annenhver dag? Det med at ungene våkner tidlig tenker jeg er verre å gjøre noe med. Er veldig kjipt å være hos noen som sover lenge om man får beskjed om å være musestille helt til de står opp.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 Problemet her er ikke dem, men deg. Du snakker om å hinte. Nei, du skal ikke hinte. Du skal si rett ut at det er kjempehyggelig med besøk, men at du trenger at de bidrar med matlaging og rydding. Dette er din egen bror så det overrasker meg at du ikke kan snakke med ham. Vær tydelig! Anonymkode: d325c...878 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 solsolsol skrev (6 minutter siden): Enig, til søsken må det være lov å si i fra om ting. Skriv en melding så feiger du ikke ut underveis i samtalen. Hei bror Vi gleder oss skikkelig til dere kommer, men jeg vil bare ta opp noe på forhånd Jeg føler noen ganger at dere tenker ferie når dere er hos oss, men vi er også slitne, og trenger at vi alle deler likt på alt som skal gjøres. Kan du snakke med ungene dine om å rydde etter seg? Hvis vi alle prøver å begrense antall glass og håndklær og alt sånt vi bruker blir det mindre vask. Kan vi ta ansvar for matlaging og opprydding annenhver dag? Det med at ungene våkner tidlig tenker jeg er verre å gjøre noe med. Er veldig kjipt å være hos noen som sover lenge om man får beskjed om å være musestille helt til de står opp. Hadde droppet den første setningen. Å skrive at "dere tenker ferie" kan fort bli oppfattet som et angrep. Tenker jeg da Anonymkode: 357d5...41f 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 solsolsol skrev (18 minutter siden): Enig, til søsken må det være lov å si i fra om ting. Skriv en melding så feiger du ikke ut underveis i samtalen. Hei bror Vi gleder oss skikkelig til dere kommer, men jeg vil bare ta opp noe på forhånd Jeg føler noen ganger at dere tenker ferie når dere er hos oss, men vi er også slitne, og trenger at vi alle deler likt på alt som skal gjøres. Kan du snakke med ungene dine om å rydde etter seg? Hvis vi alle prøver å begrense antall glass og håndklær og alt sånt vi bruker blir det mindre vask. Kan vi ta ansvar for matlaging og opprydding annenhver dag? Det med at ungene våkner tidlig tenker jeg er verre å gjøre noe med. Er veldig kjipt å være hos noen som sover lenge om man får beskjed om å være musestille helt til de står opp. Dropp uthevet setning, samt skriv heller at vi tar ansvar for matlaging og rydding annenhver dag, ikke still det som et spørsmål, bare fastslå at det er slik det blir. Og så hadde jeg gjemt håndklær, om de er der i f.eks fem dager får de klare seg med et håndkle hver rett og slett! Bleiebarn kan eventuelt få et par flere til stellematten, men da typ små håndklær. Anonymkode: 22a06...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 Da begynner du besøket med å samle alle og si høyt: "Nå som vi er så mange samlet er det viktig at alle bidrar for at ting skal gå rundt. Jeg har hatt mye å gjøre på jobb i det siste, samt at jeg har vært syk, så jeg klarer ikke å stå for alt. Også jeg trenger litt ferie. Så noen enkle ting å huske på: - Det tar tid å lage mat så hver familie lager den annen hver dag. - Alle rydder av etter seg etter hvert måltid og setter det inn i oppvaskmaskinen. Ting som brukes utenom settes også inn i oppvaskmaskinen etter bruk. Men husk, glass kan drikkes av flere ganger, vi har ikke ubegrenset av dem. - På badet er det viktig å huske at vi er mange som skal dele en varmtvanns tank, så vær effektive. Håndkler henges opp etter bruk og brukes flere ganger. - Frokost er 11 hver morgen, så fint hvis barna kan prøve å holde støyen nede til 10 så de som trenger det kan sove ut litt. Også frokost lager vi annen hver dag for å avlaste hverandre." Når tantebarna maser sender du de til foreldrene og glem ikke at man skal ikke undervurdere å trekke seg tilbake på soverommet, låse døra og se en episode på Netflix når man trenger det. Anonymkode: 478b2...4d3 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 Hvis du synes det er vanskelig å si ifra, så send en SMS. Vær tydelig, si direkte hva du vil og forventer. For du BØR ha forventninger. Mengden håndklær du synes er greit å bruke, legges på senga til hver enkelt. På stelleplassen likeså. Fjern skittentøysdunkene og de resterende håndklærne. Sengetøy legges på senga, så kan de sette dette på selv, om du ikke orker eller har lyst. Når noe trengs å gjøres hjemme, gir du stekespaden til den du tenker kan ordne maten i stekepanna, den andre potetskrelleren. Støvsuger leveres i hånda, moppen likeså, med beskjed om hva som skal tas over. Alt, stua, kjøkkenet, samma det. Vis hvordan vaskemaskina fungerer, forklar hvor full maskina skal være før den settes på, og at den må tømmes så fort den er ferdig. Si at badet må tas over, vaskemidler og sånt ligger der og der. Det er så enkelt, men likevel så vanskelig. Jeg forstår det, men det må faktisk gjøres. Anonymkode: 35a2a...c98
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 Du må sette grenser. Ikke underholde barna deres, spør om hjelp til matlaging om du vil eller rydding etterpå, ta deg egentid når du vil. Om noen blir fornærmet for at du legger det nedpå litt eller går en tur så viser det bare at det et helt riktig å sette den grensen. Ikke gøy å føle seg brukt. Men de kan heller ikke endre på ting før du gir beskjed. Anonymkode: f879f...8a3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Akkurat sånn er det hos oss også.... Bare at det er hjemme hos foreldrene mine, og det er min stakkars mor på 75 som må gå og rydde etter min brors familie. Når jeg sier fra til min bror, kanskje de kan gå og hente en saks SELV og ikke spørre min mor, når hun nettopp har satt seg i sofaen? Kanskje de kan rydde opp etter barna sine? Kanskje gå og handle SELV hvis barna kun liker den ene yoghurt-typen? etc etc etc Men for min mor er det viktigst av alt å ha en god stemning i familien. Hun vil heller gå og rydde hele dagen og lage mat hver gang min brors barn finner ut at de er litt sultne, og kjøre på butikken og handle for dem flere ganger om dagen, enn at jeg skal ta enda en konfrontasjon og be min bror kjøre på butikken selv, eller rydde selv. Det er et stort stressmoment i jula. Og jeg har prøvd å hjelpe min mor med å rydde etter min brors barn (jeg har selv to barn i samme alder), og hjelpe henne med matlaging mens min bror og hans kone sitter med ansiktet i hver sin mobiltelefon i sofaen, MEN det krever virkelig ALT jeg klarer å samle sammen av styrke, og jeg blir utslitt (mentalt) av tanken på å ta all jobben for min bror. Akkurat som det har vært helt siden vi var små. Og nå har han funnet en kone som er akkurat like lat, og forventer å bli vartet opp. Men jeg vil ikke ødelegge julestemningen for mamma..... Det er en vanskelig balansegang. Anonymkode: 53c9c...3f2 3
solsolsol Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dropp uthevet setning, samt skriv heller at vi tar ansvar for matlaging og rydding annenhver dag, ikke still det som et spørsmål, bare fastslå at det er slik det blir. Og så hadde jeg gjemt håndklær, om de er der i f.eks fem dager får de klare seg med et håndkle hver rett og slett! Bleiebarn kan eventuelt få et par flere til stellematten, men da typ små håndklær. Anonymkode: 22a06...6ac Ja, mange bedre forslag lenger ned her, poenget var bare å faktisk si noe om hva man føler og hva man forventer. Vi har ofte venner på besøk lenge, da synes jeg det er vanskelig å si noe, men til både mine søsken synes jeg det er lett, vi har jo vært i samme hus i mange år og kranglet nok allerede 😅
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 Litt sånn er det når svigerforeldrene mine er på besøk. De tar nytt glass for hver slurk med vann, i stedet for å bare gjenbruke, og tar nytt håndkle hver dag. Jeg løste litt av det ved å informere da de kom at "hvis du setter glasset ditt der borte, så kan du bruke det omigjen", og gjemte unna håndklærne... Jeg hadde aldri orket å ha søsteren min m fam på overnattingsbesøk, jeg er helt utslitt av dem etter få timer. Støynivå, helt andre regler for ungen (dvs, knapt noen som helst regler i det hele tatt virker det som....), de voksne planter seg i sofaen med nesen i mobilen og gir f, osv.. Anonymkode: 19ba3...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå