Proaktiv Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Pga en hendelse i familien har vi jobbet hardt for å finne en løsning som kan hindre vold og overgrep. Vi fant flere men kun noen få som var sikre og samtidig rimelig. Men hvorfor ønsker ikke myndighetene å hindre vold og overgrep ? Joda, politikere snakker gjerne om det når det skjer. Og de henviser med stolthet til partiprogrammene som beviselig ikke blir gjennomført. De svarer faktisk ikke engang når de blir spurt. Jeg har kontaktet en hel del Stortingspolitikere, kommunepolitikere og alle partiene på Stortinget. Men de henviser alle til partiprogrammene og BEHOVET for å gjøre noe men de følger ikke opp det de selv beskriver som et behov. Kommunehelseloven § 3-3-a pålegger kommunene å gjøre tiltak for å hindre vold og overgrep. Det eneste ca 1% av kommunene har gjort et å opprette "samtalegrupper" for de ansatte iflg en pdf med eksakt samme tekst. Jeg har spurt Stortingspolitikere, byråkrater og embetsverk om hvor vi finner en oversikt over tilgjengelige tiltak iht Istanbul konvensjonen. Ingen svarer. Iflg en politiansatt skal det ha vært mange løsninger som har vært tilbudt men myndighetene hemmeligholder mulighetene. Jeg vil gå så langt som å si at myndighetene beskytter drapsmenn og voldtektsmenn bedre enn de ivaretar ofrene. Iflg politiets egne statistikker(f.eks. Nasjonal drapsoversikt) er det flest drap i egen bolig (30%). Deretter kommer drap i felles bolig (25-30%) og så videre nedover. Mange drap kunne BEVISELG vært forhindret basert på det jeg leser i avisene.. Hadde f.eks. Politidirektoratet eller Hjelpemiddelsentralen laget en oversikt over mulige tiltak ville det antagelig kostet myndighetene ca 10.000,- pr år. Forskningsinstitusjonene gjør mye bra ved å påpeke problemene. Men de er ikke riktig instans for å få slutt på slike hendelser. Det må politikerne, byråkrater og embetsverk gjøre. 1 mars i år hadde Justisdepartementet en pressekonferanse mht en rapport de hadde bestilt (fra Menon Economics). Der fremkommer det at i 2021 var samfunnskostnadene 93 MILLIARDER. Idag sikkert over 100 milliarder. Om vi ser for os et drømmescenario der alle drap i egen bolig blir forhindret ville det spart samfunnet for over 30 milliarder. Dette er 30 milliarder som kunne vært brukt til andre helsetiltak, mer penger til politiet og annet. Hadde myndighetene laget en liste som kommunene kunne liste videre til kunne alle som har opplevd vold og overgrep eller truet kunne sikre seg for en rimelig kostnad. Idag sitter jeg med inntrykk av at 4 av 10 unge jenter ikke tør lukke opp om de er alene hjemme. Problemet er så absolutt et problem for mange av de som ikke har opplevd overgrep enda. Isteden nekter myndighetene de som er utsatt å skaffe egne løsninger ved at de bryter Istanbul konvensjonen som pålegger dem å fortelle on hva som finnes. Det vil være feil å si at myndighetene oppfordrer til drap og overgrep, men det må være lov å si at myndighetene lukker øynene eller snur ryggen til de som opplever tragedier og ivaretar overgriperne i større grad enn de som opplev er overgrep. Hvordan kan vi leve med slike politikere? Flere liv kunne vært reddet og milliarder i samfunnskostnader kunne vært spart ved å spandere 10.000,- i året. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Proaktiv skrev (1 minutt siden): vi jobbet hardt for å finne en løsning som kan hindre vold og overgrep. Vi fant flere men kun noen få som var sikre og samtidig rimelig. Hvilke løsninger helt konkret er det? Takk for at du står på! Det er veldig viktig å kjempe mot vold og overgrep. Grusomt at du ikke blir tatt alvorlig av politikerne. Kan du prøve å slå deg sammen med Du Eier Meg Ikke organisasjonen? De får til innmari mye bra og har endelig etter mange års prisverdig arbeid fått en fot innenfor hos politikerne. Sitter du på konkrete løsninger mot vold og overgrep tenker jeg det også er bra å slå deg sammen med krisesentersekretariatet og NKVTS Anonymkode: ee44a...290 1
Proaktiv Skrevet 13. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2023 Det er som nevnt mange løsninger med kamera og annet, men for oss var problemet at dette skjedde i en bygård i Oslo der beboer ikke kunne (eller ville) stikke hodet ut for å se hvem som ringte på. I bygården/blokka var det calling men problemet var at den som ville inn utga seg for en annen over callinganlegget. Bygården hadde ikke kamera og beboerne fikk heller ikke lov å sette det opp fordi det ble "urydding" utenfor. Fant derfor en løsning der beboer blir identifisert (navn) ved bruk av eksisterende ringeklokke. Dermed blir det ingen fikling med dyr installasjon og beboer kan enkelt velge om hun vil åpne eller ikke. Identifikasjonen skal kunne lagres og en slipper all uønsket plaging. Men saken er altså ikke hvilken løsning som var best for oss, men at det finnes flere løsninger der ute. Derfor må myndighetene gjøre som de er pålagt og informere befolkningen om alle løsninger som finnes. Uten den oversikten velger myndighetene å bryte loven for å gi voldelige overgripere frihet til å plage/skremme, men i verste tilfelle utføre drap og andre overgrep mot de som er utsatt. Jeg har jo lest om andre tilfeller der politiet ikke engang har svart på ønske om besøksforbud. I et av disse tilfellene ble en 1 år gammel baby foreldreløs fordi politiet "ikke hadde tid" eller ressurser til nødvendige tiltak. Det jeg ikke forstår er hvorfor politikerne og byråkratene ikke ønsker å hindre vold og overgrep når det finnes løsninger.
Proaktiv Skrevet 14. desember 2023 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Bare for å fylle opp med mer info med det som synes å være politikerne og byråkratenes ønsker: Kommunehelseloven sier at kommunene skal legge opp til å hindre vold og overgrep. "Å snakke om det" er slik jeg ser det ikke et tiltak for å hindre vold og overgrep selv om det var det vår statsminister sa vi skulle gjøre i 2019. De som har blitt drept har sikkert forsøkt å snakke gjerningsmannen fra det uten at det var til hjelp. Enkelte kommuner har likevel opprettet SAMTALEGRUPPER for at de ansatte skal snakke om det. Og for å gjøre saken enda verre sa vår justisminister i en pressemelding i 2020 at denne paragrafen "var ment som et forslag". Så alvorlig så altså politikerne på problemene relatert til vold og overgrep. I 2017 ratifiserte Norge Istanbul konvensjonen som bl.a. sier at MYNDIGHETENE skal informere om tiltak for å hindre vold og overgrep. Denne informasjonen har aldri eksistert fordi Politidirektoratet eller andre ikke ønsket å lage en slik oversikt. Hadde derimot det blitt laget en slik oversikt kunne kommuner , Hjelpemiddelsentralen, og andre linket til den oversikten. Iflg kontakt med NKVTS for noen år tilbake hadde de ikke mandat til å lage en slik oversikt over hjelpemidler. Krisesentersekreteriatet har ikke engang svart på de 2-3 siste mailene jeg sendte for litt tid tilbake. MYNDIGHETEN VELGER ALTSÅ BEVISST Å IKKE INFORMERE OM HVILKE TILTAK BEFOLKNINGEN KAN GJØRE SELV. DE GIR HELLER IKKE ANDRE MANDAT TIL Å FORTELLE HVILKE HJELPEMIDLER SOM FINNES UTOVER "Å SNAKKE OM DET". De velger å ikke invistere ca 10.000,- pr år (tilsvarende vedlikehold av et blomsterbed i en rundkjøring) for å spare milliarder og hindre at barn vokser opp uten biologiske foreldre. EN ENESTE VOLDTEKT (av de ca 20.000 som sannsynligvis skjer i Norge hvert år) ville spart inn kostnadene. Iflg NKVTS er det 50.000-70.000 eldre over 60 år som idag har opplevd vold og overgrep i nære relasjoner. Jeg må si at jeg er lei meg på våre eldre sine vegne at myndighetene snur ryggen til dem og kanskje ler av dem når de ikke lenger er der. For alle oss andre som bryter f.eks straffeloven § 196 vil dette føre til fengsel, men når myndighetene bryter loven slik at drap og overgrep skal få fortsette er det ikke straffbart ved å beskrive tiltak som "forslag". Om det å være politikere betyr at de skal gi f... i alle som trenger hjelp må vi ant velge andre politikere. Og vi må velge politikere som lager lover som skal følges fremfor å le av barna som istedenfor å miste sine nærmeste kunne vokst opp i trygge hjem med foreldre som elsker dem, - slik det synes å være slik JEG oppfatter myndighetenes motvilje til å stoppe vold og overgrep. Endret 18. desember 2023 av Proaktiv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå