lillefinger Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Har merket meg at det er nesten ikke noe fokus på kristent budskap i de nye juleseriene på nrk. Den siste som hadde litt fokus på Santa Lucia eller juleevangeliet var jul i svingen. Ofte i disse seriene er jo julenissen med/snakket om, og i utgangspunktet er jo julenissen også en helgen på samme skala som Santa Lucia. Jeg synes det er litt dumt at det ikke er med i juleseriene. Hva synes dere? 3 3
Arkana Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Det er vel så enkelt som at de fleste av oss ikke feirer kristen jul. Feks. går bare ca en halv million nordmenn i kirken på julaften, og tallet synker kraftig for hvert år, og da må vi huske på at en del ikke-kristne går i kirken på akkurat julaften fordi de synes det er koselig eller bare har tradisjon for det (akkurat som at mange ikke-kristne gifter seg i kirken). Så TV-kanalene ønsker nok rett og slett å lage julekalenderen som inkluderer og når ut til flest mulig seere og de aller fleste vil ikke kjenne seg igjen i en kalender med kristent budskap. Endret 13. desember 2023 av Arkana 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 lillefinger skrev (12 timer siden): Har merket meg at det er nesten ikke noe fokus på kristent budskap i de nye juleseriene på nrk. Den siste som hadde litt fokus på Santa Lucia eller juleevangeliet var jul i svingen. Ofte i disse seriene er jo julenissen med/snakket om, og i utgangspunktet er jo julenissen også en helgen på samme skala som Santa Lucia. Jeg synes det er litt dumt at det ikke er med i juleseriene. Hva synes dere? Det er en annen religion som har gjort inntog i Norge, og de skal ikke ha noe kristendom verken i barnehage, skole eller på tv. Om noen år er det sikkert ikke lov med synlig julepynt og juletrær på sykehus, i sentrum o.l Anonymkode: 04ebe...58a 1 2
AndreaJohan Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 12 hours ago, lillefinger said: Har merket meg at det er nesten ikke noe fokus på kristent budskap i de nye juleseriene på nrk. Den siste som hadde litt fokus på Santa Lucia eller juleevangeliet var jul i svingen. Ofte i disse seriene er jo julenissen med/snakket om, og i utgangspunktet er jo julenissen også en helgen på samme skala som Santa Lucia. Jeg synes det er litt dumt at det ikke er med i juleseriene. Hva synes dere? Nordmenn er ikke religiøse. Hvorfor skal det da mases om kristendom? 4
Fiske Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Facinerer meg hvor mange kristne som ikke vet at kristendommen stjal eksisterende tradisjoner for å lettere få folk til å godta den nye religionen. Julenissen er ikke fra kristendommen. Julenissen har eksistert lenge og ble blandet sammen med kristen helgen. At Norge har julekalendere uten kristendom er helt topp! For vi har feirt jul (jol) lengre enn vi har hatt kristendom, og vi har hatt julenisse lengre enn vi har hatt kristendom. Sitat fra internett: «Jól er en gammel germansk betegnelse på månefasen i den mørkeste tiden på året. Kilde Julenissen har røtter i førkristen fedredyrkelse, og det er Odin som skjuler seg bak julenissemasken, og "Jolnir" (Julenir) er et av navnene til Allfader Odin. Odin kom fra det kalde nord. Han red over himmelen midtvinters på sin hvite 8-beinte hest Sleipner, og han hadde stor kappe og langt hvitt skjegg.. . Han fikk også rapporter om hvem som var slemme og snille blant menneskene. Det var vanlig at barna satte ut et nek (julenek) på jordet til Odins hest. Det hendte seg også at barna satte ut ting som gulrøtter i skoene sine som de satt ved bålet/skorsteinen da kunne Odin gå ned pipen/ildstedet og hente maten for å fore Sleipner, og deretter legg igjen en liten godbit til barna.» Endret 14. desember 2023 av Fiske 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Har aldri vært fokus på kristent budskap i julekalendere. St. Lucia feiringen er forøvrig ikke religiøst en gang. Det er et svensk reklamestunt som en avis diktet opp. Har null og niks med kirken å gjøre. Julenissen i norsk tradisjon har heller ingen kobling til helgenfiguren. Nissen fantes før helgenen. Anonymkode: 5d49e...a1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Har aldri vært fokus på kristent budskap i julekalendere. Anonymkode: 5d49e...a1a Joda, Jens Petrus leste juleevangeliet på julaften. Og før det var det en serie med Lise Fjeldstad som også hadde mer kristent fokus. Anonymkode: 5a190...030 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Fiske skrev (6 timer siden): Facinerer meg hvor mange kristne som ikke vet at kristendommen stjal eksisterende tradisjoner for å lettere få folk til å godta den nye religionen. Julenissen er ikke fra kristendommen. Julenissen har eksistert lenge og ble blandet sammen med kristen helgen. At Norge har julekalendere uten kristendom er helt topp! For vi har feirt jul (jol) lengre enn vi har hatt kristendom, og vi har hatt julenisse lengre enn vi har hatt kristendom. Sitat fra internett: «Jól er en gammel germansk betegnelse på månefasen i den mørkeste tiden på året. Kilde Julenissen har røtter i førkristen fedredyrkelse, og det er Odin som skjuler seg bak julenissemasken, og "Jolnir" (Julenir) er et av navnene til Allfader Odin. Odin kom fra det kalde nord. Han red over himmelen midtvinters på sin hvite 8-beinte hest Sleipner, og han hadde stor kappe og langt hvitt skjegg.. . Han fikk også rapporter om hvem som var slemme og snille blant menneskene. Det var vanlig at barna satte ut et nek (julenek) på jordet til Odins hest. Det hendte seg også at barna satte ut ting som gulrøtter i skoene sine som de satt ved bålet/skorsteinen da kunne Odin gå ned pipen/ildstedet og hente maten for å fore Sleipner, og deretter legg igjen en liten godbit til barna.» Ja «internett» er en utømmelig kilde… Anonymkode: ae2b7...e11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er en annen religion som har gjort inntog i Norge, og de skal ikke ha noe kristendom verken i barnehage, skole eller på tv. Om noen år er det sikkert ikke lov med synlig julepynt og juletrær på sykehus, i sentrum o.l Anonymkode: 04ebe...58a Det er ikke folk med andre religioner som jobber for å sekularisere julen, det er de som ikke er religiøse. Finnes vel knapt mer intolerant gjeng enn humanetisk forbund. Anonymkode: e3c73...bca 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Minner meg forresten om da det ble bråk av at NRK viste den danske julekalenderen om Jesus og Josefine. Anonymkode: 5a190...030
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Minner meg forresten om da det ble bråk av at NRK viste den danske julekalenderen om Jesus og Josefine. Anonymkode: 5a190...030 Den serien er så koselig 😍 Anonymkode: 7147a...47c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 Synes det er helt greit. Er ikke kristen og savner det ikke. Anonymkode: 972af...093 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke folk med andre religioner som jobber for å sekularisere julen, det er de som ikke er religiøse. Finnes vel knapt mer intolerant gjeng enn humanetisk forbund. Anonymkode: e3c73...bca Er HEF imot juletrær? Anonymkode: 972af...093 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Minner meg forresten om da det ble bråk av at NRK viste den danske julekalenderen om Jesus og Josefine. Anonymkode: 5a190...030 Har det vært bråk rundt den? De har vel vist den mange ganger? Jeg tenkte nemlig på akkurat den her en dag, og undret meg over hva slags reaksjoner som hadde kommet om den hadde blitt sendt idag. Likte den selv så godt da jeg var liten. Anonymkode: 66f7e...e94
Ullvott Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Siden noen nevner Jul i Skomakergata som eksempel på kristent budskap her, så er det vel greit å minne om følgende: I alle de 24 episodene viste de østtyske dokkefilmer om menneskerettighetene. Det finnes vel knapt noe mer sekulært enn akkurat det. Endret 14. desember 2023 av Ullvott 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja «internett» er en utømmelig kilde… Anonymkode: ae2b7...e11 Vedkommende oppga jo kilde. Øystein Vangsnes, professor i nordisk språkvitenskap ved Norges arktiske universitetet burde vel være troverdig nok. Anonymkode: 972af...093 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 Nrk har anti-kristen agenda. De innrømte til og med at de aldri ansatte bekjennende kristne. Nå er de ansatte enten muslimer eller aktive Human-etikere. Anonymkode: ca34f...50f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nrk har anti-kristen agenda. De innrømte til og med at de aldri ansatte bekjennende kristne. Nå er de ansatte enten muslimer eller aktive Human-etikere. Anonymkode: ca34f...50f Akkurat det kan jeg gjerne få se kilde på. Anonymkode: 972af...093
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 lillefinger skrev (På 13.12.2023 den 12.23): Har merket meg at det er nesten ikke noe fokus på kristent budskap i de nye juleseriene på nrk. Den siste som hadde litt fokus på Santa Lucia eller juleevangeliet var jul i svingen. Ofte i disse seriene er jo julenissen med/snakket om, og i utgangspunktet er jo julenissen også en helgen på samme skala som Santa Lucia. Jeg synes det er litt dumt at det ikke er med i juleseriene. Hva synes dere? Hvorfor må det være det? Vi er for eksempel ikke kristne. Barna lærer om Jesus og Bibelen, på lik linje som de lærer om buddhisme og islam. Men noen BUDSKAP trenger vi virkelig ikke i 2023. Anonymkode: 80acf...b26
Batteri Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 1.13): Det er en annen religion som har gjort inntog i Norge, og de skal ikke ha noe kristendom verken i barnehage, skole eller på tv. Om noen år er det sikkert ikke lov med synlig julepynt og juletrær på sykehus, i sentrum o.l Anonymkode: 04ebe...58a Må være slitsomt å gå rundt og være så paranoid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå