Gå til innhold

Bemanningsproblemer i bhg og kontaktsøkende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2.5 som går andre året i bhg, på småbarns. 

Han stortrivdes det første året. Da var de 10 barn på avdelingen, og 3 voksne fast på den avdelingen (og så hadde de folk på topp, så de oppfylte kravet om antall voksne pr barn..). 

Men nå i år har de utvidet til 12 barn på avdelingen. De er fremdeles bare 3 voksne fast.. 

Og det er så mye bemanningsproblemer... Det er vikarer her og der, og studenter, og sykdom, og tull og tøys. 

Det er også MYE mer styr med alle ungene. Det er 8 ett-åringer, bare 4 to-åringer. Vi opplever at det er forferdelig mye støy der. Det hjelper ikke at de ofte har tv'en på, på full guffe... Som i kjempehøyt. 

Barnet vårt har "fått skryt" for at han er så flink til å leke selvstendig. 

Men nå i høst mistrives han tydelig mer og mer. Han vil ikke gå i barnehagen. Når vi først kommer oss dit, løper han som regel inn på avdelingen. Noen ganger har det vært grining, men det er svært sjelden. 

Det vi derimot opplever er at han er ekstremt sliten når vi henter. I tillegg til dette med at han er veldig klar på at han ikke vil. 

Vi har også mange ganger opplevd å bli oppringt og bedt om å hente, fordi han går og smågriner, bare vil sitte på fanget, ikke vil gå ut for å leke, osv.. Og det har de ikke kapasitet til å håndtere. Når vi kommer for å hente, er det gjerne én vikar helt aleine med ungene, og de sitter plumpet foran tv'en med lyden på full.. 

Vi har jo bare x antall sykt-barn-dager å ta av, og vi har faktisk jobber vi må gjøre også - ingen av oss har jobber hvor andre tar over og gjør den når vi ikke er der. 

Noen råd her? Altså, er det ok at de støtt og stadig sender et barn hjem, ikke fordi han er syk, men fordi de ikke har kapasitet til å sitte og lese bok eller ha ham på fanget litt..? 

Vi henter alltid når de ber om det, det er uaktuelt å la ham være der når de sier han går og smågriner, og vi vet at de ikke trøster... 

Anonymkode: 32a03...673

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd, bare at jeg synes dette er så trist for barn og foreldre, en skummel utvikling. Og så frustrerende det må være for de ansatte som vil gjøre en god jobb og ha en kvalitets arbeidsplass. 

Tenker at det beste er å ta det opp med barnehagen, på en måte som viser din bekymring, men ikke på en måte som kan mistolkes som kritikk og anklagelser. Det må hverfall tas opp!

Anonymkode: bf2bd...d2e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ingen råd, bare at jeg synes dette er så trist for barn og foreldre, en skummel utvikling. Og så frustrerende det må være for de ansatte som vil gjøre en god jobb og ha en kvalitets arbeidsplass. 

Tenker at det beste er å ta det opp med barnehagen, på en måte som viser din bekymring, men ikke på en måte som kan mistolkes som kritikk og anklagelser. Det må hverfall tas opp!

Anonymkode: bf2bd...d2e

Det er akkurat det som gjør det så vanskelig. Ped-leder på avdelingen er et fantastisk menneske, som virkelig brenner for og bryr seg om barna. 

Det er bemanningskrise i hele kommunen, mange barnehager har måttet helt eller delvis stenge flere ganger det siste året pga det er så høyt sykefravær og umulig å få vikarer. 

Så det er ikke "bare" å forlange at de skal ha nok folk på jobb til å ha tid til å ta seg av alle behov hele tiden.. 

Men samtidig så må jo noe gjøres når barn mistrives.. Går kanskje an å starte med å ta opp det med tv og lyd, og foreslå at de kanskje har lavere lyd.. 

Skrevet

Skriv en klage der dere påpeker at dere opplever bemanningssituasjoene som et problem og vis til dette med for eksmepel en vikar på 12 barn med TV på full guffe og gi samtidig ros til pedleder som forsøker utøve en god jobb i en umulig situasjon, send klagen til kommunen med cc til barnehagen

Anonymkode: 4653e...e13

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er barnehagevikar nå en kort periode, og har selv to små. Det gjør skikkelig vondt i hjertet å se de store bemanningsproblemene rundt omkring, og det skaper ofte stor uro i barnegeuppene. 

Det er jo ikke ok å sende barn hjem pga manglende kapasitet, men samtidig så får du jo i det minste høre sannheten de barnehagen. Var et sted hvor det var helt forferdelig med uro, mange av barna mobbet hverandre, slo, bet og gråt. Ved henting så pedagogen at de hadde hatt en kjempefin og rolig dag. Da gråt jeg i bilen på vei hjem. Det jeg er nå er det mye bedre, men ett barn ble sendt hjem i går av samme årsak som du nevner her. Da var det bare meg og styrer på avdelingen, og ingen faste, pga omgangssyke.

De gjør så godt de kan, men det hjelper nok med klager fra foreldrene sånn at daglig leder kan videreformidle misnøyen til de som deler ut ressursene. Så si ifra, oppriktig men hyggelig, om det går.

Høres ut som de trenger flere faste med mindre fravær, evt fast vikar. 

Anonymkode: a37b5...72a

Skrevet

Høres ut som styret ikke henger helt med i svingene også.  Har de så problemer med bemanningen bør de redusere åpningstidene tenker jeg. Altså, helst få lov å ansette flere folk, men det er dessverre ikke slik man opererer her til lands tydeligvis... Vet om mange som har fagbrev som barnehageansatt(eller hva det nå heter) som aldri får seg jobb fordi det bare er merkelige %-stillinger å få tak i. Trist 

Anonymkode: c6928...e58

Skrevet

Tv i barnehagen? Er dette vanlig? 

Jeg tenker at bemanningskrise er en ting, det skjer jo mange steder nå, også i vår barnehage, men å bruke tv som barnevakt i barnehagen? Det skurrer for meg. Man blir jo fort sliten av mye lyd, og tv-støy på toppen av vanlig barnehage-støy kan bli voldsomt. Det er innafor å tilbakemelde.

Og 1 person på avdelingen er vel ikke forsvarlig? Spesielt hvis det er 12 barn... jeg hadde nok klaget. Men hvis de ikke får tak i folk er vel alternativet at de stenger?  Utfra det du beskriver hadde ikke jeg følt meg trygg på at barnet mitt var ivaretatt her.

Anonymkode: ee53c...c07

• Liker 4
Gjest ufiltrert
Skrevet

Er vel som alt annet privatisert kapitslistsøppel. Eierne skal tjene penger koste hva det koste vil, i dette tilfellet barna deres utvikling.

Og er det kommunal barnehage ja da vet man jo hva som skjer med støtten dit, det forvinner under bordet i svinn i kommunens ordførendes nevøs søsters entrepenadfirma.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tv i barnehagen? Er dette vanlig? 

Jeg tenker at bemanningskrise er en ting, det skjer jo mange steder nå, også i vår barnehage, men å bruke tv som barnevakt i barnehagen? Det skurrer for meg. Man blir jo fort sliten av mye lyd, og tv-støy på toppen av vanlig barnehage-støy kan bli voldsomt. Det er innafor å tilbakemelde.

Og 1 person på avdelingen er vel ikke forsvarlig? Spesielt hvis det er 12 barn... jeg hadde nok klaget. Men hvis de ikke får tak i folk er vel alternativet at de stenger?  Utfra det du beskriver hadde ikke jeg følt meg trygg på at barnet mitt var ivaretatt her.

Anonymkode: ee53c...c07

Vet ikke hva som er vanlig. 

Det var ikke engang en tv i rommet på småbarns-avdelingen eldstemann gikk på, men det var før covid. Da var det overhodet ikke de samme bemanningsproblemene, det er noe som har kommet etter covid. 

På storebror sin storbarn-avdeling bruker de tv'en litt, men det er hovedsaklig for å se salaby, pedagogisk opplegg, og av og til film. Det er altså en sjelden gang iblant. 

Mens på lillebror sin småbarns-avdeling er det altså daglig tv.. Og ikke pedagogisk tv heller, men Brannman Sam o.l. på full guffe, med voldsom hoiing og lyd og hurramegrundt. 

Jeg synes det er kjempeslitsomt med tv når jeg er sliten, så jeg skjønner ikke helt hva de tenker med når de setter det på slutten av dagen, og full guffe.. Det er ihvertfall ikke for ungene sin skyld. Og så kommenterer de selv hvor slitsomt det er for ungene i bhg, med så mye inntrykk og ting som skjer.. 

Spesielt ille når 8 av 12 er på ett-årskullet, i den aldersgruppen hvor anbefalingene er ingen skjerm.. Og ihvertfall ikke "skjerm uten at en voksen sitter og prater om det som skjer".. 

Hadde de satt på en lydbok, hadde det vært en annen ting, men det fenger vel ikke like mye. 

Skrevet

Gå sammen i FAU å klag og rop høyt om lav bemanning!! Vær så snill og gjør det! Skrik det ut til lokalavisa og til ledelsen på toppen! 
Hilsen frustrert og sliten barnehageansatt som jobber med underbemanning hver dag 

Anonymkode: f1f22...e8a

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spør bare åpent: er det noe som kan ha skjedd i livene deres eller endringer som har gjort sønnen din mer klengete? Selv med full vanlig bemanning hadde de ikke hatt kapasitet til at ett barn opptar en voksen dag inn og dag ut. Og de ringer deg for de ser han ikke trives. Som de sier i vår barnehage: barnet må være i form til å følge normal barnehagehverdag, som ofte er kaos og full fart. 

Anonymkode: 5f2b9...2b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg spør bare åpent: er det noe som kan ha skjedd i livene deres eller endringer som har gjort sønnen din mer klengete? Selv med full vanlig bemanning hadde de ikke hatt kapasitet til at ett barn opptar en voksen dag inn og dag ut. Og de ringer deg for de ser han ikke trives. Som de sier i vår barnehage: barnet må være i form til å følge normal barnehagehverdag, som ofte er kaos og full fart. 

Nei. Han er ikke noe mer klengete og sutrete hjemme. Han er det i bhg, mest sannsynlig fordi han blir sliten av alt det ekstra bråket. Som sagt: det var to færre barn på avdelingen forrige år, nå er det både 2 flere barn, OG 8 av dem er ettåringer. I fjor var han blant de 4 minste på avdelingen, nå er det stikk motsatt, og et markant høyere støynivå enn det var i fjor. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Han er ikke noe mer klengete og sutrete hjemme. Han er det i bhg, mest sannsynlig fordi han blir sliten av alt det ekstra bråket. Som sagt: det var to færre barn på avdelingen forrige år, nå er det både 2 flere barn, OG 8 av dem er ettåringer. I fjor var han blant de 4 minste på avdelingen, nå er det stikk motsatt, og et markant høyere støynivå enn det var i fjor. 

Skjønner, jeg tenkte bare det var verdt å spørre om det var noen endringer. De fleste barn er ikke klengete hjemme i sine omgivelser, men mer klengete i barnehagen. Typisk når de ringer og sier at allmenntilstanden er nedsatt i barnehagen, men de kvikner til hjemme. De må ringe dere når de opplever han ikke har det bra i barnehagen, også blir det opp til dere om dere henter eller ikke egentlig. Jeg forstår godt dere henter, og at det er begrenset med dager man kan det. Har dere vurdert å søke om en annen barnehage? Slik jeg ser situasjonen i barnehage nå, er det ganske låst med bemanning i seg selv, selv om de gjerne vil gjøre noe i barnehagen. Det er veldig mye sykdom, også blant personale, få faste vikarer. Men de må klare skape noe form for ro selv om det er mange barn. Jeg ville tatt et møte og hørt med dem hva de tenker. Åpent spurt: Jeg ser han trives mindre. Hva tror dere er grunnen? Ok. Hva er tiltakene?

Er de noe ute? Kan de være mer ute? Mindre støy, mer aktivitet. Jeg ville også foreslått å skru av den TV-en og prøve skape mer balansert miljø inne. Hvorfor er TV-en på egentlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men hva kommer dette støynivået av? Er det kun tven? På basen til sønnen min er de også 7-8 ettåringer og 4-5 toåringer. Der er det veldig rolig og behagelig. Ett barn gråter mye og ofte har jeg lagt merke til, men det kan jo ha allverdens grunner. Resten er veldig harmoniske. Her er det 4 faste voksne da, som er nokså stabile.

Også må dere prøve å få dem til å fjerne tven, det har ingenting på en småbarnsavdeling å gjøre. Klart det blir et uromoment! 

Skrevet

Kom til å tenke på en ting til: når leverer dere og henter? Har dere mulighet til å levere / hente noe annerledes så han får kortere dager i barnehagen? Som en liten tilvenning til. Det er også flere faste ofte midt på dagen. 

Skrevet

TV i barnehagen? What?

Anonymkode: 51ccf...cbc

• Liker 1
Skrevet
Anononyma skrev (11 timer siden):

Men hva kommer dette støynivået av? Er det kun tven? På basen til sønnen min er de også 7-8 ettåringer og 4-5 toåringer. Der er det veldig rolig og behagelig. Ett barn gråter mye og ofte har jeg lagt merke til, men det kan jo ha allverdens grunner. Resten er veldig harmoniske. Her er det 4 faste voksne da, som er nokså stabile.

Også må dere prøve å få dem til å fjerne tven, det har ingenting på en småbarnsavdeling å gjøre. Klart det blir et uromoment! 

Rett og slett alt for lite rom i forhold til antall unger. Og så er det nok noe med bemanningen, at ungene blir ekstra urolige og oppkavet når det er uforutsigbart hvem som er der, mye vikarer, og det innimellom bare er én fast ansatt på avdelingen, som da alle barna graviterer mot siden hun er den de er trygg på. 

På småbarnsavdelingen til storebror, før covid, var det også ekstremt rolig og fredelig. Der var de bare 10 barn, da, men likevel, da var det dønn stabil bemanning, og vikarer og omrokkering på ansatte for å dekke opp fravær var det særdeles lite av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kom til å tenke på en ting til: når leverer dere og henter? Har dere mulighet til å levere / hente noe annerledes så han får kortere dager i barnehagen? Som en liten tilvenning til. Det er også flere faste ofte midt på dagen. 

Nei, vi kan ikke hente og levere annerledes. Det gjør ham også mer urolig. Han trenger å komme tidlig, få en rolig start. Han hadde gjerne likt å bli hentet tidligere, men det går altså ikke, vi er i full jobb og vi kan ikke drive å gå fra jobb kl to liksom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner, jeg tenkte bare det var verdt å spørre om det var noen endringer. De fleste barn er ikke klengete hjemme i sine omgivelser, men mer klengete i barnehagen. Typisk når de ringer og sier at allmenntilstanden er nedsatt i barnehagen, men de kvikner til hjemme. De må ringe dere når de opplever han ikke har det bra i barnehagen, også blir det opp til dere om dere henter eller ikke egentlig. Jeg forstår godt dere henter, og at det er begrenset med dager man kan det. Har dere vurdert å søke om en annen barnehage? Slik jeg ser situasjonen i barnehage nå, er det ganske låst med bemanning i seg selv, selv om de gjerne vil gjøre noe i barnehagen. Det er veldig mye sykdom, også blant personale, få faste vikarer. Men de må klare skape noe form for ro selv om det er mange barn. Jeg ville tatt et møte og hørt med dem hva de tenker. Åpent spurt: Jeg ser han trives mindre. Hva tror dere er grunnen? Ok. Hva er tiltakene?

Er de noe ute? Kan de være mer ute? Mindre støy, mer aktivitet. Jeg ville også foreslått å skru av den TV-en og prøve skape mer balansert miljø inne. Hvorfor er TV-en på egentlig? 

Bytte barnehage går ikke. Det er sånn i alle barnehagene. Og alle er stappfulle, "fritt valg" er kun teoretisk. En venninne har barn i "nabobarnehagen", og der høres det ut som det er minst like ille (unge som til stadighet ikke blir skiftet på, og kommer hjem med størknet bæsj og knallrød rumpe flere ganger i uken...)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gå sammen i FAU å klag og rop høyt om lav bemanning!! Vær så snill og gjør det! Skrik det ut til lokalavisa og til ledelsen på toppen! 
Hilsen frustrert og sliten barnehageansatt som jobber med underbemanning hver dag 

Anonymkode: f1f22...e8a

Akkurat dette. 

I det yrket driver de rovdrift på de ansatte. Det er en grunn til at ingen vikarer blir værende. 

Anonymkode: 14075...4f7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...