AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Jeg har en nabo - gift og ett barn, godt utdannet, reflektert, smart, velstående dame - som flere ganger i uka tar kontakt med meg - alenemor til tre, fulltidsstilling i krevende jobb, trener for håndballaget - for at jeg skal kjøre hennes barn på skolen. Sånn ca kl 7 nesten hver morgen kommer den samme meldingen - ‘Kjører du? Kan Ole sitte på?’ Er det ikke litt merkelig? Sånn prinsipielt? Anonymkode: 5b59f...78a 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Hvis du ikke ønsker at Ole sitter på så sier du nei eller ignorerer meldingene. Du kan jo også begynne å sende melding om dine kan sitte på innimellom så blir det litt mer rettferdig? Jeg personlig ser ikke problemet med at Ole sitter på om du allikevel skal kjøre til skolen, men dere kan jo bytte på det, ta annenhver uke eller noe. Det løser seg sikkert med litt kommunikasjon siden hun er både reflektert og oppegående. Anonymkode: b9ac1...af7 17 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Er jo vanskelig å se intensjonene til naboene dine? Kanskje hun ikke reflekterer over ting, og ser på deg som en likestilt venn? Kjører du din sønn til skolen hver dag? Er det ett problem å ha ole sittende på? Kanskje det er Ole som spør fordi han er venn med ditt barn og synes det er koselig? For meg føles det ut som en liten ting å sitte å hause seg opp over. Om du likevell kjører, til samme skole, og det ikke er fryktelig belastende for deg, så kan du vel la Ole sitte på, om deres barn er venner. Alternativt avtale faste dager? Anonymkode: 36d7a...6e1 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Velg et svar: "Det går fint. Da kommer Kari, Jens og Lisa til dere samme tid imorgen. Er så deilig at vi kan hjelpe hverandre og kjøre annen hver dag." "Beklager har ikke plass i bilen". "Nei". Eller så lar du bare være å svare, med den risikoen at hun sender over barnet uansett. Anonymkode: 40912...f1a 17 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Om du allikevel kjører - så ser jeg ikke problemet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1b609...fd3 15
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en nabo - gift og ett barn, godt utdannet, reflektert, smart, velstående dame - som flere ganger i uka tar kontakt med meg - alenemor til tre, fulltidsstilling i krevende jobb, trener for håndballaget - for at jeg skal kjøre hennes barn på skolen. Sånn ca kl 7 nesten hver morgen kommer den samme meldingen - ‘Kjører du? Kan Ole sitte på?’ Er det ikke litt merkelig? Sånn prinsipielt? Anonymkode: 5b59f...78a Hadde tatt betalt for det hvis jeg skulle gjort det fast hvis du uansett kjører. Tror hun sier ja til det også, siden hun er velstående. Hun er smart og benytter seg av deg. Men blir det stress for deg, si nei. Anonymkode: 864bc...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Ja, nei, altså. Jeg syns bare det er fascinerende at hun - som tilsynelatende har det så mye bedre og enklere enn meg - skal ha meg til å kjøre hennes sønn. Det er betraktelig mer travle morgener hos oss enn hos dem, særlig nå på vinteren med skidager, lussekattbaking, pølsegrilling osv. Jeg har litt mer å tenke på, jeg som er alene med tre, enn de som er to voksne på ett barn. Og så skal jeg gjøre henne en tjeneste hver morgen ved å ta med hennes barn i tillegg. Jeg syns det er litt rart at hun/de aldri tilbyr seg å ta med mine noen gang. Ts Anonymkode: 5b59f...78a 13 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 Sånn prinsipielt? Nei ikke merkelig. Om du kjører samme ruta eller retningen uansett er det da bare fint at man av prinsipp kan samkjøre. Spare miljøet og avlaste en alenemor. Anonymkode: 5b53b...776 4
Gjest ufiltrert Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Jeg tenker mer praktiskt, om Ole skal til samme skole som dine barn, og du kjører dit uansett ville jeg sett det som en tjeneste man gjør hvor naboen slipper ett "problem" som for deg ikke er ett problem (om enn dog ett irritasjonsmoment i dette tilfellet). Jeg ville bitet i meg stoltheten og kjørt, og siden tenkt at trenger du noe utenom det vanlige noen gang så burde du ha en støttespiller nære. Edit: du nevner de har de så mye bedre stelt enn dere. Tid er ikke noe som gror på trær, samme som penger. Så det du egentlig sier er at du heller vil de skal betale for privatsjåfør siden de er så rike enn å spørre deg, rett ved siden av, som skal samme vei. Endret 13. desember 2023 av ufiltrert
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn prinsipielt? Nei ikke merkelig. Om du kjører samme ruta eller retningen uansett er det da bare fint at man av prinsipp kan samkjøre. Spare miljøet og avlaste en alenemor. Anonymkode: 5b53b...776 Jeg er alenemor. Hun er gift og har ett barn. Ts Anonymkode: 5b59f...78a 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Husk at ingen kan se strikken din, hun aner tydeligvis ikke at den tøyes og det er opp til deg å gjøre henne oppmerksom på det Anonymkode: c72f8...e36 11 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, nei, altså. Jeg syns bare det er fascinerende at hun - som tilsynelatende har det så mye bedre og enklere enn meg - skal ha meg til å kjøre hennes sønn. Det er betraktelig mer travle morgener hos oss enn hos dem, særlig nå på vinteren med skidager, lussekattbaking, pølsegrilling osv. Jeg har litt mer å tenke på, jeg som er alene med tre, enn de som er to voksne på ett barn. Og så skal jeg gjøre henne en tjeneste hver morgen ved å ta med hennes barn i tillegg. Jeg syns det er litt rart at hun/de aldri tilbyr seg å ta med mine noen gang. Ts Anonymkode: 5b59f...78a Hun skal jo ikke ha deg til å kjøre hennes sønn?? Hun spør om han kan sitte på fordi du uansett skal dit med dine barn. Synes det er litt forskjell der. Høres mer ut som du er litt misunnelig fordi hun "har det så enkelt". Hvor mye arbeid er det å be naboen ta på setebeltet? Du skal jo ikke ordne hans ting i tillegg. I bilen skal du jo uansett hvor travelt du har det før dere går ut i bilen. Men forstår prinsippet med at hun aldri tilbyr seg noe tilbake. Men har du spurt henne om hjelp selv? Anonymkode: ee82a...44d 12 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 Jeg syns det er rart at hun spør dersom hun ikke tilbyr seg å gjøre det samme noen ganger. Anonymkode: 53bcc...b1c 10 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er alenemor. Hun er gift og har ett barn. Ts Anonymkode: 5b59f...78a Forstår ikke hvorfor du trekker det inn i greien. Du kjører jo ikke han alene - han sitter bare på på det ene setet i bilen. Har ingenting med hvor travle dere er eller ikke.... Problemet er vel egentlig at det er enveiskjøring her. Anonymkode: ee82a...44d 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det er rart at hun spør dersom hun ikke tilbyr seg å gjøre det samme noen ganger. Anonymkode: 53bcc...b1c TS kan jo selv spørre om hjelp tilbake siden hun har det så travelt om morgenen? Anonymkode: ee82a...44d 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 Spør om dere ikke bare skal lage en ordning på det? Det er jo ikke værre? Anonymkode: 520cf...b73 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er alenemor. Hun er gift og har ett barn. Ts Anonymkode: 5b59f...78a Hva har det og si? Det er jo bare dårlig for miljøet om begge dere kjører hver sin unge om dere er naboer og du likevel kjører forbi skolen? Det koster jo ikke mer bensin å ta med deres unge? Selvfølgelig, om du må vente på den ungen og blir heftet er det jo stress, men om barna er venner så er det litt vanskelig å forstå hvorfor du føler deg utnyttet. Anonymkode: ab489...be7 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Har du forsøkt å spørre motsatt vei? En dag det er litt ekstra stress hos dere, så sender du melding til dem. "Kjører dere til skolen i dag? Kan mine sitte på?" Hos meg er dette slik naboer gjør. Om jeg uansett skal kjøre, og har ledig plass, tenker jeg ikke på det som noe ekstraarbeid å ta med en unge til. (Jo mer vi kan samkjøre, jo bedre for miljøet, tenker jeg.) Joda, hun kunne tilbudt. Men om hun har inntrykk av at du skal kjøre uansett, og at det derfor egentlig ikke er til hjelp for deg, så kan det være derfor hun ikke spør. Antall barn og om de er alene eller ikke, synes jeg egentlig er irrelevant her. Om du synes dette er stress, så kan du bare si "Nei, det passer dårlig i dag." Evt. "Vi har dessverre ikke plass". Men da legger du også opp til å få et naboforhold der det ikke er slik at dere hjelper hverandre. Hos oss har vi et slikt naboskap at det er vanlig å spørre om samkjøring ved behov. Det er vanlig å spørre om man skal samkjøre/dele på kjøring der det er naturlig, og der det er like vanlig å tilby som å etterspørre. Men det startet stort sett med at noen spurte, og så utviklet det seg til at noen tilbød. Anonymkode: 8fcf4...4f6 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 Hvorfor kjører du når ungene kan gå eller ta skolebuss? Og - hvis du er så sliten - hvorfor har du tatt på deg den trenerjobben? Du vet ingenting om hva denne andre familien har av utfordringer. Det er mye som ikke synes på utsiden. Anonymkode: 62034...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Forstår ikke hvorfor du trekker det inn i greien. Du kjører jo ikke han alene - han sitter bare på på det ene setet i bilen. Har ingenting med hvor travle dere er eller ikke.... Problemet er vel egentlig at det er enveiskjøring her. Anonymkode: ee82a...44d AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Forstår ikke hvorfor du trekker det inn i greien. Du kjører jo ikke han alene - han sitter bare på på det ene setet i bilen. Har ingenting med hvor travle dere er eller ikke.... Problemet er vel egentlig at det er enveiskjøring her. Anonymkode: ee82a...44d Jeg presiserte det fordi noen sa at hun var alenemor og at jeg derfor burde hjelpe henne. Men det er jeg som er alenemoren her. Ts Anonymkode: 5b59f...78a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå