AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Dere som har gått igjennom det og hadde symptomer, hadde dere mest symptomer siste tiden før mensen ble borte, eller hadde dere plager etter at mensen stoppet. Går det over et år etter mensen er borte? Har veldig store plager nå og ble veldig motløs av å lese om at dette kan ta ti år! Anonymkode: a5b47...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Mye rare symptomer før mensen forsvant. Mest frustrerende at man aldri visste når den kom. Holdt på noen år med det. Men siste gang var da jeg var 53 år. Trodde alt skulle bli fryd og gamme da den stoppet pga jeg er hardt angrepet av endometriose. Men sånn ble det ikke, mye kroppslige forandringen men psyken er helt på bærtur, angsten er verre enn noensinne. Nå skal det sier at jeg har slitt hele livet. Jeg hadde faktisk ikke så mye hetetokter som mange får, det gikk mest på psyken. Men det fysiske kom også. Mer vondt i kroppen. Mange får det bedre faktisk når overgangsalderen kommer, men sliter mest i forkant. Det er det som er noe dritt med dette man vet ikke hva man får. Anonymkode: 205f8...8c0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Blir sprø av dette, jeg fungerer virkelig ikke lenger. Siste året har periodene vært veldig uforutsigbare, korte og lite. Jeg sliter med svimmelhet, kvalme, hodepine, utmattelse, og er ikke meg selv. Er sint og irritabel eller ekstremt lei meg. Har søvnproblemer som er såpass omfattende at jeg har vært sykmeldt et år og går nå over på AAP. Har forsøkt alt men sover ikke. Men vil bare bli meg selv igjen og gå tilbake på jobb. Anonymkode: a5b47...8f5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 For noen er det en prosess som varer i årevis desverre, for andre forbigår den nesten umerkbart. Jeg trodde ikke jeg hadde noen typiske overgansplager men har jo skjønt i ettertid at ting som plutselig svimmelhet var ett av dem, svettetokter hadd ejeg veldig lite av som mange sliter med over lange tider - så det varierer like mye som det er variasjon på kvinner - og derfor også så vanskelig å si noe om når man spør "hvor lenge varer dette" Noen får diffuse muskel og sjelettplager, ovndet her og der - man knytter ikke akkruat vondt i nakken eller bena til overgangsalderen om man går til legen.. Anonymkode: aac36...1ae 1
Jadzia Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir sprø av dette, jeg fungerer virkelig ikke lenger. Siste året har periodene vært veldig uforutsigbare, korte og lite. Jeg sliter med svimmelhet, kvalme, hodepine, utmattelse, og er ikke meg selv. Er sint og irritabel eller ekstremt lei meg. Har søvnproblemer som er såpass omfattende at jeg har vært sykmeldt et år og går nå over på AAP. Har forsøkt alt men sover ikke. Men vil bare bli meg selv igjen og gå tilbake på jobb. Anonymkode: a5b47...8f5 Sånn holder jeg på og… syklusene er enda forholdsvis stabile. Varierer med 2-4 dager bare. Men syklusene har gått fra 34 til 28 dager i snitt og jeg blør bare 10-20% av hva jeg gjorde for noen år siden. Har og hetetokter som er helt drepen!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Er 47 år og hatt mensen 2 ganger på en mnd. Kan slikt skje i forhold til overgangsalder? Da skjer det vel mye i kroppen? Anonymkode: b0766...9b2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er 47 år og hatt mensen 2 ganger på en mnd. Kan slikt skje i forhold til overgangsalder? Da skjer det vel mye i kroppen? Anonymkode: b0766...9b2 Ja jeg har hatt alt fra to uker til fire uker mellom. Anonymkode: a5b47...8f5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 Er snart 50 år. Null hetetokter eller andre plager. Mensen er ikke stabil pga ekstremt stress, kan gå noen måneder 😬 Anonymkode: 987ad...5db 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 Har ingen plager, går på medisiner mot dette. Føler meg som en 30 åring igjen. Anonymkode: a26d0...a9d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 Jadzia skrev (41 minutter siden): Sånn holder jeg på og… syklusene er enda forholdsvis stabile. Varierer med 2-4 dager bare. Men syklusene har gått fra 34 til 28 dager i snitt og jeg blør bare 10-20% av hva jeg gjorde for noen år siden. Har og hetetokter som er helt drepen! Mine varierer med opptil 12 dager. Kan ha 18 dager ene måned og 30 neste osv. Nesten ingen blødning her denne og forrige. Spent på om det stopper helt snart, men jeg er bare 41 Anonymkode: a5b47...8f5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg har hatt alt fra to uker til fire uker mellom. Anonymkode: a5b47...8f5 Ok, da er det heldigvis ikke bare meg 🙂 Anonymkode: b0766...9b2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har ingen plager, går på medisiner mot dette. Føler meg som en 30 åring igjen. Anonymkode: a26d0...a9d Hvilke medisiner da? Anonymkode: b51bc...826 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke medisiner da? Anonymkode: b51bc...826 Lenzetto, intrarosa og testosteron-gele. https://tidsskriftet.no/2003/12/mannlige-kjonnshormoner-hjelper Anonymkode: a26d0...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 11.04): Blir sprø av dette, jeg fungerer virkelig ikke lenger. Siste året har periodene vært veldig uforutsigbare, korte og lite. Jeg sliter med svimmelhet, kvalme, hodepine, utmattelse, og er ikke meg selv. Er sint og irritabel eller ekstremt lei meg. Har søvnproblemer som er såpass omfattende at jeg har vært sykmeldt et år og går nå over på AAP. Har forsøkt alt men sover ikke. Men vil bare bli meg selv igjen og gå tilbake på jobb. Anonymkode: a5b47...8f5 Prøvd hormonbehandling også`? Anonymkode: ac854...38b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 Hvor lenge etter siste blødning pleier hetetokter starte? Jeg hadde pause på nesten et år, så trodde kanskje jeg var i mål da blødningen kom tilbake. Hvor lenge før man er "trygg" for hetetokter? 😛 Jeg sliter allerede med at jeg fort blir varm, så vil nødig ha noe enda verre på toppen. Anonymkode: 36d81...b5a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge etter siste blødning pleier hetetokter starte? Jeg hadde pause på nesten et år, så trodde kanskje jeg var i mål da blødningen kom tilbake. Hvor lenge før man er "trygg" for hetetokter? 😛 Jeg sliter allerede med at jeg fort blir varm, så vil nødig ha noe enda verre på toppen. Anonymkode: 36d81...b5a Jeg hadde siste blødning for over tre år sida. Ingen hormoner eller noe,vil ikke ha det. Ikke hatt en eneste hetetokt, så nå tror jeg ikke de kommer heller. Spiser kalk og passer vekta, utover det er helsa er formen fortreffelig. Anonymkode: 11c27...400
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde siste blødning for over tre år sida. Ingen hormoner eller noe,vil ikke ha det. Ikke hatt en eneste hetetokt, så nå tror jeg ikke de kommer heller. Spiser kalk og passer vekta, utover det er helsa er formen fortreffelig. Anonymkode: 11c27...400 For meg har "passe vekta" blitt tilnærmet umulig nå. Skulle ønske jeg hadde tatt meg sammen og gått ned i vekt på den tiden da det bare var vanskelig, men fortsatt mulig. Nå står det bom fast uansett hva jeg gjør. Og det er litt skremmende, for jeg kan jo fortsatt lett gå OPP i vekt, det er bare at kiloene aldri forsvinner igjen. Anonymkode: 36d81...b5a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg har "passe vekta" blitt tilnærmet umulig nå. Skulle ønske jeg hadde tatt meg sammen og gått ned i vekt på den tiden da det bare var vanskelig, men fortsatt mulig. Nå står det bom fast uansett hva jeg gjør. Og det er litt skremmende, for jeg kan jo fortsatt lett gå OPP i vekt, det er bare at kiloene aldri forsvinner igjen. Anonymkode: 36d81...b5a Den er kjip. Har du sjekka stoffskiftet? Er en del damer som får noe krøll der etter hvert. Anonymkode: 11c27...400
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Den er kjip. Har du sjekka stoffskiftet? Er en del damer som får noe krøll der etter hvert. Anonymkode: 11c27...400 Nei har ikke sjekket, men har dessverre inntrykk av at dette er veldig vanlig. Anonymkode: 36d81...b5a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 11.08): For noen er det en prosess som varer i årevis desverre, for andre forbigår den nesten umerkbart. Jeg trodde ikke jeg hadde noen typiske overgansplager men har jo skjønt i ettertid at ting som plutselig svimmelhet var ett av dem, svettetokter hadd ejeg veldig lite av som mange sliter med over lange tider - så det varierer like mye som det er variasjon på kvinner - og derfor også så vanskelig å si noe om når man spør "hvor lenge varer dette" Noen får diffuse muskel og sjelettplager, ovndet her og der - man knytter ikke akkruat vondt i nakken eller bena til overgangsalderen om man går til legen.. Anonymkode: aac36...1ae Jeg vil anbefale alle kvinner over 40 som sliter med uspesifiserte symptomer som legen ikke finner ut av å dra til en gynekolog som er flink på oa og drøfte om det er dette som ligger og lurer. Symptomer på oa kan være så mangt og starter ofte 10 år før mensen stopper. Jeg skulle gjort det for mange år siden men min fastlege mente svetting, svimmelhet, smerter ol var angstsymptomer. Anonymkode: 93a65...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå