Jeffe Skrevet 21. desember 2023 #221 Del Skrevet 21. desember 2023 likestilling skrev (2 minutter siden): Nå ser det ut som at den nye loven om å sende kvinner til militærtjeneste ikke ble godtatt Takk det var det jeg fant også. Det fremstod som noe annet når du skrev det på denne måten: "Ukraina har knapt soldater igjen og innfører nå mobilisering for alle kvinner også." Når jeg leste på Russisk propaganda, fastlås dette også som en sannhet på samme måte, det var derfor jeg stusset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #222 Del Skrevet 21. desember 2023 takinova skrev (1 minutt siden): Vestlige trente soldater er overlegen disse russiske kriminelle ved fronten. Forøvrig ville vårt samlede flyvåpen ødelegge stort sett all russisk angrepskapasitet ganske umiddelbart. Putin måtte da enten gitt opp eller brukt atomvåpen. Åja, merkelig at alle de NATO-trente battaljonene er ute av stand til å kjempe fordi de er desimerte da? Hvor er det disse vestlig-trente soldatene demonstrerer sin overlegenhet? Dere krigshissere lever i en fantasiverden, og dere er villige til å ofre millioner av menneskeliv (så lenge det er "fremmede") for å få lov til å fantasere videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #223 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) takinova skrev (26 minutter siden): Vi skal ikke ha noe forhold til russersvina i overskuelig fremtid etter dette annet enn gjennom siktene til F35-flyene våre. Du vet at Putin ikke representerer hele Russland? Det kommer generasjoner etter han, og selvfølgelig er det bra med et godt forhold til vår nabo. Synd du tror at å skyte i stykker land og liv er eneste løsning, for der fører aldri til langsiktig fred og stabilitet. Kun opprustning og mer våpen i feil hender som kan ende katastrofalt for alle. Endret 21. desember 2023 av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klown Skrevet 21. desember 2023 #224 Del Skrevet 21. desember 2023 Lurven skrev (På 13.12.2023 den 11.06): Det er umulig for kun et land å ta over hele Europa, det har vært forsøkt før Og hvem stoppet de den gangen😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 21. desember 2023 #225 Del Skrevet 21. desember 2023 Klown skrev (11 minutter siden): Og hvem stoppet de den gangen😉 Den andre siden, antar at det vil være en allianse bestående av flere land slik som det var under Napoleonskrigen og 2 verdenskrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #226 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) takinova skrev (1 time siden): Hvorfor skal Russland "få noe"? Eneste jeg kunne tenke meg å gi dem var en total utslettelse av hele det politiske og militære lederskapet deres. Kriminelle svin. For å unngå et ødelagt land, utallige liv og alt det en krig faktisk koster. For å unngå en eskalering av krigen. For å ikke ødelegge forholdet mellom øst og vest og vårt naboland. For å få en mer stabil verden på sikt. Mer våpen fører alltid til mer krig, død, ødeleggelse, økt konfliktnivå og opprustning. Våpen i feil hender kan utslette hele verden. At Russland hadde fått noe i en fredsavtale tidlig i krigen, hadde vært det beste for de aller, aller fleste. Ikke alle som er døde, ønsket å ofre sitt liv. At Russland får noe, og samtaler kommer i gang, betyr ikke at de nødvendigvis vil ta over hele verden, som noen tror. Det er store muligheter for at en fredelig løsning ville forbedret forholdet mellom øst og vest på sikt, og man hadde uansett spart ekstremt mange liv, ødeleggelse av land og penger. Det er ikke noen mindre sjanse for at Russland vil ta over mer nå etter all den våpen"hjelpen" vi har gitt til Ukraina, som egentlig bare har forlenget krigen og skapt en mer ustabil verden. Endret 21. desember 2023 av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 21. desember 2023 #227 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) likestilling skrev (1 time siden): aha? Hvor er det dette skjer da? Ukraina har knapt soldater igjen og innfører nå mobilisering for alle kvinner også. Snittalderen er 43 år (sikkert gått opp siden da) og alle mellom 25 og 60 som kan gå blir kjørt til frontlinjene. Nå får alle flyktinger også beskjed om å komme hjem, men det ser ut til at de ikke blir utlevert for kverning. Du lever virkelig i en fantasiverden... Er det disse jordene her som Ukraina tok i den store motoffensiven du snakker om når du snakker om at Russerne presses tilbake? Ja, russerne har blitt presset tilbake og tross sterke forsvarslinjer og minefelt som ble bygget opp forrige vinter har ukrainerne klart å komme gjennom den første og vanskeligste forsvarslinjen. Siden har fokuset ikke vært på å ta mer land, men heller å angripe russiske kommandoposter, artilleri og logistikk for å svekke evnen deres til å fortsette angrepskrigen, så det gjøres stadige fremskritt av ukrainerne i deres forsvarskamp mot russisk imperialisme. At ukrainerne ikke har soldater igjen er løgn og russisk propaganda. Det diskuteres nå mobilisering av en halv million nye soldater, og enda har de store umobiliserte ressurser igjen. Ukrainerne har tapt langt færre soldater enn russerne, og har en sterk motivasjon i at de kjemper for sitt lands frihet og suverenitet, det har ikke russerne som ikke ønsker å dø og protesterte kraftig da Putin vedtok mobilisering. Endret 21. desember 2023 av GP950mAh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #228 Del Skrevet 21. desember 2023 GP950mAh skrev (3 minutter siden): Ja, russerne har blitt presset tilbake og tross sterke forsvarslinjer og minefelt som ble bygget opp forrige vinter har ukrainerne klart å komme gjennom den første og vanskeligste forsvarslinjen. Siden har fokuset ikke vært på å ta mer land, men heller å angripe russiske kommandoposter, artilleri og logistikk for å svekke evnen deres til å fortsette angrepskrigen, så det gjøres stadige fremskritt av ukrainerne i deres forsvarskamp mot russisk imperialisme. At ukrainerne ikke har soldater igjen er løgn og russisk propaganda. Det diskuteres nå mobilisering av en halv million nye soldater, og enda har de store umobiliserte ressurser igjen. Ukrainerne har tapt langt færre soldater enn russerne, og har en sterk motivasjon i at de kjemper for sitt lands frihet og suverenitet, det har ikke russerne som ikke ønsker å dø og protesterte kraftig da Putin vedtok mobilisering. [citation needed] Vis et kart fra før og etter. Jeg ga tidligere en lenke til en ny video fra Bundeswehr i Østerrike som går gjennom den ukrainske fiaskoen. Du må roe litt ned på propagandainntaket tror jeg... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21. desember 2023 #229 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeffe skrev (31 minutter siden): Økonomi er viktig i denne sammenhengen, så det er bra at du poengterer dette. Viktig i en god debatt å belyse begge sider og siden du har opplyst oss om Vesten sin økonomi allerede bør du jo ta med Russland samtidig. Russland har en BNP som til sammenlikning er litt lavere enn Italia. Totalt sett er den 6% av USA. Jeg har ikke tid akkurat nå men du kan kanskje summere opp BNP til vestens land totalt også sammenlikne med summen av Russland, Eritrea, Nord Korea og Belarus, så kan vi se om vi kan bruke dette til noe fornuftig. På forhånd takk for hjelpen Jeg har snakket mye om BNP, og ikke minst begrensningen på bruk av dette for å forstå hva som foregår i den nye multipolare verdensordenen. .for å ta det KONKRETE spørsmålet ditt så vil jeg gjerne belyse BNP og kjøpekraftskaptsparitet (hvor en IKKE bruker BNP som absolutt enhet), siden dette er elementært for å forstå den nye verdensorden vi er på vei inn i. Med ditt samtykke forbeholder jeg meg retten til å la Nord-Koreansk og Eritreisk BNP være da det hverken er gode modeller for å måle den, eller veldig betydelige tall. Med 2023 tall (IMF) i bunn: USA er fortsatt størst i verden målt i BNP med Kina som nummer to og EU som nummer tre (som selvssgt inbefatter Italia). Økonomien til EU er nå så integrert at i en makromodell er det rimelig å slå den sammen. Norden sin samlede BNP er omtrent lik Russland sin. Det bemerkelsesverdie er at India nå har den 5. Største BNP i verden. Når det gjelder kjøpekraftsparitet har nå Kina, India og Russland en økonomi tilsvarende EU, USA og Japan. Kina har verdens største økonomi. Rusdland har den 6. Største i verden og nesten på linje med Japans. Som eksempel har et samlet Norden en paritet på linje med Egypt (begge rundt 15-16 i verden), mens sistnevntes BNP er kun en femtedel. Hvorfor er dette viktig? Fordi kjøpekraftsparitet beregnes ikke utifra dollar-basert nominal BNP. Når en vet at USA bruker dollaren som våpen forstår en også at Russland aldri kan få en adekvat økonomisk orientering med en slik model. Hva betyr dette i praksis? For eksempel er det MYE "billigere" å prudusere en artillerigranat i Novosibirsk enn i Nord-Dakota, selv om 152 mm ikke er noe svakere enn 155 mm og med tilsvarende effekt. Dette forklarer også hvorfor folk i Kirkenes kjører til Russland for å fylle opp bensintanken (kjørte, ikke nå lenger). Har du kjøpt et brød i Russland? Det er noen få kilometer til Nikel og du får sunnere og mer smakfull mat til en liten pris. BRICS er en økonomisk-politisk (i økende grad det siste også) med fundament i en alternativ handelsmekanisme til dollaren, altså kjøpekraftsparitet. Dette er nok hovedgrunnen til at den nye leder i Argentina til tross for retorikk fortsatt har intensjon om å la BRICS-inntreden skje. Etter devaluering av pesos med 50% vil nominal BNP halveres, mens Kjøpekrafsparitet firedobles i forhold. Russland har nok en lav BNP i forhold til USA (omkring 7%, men du bomma vel ikke så mye), men kjøpekraftsparitet er 19%. Nå sier selvsagt ikke disse tallene alt. USA har for eksempel omtrent like mye statsgjeld i dollar som det er røde blodlegemer i en voksen kvinne (33+ trillioner), men Russland har ubetydelig andel. Kjøpekraftsparitet er stort sett ENE OG ALENE grunnen til at USA er så ivrig etter å svekke både Kina og Russland. Det er nok en betydelig grunn til at de investerer så mye i "project Ukraine" og forsøker å trekje Kina inn i geopolitisk oppskalering i Asia. For når USA sin evne til å bruke BNP som en økonomisk "Lingua franca" svekkes vil det også gjøre det mye vanskeligere å opprettholde dere unipolare hegemoni. Jo tettere forhold imellom kjøpekraftsparitet og BNP; jo tettere integrert er et land til USA. USA, Australia, Norden og Israel ligger alle rundt et forholdstall på 1.0, dvs at de er helt bundet til BNP. De har altså intet å tjene på at dette båndet frislippes. Hvor i verden har en gjort seg mest underdannig i forhold til Washington DC? Til sammenligning har EU's økonomi et forholdstall på circa 1.4, eller en 40% større kjøpekraftskapasitet enn deres BNP. Hvor hokder forholdet til USA på å slå sprekker? Det er en omtrent lineær korrelasjon imellom "servilitet" til USA og et land sitt forhold imellom kjøpekraftsparitet/BNP. Siste eksempel jeg vil nevne er Thailand. En av de jeg trener Judo med der nede er en 75 år gammel Kinesisk metallhandler (commodity trader) mest på kobber og aluminium. Han forklarte at Thailands forholdstall (kjøpekraftsparitet/BNP er omtrent 3.0). Faktidk nesten identisk med Kinas. Er det noe rart at Kina-Thailand forholdet styrkes hver dag til tross for at Vesten har klart å backe inn en statsminister? Han vet nok å danse godt her, for Bangkok Hilton er nok ikke mer behagelig enn Belmarsh, hvor Julian sitter. Interessant nok er det vel noenlunde grovt regnet slik at en får omtrent det tredobbelte for pengene der i forhold til i Norge. Jeg betaler 400 kroner måneden for personlig MuayThai trening og vel omtrent 1200 måneden for treningsmedlemskap i Norge med ektra ting. Jeg betalte vel 1000 ktoner for et lengre kokkekurs om Vegetarsk Thaimat. Hvorfor tror du Thailand nå er VELDIG higen på å bli med i BRICS? Russland, India og Kina har fått betraktelig bedrede VISA-kår den siste tiden. Tilfeldig? Du er fri til å bruke mitt skriv her som kilde om du vil. De som har tilgang til min blogg har vel også lest dette. Originalspråket jeg bruker er Norsk, men det kan sikkert oversettes til Tysk, Engelsk eller Russisk for den som trenger det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21. desember 2023 #230 Del Skrevet 21. desember 2023 likestilling skrev (2 minutter siden): [citation needed] Vis et kart fra før og etter. Jeg ga tidligere en lenke til en ny video fra Bundeswehr i Østerrike som går gjennom den ukrainske fiaskoen. Du må roe litt ned på propagandainntaket tror jeg... For de om orker å forsøke å utvise litt ærlighet kan en jo også lese Washington Post sin kronikk om hvorfor Ukraina offensiven feilet slik den gjorde. Her er det omtale av alle de store spillerne på Vestlig side og Washington Post er vel DET fremste talerør for Vestens allianse her. Til sammenlikning med den emotivt ladede brigade av kunnskapsløse likesinnede her innrømmer faktisk WP at dette gikk ikke vra og veirn videre ikke særlig full av optimisme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #231 Del Skrevet 21. desember 2023 AdonisFFM skrev (Akkurat nå): For de om orker å forsøke å utvise litt ærlighet kan en jo også lese Washington Post sin kronikk om hvorfor Ukraina offensiven feilet slik den gjorde. Her er det omtale av alle de store spillerne på Vestlig side og Washington Post er vel DET fremste talerør for Vestens allianse her. Til sammenlikning med den emotivt ladede brigade av kunnskapsløse likesinnede her innrømmer faktisk WP at dette gikk ikke vra og veirn videre ikke særlig full av optimisme. Ja, det er utrolig hvilke fantasier disse supporterne har. De tror fortsatt at Russland gikk tom for ammunisjon i starten av 2022 vil jeg tro, og at Russland kjemper med spader. Her er videoen fra Bundeswehr igjen: Fersk og usensurert, selv om den er i overkant positiv til Ukraina. Den er lang og tung, så den passer ikke for majoriteten her, som synes en overskrift i VG blir i lengste laget, og som foretrekker å heller fantasere selv, men for de som vil så er det god informasjon. Her f.eks. Han viser de 9 NATO-trenede bataljonene med kryss over fordi de er ute av spill og ikke-fungerende (ødelagte), og så viser han ukrainske og russiske "gains". Russland har tatt litt mer enn Ukraina ser det ut til, men det går stort sett opp i opp. For en offensiv kan ikke dette kalles annet enn en katastrofe, med enorme kostnader. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21. desember 2023 #232 Del Skrevet 21. desember 2023 takinova skrev (1 time siden): Vestlige trente soldater er overlegen disse russiske kriminelle ved fronten. Forøvrig ville vårt samlede flyvåpen ødelegge stort sett all russisk angrepskapasitet ganske umiddelbart. Putin måtte da enten gitt opp eller brukt atomvåpen. Vi får se hvor tøffe disse heltene dine er. Nå skal jo de fattige, utsultede og utbombede folk i Yemen bombes og drepes. Her er det jo mye historie med suksess. Houthiene har tatt kvelertap på Europas kjøpekraft ved å bruke et par droner. Fortsatt har de både Nord-Koreanske, Kinesiske og Russiske raketter om en eskalering trengs. Så du går komme tilbake med mer bravur om noen måneder da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 21. desember 2023 #233 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) likestilling skrev (17 minutter siden): [citation needed] Vis et kart fra før og etter. Jeg ga tidligere en lenke til en ny video fra Bundeswehr i Østerrike som går gjennom den ukrainske fiaskoen. Du må roe litt ned på propagandainntaket tror jeg... Kartet du postet viser akkurat det jeg sier, ukrainerne har brutt gjennom den første og sterkeste forsvarslinjen med minefelt som russerne la ut og bygde opp forrige vinter. Siden har ikke fokusert vært på å ta mer land, men heller å svekke russernes evne til å fortsette angrepskrigen. https://kyivindependent.com/official-ukrainian-forces-break-russian-first-line-of-defense-in-south/ Endret 21. desember 2023 av GP950mAh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #234 Del Skrevet 21. desember 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Kartet ditt viser akkurat det jeg sier, ukrainerne har brutt gjennom den første og sterkeste forsvarslinjen med minefelt som russerne la ut og bygde opp forrige vinter. Siden har ikke fokusert vært på å ta mer land, men heller å svekke russernes evne til å fortsette angrepskrigen. Okei mr. General. Du får forklare de vestlige generalene som kaller dette en katastrofe at de tar feil, og at Ukraina faktisk, til tross for at de ikke har oppnådd noe som helst, har gjort en strålende jobb. Ukraina har tatt noen hundre meter her og der, og tapt noen hundre meter andre steder. Lenger kommer de ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 21. desember 2023 #235 Del Skrevet 21. desember 2023 (endret) likestilling skrev (8 minutter siden): Ja, det er utrolig hvilke fantasier disse supporterne har. De tror fortsatt at Russland gikk tom for ammunisjon i starten av 2022 vil jeg tro, og at Russland kjemper med spader. Her er videoen fra Bundeswehr igjen: Fersk og usensurert, selv om den er i overkant positiv til Ukraina. Den er lang og tung, så den passer ikke for majoriteten her, som synes en overskrift i VG blir i lengste laget, og som foretrekker å heller fantasere selv, men for de som vil så er det god informasjon. Her f.eks. Han viser de 9 NATO-trenede bataljonene med kryss over fordi de er ute av spill og ikke-fungerende (ødelagte), og så viser han ukrainske og russiske "gains". Russland har tatt litt mer enn Ukraina ser det ut til, men det går stort sett opp i opp. For en offensiv kan ikke dette kalles annet enn en katastrofe, med enorme kostnader. Over 70% av soldatene under den Ukrainske offensiven hadde aldri hatt kamptrening. Flertallet hadde ingen trening på bevegelse over bataljonsnivå. For Vestens militærvesen er vel % med kamperfaring nærmere null. For all del, de Ukrainske veteranene som har deltatt i denne krigen er tøffe karer. Det er den typen som det står respekt av. Russiske soldater sier stort sett alle som en at de har en motstander som er beundringsverdig. Behandling av Ukrainske krigsfanger er også eksemplarisk. Traff flere Ukrainske menn sist i Thailand. Flotte folk og ingen hadde noe godt å si om de vestlige "chicken hawks". At noen var forbanna på Russland er forståelig, for det er jo en konflikt Endret 21. desember 2023 av AdonisFFM 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #236 Del Skrevet 21. desember 2023 GP950mAh skrev (10 minutter siden): Kartet du postet viser akkurat det jeg sier, ukrainerne har brutt gjennom den første og sterkeste forsvarslinjen med minefelt som russerne la ut og bygde opp forrige vinter. Siden har ikke fokusert vært på å ta mer land, men heller å svekke russernes evne til å fortsette angrepskrigen. https://kyivindependent.com/official-ukrainian-forces-break-russian-first-line-of-defense-in-south/ Ser du har redigert, uten at det blir noe bedre. Ukrainsk propaganda. Hvorfor ser du ikke den videoen jeg linket til fra Bundeswehr i stedet som analyserer dette militært? Ukraina har aldri brutt gjennom noen frontlinjer av betydning, det var en militær katastrofe med enorme tap. Det hadde vært fint med krav om minimumskunnskaper for deltakelse her, så hadde vi sluppet en del innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 21. desember 2023 #237 Del Skrevet 21. desember 2023 likestilling skrev (2 timer siden): Hvilken rolle ser du for deg for deg selv i krigen du skal vinne? Hadde det ikke vært mer moralsk å reise til Ukraina nå og kjempe i første rekke, i stedet for å presse andre til å gjøre det for deg? Jeg er redd du venter forgjeves om du venter på Russland her, så om du vil kjempe mot de onde er det best å pakke sekken. Du får våpen før du blir sendt i skyttergravene, så det skulle ikke ta mange ukene før du faktisk kan gjøre en innsats! Jeg er tålmodig nok til å vente til verdenskrigen begynner. Prat om «moral» er ørkesløst i krigssammenheng. Krig har ingenting med moral å gjøre, men å vinne og overleve. Jeg presser ingen til noen ting. Nødvendigheten gjør jobben med å presse folk til det de må, meg inkludert. At Putin-apologeter bruker pasifist-retorikk, er old news. Hitler-folka gjorde det samme. Diktatorene skal dø. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 21. desember 2023 #238 Del Skrevet 21. desember 2023 likestilling skrev (47 minutter siden): Okei mr. General. Du får forklare de vestlige generalene som kaller dette en katastrofe at de tar feil, og at Ukraina faktisk, til tross for at de ikke har oppnådd noe som helst, har gjort en strålende jobb. Ukraina har tatt noen hundre meter her og der, og tapt noen hundre meter andre steder. Lenger kommer de ikke. Ingen generaler har kalt det en katastrofe, men har pekt på ulike problemstillinger som har oppstått. Ukrainerne har gjort et svært viktig gjennombrudd, og har fokusert på å ødelegge russernes evne til å fortsette krigen ved å gå etter kommandoposter og artilleri heller enn å ta mer land. Skal de fortsette fremgangen er det nødvendig at vesten stiller opp, fortsetter våpenstøtten og hjelper Ukraina med å løse problemer slik at de kan få jaget ut de russiske okkupantene. likestilling skrev (38 minutter siden): Ukraina har aldri brutt gjennom noen frontlinjer av betydning, det var en militær katastrofe med enorme tap. Jo, de har brutt gjennom den første av forsvarslinjene som russerne bygde opp forrige vinter. Det har vært svært krevende, men nå er de altså igjennom den første av disse linjene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 21. desember 2023 #239 Del Skrevet 21. desember 2023 AdonisFFM skrev (30 minutter siden): For Vestens militærvesen er vel % med kamperfaring nærmere null. Faktisk ikke. Det er grunnen til at vi involverer oss med FN og NATO operasjoner. Ikke bare har vi militær kamperfaring med fokus på avansert og mobilisert logistikk, vi er anerkjent som gode på det. Vi har noe hjelp av at USA og UK tendenserer til å gå apeshit hele tiden og vi hiver oss på ved hver mulighet, men å fucke med vesten på et seriøst nivå, er å «fuck around and find out» Skal man kritisere vesten handler det om at vi ikke ønsker beslutte. Vi går aldri inn for lange regimeendringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 21. desember 2023 #240 Del Skrevet 21. desember 2023 GP950mAh skrev (15 minutter siden): Ingen generaler har kalt det en katastrofe, men har pekt på ulike problemstillinger som har oppstått. Ukrainerne har gjort et svært viktig gjennombrudd, og har fokusert på å ødelegge russernes evne til å fortsette krigen ved å gå etter kommandoposter og artilleri heller enn å ta mer land. Skal de fortsette fremgangen er det nødvendig at vesten stiller opp, fortsetter våpenstøtten og hjelper Ukraina med å løse problemer slik at de kan få jaget ut de russiske okkupantene. Jo, de har brutt gjennom den første av forsvarslinjene som russerne bygde opp forrige vinter. Det har vært svært krevende, men nå er de altså igjennom den første av disse linjene. Du lever i en fantasiverden og burde lese mer og fantasere mindre... How the Front Line Has Barely Moved in Ukraine This Year - The New York Times (nytimes.com) Du kan fortsette med gigacopes som at de ikke tar mer land fordi de ikke prøver, men det hjelper ikke... Kan du se den videoen fra Bundeswehr og få litt grunnkunnskaper før du kommenterer igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå