AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #161 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er sykepleier. Å gå vite på slutten av dagen at en pasient ikke har tisset hele vakten, en pasient er akutt forvirret eller at en pasient puster veldig raskt er ikke gøy. De ufaglærte er ofte kjempeflinke i jobben. men de har ikke gått på skole og vet derfor ikke alltid hva man skal se etter eller rapportere videre. Derfor er man avhengig i å ha et stor antall faglærte på jobb. Dessverre er det ikke nok faglærte som ønsker å jobbe på sykehjem, og man er derfor avhengig av ufaglærte for å få kabalen til å gå opp. Anonymkode: 67a7f...541 Når det er sagt har jeg også meldt inn avvik på helsefagarbeidere og sykepleiere som har oversett viktige ledd i en abcde observasjon. Men oftest er det pleieassistenter som overser dette, og de har jo ikke lært dette på skolen, så kan ikke akkuratt klandre de heller Anonymkode: 67a7f...541 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #162 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er sykepleier. Å gå vite på slutten av dagen at en pasient ikke har tisset hele vakten, en pasient er akutt forvirret eller at en pasient puster veldig raskt er ikke gøy. De ufaglærte er ofte kjempeflinke i jobben. men de har ikke gått på skole og vet derfor ikke alltid hva man skal se etter eller rapportere videre. Derfor er man avhengig i å ha et stor antall faglærte på jobb. Dessverre er det ikke nok faglærte som ønsker å jobbe på sykehjem, og man er derfor avhengig av ufaglærte for å få kabalen til å gå opp. Anonymkode: 67a7f...541 At "ufsglærte" ikke skjønner viktighet av urinering, eller ikke kan gjenkjenne dilerium/forvirring, mens den som har skolebenk forstår det, er "over the top" fordummende måte å framheve faglærte på. Hvor mange sykepleiere kan ikke gjenkjenne hoftebrudd eller reaksjoner på medisiner? Og ikke rapporterer det videre, men bare avviser det helsearbeidere sier. Endret 14. desember 2023 av AdonisFFM 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #163 Del Skrevet 14. desember 2023 mitch92 skrev (19 timer siden): Men holdningen din var veldig nonchalant. Sepsis er ikke så big deal, de skal dø uansett, var nærmest slik jeg oppfattet deg . Noen av disse menneskene ønsker å leve så det er faktisk ganske alvorlig å bare la de dø av sepsis fordi folk ikke gjorde ordentlige observasjoner og sepsisen ble oppdaget for sent. Og uansett kan man få ganske mye ubehag ift. En infeksjon som er så kraftig at man får sepsis. Dette må i det minste lindres, også der man tenker at behandling er uhensiktsmessig. Ufaglærte som ikke har fått god opplæring observerer og dokumenterer ofte svært mangelfullt . Veldig viktig at de ufaglærte følges opp med god opplæring. Ofte tar det litt tid å lære seg disse observasjonene. Det er slikt som fører til at de eldre ikke får pleien de trenger. Men dette kan også gjelde helsefagarbeidere og sykepleiere såklart, men ikke like vanlig. Forslår du at vi bedriver nærmest aktiv dødshjelp fordi folk er gammel? Eller misforstår jeg nå. Skremmende holdning. Tror ikke du føler det sånn den dagen det er dine kjære. Sannheten er at det finnes ikke nok unge personer til å ta vare på desse gamle menneskene. Det finnes ikke nok sykepleiere. Man må ta inn ufaglærte. Slik er det bare. Og de fleste der gjør en bra jobb. Nå skal ikke dette bli en aktiv dødshjelp tråd, men eldrebølgen må ned for å få opp kvaliteten på hjelpen de får. Det er trist, men slik er det. Fordi det ikke finnes nok sykepleiere og helsefagarbeidere til å ta vare på dem. Eller så må man importere mange flere innvandrere. Det finnes mange triste dødsfall og skjebner på sykehjemmene. Selv om noen av mine nære er på sykehjem er meningene mine og fakta nøyaktig det samme. Anonymkode: 3a89e...43b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #164 Del Skrevet 14. desember 2023 AdonisFFM skrev (1 minutt siden): At "ufsglærte" ikke skjønner viktighet av urinering, eller ikke kan gjenkjenne dilerium/forvirring, mens den som har skolebenk forstår det, er "over the topp" fordummende måte å framheve faglærte på. Hvor mange sykepleiere kan ikke gjenkjenne hoftebrudd eller reaksjoner på medisiner? Og ikke rapporterer det videre, men bare avviser det helsearbeidere sier. Det er virker veldig fordummende kanskje men det skjer oftere enn du tror. Anonymkode: 67a7f...541 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 14. desember 2023 #165 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AdonisFFM skrev (3 minutter siden): At "ufsglærte" ikke skjønner viktighet av urinering, eller ikke kan gjenkjenne dilerium/forvirring, mens den som har skolebenk forstår det, er "over the topp" fordummende måte å framheve faglærte på. Hvor mange sykepleiere kan ikke gjenkjenne hoftebrudd eller reaksjoner på medisiner? Og ikke rapporterer det videre, men bare avviser det helsearbeidere sier. Men som jeg har nevnt i studiet jeg delte med deg så blir dødeligheten lavere med flere sykepleiere på jobb. Så har tydeligvis litt å si. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sannheten er at det finnes ikke nok unge personer til å ta vare på desse gamle menneskene. Det finnes ikke nok sykepleiere. Man må ta inn ufaglærte. Slik er det bare. Og de fleste der gjør en bra jobb. Nå skal ikke dette bli en aktiv dødshjelp tråd, men eldrebølgen må ned for å få opp kvaliteten på hjelpen de får. Det er trist, men slik er det. Fordi det ikke finnes nok sykepleiere og helsefagarbeidere til å ta vare på dem. Eller så må man importere mange flere innvandrere. Det finnes mange triste dødsfall og skjebner på sykehjemmene. Selv om noen av mine nære er på sykehjem er meningene mine og fakta nøyaktig det samme. Anonymkode: 3a89e...43b Jeg tenker at det er andre måter å løse det på. Velferdsteknologi og innvandring er noen mulige løsninger. Men per nå kan vi ikke ta til takke med å bare ignorere forverring hos pasientene tenker jeg. Vi er ikke der enda at vi skal det... Endret 14. desember 2023 av mitch92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #166 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når det er sagt har jeg også meldt inn avvik på helsefagarbeidere og sykepleiere som har oversett viktige ledd i en abcde observasjon. Men oftest er det pleieassistenter som overser dette, og de har jo ikke lært dette på skolen, så kan ikke akkuratt klandre de heller Anonymkode: 67a7f...541 "Avvik" er jo også noe som ufaglærte melder inn i mindre grad og de kvier seg ofte forå melde inn de over seg. I det hele tatt er "avvik" ofte en ren herske og hvitvaskkngsteknikk fra autoriteter og ikke minst en måte å aldri konfrontere andre på. Heldigvis har jeg sjelden eller aldri skrevet opp avvik, med mindre jeg måtte. Stort sett noe tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #167 Del Skrevet 14. desember 2023 AdonisFFM skrev (2 minutter siden): "Avvik" er jo også noe som ufaglærte melder inn i mindre grad og de kvier seg ofte forå melde inn de over seg. I det hele tatt er "avvik" ofte en ren herske og hvitvaskkngsteknikk fra autoriteter og ikke minst en måte å aldri konfrontere andre på. Heldigvis har jeg sjelden eller aldri skrevet opp avvik, med mindre jeg måtte. Stort sett noe tull. Avvik er ikke hersketeknikk men noe du er lovpålagt å gjøre. At du kaller det hersketeknikk vitner om inkompetanse Anonymkode: 67a7f...541 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 14. desember 2023 #168 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AdonisFFM skrev (4 minutter siden): "Avvik" er jo også noe som ufaglærte melder inn i mindre grad og de kvier seg ofte forå melde inn de over seg. I det hele tatt er "avvik" ofte en ren herske og hvitvaskkngsteknikk fra autoriteter og ikke minst en måte å aldri konfrontere andre på. Heldigvis har jeg sjelden eller aldri skrevet opp avvik, med mindre jeg måtte. Stort sett noe tull. Nei avvik er helt nødvendig for kvalitetsforbedringsarbeid. Får avdelingsleder inn mange avvik på dette med mangle de observasjoner og lignende skjønner de at det må mer opplæring til og må sette inn tiltak ift dette. Tar man det med den enkelte er det ikke sikkert det skjer tilstrekkelig endring. Er ikke sikkert neste sykepleier på vakt tar opp den mangelfulle observasjonen med neste assistent som gjør det heller feks. Man kan ikke selvstendig lære opp hele staben av assistenter. Avvik kan og brukes for å vise manglende bemanning med mer. Der jeg jobber var det mye legemiddelhåndtering avvik. Så da måtte vi jobbe med det. Nå er statistikken på det bedre. Hvordan skal man følge med på arbeidet som gjøres og om det blir forbedring eller ei om ingen melder avvik? Endret 14. desember 2023 av mitch92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #169 Del Skrevet 14. desember 2023 Avvik skrives for å belyse et problem så man kan finne løsninger. Er det mange som overser viktige ledd i abcde så kan man for eksempel kurses i det. Om man feier avvik inder teppet fortsetter store feil å skje og kvaliteten holder seg dårlig. Om du ikke skriver avvik når du oppdager det så gjør du ikke jobben din ordentlig. Anonymkode: 67a7f...541 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #170 Del Skrevet 14. desember 2023 AdonisFFM skrev (7 minutter siden): "Avvik" er jo også noe som ufaglærte melder inn i mindre grad og de kvier seg ofte forå melde inn de over seg. I det hele tatt er "avvik" ofte en ren herske og hvitvaskkngsteknikk fra autoriteter og ikke minst en måte å aldri konfrontere andre på. Heldigvis har jeg sjelden eller aldri skrevet opp avvik, med mindre jeg måtte. Stort sett noe tull. Nei, her er jeg uenig, avvik er en nødvendighet. Jeg skriver jo avvik også når jeg selv gjør feil Anonymkode: b9b13...4b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 14. desember 2023 #171 Del Skrevet 14. desember 2023 Virkelig uenig. Før jeg ble sykepleier jobbet jeg som ufaglært på en omsorgsbolig. Man trenger virkelig ikke bachelor for å være et godt medmenneske. Jeg satt timesvis på fastvakt (sitte ved siden av noen som snart skal dø og som ikke har familie rundt seg) og strøk på, hjalp på do, laget mat, snakket med, spilte kort med, spilte musikk til, masserte føtter, farget hår, lakkerte negler, ga medisin fra dosett (medisinkurs var selvfølgelig tatt) og listen er uendelig. Hadde vi bare hatt sykepleiere hadde vi tatt fra de det lille som står igjen av et «normalt» liv. De har ikke tid til slike oppgaver, de er der for det medisinske. Og som sykepleier i dag synes jeg ufaglært var mye morsommere. Vi trenger BRA folk, uavhengig av tittel og utdanning. Det er mennesker vi jobber med og da teller det mer om hvordan du er som person enn hva vitnemålet ditt sier. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 14. desember 2023 #172 Del Skrevet 14. desember 2023 EmVeeJee skrev (2 minutter siden): Virkelig uenig. Før jeg ble sykepleier jobbet jeg som ufaglært på en omsorgsbolig. Man trenger virkelig ikke bachelor for å være et godt medmenneske. Jeg satt timesvis på fastvakt (sitte ved siden av noen som snart skal dø og som ikke har familie rundt seg) og strøk på, hjalp på do, laget mat, snakket med, spilte kort med, spilte musikk til, masserte føtter, farget hår, lakkerte negler, ga medisin fra dosett (medisinkurs var selvfølgelig tatt) og listen er uendelig. Hadde vi bare hatt sykepleiere hadde vi tatt fra de det lille som står igjen av et «normalt» liv. De har ikke tid til slike oppgaver, de er der for det medisinske. Og som sykepleier i dag synes jeg ufaglært var mye morsommere. Vi trenger BRA folk, uavhengig av tittel og utdanning. Det er mennesker vi jobber med og da teller det mer om hvordan du er som person enn hva vitnemålet ditt sier. Akkurat det er jeg så hjertens enig i. Assistenter er gull verd for å gjøre livet til beboerne faktisk verd å leve. For det hadde umulig vi fått til fordi vi har alt for få sykepleiere til å være med de på den måten du beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #173 Del Skrevet 14. desember 2023 mitch92 skrev (36 minutter siden): Men som jeg har nevnt i studiet jeg delte med deg så blir dødeligheten lavere med flere sykepleiere på jobb. Så har tydeligvis litt å si. ******En skal heller ikke svelge en studie helt som konkluderende. Det er jo ikke enkelt å lage en slik uten at den er full av bias. Ofte et bestillingsverk. Jeg tenker at det er andre måter å løse det på. Velferdsteknologi og innvandring er noen mulige løsninger. Men per nå kan vi ikke ta til takke med å bare ignorere forverring hos pasientene tenker jeg. Vi er ikke der enda at vi skal det... *****Ja, innvandring ser jo virkelig ut til å ha løst problemene. De aller fleste er vel knapt kapable eller interesserte i å jobbe på sykehjem. Nå tipper jeg jo endel de Ukrainske flyktningene kommer til å bli VELDIG bra. Asiatisk arbeidskraft i helsevesenet er også veldig lovende. Uansett tror jeg ikke det er løsningen, men kan vrl hjelpe noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #174 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 17.50): Eldre dør av sepsis, beinbrudd og andre ting ja, men det hadde de gjort uansett hvem som jobber der. Eldre skal dø. Er liksom litt av poenget med eldre. har jobbet på sykehjem i studiene. Var mange utrolig flinke sykepleiere, helsefagarbeidere og ufaglærte, men også noen helt håpløse blant alle 3 områdene. Husker vi hadde en ufaglært som vaska pasientene nedentil og tørka dem bak uten hansker🤢🤮 men vi hadde også sykepleiere som knuste tabletter som ikke skulle knuses f.eks. Anonymkode: 3a89e. .43 Nei, de dør ikke uansett??? sepsis kan behandles med riktig håndtering, men det krever et godt klinisk blikk og rask handling. Med rask start med antibiotika overlever de fleste. Pasienter som bor på sykehjem er mer enn noen, som trenger hjelp i stell. De har ofte sammensatt sykdomsbilde og det er mye som må observeres. Et medisinkurs er ikke nok, om en ikke kjenner til hva medisinene gjør og hvilke tegn som betyr at pasienten ikke bør få den faste dosen. Tegn på lavt BT, føling, nyoppstått forvirring, delir mm. Ja, det finnes både sykepleiere og fagarbeidere som ikke duger i jobben, men de fleste innehar en annen kunnskap og forståelse enn ufaglærte. Det er ikke likegyldig hvem som er hos pasienten ikke minst bør de ha kjennskap til geriatri. Anonymkode: c376d...51d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #175 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Avvik er ikke hersketeknikk men noe du er lovpålagt å gjøre. At du kaller det hersketeknikk vitner om inkompetanse Anonymkode: 67a7f...541 "Lovpålagt" er jo litt som en ser det. Det er vel vanskelig eller umulig å bevise slike lovbrudd med mindre "avvik" er så grovt at de "pliktoppfyllende" paragrafrytterne (som ofte er de med "autoritet", men lite klinisk arbeidslyst) alltid vil gjøre det papirarbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #176 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er jo uproblematisk om de tar seg ufaglige oppgaver. Anonymkode: ac24f...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #177 Del Skrevet 14. desember 2023 AdonisFFM skrev (3 minutter siden): "Lovpålagt" er jo litt som en ser det. Det er vel vanskelig eller umulig å bevise slike lovbrudd med mindre "avvik" er så grovt at de "pliktoppfyllende" paragrafrytterne (som ofte er de med "autoritet", men lite klinisk arbeidslyst) alltid vil gjøre det papirarbeidet. Du er pliktig til å skrive avvik når det skjer jo. Anonymkode: 67a7f...541 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #178 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Avvik skrives for å belyse et problem så man kan finne løsninger. Er det mange som overser viktige ledd i abcde så kan man for eksempel kurses i det. Om man feier avvik inder teppet fortsetter store feil å skje og kvaliteten holder seg dårlig. Om du ikke skriver avvik når du oppdager det så gjør du ikke jobben din ordentlig. Anonymkode: 67a7f...541 Det er vel stort sett et teknokratisk spill som helsebyråkratiet (inkludert småspillerne som egentlig har med pasienter å gjøre) elsker, men som har tatt enda mer ressurser bort ifra klinisk arbeid. DET er hovedgrunnen til at de som har funnet opp dette (helsebyråkrater uten en time i klinisk arbrid) og ikke at de bryr seg om pasientenes vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 14. desember 2023 #179 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AdonisFFM skrev (29 minutter siden): Det er jo mange studier som sier det samme... Men du vet vel bedre enn alle de vil jeg tro. Det er jo heller nordmenn som ikke vil jobbe på sykehjem forsåvidt. Innvandrerne gjør det gjerne. Så lenge de får gode språkunnskskaper er de vel så flinke som de norske. Noen er også flinkere (mtp arbeidsmoral) Endret 14. desember 2023 av mitch92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 14. desember 2023 #180 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AdonisFFM skrev (16 minutter siden): Det er vel stort sett et teknokratisk spill som helsebyråkratiet (inkludert småspillerne som egentlig har med pasienter å gjøre) elsker, men som har tatt enda mer ressurser bort ifra klinisk arbeid. DET er hovedgrunnen til at de som har funnet opp dette (helsebyråkrater uten en time i klinisk arbrid) og ikke at de bryr seg om pasientenes vel. Noe av det er unødvendig papirpushing, ja. Men akkurat dette med kompetanse, legemiddelhåndtering, bemanning osv er det ekstremt viktig med avvik for å få tatt tak i det. Endret 14. desember 2023 av mitch92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå