Gå til innhold

Jeg syns det er helt sykt at ufaglærte får jobbe på sykehjem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men lærer de å registrere pusten? Og at rask pust er et krisetegn?

Anonymkode: b9b13...4b2

Høy RF er ikke alltid et krisetegn 😅 Og ja de lærer seg klinisk blikk gjennom praksis 

Anonymkode: 33cb5...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker du sunn fornuft i eldreomsorg og barnehage så klarer du deg bra, du får masse fin erfaring, noen av det verste eg ser er barnehagelærere uten barn som tror de vet alt😂

Anonymkode: cd491...ae7

HAHA, ja så sant, så sant. 

Det blir litt som "familiesosiologer" med haugevis av skilsmisser som skal undervise i "moderne kjønnsroller", eller parterapeuter som aldri har hatt et normalt forhold selv. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da vil jeg si du er eksepsjonelt god til å observere, noe jeg tenker ikke nødvendigvis er overførbare til alle

Ja, det var jeg. Fordi jeg brant for faget, og observerte sykepleierne på jobb..jeg tilegnet meg kunnskap der jeg kunne. 
Noe som gjorde at høyere utdannelse gikk lett som en plett. 

Jeg fikk også ansvar for studenter..som ufaglært. 

Anonymkode: 76a65...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (2 minutter siden):

Ja man kan jo sikkert klare seg rimelig ok. Men blir det for mange ufaglærte blir ikke kvaliteten slik den skal. Det viser jo både studier om pedagogtetthet i barnehager og studier om faglærte/sykepleiere i sykehjem/sykehus  

Dummeste jeg hører fra folk som ikke jobber innen helse og omsorg, tror du det hjelper med 3 barnehagelærere med drittmange barn, tror du de har tid til alt de vil og skal gjøre bare fordi de har utdanning og er bedre i jobben? Wow Barnehagelærer du har redda dagen, din bachelor gjorde dagen, hadde jo vært bedre med flere voksne, men den bacheloren betaler jo for seg selv

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høy RF er ikke alltid et krisetegn 😅 Og ja de lærer seg klinisk blikk gjennom praksis 

Nei, men høy RF er nok noe som det er best å sette i gang alarmsystemet en gang for lite enn fir mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

HAHA, ja så sant, så sant. 

Det blir litt som "familiesosiologer" med haugevis av skilsmisser som skal undervise i "moderne kjønnsroller", eller parterapeuter som aldri har hatt et normalt forhold selv. 🤣

Dag refsnes 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høy RF er et tegn denne ufaglærte jeg nevnte tidligere overså, samme med høy temp. Jeg har ikke tenkt å kverulere med deg på det, men at du ler av at jeg påpeker ett av qSOFA-krireriene som et krisetegn sier det meste

Poenget er at det er ikke opp til en ufaglært å avgjøre om det er et kriseteam eller ikke, selv om de skulle obsservere det

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Nei, men høy RF er nok noe som det er best å sette i gang alarmsystemet en gang for lite enn fir mye. 

En gang for nye helst? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dummeste jeg hører fra folk som ikke jobber innen helse og omsorg, tror du det hjelper med 3 barnehagelærere med drittmange barn, tror du de har tid til alt de vil og skal gjøre bare fordi de har utdanning og er bedre i jobben? Wow Barnehagelærer du har redda dagen, din bachelor gjorde dagen, hadde jo vært bedre med flere voksne, men den bacheloren betaler jo for seg selv

Ufaglært/faglært debatten handler stort sett om profesjonskampen og mindre om bekymring for pasienter.

Det blir litt som når u.t. snakker om testosteronbehandling for folk uten en "diagnose" som er stilt av endokrinolog.  

Mye tull og tøys, men i bunn ligger beinharde profesjonskamper i samsvar med rent maktmisbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor har jeg sagt noe av dette? Jeg påpeker dog fakta om pedagogtetthet. Selv om man såklart trenger flere hender også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for nye helst? 😊

Ja, her gikk det fort. Takkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Ufaglært/faglært debatten handler stort sett om profesjonskampen og mindre om bekymring for pasienter.

Det blir litt som når u.t. snakker om testosteronbehandling for folk uten en "diagnose" som er stilt av endokrinolog.  

Mye tull og tøys, men i bunn ligger beinharde profesjonskamper i samsvar med rent maktmisbruk.

Okei da kan vi bare slutte å utdanne sykepleiere, leger, kirurger osv da? Eller? Det er et fett om de som jobber innen helse faktisk er kvalifisert? Skal jeg søke meg jobb som sykehjemslege kankje? Har jo mye erfaring så kanskje vet jeg det samme som legen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høy RF er et tegn denne ufaglærte jeg nevnte tidligere overså, samme med høy temp. Jeg har ikke tenkt å kverulere med deg på det, men at du ler av at jeg påpeker ett av qSOFA-krireriene som et krisetegn sier det meste

Poenget er at det er ikke opp til en ufaglært å avgjøre om det er et kriseteam eller ikke, selv om de skulle obsservere det

ALLE ledd kan glippe med vitalia. Det har lite med kompetanse å gjøre og mer med uoppmerkdomhet å gjøre.

Endret av AdonisFFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier. Å gå vite på slutten av dagen at en pasient ikke har tisset hele vakten, en pasient er akutt forvirret eller at en pasient puster veldig raskt er ikke gøy. De ufaglærte er ofte kjempeflinke i jobben. men de har ikke gått på skole og vet derfor ikke alltid hva man skal se etter eller rapportere videre. Derfor er man avhengig i å ha et stor antall faglærte på jobb. Dessverre er det ikke nok faglærte som ønsker å jobbe på sykehjem, og man er derfor avhengig av ufaglærte for å få kabalen til å gå opp. 

Anonymkode: 67a7f...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Du vet jo ingenting 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig å mene det. Er jo i kassa i matbutikk eller med eldre alle "navere" skal jobbe.

Anonymkode: 00dc0...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke en sykepleier på 100 pasienter. Det er tull!! En nattevakt har kanskje en del pasienter på vakt, med da er de 2 sykepleiere og flere helsefagarbeidere. På kanskje 60 pasienter. 
100 pasienter på 1 sykepleier er bare så overdrevet. 
samme i mitt yrke i barnehage, så klages det over at man står med 20 barn, alle skal ha på seg klær, ha mat osv. per gråter og Kari skal ha et plaster. 
Det er så til grader satt på spissen, da man overhode ikke er alene, og alt skjer på en gang. I en organisert bedrift deler vi opp i grupper. 
Det er hjelpepleierne som gjør jobben med pasientene 

Anonymkode: 98d6f...d8e

Jeg har ved flere anledninger vært eneste sykepleier på mer enn 140 pasienter, så der er langt fra uvanlig.  Endte med at jeg sluttet på det sykehjemmet, men senest denne uken var jeg eneste sykepleier på et sykehjem med over 80 pasienter, inkludert en korttidsavdeling med 4 KAD-plasser. 

Anonymkode: cbf8f...8c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (2 minutter siden):

Okei da kan vi bare slutte å utdanne sykepleiere, leger, kirurger osv da? Eller? Det er et fett om de som jobber innen helse faktisk er kvalifisert? Skal jeg søke meg jobb som sykehjemslege kankje? Har jo mye erfaring så kanskje vet jeg det samme som legen 🙈

Det handler om at en ikke skal bruke autoritet (tittel/profesjon) som løsning og slutte å tenke. Det handler også om at jo mer autoritet (ofte utdanning) en får, jo lettere er det å slutte å tenke og istedet bruke autoritet som beskyttelse for dumskap.

Og i Norge er det jo ikke noe som heter å være dyktig. Alt handler om utdannelse og autoritet. 

Hvis du ikke gidder å jobbe, bli administrator;

hvis du ikke gidder å administrere, bli politiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

ALLE ledd kan glippe med vitalua. Det har lite med kompetanse å gjøre og mer med uoppmerkdomhet å gjøre.

https://evidence.nihr.ac.uk/alert/having-more-registered-nurses-on-general-wards-is-linked-to-lower-mortality/

Det har også mye med kompetanse å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Det handler om at en ikke skal bruke autoritet (tittel/profesjon) som løsning og slutte å tenke. Det handler også om at jo mer autoritet (ofte utdanning) en får, jo lettere er det å slutte å tenke og istedet bruke autoritet som beskyttelse for dumskap.

Og i Norge er det jo ikke noe som heter å være dyktig. Alt handler om utdannelse og autoritet. 

Hvis du ikke gidder å jobbe, bli administrator;

hvis du ikke gidder å administrere, bli politiker. 

Hva har dette med det vi diskuterer å gjøre? Vi snakker om evne til å fange opp forverring hos en pasientgruppe med sammensatte og kompliserte sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...