Gå til innhold

Jeg syns det er helt sykt at ufaglærte får jobbe på sykehjem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 10.35):

Enige?

Anonymkode: 33f4d...d88

Nei. 

Er enig i at ikke BARE ufaglærte skal jobbe der, men man trenger ikke ha åpnet en bok i hele sitt liv for å vaske, bytte sengetøy, ha en hyggelig samtale, lage brødskiver, hjelpe noen med påkledning og koke kaffe. 

Anonymkode: 0d652...ad6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sykepleiere har ofte store vansker med å ta i mot observasjoner av de under seg, hvis de selv har oversett noe. 
det er et hierki det er tungt å jobbe under 

Anonymkode: 98d6f...d8e

Jeg er sykepleier og reflekterer en del over det fordi det skjer meg fra tid til annen, dessverre. Bare for et par uker siden opplevde jeg at jeg nok skulle ha reagert på noe som ble sagt en time tidligere. Jeg priser meg lykkelig over at oftest tar ting litt tid å utvikle seg, og er det akutt er jeg superkjapp, det er verre når det går litt saktere. Vi er bare mennesker vi også, og jeg håper vi blir trodd når jeg sier at vi gjør så godt vi kan også de gangene det ikke fanges opp umiddelbart. Enten det er via en fagutdannet eller ufaglært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (16 minutter siden):

Absolutt. Det var mye bra i den gammeldagse, halvmilitære tilnærmingen i helsevesenet. 
Dessverre kom mye av dette bort i den misforståtte «sosialismen» som begynte å prege helsevesenet på 70-tallet, der alle skulle gjøre alt. 
Og så er det et problem at de (få) sykepleierne som er fex på sykehjem er opptatte av å bli likt, og ikke tør å lede. 
Mens realiteten er at helsefag og assistenter skriker etter å bli ledet på en god måte.

"Sosialismen som begynte å prege helsevesenet på 70 tallet" Hvor kommer dette i fra? Det meste i helsevesenet er basert på hva de med fagene forteller er best, ikke nødvendigvis politikken. Politikerne har i perioder pleid å lytte eller få råd. 

Men uansett så var det i fra krigen - 70 tallet mye mer sosialisme inni bildet i norsk samfunn generelt og da også helsevesenet. Det gikk mer i rang før i tiden etter erfaring og alder. Dette er mer eller mindre borte, ja.  

Anonymkode: 9f2fa...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Sosialismen som begynte å prege helsevesenet på 70 tallet" Hvor kommer dette i fra? Det meste i helsevesenet er basert på hva de med fagene forteller er best, ikke nødvendigvis politikken. Politikerne har i perioder pleid å lytte eller få råd. 

Men uansett så var det i fra krigen - 70 tallet mye mer sosialisme inni bildet i norsk samfunn generelt og da også helsevesenet. Det gikk mer i rang før i tiden etter erfaring og alder. Dette er mer eller mindre borte, ja.  

Anonymkode: 9f2fa...13d

"Sosialismen" som tilsier at alle skal ta akkurat like mye stell, kjøkkenarbeid og skyllreromsarbeid uavhengig av h vor mange andre oppgaver man har ift andre, hvis ikke er man arrogant og høy på pæra

Anonymkode: b9b13...4b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (På 13.12.2023 den 10.48):

Du mener i ufaglært, en som ikke har blitt fotformet igjennom skole, indoktrinert og hjernevasket til å slavisk følge hva andre har sagt, føler seg som en overmann men heller en som stille spørsmål, er interessert og lærer på eget initativ?

Det er masse oppgaver innenfor enhver jobb som ikke krever noen form for kompetanse til å bli utført. At arbeidsplassen har problemer, bruker billigere arbeidskraft på områder som de ikke bør er ikke den ufaglærte sitt problem. Det tyder da på et ledelse og et ansatt problem, om de ufaglærte ikke involveres og får nødvendig supplementerende erfaring og kompetanse.

Du har ingen utdannelse innen noen som helst, ser jeg. 

Anonymkode: 4792a...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Mens realiteten er at helsefag og assistenter skriker etter å bli ledet på en god måte.

Helt klart. Og en lege HAR IKKE den mellomleddskunnskapen sm trengs her. 

Mangel på ledelsesevne (eller VILJE) iblant mange sykepleiere er et kjempeproblem å finne gd løsning på  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min far lå for døden var det faktisk den som gikk der som ufaglært som så oss pårørende og den som sa vi må kunne gi litt vann og smertelindring . Far min spurte etter vann. Mens de faglærte påstod bare at han snakket i feberørska og kom jo til å dø snart og det ikke var vits.

Endte med den ufaglærte ringte legen selv å spurte. Legen kom og ga da beskjed gi gam svamp å suge på og vi gir ham litt smertelindring

Så her vil jeg si det var den ufaglærte som gjorde at min far fikk det bedre på slutten en den faglærte.

Anonymkode: e1a62...077

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt klart at enkelte fagre burde finne seg noe annet. Og ufaglærte kan være gode til å observere utfra deres kunnskaper, men, og jeg kan ikke understreke dette nok, man må vite hva man skal se etter, og det får man ved utdanning

Eller ved god opplæring og observasjon av faglærte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det noen plass går bra med folk uten utdannelse må det jo være på sykehjem..Hvor vanskelig kan det være å dytte i oldingene litt mat og pillehaugen deres et par ganger i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei. 

Er enig i at ikke BARE ufaglærte skal jobbe der, men man trenger ikke ha åpnet en bok i hele sitt liv for å vaske, bytte sengetøy, ha en hyggelig samtale, lage brødskiver, hjelpe noen med påkledning og koke kaffe. 

Anonymkode: 0d652...ad6

Men nå består jo jobben på et sykehjem av litt mer enn det. Du må observere pasient i fra det øyeblikket du går inn på rommet, og har du ikke god nok opplæring eller har fått med deg hva som er viktig å se etter på andre måter, så kan du gå glipp av veldig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (Akkurat nå):

Hvis det noen plass går bra med folk uten utdannelse må det jo være på sykehjem..Hvor vanskelig kan det være å dytte i oldingene litt mat og pillehaugen deres et par ganger i døgnet?

Siden du tydeligvis ikke har peiling på hva som skjer på et sykehjem, så bør du vel kanskje ikke kommentere heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (Akkurat nå):

Ja si det, det er vel kanskje der det gjør minst skade hvis de dør også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja si det, det er vel kanskje der det gjør minst skade hvis de dør også eller?

Er jo litt hjertekaldt sagt da...jeg tillater meg å tvile på om pasientene dør noe raskere fordi personalet ikke har fagbrev ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mitch92 skrev (37 minutter siden):

Jeg har jo ikke sagt de stiller diagnosen... Å OPPDAGE er ikke det samme som å stille diagnose kjære deg. Det er jo det vi snakker om her. At ufaglærte ikke vil oppdage at det er noe galt og melde videre. Det er jo slik sepsis blir oppdaget alt for sent slik vi snakker om, den ufaglærte melder ikke videre slik at legen kan diagnostisere.Tror du legene går rundt på sykehjemmet 24/7 og leter etter folk å diagnostisere? Hjelper ingenting at det er lege på huset om de som er med pasienten ikke har kunnskap.

Jeg tror ikke en ufaglært med erfaring er bedre enn en nyutdannet sykepleier . Men de kan være ganske gode ja. Men en ufaglært nybegynner er mye dårligere enn en sykepleier som er nybegynner. De har oppbygd seg et visst klinisk blikk vis studiet. 

Det var du som kom med spesifkke eksempler og spesifikke diagnoser, ikke jeg.

Det handler om å merke seg om NOE ikke er i samsvar med det som ble sagt på vaktskifte. 

Dermed blir det å bruke det elementære som å ta vitalia, evt notere seg andre kliniske inntrykk, rett og slett bruke det kliniske blikket.

Så rapporteres dette til mellomleddet som må ta videre vurdering. Om en er ufaglært ellr ikke (helefagrbeider) så er det ikke ems oppgave å ringe lege ekker ta videre avgjørelser. DET trengs det sykepleier til. 

At en fersk sykepleier har bedre klinisk blikk enn en erfaren (ufaglært eller ikke) er en påstamd det ikke er noe grunnlag for å hevde. De skarve ukene med praksis under sykepleien holder neppe til å bygge erfaring med det kliniske blikk som overgår noen med flere års erfaring. Sykepleierens praksispetiode er jo likedan det samne som å være ufaglært på nange måter. 

Eksempler:

En fersk sykepleier vil ofte ikke engang tenke på at en eldre wykehkemspasient har hoftebrudd, mens en erfaren "ufaglært" ofte ser det med en gang etter å ha sett ti fra før. 

En fersk sykepleier vil ofte slite med å håndtere første gsng det er hjertestans, mens ufaglærte (som har sett mange) ikke bare gjenkjenner det, men ofte vet hva en skal gjøre.

En fersk sykepleier kan finne på å bandasjere et diabetisk sår som har tegn på manglende kontroll, mens en erfraren helsefagarbeider vil rapportere og si det er sterk mistanke om aggressiv  cellullit som trenger Keflex, eller uansett hva en hsr.

Profesjonskamoen er ofte preget av "sykepleiere mot resten". Dette er ikke MINE ORD, men noe som gang på gang kommer fra erfarne helsefagarbeidere.

For en lege er det omtrent umulig å blande seg inn i dette,for legger en seg ut med wykepleiere i en sånn diskusjon har det en tendens til å farge en for hele tiden på samme sted etterpå.

Vil til slutt konkludere at jeg snakker her hovedsakelig om den KONSTANTE mangel på verdsetting av KLINISK BLIKK fra de som er profesjonryttere innen sykepleierforbundet. Jg tror det har mye å gjøre med at dette er en ting de ikke kan kvantifisere søik som om en har "bachelor" eller ikke.

Et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (11 minutter siden):

Og HER har vi et eksempel på en kommentar som belyser hvorfor det er viktig med både klinisk forståelse, men ikke minst menneskeverd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da min far lå for døden var det faktisk den som gikk der som ufaglært som så oss pårørende og den som sa vi må kunne gi litt vann og smertelindring . Far min spurte etter vann. Mens de faglærte påstod bare at han snakket i feberørska og kom jo til å dø snart og det ikke var vits.

Endte med den ufaglærte ringte legen selv å spurte. Legen kom og ga da beskjed gi gam svamp å suge på og vi gir ham litt smertelindring

Så her vil jeg si det var den ufaglærte som gjorde at min far fikk det bedre på slutten en den faglærte.

Anonymkode: e1a62...077

Siden ufaglærte som oftest er de med mest pasientkontakt, har de også en tendens til å bygge fenomenal empati og forståelse for den individuelle pasient.

Gang på gang er det eksempler på at de ikke bare bygger bedre relasjoner, men også bedre forståelse for behov hos de som ivaretas av dem.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåjojo skrev (17 minutter siden):

Men nå består jo jobben på et sykehjem av litt mer enn det. Du må observere pasient i fra det øyeblikket du går inn på rommet, og har du ikke god nok opplæring eller har fått med deg hva som er viktig å se etter på andre måter, så kan du gå glipp av veldig mye. 

Og det du nevner er det KLINISKE BLIKK, som er en egenskap uavhengig av om du har en tittel eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (50 minutter siden):

Jeg er sykepleier og reflekterer en del over det fordi det skjer meg fra tid til annen, dessverre. Bare for et par uker siden opplevde jeg at jeg nok skulle ha reagert på noe som ble sagt en time tidligere. Jeg priser meg lykkelig over at oftest tar ting litt tid å utvikle seg, og er det akutt er jeg superkjapp, det er verre når det går litt saktere. Vi er bare mennesker vi også, og jeg håper vi blir trodd når jeg sier at vi gjør så godt vi kan også de gangene det ikke fanges opp umiddelbart. Enten det er via en fagutdannet eller ufaglært. 

Ydmyk og respektfull refleksjon. Jeg kjenner flere sykepleiere med en framtoning som du utviser her og om det var opp til meg skulle vi tredoblet deres lønn og gjort ALT for at de ble tatt godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (11 minutter siden):

Er jo litt hjertekaldt sagt da...jeg tillater meg å tvile på om pasientene dør noe raskere fordi personalet ikke har fagbrev ..

Tja, undersøkelser viser at jo bedre kompetanse blant personalet jo lavere dødelighet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Det var du som kom med spesifkke eksempler og spesifikke diagnoser, ikke jeg.

Det handler om å merke seg om NOE ikke er i samsvar med det som ble sagt på vaktskifte. 

Dermed blir det å bruke det elementære som å ta vitalia, evt notere seg andre kliniske inntrykk, rett og slett bruke det kliniske blikket.

Så rapporteres dette til mellomleddet som må ta videre vurdering. Om en er ufaglært ellr ikke (helefagrbeider) så er det ikke ems oppgave å ringe lege ekker ta videre avgjørelser. DET trengs det sykepleier til. 

At en fersk sykepleier har bedre klinisk blikk enn en erfaren (ufaglært eller ikke) er en påstamd det ikke er noe grunnlag for å hevde. De skarve ukene med praksis under sykepleien holder neppe til å bygge erfaring med det kliniske blikk som overgår noen med flere års erfaring. Sykepleierens praksispetiode er jo likedan det samne som å være ufaglært på nange måter. 

Eksempler:

En fersk sykepleier vil ofte ikke engang tenke på at en eldre wykehkemspasient har hoftebrudd, mens en erfaren "ufaglært" ofte ser det med en gang etter å ha sett ti fra før. 

En fersk sykepleier vil ofte slite med å håndtere første gsng det er hjertestans, mens ufaglærte (som har sett mange) ikke bare gjenkjenner det, men ofte vet hva en skal gjøre.

En fersk sykepleier kan finne på å bandasjere et diabetisk sår som har tegn på manglende kontroll, mens en erfraren helsefagarbeider vil rapportere og si det er sterk mistanke om aggressiv  cellullit som trenger Keflex, eller uansett hva en hsr.

Profesjonskamoen er ofte preget av "sykepleiere mot resten". Dette er ikke MINE ORD, men noe som gang på gang kommer fra erfarne helsefagarbeidere.

For en lege er det omtrent umulig å blande seg inn i dette,for legger en seg ut med wykepleiere i en sånn diskusjon har det en tendens til å farge en for hele tiden på samme sted etterpå.

Vil til slutt konkludere at jeg snakker her hovedsakelig om den KONSTANTE mangel på verdsetting av KLINISK BLIKK fra de som er profesjonryttere innen sykepleierforbundet. Jg tror det har mye å gjøre med at dette er en ting de ikke kan kvantifisere søik som om en har "bachelor" eller ikke.

Et stort problem.

Men ingen steder har jeg sagt sykepleier, eller noen andre, stiller diagnosen. Men det er jo vi som oppdager tilstanden som regel... Sammen med helsefagarbeidere, ufaglærte osv..  det er det jeg sier. At jeg nevner spesifikke diagnoser er jo for å poengterte hva man kan gå glipp av fordi ingen la merke til forvirring. Ikke at sykepleier diagnostiserer....

Nei men så aldri har sagt det heller da? Sier at en nyutdannet sykepleier kanskje er på nivå med en erfaren ufaglært. Ikke bedre nødvendigvis. Men spørs på hvem man sammenligner med. Mange ufaglærte ser arbeidsoppgaver, de bruker ikke det kliniske blikket. De skal stelle, gi medisin osv. Har opplevd at noen med mange års erfaring ikke reagerte på pasient som var skjev i fjeset. Dette har i det minste sykepleieren lært på studiet.  Så at en ufaglært med mye erfaring får et godt klinisk blikk er ofte avhengig av adekvat opplæring. For de har ikke det grunnlaget en sykepleier eller helsefagarbeider har. Men en ufaglært med god opplæring kan være like god som en nyutdannet sykepleier. Kanskje bedre. Spørs veldig på arbeidsplassen.

Nei det er ikke sykepleiere mot resten. Vi snakker forsåvidt også om ufaglærte ikke helsefagarbeidere. Det handler om at ufaglærte MÅ få god nok opplæring av arbeidsplassen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...