Gå til innhold

Jeg syns det er helt sykt at ufaglærte får jobbe på sykehjem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Staten må bevilge mer penger til helse og unngå sosial dumping i sektoren. Jeg hater at helsefagarbeidere ikke verdsettes nok til å få bedre vilkår og erstattes av alt mulig rart som nødløsning for å dekke bemanningsbehovet.

Anonymkode: 3374c...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Eldre dør av sepsis, beinbrudd og andre ting ja, men det hadde de gjort uansett hvem som jobber der. Eldre skal dø. Er liksom litt av poenget med eldre. 
har jobbet på sykehjem i studiene. Var mange utrolig flinke sykepleiere, helsefagarbeidere og ufaglærte, men også noen helt håpløse blant alle 3 områdene. Husker vi hadde en ufaglært som vaska pasientene nedentil og tørka dem bak uten hansker🤢🤮 men vi hadde også sykepleiere som knuste tabletter som ikke skulle knuses f.eks.

Anonymkode: 3a89e...43b

De skal dø en gang ja, men betyr ikke at man skal fremskynde prosessen med å gi f i dem og tegnene deres til alvorlig sykdom. Er jo mange av de som ønsker å leve lengre. De som ikke ønsker det blir det kanskje en annen sak med mtp om man tenker man skal behandle alvorlig infeksjon. Men man må uansett lindre. Vi kan ikke bare tenke at jaja hvem bryr seg om de har uvi, lungebetennelse, udiagnostisert benbrudd, ikke være oppmerksom slik at de faller og får voldsomme smerter ,  evt. annen sykdom. De er gammel og skal dø uansett. Og så observerer ingen og ingen rapporterer videre. Dette kan føre til mye smerter og lidelser for disse menneskene.  Man må kunne observere rett for å gi folk rett pleie. Å vurdere at noen er terminal og at de trenger smertelindring osv er også ganske nødvendig og til tider komplisert hvis pasienten er nonverbal. Så er overhodet ikke enig i dette utsagnet.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Staten må bevilge mer penger til helse og unngå sosial dumping i sektoren. Jeg hater at helsefagarbeidere ikke verdsettes nok til å få bedre vilkår og erstattes av alt mulig rart som nødløsning for å dekke bemanningsbehovet.

Anonymkode: 3374c...2fc

Ufaglærte steller folk og fagarbeidere vasker gulver, ja slik er det blitt.

P.S jobber i hjemmetjenesten. 

Anonymkode: 76c03...edb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi penger har blitt det absolutt viktigste i norsk helse. Sykehusene drives som bedrifter med profittfokus.

Anonymkode: a1435...99b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ufaglærte hadde ikke helsetjenestene gått rundt. Dette gjelder spesielt sykehjemmene; de ligger ikke høyt i kurs statusmessig. Hva med å snu på det? Ufaglærte, sendt fra nav, er positivt mtp arbeidsinkludering/velferd. Basale oppgaver som matlaging, dusjing, sang og musikk, følge til frisøren, lese quiz osv krever ikke helsefaglig kompetanse, men medmenneskelighet og omsorgsevne.  

Anonymkode: c9652...e84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo aldeles uforsvarlig, tror du skal være veldig glad for at ikke noe gikk galt, det samme skal de som gav deg oppgaver du ikke var kvalifisert for.

Men det er jo forsåvidt ikke ditt ansvar. Likevel rystende

Anonymkode: b9b13...4b2

Det var jo ikke bare meg. Det var mange av oss og det er mange som jobber sånn enda. 

Anonymkode: 6a546...d1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synd de ikke kan tvinge, men det synes jeg de burde kunne. 

Anonymkode: cbf8f...8c0

Guriland, jeg drev jo å tok en master på BI mens jeg jobbet som assistent.

Tenk om noen skulle tvunget meg tiø å få fsgbrev. 

Da hadde jeg funnet meg en annen deltidsjobb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (2 timer siden):

De skal dø en gang ja, men betyr ikke at man skal fremskynde prosessen med å gi f i dem og tegnene deres til alvorlig sykdom. Er jo mange av de som ønsker å leve lengre. De som ikke ønsker det blir det kanskje en annen sak med mtp om man tenker man skal behandle alvorlig infeksjon. Men man må uansett lindre. Vi kan ikke bare tenke at jaja hvem bryr seg om de har uvi, lungebetennelse, udiagnostisert benbrudd, ikke være oppmerksom slik at de faller og får voldsomme smerter ,  evt. annen sykdom. De er gammel og skal dø uansett. Og så observerer ingen og ingen rapporterer videre. Dette kan føre til mye smerter og lidelser for disse menneskene.  Man må kunne observere rett for å gi folk rett pleie. Å vurdere at noen er terminal og at de trenger smertelindring osv er også ganske nødvendig og til tider komplisert hvis pasienten er nonverbal. Så er overhodet ikke enig i dette utsagnet.  

Aldri sagt man ikke skal rapportere eller informere videre, men ufaglærte kan skrive de også, observere kan de også. 

men altså, fremskynde prosessen er nå bare en av mange måter å redusere eldrebølgen på da🤷🏼‍♀️ det finnes uansett for mange eldre i forhold til hvor mange unge og yrkesaktive de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enige?

Anonymkode: 33f4d...d88

Nnjaa...hva er alternativet da?...At de ikke klarer å få tak i folk...

Og oldingene drikker seg dritings og grisekjører rullator i gangene...?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det var jo ikke bare meg. Det var mange av oss og det er mange som jobber sånn enda. 

Bare til info, skjer det noe galt mht legemidler, dødsfall feks, så er det du/dere personlig som blir anmeldt og siktet for uforsvarlig praksis, ikke arbeidsstedet. Si derfor alltid nei til oppgaver du/dere ikke kvalifiserer for! Det er ikke verd å komme i fengsel for underbemanning og lav lønn.  

Anonymkode: c9652...e84

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Guriland, jeg drev jo å tok en master på BI mens jeg jobbet som assistent.

Tenk om noen skulle tvunget meg tiø å få fsgbrev. 

Da hadde jeg funnet meg en annen deltidsjobb

Om du leser hele sammenhengen mine innlegg kommer i, så snakker jeg om de som krever faste stillinger på bakgrunn av at de har jobber et visst antall timer over en viss tid. Om man krever fast stilling i helsevesenet så bør man også kreve kompetanseheving tilbake. 

Anonymkode: cbf8f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri sagt man ikke skal rapportere eller informere videre, men ufaglærte kan skrive de også, observere kan de også. 

men altså, fremskynde prosessen er nå bare en av mange måter å redusere eldrebølgen på da🤷🏼‍♀️ det finnes uansett for mange eldre i forhold til hvor mange unge og yrkesaktive de er.

Men holdningen din var veldig nonchalant. Sepsis er ikke så big deal, de skal dø uansett, var nærmest slik jeg oppfattet deg . Noen av disse menneskene ønsker å leve så det er faktisk ganske alvorlig å bare la de dø av sepsis fordi folk ikke gjorde ordentlige observasjoner og sepsisen ble oppdaget for sent. Og uansett kan man få ganske mye ubehag ift. En infeksjon som er så kraftig at man får sepsis. Dette må i det minste lindres, også der man tenker at behandling er uhensiktsmessig.

Ufaglærte som ikke har fått god opplæring observerer og dokumenterer ofte svært mangelfullt . Veldig viktig at de ufaglærte følges opp med god opplæring. Ofte tar det litt tid å lære seg disse observasjonene. Det er slikt som fører til at de eldre ikke får pleien de trenger. Men dette kan også gjelde helsefagarbeidere og sykepleiere såklart, men ikke like vanlig. 

Forslår du at vi bedriver nærmest aktiv dødshjelp fordi folk er gammel? Eller misforstår jeg nå. Skremmende holdning. Tror ikke du føler det sånn den dagen det er dine kjære. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 10.35):

Enige?

Anonymkode: 33f4d...d88

ja, men er vel sånn at man ikke har noe valg pga bemanningsproblemer?

Anonymkode: 10a94...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ufaglærte gjør en god jobb på sykehjem. Men der skal alltid være sykepleier på vakt, eller bakvakt. Som helsearbeider har jeg ofte behov for å kunne kontakte sykepleier. Sykepleier avgjør om det vi observerer gjør at lege skal kontaktes ( med mindre det er opplagt at man ringer lege/ ambulanse straks). En ufaglært har ikke det samme ansvaret, og sykepleier/ helsefagarbeider skal uansett være på vakt for å kunne ta ansvar for å vurdere om lege kontaktes. Ufaglærte sin jobb er å delta i stell, mat, rydding, gi omsorg osv.  Når det er sagt, så finnes det folk i alle yrker som ikke er gode i å gi omsorg. Akkurat den biten har mer med personlighet enn med yrkesbakgrunn å gjøre. 

Anonymkode: f4b61...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sykepleiere og faglærte har mye fokus på medisiner og prosedyrer, og i all travelheten kan de glemme å huske på menneskene de steller med. Ufaglærte kan ha større fokus på det menneskelige, på omsorgen for den enkelte. 

Tenker de utfyller hverandre. 

Anonymkode: 6c7e5...053

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du er alternativet? At de gamle blir liggende i sin egen dritt, eller at de skifter bleier på hverandre? Hente ukrainere og somaliere til å stelle dem? Nei, vent, de er jo ufaglærte, de også.

Man trenger strengt tatt ikke fagbrev i å gi omsorg og være snill. Mødre greier det jo uten fagbrev? 

Anonymkode: b5ce9...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mange ufaglærte gjør en god jobb på sykehjem. Men der skal alltid være sykepleier på vakt, eller bakvakt. Som helsearbeider har jeg ofte behov for å kunne kontakte sykepleier. Sykepleier avgjør om det vi observerer gjør at lege skal kontaktes ( med mindre det er opplagt at man ringer lege/ ambulanse straks). En ufaglært har ikke det samme ansvaret, og sykepleier/ helsefagarbeider skal uansett være på vakt for å kunne ta ansvar for å vurdere om lege kontaktes. Ufaglærte sin jobb er å delta i stell, mat, rydding, gi omsorg osv.  Når det er sagt, så finnes det folk i alle yrker som ikke er gode i å gi omsorg. Akkurat den biten har mer med personlighet enn med yrkesbakgrunn å gjøre. 

Anonymkode: f4b61...473

Joda. Men en fagarbeider har observasjonskompetanse, noe én ufaglært ikke har. Det har vesentlig betydning. Det er ikke friske eldre som er på sykehjem, men multisyke skrøpelige gamle 

Anonymkode: b9b13...4b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint å ha kun faglærte - suger jo om en ufaglært gjør noe feil og det får alvorlige konsekvenser, kun fordi de har fått LOV å jobbe med det. Samtidig har jeg hatt nok av faglærte som ikke var dyktige, så set er uheldigvis ikke slik at man har god nok kontroll på hvem som får utdanne seg til slike yrker. Noen oppgaver er det viktig å ha teknisk forståelse for å utføre. Andre oppgaver er det viktig å ha empati for å gjøre godt. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er ikke enig. Uten de ufaglærte ville iallefall bemanningen vært katastrofal. 

At sykehjemmene burde ha mer klare linjer på hva jobb hvem skal gjøre- absolutt..  Men bemanningen ville ikke gått rundt uten ufaglærte. Og de har ikke penger til å erstatte alle ufaglærte med faglærte. 

Med dagens politikk- valg mellom ille og verre - så blir det sånn. 

Anonymkode: cf7c6...09b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...