AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #21 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg har jobbet som ufaglært i sykehjem og vi fikk god opplæring og tydelige beskjeder om når vi skulle koble inn helsefagarbeider/sykepleier. Vår jobb var å stelle, observere, spising, og rydding. Liggesår og krevende forflytninger var alltid med faglærte. Medisinutdeling det samme. Vi hadde god ledelse, men de klarte ikke å slå ned på måten vi ufaglærte ble snakket til av faglærte. Følte ikke at vi var kollegaer. Men det er noe helt annet. Jeg tålte det selv om andre ufaglærte gav opp og sluttet Man trenger ikke å velge enten eller. Og mange av de ufaglærte tok fagbrev etter en tid med hjelp fra kommunen til å kombinere jobb og teori. Hvorfor ikke heller prøve å lage en bro mellom ufaglærte og faglærte i stedet for å grave dypere grøfter? Påstanden i hovedinnlegget er ikke en vei å gå om man ønsker flere faglærte på sykehjem. Begynn rekrutteringen til fagbrev blant ufaglærte som allerede jobber der, med å la dem føle seg verdsatt. Anonymkode: 69c04...6bd 9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. desember 2023 #22 Del Skrevet 13. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Enige? Anonymkode: 33f4d...d88 ikke helt. Mange ufaglærte som er kjempeflinke barnehageassistenter. Det viktigste er at de er engasjerte og flinke med barn. De kan og lære i jobben. Hvorfor svarte jeg barnehage? Det var sykehjem ja.... Da er jeg enig i hi Endret 13. desember 2023 av Maleficenta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #23 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ihvertfall ikke noe bedre med en ufaglært som gjør feil med medisiner Og hvilken jobb gjorde du? Stell, pleie? En ufaglært spurte meg en gang jeg sendte en pasient til sykehus med sepsis hvordan jeg visste at det ikke var en vanlig forkjølelse. Det var den andre pleieren på gruppa som ringte meg. Hadde ikke den andre vært der hadde vedkommende dødd den natta. Så at du føler man ikke trenger utdannelse handler vel mer om at som ufaglært vet du ikke hva du skal se etter, og dermed er alt enkelt vil jeg tro. Anonymkode: b9b13...4b2 Nå konkluderer du uten at du vet hvilke oppgaver den ufaglærte hadde.... Det tilfellet du nevner her, er jo ikke den ufaglærte sin feil... Her burde jo de som er ansvarlige på avdelingen gi klare instrukser om hva den og den kan gjøre, og passe på at en ufaglært ikke får medisinske oppgaver! Ellers vil jeg nevne at mange dør av sepsis selv om de er på sykehus og blir observert... Mange ufaglærte gjør ting sammen med en faglært, og da får de instrukser underveis, og den faglærte gjør de observasjoner som er viktige. Anonymkode: f47a3...8cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #24 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå konkluderer du uten at du vet hvilke oppgaver den ufaglærte hadde.... Det tilfellet du nevner her, er jo ikke den ufaglærte sin feil... Her burde jo de som er ansvarlige på avdelingen gi klare instrukser om hva den og den kan gjøre, og passe på at en ufaglært ikke får medisinske oppgaver! Ellers vil jeg nevne at mange dør av sepsis selv om de er på sykehus og blir observert... Mange ufaglærte gjør ting sammen med en faglært, og da får de instrukser underveis, og den faglærte gjør de observasjoner som er viktige. Anonymkode: f47a3...8cd Hos oss tar ufaglærte pleie på lik linje med andre, og da er det vesentlig at de vet hva de skal se etter og når de skal kontakte sykepleier. Det var ikke en pasient med påvist infeksjon, det var en nyoppsyått akuttsituasjon hos en ellers stabil pasient. Anonymkode: b9b13...4b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 13. desember 2023 #25 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg tenker at vi skal være veldig glad at noen ønsker å ta de jobbene! Ufaglærte hender er bedre enn ingen hender! 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #26 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg har jobbet som ufaglært innen helse i 10 år mens jeg var student (innen noe helt annet) jeg gjorde nesten samme jobb som de faglærte. Jeg ga medisiner (aldri tatt medisinkurs) og gjorde masse faglært jobb. Jeg ringte sykepleier når jeg var usikker. Men ofte fikk jeg masse oppgaver kastet i fanget som jeg hadde null kvalifikasjon for å klare De satt likevel veldig pris på meg som jobbet alle helger og ferier. Anonymkode: 6a546...d1b 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #27 Del Skrevet 13. desember 2023 Sånn er vi rett og slett nødt til å ha det. Vi har ikke råd til å ansette verken folk med utdanning, eller nok folk i det hele tatt. Hele systemet er bygd rundt sosial dumping. Anonymkode: a1435...99b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #28 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet som ufaglært innen helse i 10 år mens jeg var student (innen noe helt annet) jeg gjorde nesten samme jobb som de faglærte. Jeg ga medisiner (aldri tatt medisinkurs) og gjorde masse faglært jobb. Jeg ringte sykepleier når jeg var usikker. Men ofte fikk jeg masse oppgaver kastet i fanget som jeg hadde null kvalifikasjon for å klare De satt likevel veldig pris på meg som jobbet alle helger og ferier. Anonymkode: 6a546...d1b Dette er jo aldeles uforsvarlig, tror du skal være veldig glad for at ikke noe gikk galt, det samme skal de som gav deg oppgaver du ikke var kvalifisert for. Men det er jo forsåvidt ikke ditt ansvar. Likevel rystende Anonymkode: b9b13...4b2 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #29 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg syns ikke det er et problem at folk uten et papir fra utdanningssted får jobbe på slike plasser. Kompetanse er derimot svært viktig, og det kan opparbeides uavhengig av hvilken utdannelse du har. Du mener kanskje at du syns det er urovekkende at folk uten Kompetanse innen arbeidet de skal gjøre får større ansvar enn de er klar for? For en med fagbrev kan likevel såvidt ha bestått eksamene, mens den ufaglærte kan ha personlige erfaringer /Kompetanse fra praksis som tilsier at den er flinkere enn den faglærte. Anonymkode: 95f3a...a5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #30 Del Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (1 time siden): Det du belyser her er jo et arbeidssted problem og ikke en ufaglært sitt problem. Denne arbeidsplassen burde da få ett nytt lederskap som prioriterer og delegerer riktig. Å skylle på en ufaglært fordi en leder setter personen på oppgaver som personen ikke bør gjør er ikke den ufaglærte sitt problem. De utfører en jobb etter beste evne. Problemet er ofte at de ufaglærte brukes i så stor grad at de etter hvert krever stillinger med loven i hånd og med fagforbundet i ryggen. Det blir jo selvfølgelig ikke opprettet mye stillinger til dem, men de får av de stillingene som egentlig skal fylles av faglærte, og det blir da enda større mangel på kompetanse. Det er veldig enkelt å utdanne seg til helsefagarbeider når man har jobbet noen år i helsevesenet, og da synes jeg at det burde alle gjøre om det er en arbeidsplass de ønsker å ha. Det burde det vært krav om for de som krever stillinger. Anonymkode: cbf8f...8c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #31 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå konkluderer du uten at du vet hvilke oppgaver den ufaglærte hadde.... Det tilfellet du nevner her, er jo ikke den ufaglærte sin feil... Her burde jo de som er ansvarlige på avdelingen gi klare instrukser om hva den og den kan gjøre, og passe på at en ufaglært ikke får medisinske oppgaver! Ellers vil jeg nevne at mange dør av sepsis selv om de er på sykehus og blir observert... Mange ufaglærte gjør ting sammen med en faglært, og da får de instrukser underveis, og den faglærte gjør de observasjoner som er viktige. Anonymkode: f47a3...8cd Den situasjonen som er beskrevet i det siterte innlegger er jo en helt normal situasjon for en ufaglært å stå i som skjer tusenvis av ganger om dagen i helsevesenet. Anonymkode: cbf8f...8c0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 13. desember 2023 #32 Del Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (1 time siden): Det du belyser her er jo et arbeidssted problem og ikke en ufaglært sitt problem. Denne arbeidsplassen burde da få ett nytt lederskap som prioriterer og delegerer riktig. Å skylle på en ufaglært fordi en leder setter personen på oppgaver som personen ikke bør gjør er ikke den ufaglærte sitt problem. De utfører en jobb etter beste evne. Det er riktig at det er bedre med en faglært som ikke innser egne begrensinger, setter feil mengde på doser, feil diagnostirerer, feil behandler, ikke klarer å si nei til oppgaver og mener bastant at man er bedre egnet enn andre til å utføre oppgaver. Er en grunn til at flere og flere saker rulles opp med dårlig helsevesen i Norge og min sak er 1 av de mange. Faglært betyr ikke noe om du ikke kan det men har det på papiret. Akkurat her er jeg litt uenig. For selv om man setter ufaglærte til "bare" stell kan en pasient være veldig dårlig den dagen. Det vet ingen før noen sier fra. Problemet er at assistentene kanskje ikke skjønner hva de skal rapportere videre. Tegn på sepsis , og annen alvorlig sykdom, an være veldig vage og atypiske hos eldre. De reagerer kanksje ikke på at vedkommende er slapp fordi de er gammel. Men de legger ikke merke til pusten som er rask, huden som er klam osv. Men dette gjelder også hvem som helst som er uerfaren. Erfarne assistenter derimot vet veldig godt om dette og rapporterer videre til sykepleier for at de tar en vurdering. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 13. desember 2023 #33 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er ofte at de ufaglærte brukes i så stor grad at de etter hvert krever stillinger med loven i hånd og med fagforbundet i ryggen. Det blir jo selvfølgelig ikke opprettet mye stillinger til dem, men de får av de stillingene som egentlig skal fylles av faglærte, og det blir da enda større mangel på kompetanse. Det er veldig enkelt å utdanne seg til helsefagarbeider når man har jobbet noen år i helsevesenet, og da synes jeg at det burde alle gjøre om det er en arbeidsplass de ønsker å ha. Det burde det vært krav om for de som krever stillinger. Anonymkode: cbf8f...8c0 Tenker arbeidsplassene som så sårt trenger fagarbeidere kan hjelpe assistentene med å ta fagbrev. Det er det heldigvis flere og flere som har skjønt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #34 Del Skrevet 13. desember 2023 Er heller i mot at 16 og 17 åringer skal få lov til å jobbe på sykehjem… har noen sånne på jobben vår. Ja jeg jobber på sykehjem Anonymkode: ccc4b...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #35 Del Skrevet 13. desember 2023 mitch92 skrev (12 minutter siden): Tenker arbeidsplassene som så sårt trenger fagarbeidere kan hjelpe assistentene med å ta fagbrev. Det er det heldigvis flere og flere som har skjønt Synd de ikke kan tvinge, men det synes jeg de burde kunne. Anonymkode: cbf8f...8c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #36 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har jobbet som ufaglært innen helse i 10 år mens jeg var student (innen noe helt annet) jeg gjorde nesten samme jobb som de faglærte. Jeg ga medisiner (aldri tatt medisinkurs) og gjorde masse faglært jobb. Jeg ringte sykepleier når jeg var usikker. Men ofte fikk jeg masse oppgaver kastet i fanget som jeg hadde null kvalifikasjon for å klare De satt likevel veldig pris på meg som jobbet alle helger og ferier. Anonymkode: 6a546...d1b Det er ulovlig å gi medisiner uten medisinkurs. Hadde noe gått galt der kunne du fått et stort problem. Ellers er jeg helt enig i at ufaglærte kan gjøre en kjempe god jobb på sykehjem, med riktig opplæring. Jeg har sett flere ufaglærte som er veldig flinke og som det ligger naturlig for. Anonymkode: b6dfd...09c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #37 Del Skrevet 13. desember 2023 Eldre dør av sepsis, beinbrudd og andre ting ja, men det hadde de gjort uansett hvem som jobber der. Eldre skal dø. Er liksom litt av poenget med eldre. har jobbet på sykehjem i studiene. Var mange utrolig flinke sykepleiere, helsefagarbeidere og ufaglærte, men også noen helt håpløse blant alle 3 områdene. Husker vi hadde en ufaglært som vaska pasientene nedentil og tørka dem bak uten hansker🤢🤮 men vi hadde også sykepleiere som knuste tabletter som ikke skulle knuses f.eks. Anonymkode: 3a89e...43b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #38 Del Skrevet 13. desember 2023 Ikke enig. Er sykepleier, jobber i hjemmetjenester. Jobber sammen med mange fantastiske ufaglærte som gjør en fantastisk jobb. Og vi har klare definisjoner av hvilke oppgaver de kan /ikke kan gjøre. Har egne lister for ufaglærte, faglærte og sykepleiere Anonymkode: 13203...cdf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 13. desember 2023 #39 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sånn er vi rett og slett nødt til å ha det. Vi har ikke råd til å ansette verken folk med utdanning, eller nok folk i det hele tatt. Hele systemet er bygd rundt sosial dumping. Anonymkode: a1435...99b Det der er litt feil fremstilt. Problemet er ikke kun penger. Det er rett og slett mangel på folk. Det er for mange eldre, særlig de med demens, i forhold til folk i arbeidsfør alder (og som er villige til å jobbe i pleie). Det begynner å bli et problem over hele den vestlige verden. Det sagt, jeg har jobbet som sykepleier i eldreomsorg i flere tiår. Det har blitt sånn at vi er helt avhengige av å ha ufaglærte. Uten ufaglærte kan de fleste sykehjem bare legges ned. Jeg har selv kurset ufaglærte i demensomsorg. Akkurat innen demensfeltet kan en ufaglært være like flink som en faglært pleier. Det du trenger er litt kunnskap, og mye innlevelsesevne og kreativitet. Begrensningene til ufaglærte er knyttet til tidlig oppdagelse av somatisk forverring, og det at de ikke kan gi ut medisiner. Det er mange faglærte også som bare er på jobb for å heve lønn. Gjelder også noen i min yrkesgruppe. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 13. desember 2023 #40 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eldre dør av sepsis, beinbrudd og andre ting ja, men det hadde de gjort uansett hvem som jobber der. Eldre skal dø. Er liksom litt av poenget med eldre. har jobbet på sykehjem i studiene. Var mange utrolig flinke sykepleiere, helsefagarbeidere og ufaglærte, men også noen helt håpløse blant alle 3 områdene. Husker vi hadde en ufaglært som vaska pasientene nedentil og tørka dem bak uten hansker🤢🤮 men vi hadde også sykepleiere som knuste tabletter som ikke skulle knuses f.eks. Anonymkode: 3a89e...43b Så enig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå