AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #181 Del Skrevet 14. desember 2023 Tjæ, kommer veldig an på personen. Jeg er vernepleier og jobber i omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede. Vi er så desperat etter arbeidskraft at vi er nødt til å ansette nesten hvasomhelst som kommer inn dørene. Så får du ikke jobb, så får du jobb på bolig... Jeg har en kollega som stinker, han gidder ikke vaske seg. Fått påpakk uendelig mange ganger uten hell. Jeg mener han virkelig stinker! Jeg hadde en kollega som la seg til å sove på kontoret, i arbeidstiden, fordi han var trøtt! Jeg har noen som har stjålet kontanter fra brukerne, andre som gjemmer seg et eller annet sted for å late som det er opptatt, satt i boden til en bruker og så på tiktok! Hatt noen som forsøker å sende en bruker på dagtilbud kun i stilongs og tskjorte, barføtt i sandaler vinterstid. Som vasker noen først bak, og så i fjeset med samme kluten. Som ikke fatter at de må hjelpe dem med å begrense inntak av visse matvarer. Jeg kom på nattevakt og en bruker hadde drukket 26(!!) kopper med te! Brukeren sov ikke et sekund, hadde skyhøy puls, og både bruker og seng var dynnblaut av urin hvert 20.minutt den natta. Jeg kan skrive bok om dette. Jeg sier ikke ufaglærte er onde mennesker, og mange gjør nok så godt de kan. På områder som relasjoner så vil jeg si enkelte er langt bedre enn meg, de tar det veldig naturlig. Men synes det er trist at det er strengere krav til kompetanse for å vaske gulv, enn det er for å ta seg av mennesker som er syke og sårbare... Anonymkode: 24495...bf9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #182 Del Skrevet 14. desember 2023 AdonisFFM skrev (2 timer siden): Jeg må si at jeg ikke helt kan forestille meg et sted hvor dette skjer. Kanskje du skulle kontakte Brennpunkt? Det skjer mange steder, tror du norge fremdeles er like godt stilt som for 20 år siden? På papiret er det ganske greit, men manglende bemanning og dårlig økonomi begynner å bli nokså kritisk. Det er mange med utdanning, både vernepleiere og sykepleiere som slutter i tillegg til at det er for få. Gi mer lønn er neppe løsningen i seg selv. Anonymkode: 9f2fa...13d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #183 Del Skrevet 14. desember 2023 Vi har fått opp bemanningen og sykepleierdekningen ved å skrive avvik. Vi er pålagt å skrive det og det er viktig å skrive avvik. Anonymkode: 67a7f...541 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #184 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tjæ, kommer veldig an på personen. Jeg er vernepleier og jobber i omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede. Vi er så desperat etter arbeidskraft at vi er nødt til å ansette nesten hvasomhelst som kommer inn dørene. Så får du ikke jobb, så får du jobb på bolig... Jeg har en kollega som stinker, han gidder ikke vaske seg. Fått påpakk uendelig mange ganger uten hell. Jeg mener han virkelig stinker! Jeg hadde en kollega som la seg til å sove på kontoret, i arbeidstiden, fordi han var trøtt! Jeg har noen som har stjålet kontanter fra brukerne, andre som gjemmer seg et eller annet sted for å late som det er opptatt, satt i boden til en bruker og så på tiktok! Hatt noen som forsøker å sende en bruker på dagtilbud kun i stilongs og tskjorte, barføtt i sandaler vinterstid. Som vasker noen først bak, og så i fjeset med samme kluten. Som ikke fatter at de må hjelpe dem med å begrense inntak av visse matvarer. Jeg kom på nattevakt og en bruker hadde drukket 26(!!) kopper med te! Brukeren sov ikke et sekund, hadde skyhøy puls, og både bruker og seng var dynnblaut av urin hvert 20.minutt den natta. Jeg kan skrive bok om dette. Jeg sier ikke ufaglærte er onde mennesker, og mange gjør nok så godt de kan. På områder som relasjoner så vil jeg si enkelte er langt bedre enn meg, de tar det veldig naturlig. Men synes det er trist at det er strengere krav til kompetanse for å vaske gulv, enn det er for å ta seg av mennesker som er syke og sårbare... Anonymkode: 24495...bf9 Men hva gjør dere da? Skriver dere avvik eller snakker dere bare sammen og himler med øynene? Avvik skrives for å bedre vilkårene for pasienter og kollegaer Anonymkode: 67a7f...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #185 Del Skrevet 14. desember 2023 mitch92 skrev (2 timer siden): Men som jeg har nevnt i studiet jeg delte med deg så blir dødeligheten lavere med flere sykepleiere på jobb. Så har tydeligvis litt å si. Jeg tenker at det er andre måter å løse det på. Velferdsteknologi og innvandring er noen mulige løsninger. Men per nå kan vi ikke ta til takke med å bare ignorere forverring hos pasientene tenker jeg. Vi er ikke der enda at vi skal det... Skal ha høy innvandring og må klare å tjore stor andel av innvandrere inn i helse og omsorgsyrker da. Ligger dårlig an nå, med tanke på andel innvandrere på nav ytelser etter noen år i norge. I stedet for å bli en ressurs har mange innvandrere behov for bistand selv. Velferdsteknologi KAN bli en god løsning, men det er heller ikke en sikker løsning. Anonymkode: 9f2fa...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #186 Del Skrevet 14. desember 2023 En veldig uting er folk som ikke kan språket i eldreomsorgen. Det kan gjøre at viktige ting ikke rapporteres om eller fanges opp og det kan også lage angst og depresjoner hos pasienter i en sårbar fase å ikke bli forestått, eller ikke ha noen å prate med, pga språk. Anonymkode: 67a7f...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #187 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men hva gjør dere da? Skriver dere avvik eller snakker dere bare sammen og himler med øynene? Avvik skrives for å bedre vilkårene for pasienter og kollegaer Anonymkode: 67a7f...541 Visste "skriver dere avvik"-spørsmålet ville dukke opp. Selvsagt gjør vi det. Alle gjør det. Man er pålagt å skrive avvik. Jeg har jobbet her i 10 år og skrevet avvik i 10 år på haugevis med alvorlige episoder, men det har blitt verre fremfor bedre. Jeg er aldri på vakt uten et avvik. Aldri. Jeg skrev avvik på en episode som skjedde hver dag, men som vi var for få til å gjøre noe med fordi andre ting brant mer. Jeg ble bedt om å slutte. Tilstandene har vært i avisa ørten ganger, det har vært protester og streik om igjen og om igjen, det har vært gjentatte tilsynssaker flere ganger enn jeg kan telle. Nå er det verre enn noen gang. Avvikssystemet har feilet og brutt sammen, og er fullstendig verdiløst. Du kan dokumentere avvik til kuene kommer hjem, det blir ikke bedre. Anonymkode: 24495...bf9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #188 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det skjer mange steder, tror du norge fremdeles er like godt stilt som for 20 år siden? På papiret er det ganske greit, men manglende bemanning og dårlig økonomi begynner å bli nokså kritisk. Det er mange med utdanning, både vernepleiere og sykepleiere som slutter i tillegg til at det er for få. Gi mer lønn er neppe løsningen i seg selv. Anonymkode: 9f2fa...13d Eneste sykepleier med 100 pasienter. Og du sier det "skjer mange steder"? Dette bør du ringe aviser, fjernsyn og det som er om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #189 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Visste "skriver dere avvik"-spørsmålet ville dukke opp. Selvsagt gjør vi det. Alle gjør det. Man er pålagt å skrive avvik. Jeg har jobbet her i 10 år og skrevet avvik i 10 år på haugevis med alvorlige episoder, men det har blitt verre fremfor bedre. Jeg er aldri på vakt uten et avvik. Aldri. Jeg skrev avvik på en episode som skjedde hver dag, men som vi var for få til å gjøre noe med fordi andre ting brant mer. Jeg ble bedt om å slutte. Tilstandene har vært i avisa ørten ganger, det har vært protester og streik om igjen og om igjen, det har vært gjentatte tilsynssaker flere ganger enn jeg kan telle. Nå er det verre enn noen gang. Avvikssystemet har feilet og brutt sammen, og er fullstendig verdiløst. Du kan dokumentere avvik til kuene kommer hjem, det blir ikke bedre. Anonymkode: 24495...bf9 Det er vel dette som er essensen. "Avvik" er en teknokratisk" lek som er gjort for å skape en aura av at alt fungerer bra. Samtidig har jeg også lagt merke til hvor fåfengt dette systemet er og hvor bortkastet tid det er. Ja, en er "lovpålagt" å skrive det, men for det første skal det UTROLIG mye til å bevise at en visste, men ikke skrev det og dessuten er vel konsekvensene en vits med mindre det er en kjempesak hvor det siste en tenker på er om det ble skrevet. Og om er på vakt uten avvik, er det enda mer menimgsløst. Dette er teknokratisk analfabetisme på sitt beste. Det er som om Tonje Brenna skal fortelle ingenørstudenter om høyere utdannelse. Udugelig system som er utviklet sv udugelige, men maktsyke byråkrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #190 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): En veldig uting er folk som ikke kan språket i eldreomsorgen. Det kan gjøre at viktige ting ikke rapporteres om eller fanges opp og det kan også lage angst og depresjoner hos pasienter i en sårbar fase å ikke bli forestått, eller ikke ha noen å prate med, pga språk. Anonymkode: 67a7f...541 Jeg kjenner en som jobber ved et mindre sykehus med masse Thailanske kvinner. Der er nok neppe Norsk noe som btiljerer, men min forståelse (av hva han sier) er at de er veldig flinke, arbeidssomme og godt likt av stort sett alle pasienter. De fleste er visst også "ufaglærte". Det som skaper angst og depresjon er når ansvarshavende ikke tar seg tid til å prate med dem om genuine bekymringer de har , men overlater til de samme ThaiDamene å gjøre det fordi AH har viktige ting å gjøre (les: papirarbeid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #191 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi har fått opp bemanningen og sykepleierdekningen ved å skrive avvik. Vi er pålagt å skrive det og det er viktig å skrive avvik. Anonymkode: 67a7f...541 Ja, det er jo ofte det avvik brukes til, for å bedre bemanning. Nå ee det vel uvisst om det er dette som faktisk HAR fått den opp og ikke budsjettmessig opp og ned i helseadministrasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #192 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg har erfaring med jobb som hjelpepleier på sykehjem, uten utdannelse innenfor helse. Jeg trivdes godt og følte jeg gjorde en god jobb. Jeg har opplevd sykepleiere som har kommet til meg med spørsmål om medisiner, der jeg har måttet gi beskjed om at "dette har ikke jeg kompetanse til å svare på". En av de merkeligste situasjonene jeg opplevde var at en av de mannelige sykepleierene tok klyx i feil hull til pasienten. Da jeg skulle se til pasienten ved leggetid fikk pasienten gitt beskjed til meg at det var feil. Jeg tror ikke vi hadde klart oss uten ufaglærte hjelpepleiere.. Anonymkode: 3d903...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #193 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): .....synes det er trist at det er strengere krav til kompetanse for å vaske gulv, enn det er for å ta seg av mennesker som er syke og sårbare... Anonymkode: 24495...bf9 Det er ikke strengere krav til ansettelse. Det er bare nok en tullete ting som byråkratene har laget at folk skal ta fagbrev for å vaske. Og kommunene driter i om en har fagbrev eller ikke så lenge de kan ansette billig arbeidskraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #194 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) For å ta et par oppsummeringer så langt. Dette er en bra tråd, for setter lys på viktig tema. "Ufaglærte" er menige i systemet og vi vil ALLTID trenge dem. Det kan dreie seg om studenter, folk i overgangsfase, eller rett og folk som ikke orker mer skolebenk. Det er helt utopisk å tro vi vil ha en situasjon uten menigfolk. Helsefagarbeidere blir litt som lagførere i et geværlag. De har samme oppgaver som menige, men LITT mer autoritet. Samme oppgaver, men ikke noen forskjell i oppgaver. Det er klart en erfaren ufaglært er dyktigere enn en fersk utdannet helsefagarbeider. Helt ute av takt med den reelle verden å tenke noe annet. Sykepleiere er som sagt underoffiserene i systemet og deres evne til ledelse er vital. Når dette ikke skjer ødelegges hele strukturen. Mye av papirarbeid og "dokumentasjon" er opøgaver som det er helt unødvendig at folk med høyere klinisk bakgrunn skal gjøre. Når en da får en rekke utdannede sykepleiere som streber etter å komme inn i administrasjon så fort som mulig, ofte bedre betalt, begynner man å fatte hvor dysfunksjonelt systemet er. Ting som kunne bli gjort bedre ville vært ting som å: *Gi redusert utdanningsløp til de som ER helsefagarbeidere (med fagbrev) og ØNSKER å bli sykepleiere. *Gi redusert utdanningsløp for de som er SYKEPLEIERE og ØNSKER å bli leger. *Om en ønsket å bli lege burde en gått gradene. Forståelse for alle under en på "hierakiet" ville revolusjonere samhandling da alle ville vite at andre var forstått. *Lette videreutdanning over hele linja. En ville hatt nye "rekrutter" over hele hierarkietvtil enhver tid og alle ville finne sin naturlige motivasjon og vite om dette VIRKERLIG var for dem. For å klare dette må interesseorganisasjonene slutte å bare tenke på seg selv og sitt. Dessverre har sykepleierforbundet ofte lagt opp til mye av dette ved å først og fremst være en ren fagforening og ikke interessebasert. Det er forferdelig hvor ubrukelige mange sylepleiere blir når de begynner å identifisere seg mer som teknokrater enn lindrende og pleiende. Så lenge sylepleierforbundet setter sin egen profesjonskamp foran vilje til å skape et bedre produkt, vil en stor del av systemet forbli dysfunksjonelt. Legeforeningen er egentlig ikke så mye bedre enn sykepleierforbundet, men det er ikke bare u.t. som opplever forholdet til Helsefagarbeidere inneha mindre spenning inn til mellomleddet. Endret 14. desember 2023 av AdonisFFM 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #195 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg tror ikke vi hadde klart oss uten ufaglærte hjelpepleiere.. Anonymkode: 3d903...c7b Da jeg var innom tungpsykiatrisk en stund som ass-lege var det konstant klart at ufaglærte var HELT essensielt. Der imhandlet det selvsagt også endel fysiske behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 14. desember 2023 #196 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er pliktig til å skrive avvik når det skjer jo. Anonymkode: 67a7f...541 Ja, og "pliktig" er nettopp ordet. Og hvis jeg hadde 50 øre for hver gang et "avvik" ikke har blitt skrevet, kune jeg sikkert kjøpt en ny bil nå, tilogmed en Tesla, og hatt penger til overs for å betale "carbon credits" på 10 neste flyturer til Asia. Endret 15. desember 2023 av AdonisFFM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #197 Del Skrevet 14. desember 2023 For å si det så n: helsenorge hadde kollapset uten pleieassistenter. Hilsen sykepleier Anonymkode: 67a7f...541 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #198 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har erfaring med jobb som hjelpepleier på sykehjem, uten utdannelse innenfor helse. Jeg trivdes godt og følte jeg gjorde en god jobb. Jeg har opplevd sykepleiere som har kommet til meg med spørsmål om medisiner, der jeg har måttet gi beskjed om at "dette har ikke jeg kompetanse til å svare på". En av de merkeligste situasjonene jeg opplevde var at en av de mannelige sykepleierene tok klyx i feil hull til pasienten. Da jeg skulle se til pasienten ved leggetid fikk pasienten gitt beskjed til meg at det var feil. Jeg tror ikke vi hadde klart oss uten ufaglærte hjelpepleiere.. Anonymkode: 3d903...c7b Bare flisespikkeri, men da er du pleiemedhjelper, ikke hjelpepleier, hjelpepleiere er fagarbeidere Anonymkode: b9b13...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #199 Del Skrevet 14. desember 2023 Hjelpepleiere er faglærte Anonymkode: 67a7f...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 15. desember 2023 #200 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ved flere anledninger vært eneste sykepleier på mer enn 140 pasienter, så der er langt fra uvanlig. Endte med at jeg sluttet på det sykehjemmet, men senest denne uken var jeg eneste sykepleier på et sykehjem med over 80 pasienter, inkludert en korttidsavdeling med 4 KAD-plasser. Anonymkode: cbf8f...8c0 Jøsd, jeg trodde 100 var uoppnåelig, men nå hører vi altså om 140. Nå holder det ikke med Brennpunkt lenger. Her trengs CNN, eller Wikileaks. 🤣🤣🤣🤣 Endret 15. desember 2023 av AdonisFFM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå