AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Del Skrevet 13. desember 2023 Enige? Anonymkode: 33f4d...d88 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Del Skrevet 13. desember 2023 på samme måte som at ufaglærte får lov til å få barn og også ha ansvaret for dem? Helt alene? Uten en døyt av erfaring? Jo, faktisk. Enig Anonymkode: f978f...c56 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Del Skrevet 13. desember 2023 Helt greit at de jobber der, men at det ikke er noen tydelig fordeling av arbeidsoppgaver synes jeg er latterlig. Og veldig ugreit når man setter inn ufaglærte der det burde vært faglærte. Har sett vakter uten en eneste faglært på avdeling. Anonymkode: cbf8f...8c0 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): på samme måte som at ufaglærte får lov til å få barn og også ha ansvaret for dem? Helt alene? Uten en døyt av erfaring? Jo, faktisk. Enig Anonymkode: f978f...c56 Tror ikke du helt forstår problemet. Anonymkode: cbf8f...8c0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 13. desember 2023 #5 Del Skrevet 13. desember 2023 Du mener i ufaglært, en som ikke har blitt fotformet igjennom skole, indoktrinert og hjernevasket til å slavisk følge hva andre har sagt, føler seg som en overmann men heller en som stille spørsmål, er interessert og lærer på eget initativ? Det er masse oppgaver innenfor enhver jobb som ikke krever noen form for kompetanse til å bli utført. At arbeidsplassen har problemer, bruker billigere arbeidskraft på områder som de ikke bør er ikke den ufaglærte sitt problem. Det tyder da på et ledelse og et ansatt problem, om de ufaglærte ikke involveres og får nødvendig supplementerende erfaring og kompetanse. 10 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Del Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (1 minutt siden): Du mener i ufaglært, en som ikke har blitt fotformet igjennom skole, indoktrinert og hjernevasket til å slavisk følge hva andre har sagt, føler seg som en overmann men heller en som stille spørsmål, er interessert og lærer på eget initativ? Det er masse oppgaver innenfor enhver jobb som ikke krever noen form for kompetanse til å bli utført. At arbeidsplassen har problemer, bruker billigere arbeidskraft på områder som de ikke bør er ikke den ufaglærte sitt problem. Det tyder da på et ledelse og et ansatt problem, om de ufaglærte ikke involveres og får nødvendig supplementerende erfaring og kompetanse. Får nå se om du mener det samme om et familiemedlem dør av uoppdaget sepsis eller nyresvikt, eller ikke får nødvendig tilrettelegging for sin langtkommet demenssykdom, eller man ikke forstår et delir. I helsevesenet tilbyr man helsehjelp, burde ikke være et sted for ufaglærte før arbeidsoppgavene til ufaglærte er tydelig definert. Dessverre så går det ufaglærte alene på vakter uten faglærte. Anonymkode: cbf8f...8c0 16 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 Populært innlegg #7 Del Skrevet 13. desember 2023 Det hadde ikke vært mulig å drifte sykehjem uten ufaglærte. Selvfølgelig finnes det ufaglærte som aldri burde jobbet der, men det finnes dessverre også faglærte som aldri burde jobbet der. Jobbet som ufaglært vikar da jeg var ung og så MYE rart fra både sykepleiere og hjelpepleiere. Det største problemet var vel egentlig at mange satt på ræva store deler av vakten og ikke var villige verken til å jobbe selv eller å vise de ufaglærte noe som helst. Anonymkode: 6bfc8...765 49 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Del Skrevet 13. desember 2023 Ufaglærte kan være dyktige, men det forutsetter god opplæring og klare rammer rundt arbeidsoppgaver. Dessverre er det en del ufaglærte som bare har en jobb, og ikke forstår omfanget av hvilke konsekvenser dårlig pleie kan føre med seg. Dette gjelder ikke bare på sykehjem men også i psykiatrien. Anonymkode: bd2f8...ec7 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 13. desember 2023 #9 Del Skrevet 13. desember 2023 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Får nå se om du mener det samme om et familiemedlem dør av uoppdaget sepsis eller nyresvikt, eller ikke får nødvendig tilrettelegging for sin langtkommet demenssykdom, eller man ikke forstår et delir. I helsevesenet tilbyr man helsehjelp, burde ikke være et sted for ufaglærte før arbeidsoppgavene til ufaglærte er tydelig definert. Dessverre så går det ufaglærte alene på vakter uten faglærte. Anonymkode: cbf8f...8c0 Det du belyser her er jo et arbeidssted problem og ikke en ufaglært sitt problem. Denne arbeidsplassen burde da få ett nytt lederskap som prioriterer og delegerer riktig. Å skylle på en ufaglært fordi en leder setter personen på oppgaver som personen ikke bør gjør er ikke den ufaglærte sitt problem. De utfører en jobb etter beste evne. Det er riktig at det er bedre med en faglært som ikke innser egne begrensinger, setter feil mengde på doser, feil diagnostirerer, feil behandler, ikke klarer å si nei til oppgaver og mener bastant at man er bedre egnet enn andre til å utføre oppgaver. Er en grunn til at flere og flere saker rulles opp med dårlig helsevesen i Norge og min sak er 1 av de mange. Faglært betyr ikke noe om du ikke kan det men har det på papiret. Endret 13. desember 2023 av missbluebird 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg har jobbet på sykehjem. Følte ikke at jeg trengte noe utdannelse for å gjøre den jobben jeg gjorde, så skjønner ikke helt hva du sikter til? Anonymkode: e94a5...df6 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Del Skrevet 13. desember 2023 Helt enig. La den ene sykepleieren på jobb ha ansvaret for 12 eldre mennesker alene. Det er det beste for alle involverte. Man må jo ha rimelig høy utdanning for å vaske og kle et annet menneske. Enda høyere utdanning om du skal lage mat til dem. Alle som får seg barn burde ha minimum 3 år utdanning i barnepedagogikk. Anonymkode: 49601...d70 12 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. La den ene sykepleieren på jobb ha ansvaret for 12 eldre mennesker alene. Det er det beste for alle involverte. Man må jo ha rimelig høy utdanning for å vaske og kle et annet menneske. Enda høyere utdanning om du skal lage mat til dem. Alle som får seg barn burde ha minimum 3 år utdanning i barnepedagogikk. Anonymkode: 49601...d70 Du vet det finnes helsefagarbeider og ikke kun sykepleiere, på ett sykehjem? Anonymkode: 33f4d...d88 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Del Skrevet 13. desember 2023 Nå har det vel vist seg gang på gang at disse "ufaglærte" i helsesektoren har betydelig mer omsorgsevne enn de som er "utdannet" så nei, jeg er ikke enig. Anonymkode: 0f512...fea 10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Del Skrevet 13. desember 2023 Det finnes mange dyktige ufaglærte på sykehjem. Problemet er dem som ikke er dyktige. Og der ufaglærte får oppgaver de ikke burde få, eller de ikke får tilstrekkelig opplæring. Anonymkode: a0225...3a9 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har jobbet på sykehjem. Følte ikke at jeg trengte noe utdannelse for å gjøre den jobben jeg gjorde, så skjønner ikke helt hva du sikter til? Anonymkode: e94a5...df6 Jeg tenker at når man er ufaglært så forstår man nok ikke alltid konsekvensene av hva man gjør og sier til eldre, sårbare mennesker. Jeg har vært på flere sykehjem både før og under sykepleiestudiet, og jeg har ikke opplevd noe annet sted i helsevesenet med like mye kritikkverdige forhold som i sykehjem. Når det er sagt hadde ikke helsevesenet gått rundt uten ufaglærte, men det er bedre å ha mest mulig studenter og minst mulig av de som ikke engang tar en utdannelse innenfor helse. Anonymkode: 10229...1ae 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 13. desember 2023 #16 Del Skrevet 13. desember 2023 Mange arbeidsoppgaver på et sykehjem kan fint løses av "ufaglærte". Når det er sagt er det vesentlig poeng at alternativet til ufaglært arbeidskraft på sykehjem ikke er helsefagarbeidere, men underbemanning. Mener du virkelig det er bedre at ingen kommer på jobb heller enn en ufaglært? 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Del Skrevet 13. desember 2023 Bare under et stell av en person er det mange observasjoner som skal gjøres. Om dette ikke blir gjort så er faren stor for at det utvikles feks liggesår, dette kan igjen påføre personen mye smerte og lidelse. Kunnskap om geriatri er viktig for å kunne yte forsvarlig pleie. Bare forflytning av eldre med funksjonsnedsettelse er en kunst i seg selv, hvordan leire dem hensiktsmessig er viktig osv. Anonymkode: bd2f8...ec7 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Del Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (33 minutter siden): Det du belyser her er jo et arbeidssted problem og ikke en ufaglært sitt problem. Denne arbeidsplassen burde da få ett nytt lederskap som prioriterer og delegerer riktig. Å skylle på en ufaglært fordi en leder setter personen på oppgaver som personen ikke bør gjør er ikke den ufaglærte sitt problem. De utfører en jobb etter beste evne. Det er riktig at det er bedre med en faglært som ikke innser egne begrensinger, setter feil mengde på doser, feil diagnostirerer, feil behandler, ikke klarer å si nei til oppgaver og mener bastant at man er bedre egnet enn andre til å utføre oppgaver. Er en grunn til at flere og flere saker rulles opp med dårlig helsevesen i Norge og min sak er 1 av de mange. Faglært betyr ikke noe om du ikke kan det men har det på papiret. Du aner ikke hvor mange det er som trenger å høre dette. TAKK! Anonymkode: 1743c...7f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Del Skrevet 13. desember 2023 Er det mange oppgaver som ikke kan utøves med ordentlig opplæring? Siden du mener det er sykt. Anonymkode: 47eb3...cd1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Del Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (42 minutter siden): Det du belyser her er jo et arbeidssted problem og ikke en ufaglært sitt problem. Denne arbeidsplassen burde da få ett nytt lederskap som prioriterer og delegerer riktig. Å skylle på en ufaglært fordi en leder setter personen på oppgaver som personen ikke bør gjør er ikke den ufaglærte sitt problem. De utfører en jobb etter beste evne. Det er riktig at det er bedre med en faglært som ikke innser egne begrensinger, setter feil mengde på doser, feil diagnostirerer, feil behandler, ikke klarer å si nei til oppgaver og mener bastant at man er bedre egnet enn andre til å utføre oppgaver. Er en grunn til at flere og flere saker rulles opp med dårlig helsevesen i Norge og min sak er 1 av de mange. Faglært betyr ikke noe om du ikke kan det men har det på papiret. Det er ihvertfall ikke noe bedre med en ufaglært som gjør feil med medisiner AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har jobbet på sykehjem. Følte ikke at jeg trengte noe utdannelse for å gjøre den jobben jeg gjorde, så skjønner ikke helt hva du sikter til? Anonymkode: e94a5...df6 Og hvilken jobb gjorde du? Stell, pleie? En ufaglært spurte meg en gang jeg sendte en pasient til sykehus med sepsis hvordan jeg visste at det ikke var en vanlig forkjølelse. Det var den andre pleieren på gruppa som ringte meg. Hadde ikke den andre vært der hadde vedkommende dødd den natta. Så at du føler man ikke trenger utdannelse handler vel mer om at som ufaglært vet du ikke hva du skal se etter, og dermed er alt enkelt vil jeg tro. Anonymkode: b9b13...4b2 6 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå