Gå til innhold

Blir skikkelig syk av pinnekjøtt og ribbe!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg gikk fra 160 til 100 kg, så blir jeg sykt dårlig av å spise ribbe eller pinnekjøtt, blir kvalm og kaster opp en liten stund etter at jeg har intatt maten. Klarte å dumme meg ut i familiebesøk, kastet opp rett foran familien . Så er dritflau over å ikke kunne spise slikt mere. Eneste jeg tåler er kalkun eller kylling til julemiddag! Noe jeg kan gjøre for å tåle pinnekjøtt igjen

Anonymkode: e7301...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ribbe og pinnekjøtt er veldig tungt å fordøye. Du reagerer ikke pga vekttap, men fordi fordøyelsen din har blitt vant til lettere mat. Du kan ta tilskudd av enzymer underveis i måltidet. 

Anonymkode: e6159...f68

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, normalvektig i 50-årene. Merker også at jeg tåler sånn fet og mektig mat dårligere og dårligere. Ikke frister det så veldig heller. Spyr ikke, men føler ubehag etterpå. Løser det ved å spise lite av kjøttet. Så spis mindre, og ha gjerne mye grønnsaker til, så går det kanskje bedre.

Anonymkode: a40d5...809

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter at jeg gikk fra 160 til 100 kg, så blir jeg sykt dårlig av å spise ribbe eller pinnekjøtt, blir kvalm og kaster opp en liten stund etter at jeg har intatt maten. Klarte å dumme meg ut i familiebesøk, kastet opp rett foran familien . Så er dritflau over å ikke kunne spise slikt mere. Eneste jeg tåler er kalkun eller kylling til julemiddag! Noe jeg kan gjøre for å tåle pinnekjøtt igjen

Hadde du samme tilbehøret til begge rettene? Hva gikk igjen?

Anonymkode: 44f9a...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gallestein etter at jeg gikk ned mye i vekt. Det kan føre til slik reaksjon.

Anonymkode: e565e...a17

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er normalvektig kvinne på 34 år og blir dårlig av ribbe. Kastet opp på kvelden julaften i fjor, og hadde ribbe denne helgen og ble dårlig da og. Dette er relativt nytt og skjønner ikke hva som har skjedd 😬 

Anonymkode: 27e62...a2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hadde du samme tilbehøret til begge rettene? Hva gikk igjen?

Anonymkode: 44f9a...58c

Hadde poteter og kålrotstappe til pinnekjøttet, og poteter til ribben samt saus som alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler heller ikke ribbe. 
Jeg kaster opp hele natten etter et ribbemåltid og har ødelagt flere julefeiringer pga ribbe

I år holder jeg meg helt unna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste ribbe for  to uker siden,ble kvalm og oppblåst etter middagen. Måtte spy ut på natten da ble det litt lettere. Har gått ned ca 10 kg siste året, har knapt spist kjøtt og poteter, da jeg aldri har vært så glad i det. Har gått mye i salat, grønnsaker og grovbrød. Kan det være at magen krymper?   Kjøpte meg et julebrød/rosinbrød i går og tok meg 3 skiver med det og brun ost i går kveld. I dag har jeg litt vondt i magen og fullt av luft som kommer opp. Tåler visst ikke julebrød som jeg var så glad i før, heller🥺.    Så må nok passe på i jula, ser jeg..

Anonymkode: a676e...925

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spiste ribbe for  to uker siden,ble kvalm og oppblåst etter middagen. Måtte spy ut på natten da ble det litt lettere. Har gått ned ca 10 kg siste året, har knapt spist kjøtt og poteter, da jeg aldri har vært så glad i det. Har gått mye i salat, grønnsaker og grovbrød. Kan det være at magen krymper?   Kjøpte meg et julebrød/rosinbrød i går og tok meg 3 skiver med det og brun ost i går kveld. I dag har jeg litt vondt i magen og fullt av luft som kommer opp. Tåler visst ikke julebrød som jeg var så glad i før, heller🥺.    Så må nok passe på i jula, ser jeg..

Anonymkode: a676e...925

Akkurat julebrød er det mer unormalt å ikke bli oppblåst av enn motsatt så det er nesten rart du ikke har reagert på tidligere. Det er normalt å bli oppblåst av gjærbakst, betyr ikke at du ikke tåler det.

Anonymkode: 77539...750

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke pinnekjøtt da jeg pleier å våkne flere ganger på natta og er tørst pga salt kjøtt...

Men ribbe duger.. Har aldri opplevd å bli dårlig av det. Er på diett til vanlig og slankekur.

Anonymkode: a88b4...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngå å spise fettet og svor, pøs på med grønnsaker. 

Eventuelt ha med en stekt kyllingfilet til oppvarming, folk skjønner det 

Anonymkode: ce6c9...62c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt vekk alt synlig fett fra ribba og pinnekjøttet. Unngå krafta fra pinnekjøttet og minimer den brune sausen om den har kraft fra ribba. Bruk tyttebærsyltetøy og grønnsaker + litt potet. Det minimerer problemstillingen med at fettet overvelder kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spiser noen få biter bare, går det greit da? Det gjør jeg. Fungerer fint for meg når jeg bare spiser veldig lite til hvert måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du alkohol til?

Jeg gikk brått ned i vekt pga sykdom og følte at magesekken krympet. Fra å spise store voksenporsjoner så musespiste jeg barneporsjoner. Jeg skulle ønske at det varte.

Anonymkode: 752a7...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen din er i en vektreduksjonsfase som gjør at du blir dårlig av alt fettet og kaloriene i maten.

Anonymkode: 0f115...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom muslimer får i seg svin, så kan de bli syke og kaste opp (ifm bursdager, noen serverer svin uten å bry seg). 
Svinekjøtt trigger også betennelser.

Så jeg tenker jo at det er ett eller annet i svinekjøttet som trigger reaksjonen, da særlig om du har spis lite svin i det siste. 

Pinnekjøtt er kraftig kost, og kan gjøre meg kjempedårlig :( 

Jeg anbefaler mindre porsjoner kjøtt, og mer grønnsaker. 

Anonymkode: 4db1e...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...