Gå til innhold

Hva slags jobber kan man søke uten utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det krever høyskole.

Du tenker nok på miljøarbeider. 

Anonymkode: dd939...b9d

Mens miljøarbeider ofte er fagstillinger (helsefag, barne og ungdomsarbeider etc).

Anonymkode: c9555...f99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel11/voksen-student-i-norge/

Sitat

I studieåret 2023–2024 er basislånet 137 907 kroner. Beløpet gjelder de som får utbetaling 11 måneder i året. Du kan også søke om ekstra lån til skolepenger, hvis du for eksempel går på BI eller et annet lærested i Norge. Maksimalt lån til skolepenger for et studieår er 74 366 kroner .

Er du over 30 år, kan du få tilleggslån

Er du 30 år eller eldre og skal ta høyere utdanning, kan du som fulltidsstudent ha rett på et tilleggslån på inntil 111 640 kroner for et studieår, men begrenset til 223 280 kroner totalt. Hvis du tar færre studiepoeng, får du tilbud om å låne et mindre beløp.

Anonymkode: ee6e9...a19

Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Det er ikke for sent å starte på utdannelse når du er 36 år.

Veldig mange spør om det samme som deg, og det er følgelig mange om beinet på godt betalte jobber som ikke krever utdannelse. Som tommelfingerregel kan man si at man lønnes etter hvor vanskelig man er å erstatte. Det betyr at jo mer etterspurt kompetanse du har, jo mer vil arbeidsgivere konkurrere om deg. Ufaglærte stillinger må arbeidstakere konkurrere om, og det gjør de ved å godta lavest mulig lønn. Derfor forblir disse yrkene lavtlønnet.

Ta utdannelse. Om ikke annet, ta et sertifikat på lastebil, buss etc. Da får du litt mer kjøtt på beinet. Men ja, både utdanning og kurs koster penger, det kommer du ikke utenom. Hadde det vært gratis ville "alle" gjort det, og terskelen ville vært enda høyere for å få en godt betalt jobb.

Tja, hvorfor er ikke lærere og sykepleiere godt betalt da? Ikke dårlig heller nødvendigvis. Men midt på treet bare. 

Skrevet
1 hour ago, mitch92 said:

Tja, hvorfor er ikke lærere og sykepleiere godt betalt da? Ikke dårlig heller nødvendigvis. Men midt på treet bare. 

Det utdannes altfor mange sykepleiere og lærere hvert år til at det blir noen rift om dem. Dessuten jobber de fleste i det offentlige, som ikke har budsjetter til å betale ekstra for de beste hodene.

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Det utdannes altfor mange sykepleiere og lærere hvert år til at det blir noen rift om dem. Dessuten jobber de fleste i det offentlige, som ikke har budsjetter til å betale ekstra for de beste hodene.

Har du fulgt med eller? 😅 Kjempemangel på begge deler så ufaglærte settes inn. Men der du sier om det offentlige stemmer. Jeg bare sier at stor etterspørsel ikke gir økt lønn nødvendigvis 

• Liker 2
Skrevet

Se deg mot privat næring og sørg for å få god startlønn. Ville anbefalt en bachelor om du har mulighet.

Anonymkode: c1f91...898

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Miljøterapeut

Anonymkode: e2799...df2

Her må man som oftest ha bachelor, høyskole

Anonymkode: 72e5a...45b

• Liker 1
Skrevet

Meld deg som lærervikar. Min sønn var russ i vår. Han studerer deltid dette året og har meldt seg som vikar i tillegg. Bortsett fra studiedagene har han har jobbet hver dag siden skolestart. Mange sykmeldte og alltid noen som er borte. Han meldte seg på flere skoler, men har vært fullbooket på én hele tida. Det er greit en periode hvertfall (selv om han er "kurert" ift å vurdere lærerutdanning etterpå.. DET er visst uaktuelt.. )

Anonymkode: 6264f...6a7

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, mitch92 said:

Har du fulgt med eller? 😅 Kjempemangel på begge deler så ufaglærte settes inn. Men der du sier om det offentlige stemmer. Jeg bare sier at stor etterspørsel ikke gir økt lønn nødvendigvis 

Ja, men det sier seg vel selv at man ikke går til det offentlige hvis man vil ha godt betalt? Man må jo gå etter verdiskapende bransjer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. Jeg er mann 36 år, tok dessverre ikke noen utdanning da jeg var yngre, og har ikke noe å vise til utenom vanlig videregående. Som singel klarte jeg meg greit, men har nå et barn på vei med samboer, og kjenner behovet for å finne en jobb med høyere lønn. Jeg har jobbet flere år i PostNord, men kunne tenkt meg en annen type jobb med bedre årslønn. Er det noen som har råd til meg om hva jeg burde se på? Finnes det kursing som gir forutsetninger for å søke på flere stillinger enn jeg kan per nå? Som ikke koster flere tusener? 

Jeg er pliktoppfyllende og gjør en god jobb, men har jo stort sett bare erfaring fra én type arbeidsstilling. Jeg er ikke noe selgertype, så sånne veldig utadvendte type jobber vil nok ikke passe meg. 

Takk på forhånd for innspill! 

Anonymkode: dba95...b73

Som fisker trenger du ingen utdannelse og lønna kan være veldig bra!

Anonymkode: 78a99...9d5

Skrevet

Vekterkurs, eventuelt en nettbasert økadm bachelor 

Anonymkode: 43269...5f7

Skrevet

Lastebil, buss, lager/terminal, vekter, butikk, resepsjonist etc

Anonymkode: 07a00...910

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Lastebil, buss, lager/terminal, vekter, butikk, resepsjonist etc

Anonymkode: 07a00...910

Lastebil/buss krever sertifikat. Koster fort 100 000 og tar noen mnd. Så man kan ikke bare jobbe som det uten videre. Dessuten ønsker ts høyere lønn, men vil antaglig gå ned i lønn fra lagerjobben hos Postnord.

Anonymkode: a132a...436

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...