AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei. Jeg er mann 36 år, tok dessverre ikke noen utdanning da jeg var yngre, og har ikke noe å vise til utenom vanlig videregående. Som singel klarte jeg meg greit, men har nå et barn på vei med samboer, og kjenner behovet for å finne en jobb med høyere lønn. Jeg har jobbet flere år i PostNord, men kunne tenkt meg en annen type jobb med bedre årslønn. Er det noen som har råd til meg om hva jeg burde se på? Finnes det kursing som gir forutsetninger for å søke på flere stillinger enn jeg kan per nå? Som ikke koster flere tusener? Jeg er pliktoppfyllende og gjør en god jobb, men har jo stort sett bare erfaring fra én type arbeidsstilling. Jeg er ikke noe selgertype, så sånne veldig utadvendte type jobber vil nok ikke passe meg. Takk på forhånd for innspill! Anonymkode: dba95...b73 2
Knirke Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Det er ikke for sent å starte på utdannelse når du er 36 år. Veldig mange spør om det samme som deg, og det er følgelig mange om beinet på godt betalte jobber som ikke krever utdannelse. Som tommelfingerregel kan man si at man lønnes etter hvor vanskelig man er å erstatte. Det betyr at jo mer etterspurt kompetanse du har, jo mer vil arbeidsgivere konkurrere om deg. Ufaglærte stillinger må arbeidstakere konkurrere om, og det gjør de ved å godta lavest mulig lønn. Derfor forblir disse yrkene lavtlønnet. Ta utdannelse. Om ikke annet, ta et sertifikat på lastebil, buss etc. Da får du litt mer kjøtt på beinet. Men ja, både utdanning og kurs koster penger, det kommer du ikke utenom. Hadde det vært gratis ville "alle" gjort det, og terskelen ville vært enda høyere for å få en godt betalt jobb. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Butikk, barnehage, sykehjem, lager, renhold. Anonymkode: dd939...b9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Miljøterapeut Anonymkode: e2799...df2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Transport, flyttetjenester, kundeservice, resepsjonist Anonymkode: e2799...df2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Hva er din timelønn nå? Kom deg inn på et grossistlager, der er tariffen 257kr. Men de betaler mer som regel om du blir fast ansatt, men kveld annenhver uke får du 20% ekstra på alle timene. Kan ende på litt under 600k i året da. Anonymkode: 241e3...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Mye i Nordsjøen også om det er alternativ Anonymkode: e2799...df2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Miljøterapeut Anonymkode: e2799...df2 Det krever høyskole. Du tenker nok på miljøarbeider. Anonymkode: dd939...b9d 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 flyplasser trenger ofte folk, securitas, kiosk osv.. betaler faktisk ikke så dårlig som man skulle tro.. Renovasjonsfirma osv osgå.. Altså "stå på bossbilen" betaler rimelig greit.. Anonymkode: e551c...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 Ta en bachelor? Da stiller du mye sterkere i hvertfall. Og det er aldri for sent med utdanning, jeg var 41 da jeg tok master. Anonymkode: 5be28...893 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Serviceyrker. Eller ta deg en fagutdanning gjennom voksenopplæring? Anonymkode: a06b4...7f0
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 Bor du i nærheten av en flyplass? Flyselskaper gir intern kursing når de ansetter folk, den er intensiv, men har ei venninne som jobber i et flyselskap og hun elsker jobben sin, godt betalt (mye pga nattarbeid selvsagt), og hun har ellers bare vgs bak seg. Ellers er togkonduktør også en utdanning du får betalt mens du tar, og der kan du ende opp med en veldig fin lønn til slutt 😊 Anonymkode: 6b559...b32 3
missbluebird Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 De fleste jobber krever en bachelor eller master på papiret, men jobben i seg selv krever ikke noe av det. Utdanning er ikke nødvendig for mange yrker, men ofte vil man ikke starte lavt og jobbe seg opp for å få kunnskapen som trengs igjennom arbeid. Man ønsker å bli plassert høyt fra dag en og da blir utdanningen et springbrett. Utdanning er som en klubb / gruppe, hvor de som er med i gruppen er akseptert mens de utenfor ikke. 5 år på skole versus 5 år erfaring fra jobb, så er det klart at man velger den med 5 års erfaring fremfor den fra skolen. Teori og praksis er ofte helt forksjellig og verdien som skapes av en som har jobbet 5 år fremfor en fra skolebenk er gigantisk. Bare å søke rundt. Vil bli mye nei frem til du får en på andre enden med noe mellom ørene og ser potensialet til personen. Når den tiden kommer vil du få en god jobb som er godt betalt 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Mye i Nordsjøen også om det er alternativ Anonymkode: e2799...df2 Du skal se langt etter jobb offshore uten noe som helst erfaring eller kompetanse. Tidene er ikke SÅ gode lenger. Anonymkode: 65d84...179 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det krever høyskole. Du tenker nok på miljøarbeider. Anonymkode: dd939...b9d Kanskje det. Har søkt på det selv og fått intervju uten noen utdannelse innen faget(men har dog økonomiutdannelse). Anonymkode: e2799...df2
Madah Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 missbluebird skrev (49 minutter siden): De fleste jobber krever en bachelor eller master på papiret, men jobben i seg selv krever ikke noe av det. Utdanning er ikke nødvendig for mange yrker, men ofte vil man ikke starte lavt og jobbe seg opp for å få kunnskapen som trengs igjennom arbeid. Man ønsker å bli plassert høyt fra dag en og da blir utdanningen et springbrett. Utdanning er som en klubb / gruppe, hvor de som er med i gruppen er akseptert mens de utenfor ikke. 5 år på skole versus 5 år erfaring fra jobb, så er det klart at man velger den med 5 års erfaring fremfor den fra skolen. Teori og praksis er ofte helt forksjellig og verdien som skapes av en som har jobbet 5 år fremfor en fra skolebenk er gigantisk. Bare å søke rundt. Vil bli mye nei frem til du får en på andre enden med noe mellom ørene og ser potensialet til personen. Når den tiden kommer vil du få en god jobb som er godt betalt I simple jobber er nok dette sant, men i mer teoritunge jobber er det motsatt. Da er 5 års relevant utdanning mer verdt enn 5 års praksis da mye av den mer komplekse kunnskapen er vanskelig å lære seg uten å først ha teorien. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 1 hour ago, Knirke said: Det er ikke for sent å starte på utdannelse når du er 36 år. Veldig mange spør om det samme som deg, og det er følgelig mange om beinet på godt betalte jobber som ikke krever utdannelse. Som tommelfingerregel kan man si at man lønnes etter hvor vanskelig man er å erstatte. Det betyr at jo mer etterspurt kompetanse du har, jo mer vil arbeidsgivere konkurrere om deg. Ufaglærte stillinger må arbeidstakere konkurrere om, og det gjør de ved å godta lavest mulig lønn. Derfor forblir disse yrkene lavtlønnet. Ta utdannelse. Om ikke annet, ta et sertifikat på lastebil, buss etc. Da får du litt mer kjøtt på beinet. Men ja, både utdanning og kurs koster penger, det kommer du ikke utenom. Hadde det vært gratis ville "alle" gjort det, og terskelen ville vært enda høyere for å få en godt betalt jobb. Sertifikat er ikke et godt råd. Jeg kjørte lastebil frem til i sommer og hadde da årslønn på litt under 440 k. Mange tjener forsåvidt en del mer enn dette, men da jobber de også ganske mye. Folk skryter av at de lett tjener 600 i transporten, og det er nok riktig. Men da jobber de ganske mye, og overtidstillegg hører med til sjeldenhetene i bransjen. Regner man om til heltidsekvivalent er årslønna veldig dårlig. Fin jobb og jeg trivdes veldig godt, men lønna er så lav så jeg slutta utelukkende pga det. Hadde fortsatt om det var bedre betalt. Anonymkode: a132a...436 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Den eneste måten du kan bli rik på uten utdanning er å bli en selger (da må du ha talent og faktisk selge på provisjonslønn) eller starte et firma som tjener penger. Annet enn det er beste og eneste måten å ta en utdanning det trengs her i Norge. Spesielt om du tar en som gir deg betalt i utdanningsløpet. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/i-disse-yrkene-far-du-betalt-under-utdannelsen/14938281/ Anonymkode: ee6e9...a19 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Miljøterapeut Anonymkode: e2799...df2 Minimum 3 årig helse- og sosialfaglig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernsped etc). Anonymkode: c9555...f99 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 Sitat Konduktøraspirant To til fire ganger i året utlyser vi utdanningsstillinger som konduktøraspirant. Vi tilbyr da full konduktøropplæring med lønn, og i opplæringsperioden på 4–5 måneder blir du ansatt som konduktøraspirant. Etter fullført og bestått opplæring blir du autorisert som konduktør og får tittel overkonduktør. Teoriundervisningen foregår ved vårt kompetansesenter i Drammen, mens praksis i tog foregår ut fra Oslo S. Vi rekrutterer vanligvis til stillinger som konduktøraspirant én gang pr. kvartal. https://www.vy.no/vygruppen/karriere-i-vy/konduktorer Hvis du orker narkiser og frekke ungdom er denne gull. Anonymkode: ee6e9...a19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå