AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #21 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uff, jeg blir så lei meg, jeg vet ikke hva som er galt med meg! Jeg sjekket med jobben i går om jeg kunne komme senere pga lucia, men nei, det gikk ikke. Spurte mannen, men det kunne heller ikke han. Også glemmer jeg å tenke noe mere på at barna trenger utstyr! Jeg tenkte minstemann ikke skulle gå i toget, at det bare var de store, men når jeg tenker meg om så gikk de jo i fjor også! Jeg fikk lånt tøy til han minste, men skolebarnet gikk selv til skolen og jeg sendte ikke med noe. Jeg føler så mye av sånt blir på halv 12, eller glemt og jeg får bare lyst til å grine! Hvordan klarer dere andre å huske på alt? Jeg blir helt overveldet over alt som er å huske på og ordne i desember at det hele føles bare som ett eneste stort mas! Jeg har nok ADHD, men får ikke utredning fordi det «ikke påvirker jobben eller sosial livet mitt» ifølge avslaget. Og mannen har konstatert ADHD og husker jo ikke en dam shit.. Det er jo viktig for meg, for jeg blir så lei meg av å ikke få til dette, men hvorfor husker jeg det da ikke? Jeg føler meg så mislykket som mamma😔 Anonymkode: 75b25...400 Har Microsoft mail på jobb? Da skal du gjøre dette. Still inn på å vise mail ukesvis. Hver måned, feks den 1 i mnd, ser du på markeringer som skal skje, og du legger de inn i din kalender. Hilsen adhder som bruker 15 min hver dag på å lage kalender for dagen min. Legger inn alt jeg skal gjøre på jobb og ting som skjer på kveld hver morgen. Anonymkode: ef66e...acc
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #22 Skrevet 13. desember 2023 Det er ikke så veldig vanskelig å planlegge om man bare gidder og har vaner. Hvorfor hektisk, jo fordi man ikke prioriterer planlegging. Vi legger alle aktiviteter inn i kalender med tid, sted og antrekk. Klær, utstyr, matboks og annet gjøres alltid klart på kvelden. Mine har gjerne aktiviteter rett etter skolen så må alltid ha med seg ekstrating. Jeg har også diverse juleesker: Julekalendereske, juleklær inkl Lucia, pepperkakeeske. Anonymkode: cfdd6...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #23 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke så veldig vanskelig å planlegge om man bare gidder og har vaner. Hvorfor hektisk, jo fordi man ikke prioriterer planlegging. Vi legger alle aktiviteter inn i kalender med tid, sted og antrekk. Klær, utstyr, matboks og annet gjøres alltid klart på kvelden. Mine har gjerne aktiviteter rett etter skolen så må alltid ha med seg ekstrating. Jeg har også diverse juleesker: Julekalendereske, juleklær inkl Lucia, pepperkakeeske. Anonymkode: cfdd6...ab1 Siterer meg selv. Jeg har også ADHD og må derfor bruke ekstra mye energi og dermed gidde planleggingen. Anonymkode: cfdd6...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #24 Skrevet 13. desember 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Siterer meg selv. Jeg har også ADHD og må derfor bruke ekstra mye energi og dermed gidde planleggingen. Anonymkode: cfdd6...ab1 Jeg bruker selv mye tid på planlegging og huske dager, samt hva som skal legges ved eller skiftes ut, men jeg noterer ned alt, lager sjekklister på mobilen, samt deler digital kalender med mannen hvor alle har sin egen farge osv. Det skjer det glipper, men akkurat enkelte dager faller alltid på samme tid, samt at man får en del «gratis» ved at barnehage / skole sender ut invitasjon, minner om det osv. Man må bare ta et tak og finne et system som fungerer for en selv. Anonymkode: d2bc0...e56
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #25 Skrevet 13. desember 2023 Du må rett og slett lage deg et system for å huske ting. Enten det er digital kalender eller en almanakk, eller hva som helst. Noe som fungerer for deg. Det bør jo ikke gå ut over barna at begge foreldre har adhd. Anonymkode: 949fc...b25
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #26 Skrevet 13. desember 2023 Jeg tror også jeg har adhd (flere som kjenner meg som er sikker på det samme). Men jeg blir som et barn når noe skjer i barnehagen, så jeg er superengasjert i de tingene, dermed husker jeg det! Mine tips for å huske: Alarm på mobilen / kalenderpåminnelse. Still gjerne inn første gang 14 dager før, 1 uke før, to dager før, dagen før. Og legg utstyr klar i sekken/på rommet kvelden før så du ser det. Med flere påminnelser kan du glemme, men du gir deg også tid til å fikse i stand i god tid før. Kalender på ytterdøren med påminnelser. Sjekk vigilo og skriv påminnelse på mobilen om dere er vekke og får beskjed om noe, slik dere med en gang hjemme kan skrive det opp. Gø gjennom kalenderen hver søndag sammen for å få oversikt. Skriv opp hvem som hat ansvar for hva om dere vil fordele. Når det gjelder jobb må du ha påminnelse så begge husker å spørre sjefen om fri/avspasering/ubetalte timer. Kan dere ikke, har besteforeldre eller tanter/onkler mulighet å bli med? Alle tipsene gjelder selvsagt din mann også! Anonymkode: e52b9...1da
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #27 Skrevet 13. desember 2023 Jeg har sikkert et ganske dårlig system, men det fungerer. Kan ikke komme på en eneste gang noe har blitt glemt (enda). To barn i barneskolealder. Med en gang vi får beskjed ett eller annet sted om hva som skal skje setter jeg på alarm på mobilen til kvelden. Da fører jeg inn i almanakk hjemme. Setter på ny alarm dagen før det skal skje. Er det noe som må planlegges så setter jeg på flere alarmer før det også. Skriver også på planlegger på veggen så mannen kan følge med. Anonymkode: aae7c...a76
BobbySocks Skrevet 13. desember 2023 #28 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Kalender. Hver søndag tar jeg en kopp kaffe og ser igjennom uken som kommer. Alt skrives ned. Og jeg bruker bok. Penn og papir. Lagrer seg bedre i minnet. Endret 13. desember 2023 av BobbySocks
Rucula Skrevet 13. desember 2023 #29 Skrevet 13. desember 2023 Ja det er kaos her også med unger i skole og bhg Det er noe ekstra flere gabger i uken. I går var det bokstavfest, på fredag skal de ha med seg kjeks på skolen, i morgen skal det grilles og på mandag er det nissefest i bhg... Ogsånn holder de på Vår eneste måte å huske på er å bruke kalenderen aktivt. Skrive ned absolutt alt
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #30 Skrevet 13. desember 2023 Kjøp deg en almanakk (100 kr på Norli) til nyttår, og skriv ned alt som skal skje. Dette reddet meg i småbarnstiden. Alt fra husk ditt og husk datt. Det er ikke alt man kommer på alltid, og slik er det for mange. Jobber i barnehage, og ser at det er hver sin gang foreldre glemmer i en hektisk hverdag. Anonymkode: 03268...747
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #31 Skrevet 14. desember 2023 Prøv å ikke være så streng mot deg selv. Ingenting blir bedre av at du snakker deg selv ned, skuffer deg selv osv. Jeg har adhd, men man trenger ikke være spesielt vims for å surre i desember, eller generelt i småbarnstida! Har x antall påminnelser ang. lucia, nissefest, julelunsj med pent tøy osv. Finner frem endel klær i god tid, så jeg vet at det er rent osv. Senest kvelden før legges det på badet hvor barna kler på seg. Ting som skal til bhg henges på knaggen i gangen, over jakken min. Evt. settes ved skoene mine så det ikke glemmes. Noen ganger kommer vi til bhg og jeg ser at jeg har glemt å sminke meg, sette opp jentas hår, at matboksen ikke er med, at jeg har glemt veska mi etc. Men dette er sånt som kan skje alle! Typisk adhd å tro at dette bare skjer oss, og å være perfeksjonister. Jeg følte meg så dårlig lenge av at jeg ofte vimsa, glemte osv. Skammet meg, prøvde å skjule det osv. Så begynte jeg å være litt mer åpen om det og le av det. Om ingen så at jeg gjorde noe "tullete" som å legge et brød i kuttemaskina på butikken uten å fjerne papirposen utenpå først, så nevnte jeg det til en kollega da jeg kom på jobb. Ble møtt med latter eller "det har jeg også gjort" flere ganger av sånne små historier. Nå er jeg mer avslappa og tenker "oi, shit, jaja" istedet for å stresse masse eller rakke ned på meg selv. Før kunne jeg heseblesende si da vi kom til bhg "jeg glemte matboksen hans, jeg skynder meg å hente den nå" og var ute av døra før noen svarte. (Denne forglemmelsen har skjedd 4-5 ganger i løpet av snart 3 år med to bhgbarn, og et par ganger huska jeg det på veien og snudde). Sist var jeg mer rolig og sa at matboksen ligger igjen hjemme. Da sa den ansatte at det gikk helt fint, hun skulle smøre et par skiver for mini😊 Anonymkode: 5af55...13c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå