Gå til innhold

Lucia og markeringer, jeg er håpløs!

Anbefalte innlegg

Uff, jeg blir så lei meg, jeg vet ikke hva som er galt med meg! Jeg sjekket med jobben i går om jeg kunne komme senere pga lucia, men nei, det gikk ikke. Spurte mannen, men det kunne heller ikke han. Også glemmer jeg å tenke noe mere på at barna trenger utstyr! Jeg tenkte minstemann ikke skulle gå i toget, at det bare var de store, men når jeg tenker meg om så gikk de jo i fjor også! Jeg fikk lånt tøy til han minste, men skolebarnet gikk selv til skolen og jeg sendte ikke med noe. 

Jeg føler så mye av sånt blir på halv 12, eller glemt og jeg får bare lyst til å grine! Hvordan klarer dere andre å huske på alt? Jeg blir helt overveldet over alt som er å huske på og ordne i desember at det hele føles bare som ett eneste stort mas! Jeg har nok ADHD, men får ikke utredning fordi det «ikke påvirker jobben eller sosial livet mitt» ifølge avslaget. Og mannen har konstatert ADHD og husker jo ikke en dam shit..  

Det er jo viktig for meg, for jeg blir så lei meg av å ikke få til dette, men hvorfor husker jeg det da ikke? Jeg føler meg så mislykket som mamma😔

Anonymkode: 75b25...400

• Hjerte 8

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, jeg blir så lei meg, jeg vet ikke hva som er galt med meg! Jeg sjekket med jobben i går om jeg kunne komme senere pga lucia, men nei, det gikk ikke. Spurte mannen, men det kunne heller ikke han. Også glemmer jeg å tenke noe mere på at barna trenger utstyr! Jeg tenkte minstemann ikke skulle gå i toget, at det bare var de store, men når jeg tenker meg om så gikk de jo i fjor også! Jeg fikk lånt tøy til han minste, men skolebarnet gikk selv til skolen og jeg sendte ikke med noe. 

Jeg føler så mye av sånt blir på halv 12, eller glemt og jeg får bare lyst til å grine! Hvordan klarer dere andre å huske på alt? Jeg blir helt overveldet over alt som er å huske på og ordne i desember at det hele føles bare som ett eneste stort mas! Jeg har nok ADHD, men får ikke utredning fordi det «ikke påvirker jobben eller sosial livet mitt» ifølge avslaget. Og mannen har konstatert ADHD og husker jo ikke en dam shit..  

Det er jo viktig for meg, for jeg blir så lei meg av å ikke få til dette, men hvorfor husker jeg det da ikke? Jeg føler meg så mislykket som mamma😔

Bruker dere en kalender? Lucia er alltid 13. desember med markeringer, så det forstår jeg ikke at man glemmer hvis det er så viktig for en.  

Anonymkode: d2bc0...e56

• Liker 10

Det ordnet seg helt sikkert! Da jeg sendte med til mitt minste skolebarn i fjor fortalte hun at hun hadde delt glitterbånd med flere i klassen, for de hadde glemt det (jeg sendte bare med en hel pakke). Jeg tenker barnet ditt ikke er det eneste som har glemt, og at det sikkert er noen som har med litt ekstra. 

Anonymkode: 9ce0c...aa9

• Liker 5

Hvis begge to har problemer med å huske ting så ville jeg kanskje vurdert å teste ut f.eks. en app. Finnes "familieapper" (eller man kan dele lister i Google Keep og kalenderen). Noe som må kjøpes? Rett i lista. Et arrangement som skal husker og handles inn til, rett inn i kalender og lista. Hvis dere bruker en familieapp, og legger inn at dere skal få pushmeldinger kan det i hvert fall hjelpe litt :)

Ingen av oss har ADHD, men vi bruker handlelister og delt kalender allikevel (vi hadde mindre nytte av familieappen, men om man trenger pushmeldinger til visse tider er de nok supre!). Det gjør at vi får fordelt logistikkansvaret litt, og det er eneste måten vi får med oss (nesten) alt i en travel hverdag. 

Anonymkode: a661c...ee4

• Liker 4
Just now, AnonymBruker said:

Hvis begge to har problemer med å huske ting så ville jeg kanskje vurdert å teste ut f.eks. en app. Finnes "familieapper" (eller man kan dele lister i Google Keep og kalenderen). Noe som må kjøpes? Rett i lista. Et arrangement som skal husker og handles inn til, rett inn i kalender og lista. Hvis dere bruker en familieapp, og legger inn at dere skal få pushmeldinger kan det i hvert fall hjelpe litt :)

Ingen av oss har ADHD, men vi bruker handlelister og delt kalender allikevel (vi hadde mindre nytte av familieappen, men om man trenger pushmeldinger til visse tider er de nok supre!). Det gjør at vi får fordelt logistikkansvaret litt, og det er eneste måten vi får med oss (nesten) alt i en travel hverdag. 

Og dette er jo bare et tips til senere, om dere vil teste :nikke: Akkurat dagen i dag løste seg nok fint, alle glemmer noe av og til! Neste gang er det noen andre barn.

• Liker 2

Annonse

Vår barnehage hadde luciakjoler til alle barna liggende, det er så lett at en av 36 barn glemmer og så leit for den det gjelder. 6 foreldre meldte seg frivillig til å vaske og stryke 6 hver og levere tilbake i god tid. Kjolene var fra 90-tallet og like fine, de brukes jo bare på luciadagen og på avslutningen hvert år. Nå er ikke dette en løsning i år, men av dere som nå sitter med en luciakjole som ikke er i bruk: doner den til nærmeste barnehage så de har å bruke til det barnet som kom uten.

TS: En av mine ble utsatt for "pappa-planlegging" og kom ingrønn joggedress til nissefest et år. Leit der og da, men hun smiler når hun ser bildene. Det meste går bra.

Anonymkode: 59e1e...afe

Desember er for min del (trebarnsmor) årets desidert verste måned. Pepperkakebaking (husk kjevle og forkle!), skoleavslutninger (vennegruppe 4 og 2 arrangerer!), skolekonsert (alle må ha på rød genser!), Lucia x 3 (husk hvite t-skjorter og glitter!), julegrøt arrangert via FAU (husk egen tallerken og skje!), juleverksted på SFO (foreldre er velkomne fra 13-15 for å se hva barna lager!) barnebursdager opp og ned i mente, for ikke å snakke om julen selv. I tillegg er selvfølgelig alle arrangementer i regi av skole og barnehage lagt til midt i ordinær arbeidstid, så oss vanlige dødelige arbeidsmaur kan bare glemme å få meg seg annet enn starten eller slutten. 

Nei, gi meg januar når som helst. Jeg og mannen korser oss hver adventstid i frykt for den kommende måneden, og puster lettet ut 1. januar. 
Jeg har forøvrig ikke tall på hvor mange Lucia-drakter, glitterbånd, 17. mai-flagg, røde gensere og kjevler jeg har glemt å sende med barna mine oppigjennom, hvis det er noen trøst… Det årner seg, er mitt mantra. 

Anonymkode: 4d46c...227

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2

Synes også det er vanskelig å huske slike ting selv om det er viktig for meg. Har for eks. tenkt på kvelden at "i morgen skal jeg innom senteret å kjøpe luciakappe"  i hele forrige uke, men når det er på tide å dra hjem fra jobb er jeg alltid så stressa for å rekke henting i bhg at det glemmes. Så kvelden før dro jeg ut mens mannen la ungene, å fikk høre at de var helt utsolgt i tre butikker, og at de hadde solgt flere i timen hele dagen (tydeligvis vanlig å være ute i siste liten). Så da ble det t-shorter fra Dressmann.

Jeg er distré og sliter med å holde fokus, noe det høres ut som du også gjør. Jeg har alt i kalender på telefonen med påminnelser, og brukker påminnelse-appen i tillegg så jeg får dobbelt opp, og har også en kalender på kjøleskapet med slikt. Så sånn i snitt glemmes det lite, men det hender ting glipper, og joda det krever mye fra min side og holde orde på slikt. 

Anonymkode: 1a2d4...279

Kjenner meg igjen men jeg har bare 1 barn så er mindre å passe på. Jeg har lagt inn alt av barnehage-greier i jobbkalenderen med mange påminnelser, gjerne påminnelse flere dager før. For påminnelsene om jobbmøter vet jeg at jeg ser når jeg er på jobb og sitter rolig og ikke på ettermiddagen eller kveld når jeg løper rundt med barna eller ligger halvdød i sofaen og bare skrur av det irriterende varselet på mobilen.

Selv om mannen din har ADHD så kan han hjelpe til å huske likevel da, forsøke iallfall. Her er jeg og mannen begge glemske og surrete (ingen diagnose men jeg burde nok hatt det) men jeg synes det hjelper litt når man har sagt noe høyt til hverandre og snakket om det og hva som skal skje og gjøres. Da fester det seg litt bedre i hjernen. Om han har diagnose så får han vel medisiner og burde i teorien funke bedre enn deg som har samme problemer men ikke får medisiner? 

Anonymkode: 8fda2...a28

• Liker 1

Eksempel på hvordan han kan hjelpe er jo at om du har 1-2 uker før Lucia en påminnelse om det i kalender. Så får du den opp på formiddagen, da ringer du mannen og sier at han må kjøpe Luciadrakt/hvit tskjorte/glitter på vei hjem fra jobb den dagen. Så gjør du det klart samme kveld. Ha ny påminnelse dagen før på et passe tidspunkt at de skal ha med ditt og datt imorgen - legg det med en gang i sekkene til barna. (Bytt ut lucia med nissefest/karneval/sommerfest/alt annet)

Ja da må du gjøre det mentale arbeidet med å huske men du må ikke ordne alt. 

Man får jo kalender ganske tidlig i barnehageåret iallfall for alt som skjer det året så da kan man søke fri fra jobb de timene med en gang om det er nødvendig, ikke vente til rett før hvert arrangement. Jeg har fleksitid og må ikke søke om fri til sånt, men jeg la inn alle arrangementene i jobbkalender med litt buffer før og etter så ingen kan kalle meg inn til møter da som plustelig ville gjort det vanskelig å dra. 

• Liker 1

Jeg hadde «desemberkasse» i boden alle år med småbarn. Der lå Luciaantrekk, glitter (så slapp jeg å rote i julepyntkassen), adventsstjerne, pepperkakeformer… alt man trenger i desember. Gjorde det litt lettere.

Anonymkode: 2dc88...dff

• Liker 8
  • Nyttig 1
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde «desemberkasse» i boden alle år med småbarn. Der lå Luciaantrekk, glitter (så slapp jeg å rote i julepyntkassen), adventsstjerne, pepperkakeformer… alt man trenger i desember. Gjorde det litt lettere.

Dette var et bra tips! Takk for at du delte :)

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har bare en 1- og 2-åring, så har ikke holdt på så lenge, men vi har også noe lignende.

Vi har arvet masse, og mamma syr, så jeg tror jeg har luciaantrekk til de er halvveis ut i barneskolen. Måtte jo samle det, så det ble en kasse hvor vi også har lagt alle andre "effekter" de kommer til å trenge. Veldig deilig å ikke måtte ut å kjøpe noe i siste liten.

Ellers leser jeg alltid gjennom hele årsplanen og legger alt i en delt kalender med mannen, og passer på å følge med på nyhetsbrevene og planene i appen. Det er kanskje lettere med den informasjonsflyten i barnehagen enn skolen? Vi får jo en melding om hva de har gjort den dagen, og da står det jo at de har øvd eller forberedt seg på det og det. Man får jo også en liten "rapport" ved henting, og da kan det bli nevnt.

Anonymkode: 51305...6bd

• Liker 1

Her hjemme har vi delt kalender hvor vi legger inn spesielle avtaler vi foreldre eller barnet skal. I tillegg står det oppdatert sånne dager i kidplan-appen fra barnehagen. Sjekker begge disse appene hver dag.

Ellers legger jeg inn påminnelse på telefonen med ting jeg må handle. I går feks fikk jeg opp påminnelse om å kjøpe hvite klær til lucia. Jeg må bare skrive det ned med en gang for ikke å glemme det.

Vi har også felles handlelisteapp hvor vi legger inn ting, da 99% ting som handles på matbutikk.

Anonymkode: 239df...eda

• Liker 1

Slapp helt av. Pust med magen. Vi har alle vært der en gang. Det ordner seg. Jeg forstår ikke hvordan jeg klarte alt når barna var små. No er mine voksne og jeg klarer nesten ikke å huske på meg selv en gang. Men det gikk no på et vis. Og man prøver så godt man kan. Og når man remser opp barndommen så er det ikke slike ting ungene husker lell. 

Anonymkode: ee10b...3c0

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kalender!! Finn en som funker for deg.
For meg funker kun en vanlig almanakk. I papir, med penn.
Vi fikk jo månedsplaner for desember fra sfo og barnehage, skolen sender jo info hver fredag i neste ukes plan. Så jeg har lest alle planene med kalenderen foran meg, og skrevet ned dag for dag hva de skal ha med når. Skrev også ned når jeg måtte forberede det, sett opp mot kalenderen min på jobb, og tatt høyde for å ikke alltid være frisk selv. Så i dag lå jo lucia-tingene klart. Faktisk gjorde jeg de klare i helga, fordi jeg vet at jeg har masse mandag-onsdag på jobb osv. Var bare å pakke ned i dag. Mens eldste skal ha julebord på sfo og mine notater sier at hun kan pynte seg, så hun fikk med en kjole. 

Felles her bruker vi også oppgavene på iphone og har laget oss felles liste som ligger som widget på skjermene våre, der vi kan sette opp ting begge må hjelpe til med å huske. Men min almanakk er den viktigste egentlig. Mannen kan selvsagt se i den, den står fremme, så om han må følge opp står alt der. Rustet mot sykdom hos mor :) 

Jeg tror ikke jeg  har ADHD, men som tobarnsmor i full jobb, ei i bhg, ei på skolen, så er det sykt mye å holde orden på. Planlegging er nøkkelen. På forhånd. Hver søndag ser jeg over neste uke, og ved nye månedsplaner noteres ting ned. Lett å bare sjekke på morgen hva man evt har glemt at skjer den dagen.

Anonymkode: 61526...279

• Liker 2
  • Nyttig 1

Vi har nesten samme og kaller det adventskassen - adventsstjerne, lysestake, Lucia-antrekk og lys, og ikke minst Rampenissen. Ett sted for alt som trengs i desember FØR julepynten. 🎄

Anonymkode: c96e6...87a

• Liker 1

Slapp helt av. Pust med magen. Vi har alle vært der en gang. Det ordner seg. Jeg forstår ikke hvordan jeg klarte alt når barna var små. No er mine voksne og jeg klarer nesten ikke å huske på meg selv en gang. Men det gikk no på et vis. Og man prøver så godt man kan. Og når man remser opp barndommen så er det ikke slike ting ungene husker lell. 

Anonymkode: ee10b...3c0

Dette!
Plutselig er barna så store at de ikke trenger oss til noe lenger. Da kommer det en tid da man faktisk kan ta seg selv i å savne de hektiske desember-årene..... Blir litt misunnelig jeg nå, da yngre kollegaer sier de skal på juleavslutning, juletrefester eller grøt i barnehagen.

• Liker 1
Angelheart2 skrev (1 time siden):

Dette!
Plutselig er barna så store at de ikke trenger oss til noe lenger. Da kommer det en tid da man faktisk kan ta seg selv i å savne de hektiske desember-årene..... Blir litt misunnelig jeg nå, da yngre kollegaer sier de skal på juleavslutning, juletrefester eller grøt i barnehagen.

Deg om det😅😅😅

Anonymkode: 1377e...581

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...