AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Skal lage krydderkake for første gang. Søker på nettet, og finner oppskrifter både med og uten egg. På "Det søte liv" er tilbakemeldingene litt blandet. Noen skriver at kaken ikke blir gjennomstekt. Baker ikke så ofte, så kan noen gi meg en oppskrift som er 100% safe? Anonymkode: 7a81e...e05
Arkana Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Her er den jeg bruker. Saftig og god. 200 g smeltet smør 1 liter kefir 500 g sukker 650 g hvetemel 4 ts natron 2 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts malt nellik 1 ts vaniljesukker ½ ts malt ingefær ½ ts muskat 150 g kremost naturell 200 g smør 2 dl melis 2 ss vaniljesukker Rør sammen smør, kefir og sukker. Bland sammen det tørre og rør det inn i kefirblandingen. Hell i en stor bakepapirkledt langpanne og stek på nederste rille ved 180 grader i ca 35 minutter. Avkjøl helt i formen. Pisk sammen kremost, smør, melis og vaniljesukker og bre glasuren over kaken. Kan fryses.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Arkana skrev (6 timer siden): Her er den jeg bruker. Saftig og god. 200 g smeltet smør 1 liter kefir 500 g sukker 650 g hvetemel 4 ts natron 2 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts malt nellik 1 ts vaniljesukker ½ ts malt ingefær ½ ts muskat 150 g kremost naturell 200 g smør 2 dl melis 2 ss vaniljesukker Rør sammen smør, kefir og sukker. Bland sammen det tørre og rør det inn i kefirblandingen. Hell i en stor bakepapirkledt langpanne og stek på nederste rille ved 180 grader i ca 35 minutter. Avkjøl helt i formen. Pisk sammen kremost, smør, melis og vaniljesukker og bre glasuren over kaken. Kan fryses. Takk. Jeg så på denne da jeg googlet, men leste at noen skriver at den ikke blir gjennomstekt? Anonymkode: 7a81e...e05
Arkana Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk. Jeg så på denne da jeg googlet, men leste at noen skriver at den ikke blir gjennomstekt? Anonymkode: 7a81e...e05 Det har jeg ikke hatt problemer med, men husk å teste kaken med en kakepinne. Det kan jo også være at den som skrev at den ikke ble gjennomstekt har gjort noe feil (liten langpanne i stedet for stor, feil temperatur e.l.). Samme oppskrift ligger ute på godt.no og der er det ingen som skriver om det problemet, tvert i mot får den bare ros.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå