AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei Jeg har vært så heldig at jeg må nå ha regulering igjen som voksen 😬🙃 Alt fått på nede, og skal få på oppe. Det er over 2 timer reisevei til tannlegen (per vei), så jeg vil helst ikke gjøre noe galt. Jeg har fått tips som å ikke spise hardt, epler og pærer må deles opp i biter før det spises, gulrot og kålrot må raspes, eller kokes. Ikke tyggis osv. Ikke skorper. En del av dette sier seg jo selv da. Fått beskjed om å ikke tygge av, og spise myk mat. Jeg har hatt veldig løse fortenner i flere år nå, så den store forskjellen blir det jo ikke, men har dere noen råd? Jeg er glad i yoghurt med bær (uten granola eller frokostblanding), samme med ulike typer havregrøt. Godt kokte grønnsaker og poteter er også blant favorittene. Jeg spiser en salat hver dag da, men fikk høre det gikk fint. Er så redd det vil feste seg masse i mellom og jeg vil slite med å få det ut… Om noen har erfaring på hvilke grønnsaker det fungerer bedre med, kontra annet tar jeg i mot det. Jeg er multiallergiker fra før av så jeg synes ikke dette er så veldig lett, men regner med det går seg til. Jeg tar i mot alle råd på hva jeg kan spise, og f.eks har jeg merket meg at marshmallowspuffs (marshmallows med tynt lag sjokolade utenpå) var veldig lettvint, og jeg har fått inn litt mer kalorier. Jeg lurer også på dette med tannpuss. Jeg fikk noen tips, og jeg kunne visst nok bruke elektrisk tannbørste, men jeg merker jeg er redd for alle typer tannbørster nå (har 3 ulike fått av tannlegen pluss vanlig/elektrisk). Jeg er 40 så det er 25 år siden forrige omgang med regulering, så jeg husker ikke så mye av det.. Tusen takk for hjelpen! Alle tips tas i mot med takk, men blir også sortert etter hva tannlegen sa 😉💚 Anonymkode: 43029...999
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Der gikk fint for meg, hadde regulering rundt 40. Ikke harde grønnsaker (skjær opp i smått), ikke seigt kjøtt, ikke tyggis. Vanlig tannbørste, mellom-tann-mini-børster, fluor. Anonymkode: a4d79...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Og skylle med Vademecum dersom du merker tendens til betent tannkjøtt. Anonymkode: a4d79...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Der gikk fint for meg, hadde regulering rundt 40. Ikke harde grønnsaker (skjær opp i smått), ikke seigt kjøtt, ikke tyggis. Vanlig tannbørste, mellom-tann-mini-børster, fluor. Anonymkode: a4d79...ea0 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og skylle med Vademecum dersom du merker tendens til betent tannkjøtt. Anonymkode: a4d79...ea0 Tusen takk! Skylle med fluor gjør jeg alt, men skal ta med den andre om behovet er der. Får skjære opp i smått. Spiser ikke kjøtt da, så slipper å tenke på både sprø svor eller pinnekjøtt til jul 😂 Det er da noe. Jeg regner jo med det går seg til og jeg blir tryggere, men merker også jeg er ganske pysete på. Helt klart at strengen ikke er klippet av der den skal på ene siden, og det gnager seg inn. Håper det også går seg til, men det er det som gjør vondt, resten er bare en litt kraftig verk til nå. Takk igjen! Godt å høre det har gått fint 😊 Anonymkode: 43029...999 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Jeg har regulering, og lever omtrent helt som normalt. Spiser ikke knekkebrød. Og er forsiktig med harde karameller. Hvis jeg spiser rå grønnsaker, skorper, seigt kjøtt, ol. er jeg forsiktig bare. Jeg tygger tyggis også. Anonymkode: ee0d2...850 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har regulering, og lever omtrent helt som normalt. Spiser ikke knekkebrød. Og er forsiktig med harde karameller. Hvis jeg spiser rå grønnsaker, skorper, seigt kjøtt, ol. er jeg forsiktig bare. Jeg tygger tyggis også. Anonymkode: ee0d2...850 Tusen takk! Jeg har ikke hatt for vane å tygge tyggis, men der er vi jo ulike, så ikke noe savn for min del. Jeg har som nevnt hatt problemer med tennene lenge, så knekkebrød er en av tingene jeg ikke har kunnet spise. Prøvde agurk og paprika (godt kuttet opp) til frokosten nå, og en del av det, samt cherrytomater (går fint delt i to) og en skive med avocado uten skorper, og det brukte jeg vel en halv time på. Det går jo, men redd min daglige salat blir en laaang fornøyelse. Jeg spiser store salater til vanlig, siden det er middagen min. Må nok finne noe annet lettvint å ha som alternativ fremover for dagene jeg ikke helt har tid. Så kommer jo rengjøring av tenner etterpå også. Klager ikke altså, bare skriver det jeg tenker/observerer, samtidig som jeg regner med jeg kommer inn i tralten og går seg litt til. Takk igjen 😊 Anonymkode: 43029...999
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Da jeg hadde regulering spiste jeg som normalt. Var jo ømt og fælt med en gang og når de hadde strammet den, så da ble det gjerne myk og lettygget mat eller suppe. Anonymkode: 5fc6c...f7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå