ThereGoesBob Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Hva er meningene der ute angående dette? Synes personlig det er greit å betale regningene kjappest mulig for å få de ut av verden selv om betalingsfristen kanskje ikke er før f.eks om 7-14 dager. Gode grunner til å vente til fristen eller er det kanskje lurest bare å bli kvitt regningene så fort som mulig. For/imot, noen? Endret 13. desember 2023 av ThereGoesBob 4
Heisann12345 Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Betaler som regel på fristen. Er siste frist som kommer automatisk opp i nettbanken på regninger som har autotrekk. Gidder ikke å endre 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Legger dem inn i nettbanken med en gang, men med riktig forfallsdato. Synes det er oversiktlig at regningene betales når de skal, og at jeg har mest mulig likvide midler til en hver tid. Anonymkode: 01c05...029 7
bvp Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Sørg for at regningene betales på forfallsdato, det er mest lønnsomt. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Kan snu på det; det er ingen fordeler med å betale før forfallsdato. Anonymkode: 38a10...75f 11
Gjest5656 Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Jeg betaler vanligvis kredittkortregningen min en virkedag før, da jeg er paranoid for å måtte betale renter. Men det er alt. Det skal egentlig aldri komme krav om renter for dersom forfallsdatoen havner utenfor en virkedag, gjelder neste virkedag som faktisk forfall. Ellers så er det ikke noe galt å betale når det er forfall og Avtalegiro trekker også ved forfall.
ThereGoesBob Skrevet 13. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan snu på det; det er ingen fordeler med å betale før forfallsdato. Anonymkode: 38a10...75f Jeg slipper jo å tenke på den regningen i like mange dager før forfallet jeg betaler. Betaler du på fristen har du gått rundt med dette i bakhodet mye lenger enn nødvendig, og kanskje til og med bekymret deg mer enn nødvendig. Jeg endrer jo manuelt på datoen, men det koster meg faktisk ikke 5 flate ører. Endret 13. desember 2023 av ThereGoesBob 2 3
Gjest5656 Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 (endret) ThereGoesBob skrev (2 minutter siden): Jeg slipper jo å tenke på den regningen i like mange dager før forfallet jeg betaler. Betaler du på fristen har du gått rundt med dette i bakhodet mye lenger enn nødvendig, og kanskje til og med bekymret deg mer enn nødvendig. Jeg kan snu på det litt mer: Hva gjør du om beløpsgrensen til avtalen nås og trekket blir avslått? Da må du godkjenne på nytt. Heldigvis vil det i de fleste tilfeller ikke ha konsekvenser om du betaler innen 14 dager etter fristen med unntak av kreditkortregning hvor de påløpte rentene kreves øyeblikkelig dagen etter forfall. Endret 13. desember 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 ThereGoesBob skrev (19 minutter siden): Hva er meningene der ute angående dette? Synes personlig det er greit å betale regningene kjappest mulig for å få de ut av verden selv om betalingsfristen kanskje ikke er før f.eks om 7-14 dager. Gode grunner til å vente til fristen eller er det kanskje lurest bare å bli kvitt regningene så fort som mulig. For/imot, noen? Jeg betaler alltid tidlig. Min mor er omvendt betaler alltid sent da det egentlig er mest lønnsomt Anonymkode: 54a8e...fef
ThereGoesBob Skrevet 13. desember 2023 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2023 Gjest5656 skrev (6 minutter siden): Jeg kan snu på det litt mer: Hva gjør du om beløpsgrensen til avtalen nås og trekket blir avslått? Da må du godkjenne på nytt. Heldigvis vil det i de fleste tilfeller ikke ha konsekvenser om du betaler innen 14 dager etter fristen med unntak av kreditkortregning hvor de påløpte rentene kreves øyeblikkelig dagen etter forfall. Dette er ikke nødvendigvis snakk om en efaktura avtale/avtalegiro, men i mange tilfeller kan det jo være det. Man får jo et varsel på sms tror jeg om dette skjer. Har hendt meg èn (1) gang alle de årene jeg har hatt nettbank.
ThereGoesBob Skrevet 13. desember 2023 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg betaler alltid tidlig. Min mor er omvendt betaler alltid sent da det egentlig er mest lønnsomt Anonymkode: 54a8e...fef Hva mener du med lønnsomt ?
Gjest5656 Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg betaler alltid tidlig. Min mor er omvendt betaler alltid sent da det egentlig er mest lønnsomt Anonymkode: 54a8e...fef Lønnsomt å motta 0,5% innskuddsrente på la oss si ca. 2000 kr i løpet av en maks 14 dagers periode og samtidig risikere å få varsel om inkasso eller purring om denne sendes ved en glipp? 2000*0.005*(14/365) = 0.38 kr. her blir man styrtrik! Endret 13. desember 2023 av Gjest5656 10 5
Fighter83 Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 (endret) ThereGoesBob skrev (59 minutter siden): Hva er meningene der ute angående dette? Synes personlig det er greit å betale regningene kjappest mulig for å få de ut av verden selv om betalingsfristen kanskje ikke er før f.eks om 7-14 dager. Gode grunner til å vente til fristen eller er det kanskje lurest bare å bli kvitt regningene så fort som mulig. For/imot, noen? Jeg betaler de oftest rett etter lønningen har kommet på konto. Da har jeg rett og slett best oversikt over hva jeg bruker på regninger og hvor mye jeg trenger til neste mnd. Får på denne måten en god oversikt over hva jeg kan bruke som jeg vil(eller ikke) av "overskuddet". Kostnadsmessig så taper man på å betale før fristen, renter man ikke får osv. Men for min del betyr det å ha oversikt mer enn noen kroner. Er ikke snakk om 1000 vis av kroner jeg taper i renter i året, kanskje 100- 200 kr tenker jeg. Kunne lett brukt de opp på noe så teit som godteri o.l 😅 Endret 13. desember 2023 av Fighter83 5 4
Lorieen Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 Jeg betaler alle mine regninger samtidig den dagen jeg får lønn. Det innebærer at noen regninger kanskje er noen få dager over forfallsdato, mens andre blir betalt 7-10 dager før forfall, eller mer. Jeg synes det er ryddigst sånn og kommer til å fortsette med det. 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 Jeg er ufør på minstesats, og betaler alt den dagen trygden kommer inn. Det er og for å få oversikt over hva jeg har å bruke resten av måneden. Anonymkode: 3f738...534 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 Jeg betaler fra egen regningskonto på forfall. Overfører et fast beregnet beløp dit hver lønningsdag. Anonymkode: e2d84...fa3 2
Topsi Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Fighter83 skrev (6 timer siden): Jeg betaler de oftest rett etter lønningen har kommet på konto. Da har jeg rett og slett best oversikt over hva jeg bruker på regninger og hvor mye jeg trenger til neste mnd. Får på denne måten en god oversikt over hva jeg kan bruke som jeg vil(eller ikke) av "overskuddet". Kostnadsmessig så taper man på å betale før fristen, renter man ikke får osv. Men for min del betyr det å ha oversikt mer enn noen kroner. Er ikke snakk om 1000 vis av kroner jeg taper i renter i året, kanskje 100- 200 kr tenker jeg. Kunne lett brukt de opp på noe så teit som godteri o.l 😅 Jeg legger inn det jeg kan på lønningsdato også, og så har jeg en viss oversikt over hva som kommer, vet jeg har ca 2000kr jeg må ut med utenom og resten kan jeg bruke til mat og andre ting Endret 13. desember 2023 av Topsi Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Jeg legger inn regninger med en gang, de ørene eller 3 kronene jeg sparer på å vente til forfall gidder jeg ikke tenke på. Liker å ha det ute av verden og være à jour med det jeg skylder. Anonymkode: 1aba3...c12 4
NakenPanda Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Betaler alle regninger på dato, ofte på fredagen før om det er forfall i helga, har mest mulig penger på bufferspar kontoen som gir 3.25% rente med fri uttak opp til 100k så det er 325 NOK per 10000 som står der i snitt. Ingen fordel med å betale for å "få det unna" for meg ihvertfall, men om du har null rente på pengene spiller det jo ikke mye rolle. Endret 13. desember 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 Jeg får 95% av regningene mine i nettbanken, de betales på forfall, resten legges inn på forfallsdato. Jeg har en regningskonto jeg fører over til fast, så det er alltid penger der. Hadde ikke nesten alle regningene mine hatt forfall omtrent rundt lønningsdag hadde jeg nok flyttet trekkene til rammelånskontoen for å spare enda noen rentekroner. Jeg jobber med kundeinnbetalinger og har jobbet med inkasso, stresser ikke om jeg får en påminnelse (hender en sjelden gang et trekk ligger på feil konto, eller har gått over trekkgrensa). Det tar faktisk litt tid før det skjer noe, og de færreste firmaene er så små at de merker seg om akkurat du betaler noen dager for sent utover en liten sms som går ut automatisk. Anonymkode: 5651f...40f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå