AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei, jeg jeg skriver en oppgave på skolen. Og trengte litt kunnskap rundt 2 ting. Er 2 forskjellige temaer egentlig som jeg må koble sammen.. men jeg finner ikke så mye informasjon om det. Så om det er noen her som har kunnskap om det så hadde det vært til god hjelp 1. Hvilken alder blir gutter omkjært? Kan nyfødte bli omkjært eller er det en viss alder på at de blir omkjært. Og er det noe alle gutter blir gjort? 2. Ønsker også å vite om omkjæring kan ha noe innvirkning på sykdommer som epilepsi hos nyfødte, barn og voksne Anonymkode: 094df...3cb
Lorieen Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Det første du bør øve på er å skrive ordet riktig, for jeg går ut i fra at det er O-M-S-K-JÆ-R-I-N-G (fjerning av forhud hos gutter/menn) du mener? 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Man kan bli omskåret uansett alder. Min mann var rundt 7 år da han ble det, min sønn 17 år. Sistnevnte på grunn av trang forhud. Det er bare litt hud som fjernes, så tviler på at det påvirker sykdommer. Det er ikke noe magisk hud, utover det seksuelle. Det å ha forhud både kan gi ekstra nytelse og problemer (som i tilfellet min sønn). Anonymkode: a47b1...56f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Om du skal lykkes med denne skoleoppgaven bør du i alle fall ikke skrive "omkjært". Anonymkode: ccb0b...f2f 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg jeg skriver en oppgave på skolen. Og trengte litt kunnskap rundt 2 ting. Er 2 forskjellige temaer egentlig som jeg må koble sammen.. men jeg finner ikke så mye informasjon om det. Så om det er noen her som har kunnskap om det så hadde det vært til god hjelp 1. Hvilken alder blir gutter omkjært? Kan nyfødte bli omkjært eller er det en viss alder på at de blir omkjært. Og er det noe alle gutter blir gjort? 2. Ønsker også å vite om omkjæring kan ha noe innvirkning på sykdommer som epilepsi hos nyfødte, barn og voksne Anonymkode: 094df...3cb Det har ingenting med epilepsi å gjøre. I Bibelen så har du at Jesus ble omskåret 8dager etter fødsel som er nyttårsdag. Så har du i Jødedommen hvor de omskjærer guttebarn når de er 8dager med bakgrunn i Bibelhistorien, her er omskjæringen en forpliktelse. Så er det i Islam der de omskjærer guttebarn med bakgrunn i Koranen og om profeten Abraham som ble omskåret. Her varierer det mellom 0-12år gamle og her er det ikke et krav men en tradisjon. I enkelte ortodokse kirkemiljøer er også omskjæring endel av den religiøse praksisen. Omskjæring og epilepsi har ingen sammenheng. Eldre menn kan ofte få problemer med stram forhud og soppinfeksjoner under forhuden. Det samles lett bakterier der, omskjæring er veldig hygienisk. Det var nok mye mer vanlig før da de måtte ta litt flere tiltak enn nå for å holde seg friske. Anonymkode: 86eaa...8b8
Sitronterte Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 FUCK omskjæring!! Nå må verden la de stakkars induviduelle barna få lov å ta et valg selv. Foreldre må holde seg unna. Dette er rett og sett kvalmt. Det er noe som de selv ønsker. Det er vondt og perverst fra foreldrene og familiens side. Og når de samtidig smiler og ser på hvites forhold til dette, så må de virkelig gå inn i seg selv og forsøke å bryte en ekkel sirkel. Det er noe jeg sammenligner med små barn som har voksne mennesker som finner ut at de vet at de må kontrollere andres invidividuelles kropp. Som ikke har noe med de perverse voksne å gjøre. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Skal du skrive om omskjæring bør du også ha et avsnitt der du viser deg kritisk til kjønnslemlestelse av barn. Kjønnslemlestelse hos kvinner har fatale konsekvenser, og langt færre for menn. Begge deler er overgrep med mindre det er medisinsk nødvendig. Anonymkode: 86f9f...714 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Kanskje hvis du googler omskjæring og ikke omkjæring, at du får flere resultater. Mange er babyer, nyfødte, når de blir kjønnslemlestet. Noen uten bedøvelse, til og med. Senere i livet, kan omskjæring være nødvendig på medisinsk grunnlag, f.eks trang forhud. Det er overhodet ikke alle gutter som blir kjønnslemlestet i Norge, men det er mer vanlig i f.eks den muslimske kultur. Det bør bli forbudt, om det ikke finnes medisinsk grunnlag. Jeg har ikke hørt noe om epilepsi, men omskjært penis er mer utsatt for infeksjoner, følelsesløshet og tørr glans (som kan føre til sår, og så infeksjoner). Epilepsi er en nevrologisk lidelse, så det virker rart om kjønnslemlestelse eller omskjæring skal ha innvirkning på det. Kjønnslemlestelse og omskjæring er et inngrep på huden, og har en fysisk og estetisk virkning, og det virker usannsynlig at den kan påvirke nevrologisk. Anonymkode: 8cbb8...efe 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå