Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er snart 33 år. Har ca 400 000 kr i gjeld. Har vært gjeldsslave siden den dagen jeg fylte 18 år, da jeg tok opp mitt aller første kredittlån på 10 000. Siden har det bare ballet på seg gjennom årene, pga jeg har vært dum. Jeg hater meg selv for dette og er ganske deprimert. Jeg har hatt betalingsanmerkninger i rundt 5–6 år nå. Jeg hadde inntil 2022 aldri god økonomi på grunn av lønn som var helt på trynet, og jeg klarte meg så vidt gjennom månedene, med det uten å betale på gjelden. Før den lønnede jobben levde jeg på NAV-penger på grunn av min angst. Men fikk jo endelig en fast deltidsjobb først i 2017 med ok lønn, men ikke god nok til å nedbetale gjeld, for jeg stoppet å betale noe som helst for det bare vokste og vokste selv etter årevis med månedlig nedbetalinger. Fikk ny jobb i 2019 i en ca 70% stilling, men lønna var ikke så mye bedre enn den forrige. Likevel prøvde jeg i denne perioden å ta opp refinansieringslån for å få alt på en regning, men jeg hadde betalingsanmerkninger og inkassoer. Depresjonen ble enda verre og angsten likeså. Ikke hjalp det med et dårlig arbeidsmiljø heller, hvor ledelsen ikke bryr seg om sine ansatte. Jeg begynte å mistrives veldig etter ett og et halvt år oppi alt dette. 

Men. Nå er jeg i en jobb jeg trives godt i og hvor jeg har supergode lønnsforhold. Startet her i 2022 i en fast 70% stilling, men har siden mars i år vært vikar som butikkleder i 100% stilling og er det frem til mars/april 2024, før jeg går tilbake til min egen faste stilling i 70%. Jeg har mer enn nok råd til å betale ned på et refinansieringslån–om jeg hadde fått innvilget et, men problemet er betalingsanmerkninger. Om jeg betaler på hver enkel regning, så kan jeg regne meg selv som personlig konkurs. Jeg blir for tiden trukket i lønn og kjenner at depresjonen kommer sakte tilbake.

Altså, jeg vil først beklage denne lange lesingen, for jeg ville egentlig bare høre om noen har erfaring med å ha fått innvilget refinansiering av gjeld, selv med betalingsanmerkninger, uten å ha med medsøker og ha pant i bolig el.l.?

Hadde det vært mulig–eller om det er mulig–hadde jeg lett latt banken min trekke meg månedlig i lønn for refinansiering av gjeld.

Jeg skal nok snakke med en NAV gjeldsrådger og banken min om hvilke muligheter jeg har. For jeg ønsker IKKE å falle ned i depresjonshullet igjen, hvor jeg gråter meg i søvn hver natt. 

Endret av Lilletti
Er kun vikariat som butikksjef
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luksusfellen? Jeg mener det seriøst, jeg mener ikke at du har sløst bort penger på luksus. Har man havnet i ubetalte regninger-helvete er man virkelig ganske lost. 

Dessverre tror jeg det blir vanskelig å refinansiere i din situasjon. Du bør snarest snakke med NAV (ikke ha for høye forhåpninger) og banken. Ikke utsett. 

Du må uansett gjøre det du kan for å få 100% fast stilling med så god lønn som mulig. 70% i vikariat holder ikke. 

Anonymkode: fb328...14f

• Liker 1
Skrevet

Er de 400 000 kun hovedstol, eller renter og salær også? «Fordelen» er at gjelda begynner å bli gammel, du bør kunne forhandle ned en god del renter, kanskje også salær, om du klarer å få på plass et lån og kan tilby oppgjør på dagen. Står alt hos inkassobyråer nå? Er noe av det statlig (f.eks. studielån)? Har du noen mulighet til å få hjelp av foreldre el.? Kanskje de kan ta opp lån med sikkerhet i bolig som du betaler på.

Anonymkode: 5c5aa...098

Skrevet

Eneste håpet ditt er å gjøre opp det di har betalingsanmerking på. Med anmerkning så får du ikke lån, selv ikke med en medlåner. Dubbør selge unna alt du kan selge, og få deg en 100% stilling. 70% er alt for lite sånn situasjonen din er.

Anonymkode: 2ebb5...192

Skrevet

Har du vurdert å se en episode eller ti med Luksusfellen? De pleier stort sett ikke å anbefale refinansiering med mindre du får KJEMPEGODE vilkår. Sett deg ned med en komplett liste over kreditorer og ring dem, begynn å forhandle. Få en nedbetalingsavtale med dem. De har tjent gode penger på deg siste årene, og har nok ganske stort forhandlingsrom om de ser det er realistisk at de kan få litt mer penger. 

Refinansierer du får jo alle de gamle kreditorene dine penga sine, og den nye kreditoren skal tjene penger på toppen. 

Som alternativ får du en refinansiering hos en ny kreditor, hvor du selv forhandler med de gamle kreditorer og kjøper ut gjelda di. Om du f.eks. har en 7 år gammel gjeld kan du foreslå å tilby dem halvparten/to tredjedeler av utestående og betale på dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Hei. 

Jeg skal fortelle litt om min økonomiske bakgrunn, kanskje den kan gi litt håp?

Da jeg var yngre så stiftet jeg endel idiotisk forbruksgjeld. I mange år maktet jeg ikke å gjøre noe med det, det var flaut, vanskelig og jeg skjøv det hele tiden foran meg. 
Men, en dag sprakk ballongen. Alt kom frem i lyset og jeg måtte legge alle kortene på bordet for min samboer. 
Det tok noe år før vi var i stand til å gjøre noe frivillig. Jeg fikk lønnstrekk på lønnstrekk. Gjelden var vel rundt 800.000 på det værste. 

For 2,5 år siden skulle jeg bytte jobb, og jeg var livredd for at lønnstrekkene skulle følge meg videre og ødelegge for meg i den nye jobben (hadde opplevd det tidligere). Vi brettet opp ermene og kontaktet alle kreditorer, fikk oversikt og kom meg forslag om frivillig nedbetalingsplan. Ikke alle kreditorene godkjente denne, så måtte gå noen runder før ting var på plass. 

For ett år siden røk forholdet, og jeg sto på helt bar bakke med en gjeld på ca 300.000... Hva f**n skulle jeg gjøre nå? Jeg bestemte meg raskt at jeg skulle klare å holde nedbetalingsavtalen (tilsammen 14.000 i mnd). I vår så jeg mulighet for å trikse og mikse litt da jeg fikk skattepenger og feriepenger, så da betalte jeg ut en av de store kreditorene. 
Jeg har levd sparsommelig, jeg har brukt hver eneste krone jeg har hatt ekstra, jeg har jobbet MASSE overtid - alt for å nå målet om å klare å bli gjeldsfri. Jeg har siden før sommeren betalt fast 10.000 i mnd direkte på gjelden, har i tilegg spart 8000,- som jeg også har brukt til å betalte krav etter krav.

Når lønnen tikker inn på konto i romjulen, så vil jeg betale de siste 7000,- som står igjen på min gjeld!

JEG VIL GÅ INN I 2024 GJELDSFRI!!!

Jeg har jobbet beinhardt, jeg har prioritert som faen og jeg har ofret endel jeg har ønsket meg, for å klare det. Men, jeg har klart det. 

(Jeg har en god lønn som har gjort det mulig å betale så mye som jeg har gjort at jeg har kunne betale så mye som har jeg har på så kort tid. Andre vil kanskje bruke lengre tid, men det er mulig å komme seg ut av gjeldshælvete)

Jeg håper dette var litt motiverende. Har du (eller noen andre) spørsmål, så er det bare å sende meg en dm. Jeg elsker å hjelpe andre :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Var i lignende situasjon, med gjeld på 700k hvor ca 200k var betalingsanmerkninger på. Fikk forhandlet gjelden på det med betalingsanmerkninger ned med 20-40%, og tok privat lån (hos familie) for å betale det ut. Dagen etter siste betalingsanmerkning var borte fikk jeg lån i banken til å betale resten (prutet også på resten av gjelden ned ca 30% i snitt).

Banken har ikke peiling på at du hadde betalingsanmerkninger dagen før. De ser bare nåværende status pluss det du evt har på skattemeldingen.

Satt da igjen med rundt 150k i privat lån og noe over 300 i lån i banken. 

Anonymkode: fe113...f8f

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig følger lønnstrekkene etter når du bytter jobb, hva tror du ellers er poenget med lønnstrekk? Det er jo DU som skylder pengene, men arbeidsgiveren din er pliktig til å trekke deg. Når du da skifter arbeidsgiver (dette får det offentlige beskjed om via a-meldingen) SKAL den nye arbeidsgiveren trekke deg i lønn…

Anonymkode: 16750...ff8

Skrevet

Det er nok vanskelig å få noe nytt lån når du allerede misligholder flere gamle lån.

Jeg tror du må glemme dette med refinansiering. Hvis du har penger til overs, begynn å betale ned på noe av den gjelda du har. Hvis du f.eks. har penger til å innfri et par av kravene, ring til dem og spør dem om de kan kutte ut en del av påløpte renter og gebyrer hvis du betaler resten med en gang. Ofte vil disse selskapene komme deg i møte og du kan spare veldig mye penger ved å ta en telefon til dem. Om du ikke kan betale alt på en gang, kan du ofte få redusert renter og gebyrer dersom du inngår en bindene nedbetalingsavtale. MEN, da må du følge avtalen, for om du bryter den, blir det bare enda verre enn det var.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Banken har ikke peiling på at du hadde betalingsanmerkninger dagen før. De ser bare nåværende status pluss det du evt har på skattemeldingen.

Anonymkode: fe113...f8f

Det kommer an på hvilken bank du bruker om du f.eks skal søke boliglån. Søker du boliglån i din vanlige bank, vil de naturligvis se på gamle transaksjoner på konto at du har betalt tusenvis av kroner til inkassobyråer over årevis. De ser jo da at du har hatt betalingsanmerkninger på grunn av mottakerne av pengene på alle regningene søkeren har betalt.

Da jeg fikk boliglån, var det tydelig at de hadde sett på historikken på kontobevegelsene mine, og lånebehandleren sa til meg at hun kunne se at jeg hadde "stålkontroll på økonomien din". De godkjente derfor søknaden om boliglån.

Anonymkode: 188f2...ab1

Skrevet

Be om rådgivning hos nav. 400k skal ikke være så vanskelig å betale av, men du må ha en plan og strategi og det kan de hjelpe deg med.

For øvrig drittlei at folk alltid skal "tipse" om luksusfellen i tråder som denne. 

Anonymkode: ef5d9...284

• Nyttig 1
Skrevet

Her er noen tips som jeg og min venninne gjorde da vi jobbet oss gjennom gjeld. 

1. flyttet mer sentralt og solgte bilen. Dette sparte jeg faktisk penger på, da bil er overraskende dyrt. Pga arbeids i turnus fungerte det ikke for meg å ta buss hjem fra jobb. Derfor flyttet jeg inn i en pitteliten, relativt billig leilighet. Fordel med liten leilighet: billigere med strøm. Dårlig plass og derfor mindre utgifter på ting og tang, fordi man har fysisk ikke plass. 
min venninne flyttet faktisk inn i et kollektiv med studenter. Betalte kun 5000,- kr i måneden, og fikk derfor ekstra 5000 kr til å betale gjeld, da prisen på tidligere leilighet var 10k. Dessuten jobbet hun såpass mye at hun knapt var hjemme uansett. Det er også en god mulighet. 

2. jobbet ekstra. For oss som jobber i helsevesenet var det virkelig enkelt å få overtid. Men i tillegg skaffet jeg meg en ekstrainntekt ved å jobbe i staten, på et psykiatrisk sykehus. Dvs, kommune på hovedjobb og fylket som ekstra. 

3 avsluttet alle abonnenter. Absolutt alt, ikke engang Spotify hadde jeg. Heldigvis fikk jeg logge meg inn på min brors, veldig snilt. Men sånne små summer blir mye. 

4. sluttet med kino, ble et par turer på byen ser jeg ikke kjøpte alkohol ute, men spanderte på meg en flaske vin på vors. Dette skjedde bare et par ganger, men tror det er viktig å belønne seg i blant. Og ja, billig vin😂 i tillegg kjøpte jeg og min venninne en takeaway da vi fikk lønn. Det var liksom månedens premie og ble noe vi så skikkelig frem til. Da viste vi hverandre alt vi hadde fått betalt ned, hvordan vi lå an, og motiverte hverandre så godt vi kunne. Ikke den dyreste take easy, men det bare ble skikkelig koselig og noe man så frem i mot. ellers lagde jeg absolutt alle måltider selv hjemme, handlet på tilbud og inviterte meg selv til familie til middag omtrent 1-2 ganger i uken for å spare litt penger. 
shoppestopp. Fullstendig shoppestopp. 
solgte unna det jeg hadde, feks pc, PlayStation osv, hadde ikke tid til å spille uansett. Absolutt hver krone gikk til gjeld. 

3. satte opp en oversikt over all gjeld. Selv brukte jeg snowball metoden. Google den gjerne, men kan forklare raskt. 
den metoden er ikke den økonomisk beste, men for meg var den ekstremt motiverende og jeg tror derfor det var sånn jeg klarte å bli gjeldsfri. 
Sett opp en oversikt over all gjeld. Betalt minimum hos alle, og fokuser på å betale den laveste gjelden først. 
jeg hadde feks 12,000 på ellos, som var minst. Da betalte jeg inn alt jeg hadde overskudd til den, og dermed ble jeg ferdig med den ganske raskt. Deretter gikk jeg løs på den neste laveste og gjorde det samme. Det var så deilig og motiverende å kunne stryke vekk en etter en, og ettersom antallene kreditorer ble mindre,så ble jo også beløpene større jeg kunne betale inn ettersom alle de minimumsbetalingene ble samlet sammen og brukt til å betale den neste. Det var så gøy! 

Jeg brukte ca 1.5 år. Det har et hardt, slitsomt, men givende år. Det var så latterlig mye jobbing, vi snakker at jeg jobbet hver eneste dag i to måneder. Ikke en eneste dag fri. Så hadde jeg kanskje 1 dag fri, før det bar løs igjen med noen måneder med jobbing. Men det var så verdt det. I dag jobber jeg mindre, men klarer å spare penger og har et veldig godt liv.

Du vil klare å få det til, men du må ofre. Du må ofre goder du har i dag, du må kanskje flytte, selge bilen, selge ting du er glad i, ofre fritid. Men du får det til om du virkelig vil 😊

Anonymkode: 68910...4bf

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Be om rådgivning hos nav. 400k skal ikke være så vanskelig å betale av, men du må ha en plan og strategi og det kan de hjelpe deg med.

For øvrig drittlei at folk alltid skal "tipse" om luksusfellen i tråder som denne. 

Anonymkode: ef5d9...284

Det programmet kan gi en pekepinn på hvordan man skal henvende seg til kreditorer og hva som faktisk er mulig å få til. 

Å refinansiere en haug med gamle smålån på tilsammen 400'000 inn i et stort lån på 400'000 er helt absurd idiotisk. Man har jo potensielt gitt bort 100'000 kroner man kunne forhandlet ned gjelda. Som nevnt av flere oppover her er det ikke uvanlig at man kan få 20-40% reduksjon i utestående gjeld om man betaler inn på dagen. Og som fattig er det dumt å ikke vite dette

Skrevet

Flott at alle kommer med sine unyttige solskinnshistorier 

Anbefaler ts å å holde seg til planen med å kontakte nav gjeldsrådgiver 

De regner ut om du er en gjeldsordning kandidat eller bistår med å lage en betalingsplan

Anonymkode: 5b959...f49

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber med gjeldsrådgivning i kommunen, og du er en typisk kandidat jeg hadde rådet til å søke gjeldsordning, fordi gjelden både er høy og gammel :) Du har også en normal+ inntekt som vil gjøre det lettere for kreditorene å si ja til en avtale. Da betaler du det du kan i 5 år (du sitter igjen med livsopphold) og er gjeldsfri etter dette. Siden du har slitt med økonomien siden du var 18 er «bare» 5 år sikkert overkommelig? Spør gjeldsrådgiver om dette når du har møte, og masse lykke til ☺️

Anonymkode: f376a...012

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...