AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Vi hadde 8 måneders kontroll (mener jeg) som måtte avlyses grunnet omgangssyke. Vi fikk ny time da jeg ringte og avbestiller og møtte selvfølgelig på den. Nå skal vi på 10 måneders kontroll, og han har mest sannsynlig corona (både meg og far er kjempe dårlig). Jeg har vært i kontakt med legevakt angående at han har høy feber og kastet opp pga dette. Vi har time imorgen og jeg må derfor avlyse denne og, men har hørt det er slik at de kan reagere om man avlyser flere ganger? Jeg jobber i barnehage så får jo all sykdom som er, men syns jo selv det er irriterende at det er begge gangene vi skal på helsestasjonen. Bør jeg få ett skriv fra legen på at vi faktisk er syk og har vært i kontakt med de? Anonymkode: af32a...7f8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Neida. Du kan bare utsette og avlyse. Vi dro ikke på alle kontrollene. Kun de individuelle. Og vi utsatte noen timer et par ganger. De kjenner dere etter snart ett år Anonymkode: f5fd3...160 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Helsestasjon er et frivillig kommunalt tilbud. Det er bare å avlyse dersom dere ikke kan komme Anonymkode: b0804...fad 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 Det er et frivillig tilbud, du trenger ikke dra i det hele tatt. Anonymkode: 812e6...e0a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er et frivillig tilbud, du trenger ikke dra i det hele tatt. Anonymkode: 812e6...e0a Men selv om helsestasjon er frivillig, har barnet krav på oppfølging og foreldrene må da ordne det på andre måter, f. eks. ved å dra til legen. Anonymkode: 1a3a2...edf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Sykdom kan dere ikke noe for, bare avbestill og ordne ny time. De som jobber på helsestasjonen, merker nok selv at det er en del som går nå av sykdommer. Går fint. Anonymkode: 1134e...6bd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Men selv om helsestasjon er frivillig, har barnet krav på oppfølging og foreldrene må da ordne det på andre måter, f. eks. ved å dra til legen. Anonymkode: 1a3a2...edf Det er ikke det det handler om her. Anonymkode: f5fd3...160 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke det det handler om her. Anonymkode: f5fd3...160 Syntes bare innlegget jeg siterte trengte litt nyanse, for det er ikke frivillig om man vil følge opp barnet eller ikke. Beklager avsporingen. Anonymkode: 1a3a2...edf 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 Jeg tror nok at det skal noe mer til altså. Kanskje hvis man avlyser mange ganger og det også er andre ting som skurrer. Anonymkode: d33e1...fa7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Syntes bare innlegget jeg siterte trengte litt nyanse, for det er ikke frivillig om man vil følge opp barnet eller ikke. Beklager avsporingen. Anonymkode: 1a3a2...edf Men det er frivillig å gå på helsekontroll, hvis det ikke er noe spesielt barnet ditt må følges opp på. Det er egentlig svært lite som skjer på de helsekontrollene. Anonymkode: f5fd3...160 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Ingen problem, så lenge det ikke er andre ting Anonymkode: 98cf2...9c6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi hadde 8 måneders kontroll (mener jeg) som måtte avlyses grunnet omgangssyke. Vi fikk ny time da jeg ringte og avbestiller og møtte selvfølgelig på den. Nå skal vi på 10 måneders kontroll, og han har mest sannsynlig corona (både meg og far er kjempe dårlig). Jeg har vært i kontakt med legevakt angående at han har høy feber og kastet opp pga dette. Vi har time imorgen og jeg må derfor avlyse denne og, men har hørt det er slik at de kan reagere om man avlyser flere ganger? Jeg jobber i barnehage så får jo all sykdom som er, men syns jo selv det er irriterende at det er begge gangene vi skal på helsestasjonen. Bør jeg få ett skriv fra legen på at vi faktisk er syk og har vært i kontakt med de? Anonymkode: af32a...7f8 Nei, med andremann tror jeg den eneste time som fulgte opprinnelig avtale var hjemmebesøk etter fødsel... Anonymkode: 0fdaa...f69
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er et frivillig tilbud, du trenger ikke dra i det hele tatt. Anonymkode: 812e6...e0a Det er et frivillig tilbud ja - men dersom man bare ikke dukker opp eller opplyser dem om at barnet får oppfølging av annen helseinstans som fastlege så melder de bekymring til barnevernet. Det er de pålagt å gjøre. Så det er ikke bare å stoppe å møte opp. Samme gjelder faktisk for tannlege kontroller når barna blir så store. Møter man ikke gjentatte ganger så melder de bekymring til barnevern. De er lovpålagt dette på lik linje med helsestasjonen. Forskjellen er at man kan velge annet alternativ enn helsestasjon for oppfølging, men kan ikke det for tannlege. Men for å svare det TS spør om - det er ingen problem og avlyse/flytte timer grunnet sykdom. De er vant til det, særlig i høysesong for sykdom Anonymkode: 883f5...8e9 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er frivillig å gå på helsekontroll, hvis det ikke er noe spesielt barnet ditt må følges opp på. Det er egentlig svært lite som skjer på de helsekontrollene. Anonymkode: f5fd3...160 Hva med hodeomkrets som kan oppdage det som kalles vannhode på folkemunne, synes du ikke det er viktig å oppdage tidlig? Eller oppfølging av vekt og lengde? Hva med søvn, spising osv? Anonymkode: b1a72...242
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men selv om helsestasjon er frivillig, har barnet krav på oppfølging og foreldrene må da ordne det på andre måter, f. eks. ved å dra til legen. Anonymkode: 1a3a2...edf Krav på hva? Foreldrene kan da fritt velge om de vil at barna skal ha vaksiner og måles? Anonymkode: 0e2f1...62b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Krav på hva? Foreldrene kan da fritt velge om de vil at barna skal ha vaksiner og måles? Anonymkode: 0e2f1...62b Man kan velge fritt om barnet skal vaksineres ja. Men man er pålagt at barnet blir fulgt opp av helsestasjon eller lege. "Loven gir barnet ditt rett til helsekontroll og som foreldre plikter du til å følge opp dette. Tilbudet på helsestasjonen bidrar til at barnet får sine rettigheter oppfylt. Du er ansvarlig for å gi beskjed til helsestasjonen om barnet flytter til en annen kommune eller til et annet land." "Hvis dere ikke bruker helsestasjonen, har dere plikt til å gi barnet et tilsvarende helsetilbud hos fastlege, barnelege eller ved spesialisthelsetjenesten." Så ja - helsestasjon er et gratis frivillig kommunalt tilbud man kan velge å benytte seg av, MEN dersom man velger og ikke gjør det, er man spm foreldre pliktet til å oppsøke annet tilsvarende helsekontroll slik helsekontrollene er satt opp mellom 0-5 år. Anonymkode: 883f5...8e9 2
Iia Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi hadde 8 måneders kontroll (mener jeg) som måtte avlyses grunnet omgangssyke. Vi fikk ny time da jeg ringte og avbestiller og møtte selvfølgelig på den. Nå skal vi på 10 måneders kontroll, og han har mest sannsynlig corona (både meg og far er kjempe dårlig). Jeg har vært i kontakt med legevakt angående at han har høy feber og kastet opp pga dette. Vi har time imorgen og jeg må derfor avlyse denne og, men har hørt det er slik at de kan reagere om man avlyser flere ganger? Jeg jobber i barnehage så får jo all sykdom som er, men syns jo selv det er irriterende at det er begge gangene vi skal på helsestasjonen. Bør jeg få ett skriv fra legen på at vi faktisk er syk og har vært i kontakt med de? Anonymkode: af32a...7f8 Det er helt greit å endre avtalen når det er sykdom i familien Det er helt riktig å gjøre. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Vi avlyste to ganger til samme kontroll. Sykdom begge gangene og ingen reagerte på det. Var slutten av vinteren/starten av våren i år og det gikk mye sykdom. Sånn som nå, "alle" er syke. Anonymkode: 21154...3b2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 Det å avlyse pga sykdom er helt normalt, det viktige er at du faktisk drar på kontrollene (selv om det strengt tatt ikke er obligatorisk). Anonymkode: 906b7...641
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva med hodeomkrets som kan oppdage det som kalles vannhode på folkemunne, synes du ikke det er viktig å oppdage tidlig? Eller oppfølging av vekt og lengde? Hva med søvn, spising osv? Anonymkode: b1a72...242 Kanskje kvaliteten varierer fra sted til sted. Jeg har ikke hatt noen behov for en helsekontroll for å følge opp søvn og spising. Hva slags oppfølging fikk dere her? Det var lite å hente i mine øyne som ikke jeg hadde lest meg opp på eller fått erfaringer fra bekjente, når jeg trengte det. Vekt og lengde kunne vi komme innom og måle når som helst. Anonymkode: f5fd3...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå