Gå til innhold

Har det ikke bra i forholdet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 16 år og har en kjæreste på samme alder. Vi har vært sammen i litt over ett år nå. I starten var han den beste kjæresten, og han behandla meg bra og ikke tok meg for gitt.

Men, nå så er han helt annerledes. Når vi krangler, og han syns vi krangler om en «tulleting» blir han kjempe frekk. Han begynner og le, sier det er komisk, og blir sikkelig passiv aggressiv..Han syntes det meste vi krangler om er tullete, men det er veldig frustrerende for meg at han er sånn når jeg ikke syns krangelen er noe tullete. Og han forstår det bare ikke. Han er veldig dårlig på å kommunisere og utrolig konfliktsky og det gjør det ekstra vanskelig. 

Istad så krangla vi litt på telefonen, og da begynte han og bable om hvor dårlig ide det var av han og ringe meg, og at han aldri burde ringt osv.. og det er utrolig sårende. Han blir rett å slett kjempe ekkel og spydig når vi er uenige. 

Jeg er også veldig opptatt av at vi skal ordne opp i ting og at ting skal være oppklart og ingen mistforståelser. Men han gidder aldri og fikse opp fordi han sier at det er best og bare glemme det, men da er det jo igjen masse mistforståelser?? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:( helheten av dette gjør det så vanskelig for meg å være i dette forholdet, men vil heller ikke slå opp. Og ja har snakka med han om dette kjempe mange ganger … 

Anonymkode: 5e23e...14a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er så ung at når du har forsøkt å snakke med ham om dette kjempemange ganger, så er det ikke mer du kan gjøre. Du kan ikke endre ham, og han vil tydeligvis ikke endre seg.

Da gjenstår faktum at du ikke har det bra i dette forholdet. Da er det et usunt forhold for deg. Og slike forhold må man gå ut av når den andre ikke er villig til å bidra til at dere begge to skal ha det godt i forholdet.

Hvor gammel er han?

Uansett, det er veldig vanlig at man vokser fort fra hverandre i den alderen du er i. Mest trolig er du mentalt mer moden enn han er (gutter modnes generelt saktere enn jenter), så nå trenger du noe langt bedre.

Ikke kast bort ungdomstiden din på en som stadig sårer deg, blir ekkel og spydig mot deg. Måen han snakker til deg på er på grensen til psykisk vold. Og da er det riktige å gå fra ham.

❤️

Anonymkode: d7393...655

• Nyttig 3
Skrevet

Hei!

Det kan være vanskelig å være i et forhold, og det er vanskelig å gi gode råd. 

Det kan virke ut fra det du skriver som om han ikke viser forståelse for hva som er viktig for deg. Det kan også være at han ikke har gode svar, og derfor velger å le/bli frekk. Ingen av delene er greit. Det er vanskelig for meg å vurdere hvor alvorlige kranglene deres er, kanskje kan du komme med noen eksempler?

Har du prøvd å snakke med ham når dere ikke krangler, og si at nå er det sånn at dersom han ikke tar deg på alvor, og ikke blir flinkere til å kommunisere, så kan dere ikke være sammen lenger? Satt litt hardt mot hardt? 

Klem:-)

Skrevet

Han er nedlatende og respektløs. Det bør være mer enn nok dumpegrunn. Jeg vet du føler deg tilknyttet han men jeg skal love deg at om fem år så ser du tilbake på denne tiden her og innser at det bare var en teit ungdomsflørt og er sjeleglad for at du ikke brukte mere av livet ditt på han. Det finnes så mange bra menn der ute og statistisk sett så kommer dere til å slå opp om et år eller to uansett for man vokser fra hverandre så like greit å bare slå opp nå og sette deg i respekt 

Anonymkode: d245a...983

Skrevet

Kan du komme med noen eksempler på hva dumt som skjer, hvordan du tar det opp med han at det er noe du synes er dumt. Hvordan eskalerer dette til en krangel? Hva ønsker du at han skal gjøre før du anser krangelen som avsluttet?

På hvilke tidspunkter er det du tar opp ting? Rett før leggetid? I skoletiden? Mens han er på jobb eller opptatt med noe annet?

Hvor ofte krangler dere?

Anonymkode: ee18f...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan du komme med noen eksempler på hva dumt som skjer, hvordan du tar det opp med han at det er noe du synes er dumt. Hvordan eskalerer dette til en krangel? Hva ønsker du at han skal gjøre før du anser krangelen som avsluttet?

På hvilke tidspunkter er det du tar opp ting? Rett før leggetid? I skoletiden? Mens han er på jobb eller opptatt med noe annet?

Hvor ofte krangler dere?

Ingenting av dette spiller noen rolle. Det eneste som spiller noen rolle er om hun har det bra i forholdet eller ikke og det har hun ikke. Da må man gå. Ikke bli i destruktive forhold når det er åpenbart at ens partner ikke respekterer en

• Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du er 16 år. Gutter i den alderen er ofte umoden og lite selvreflekterende. Faktisk går dette dessverre igjen med menn generelt🤔😜

Det eneste som betyr noe er om en kjæreste og partner løfter deg opp og får deg til å føle deg bra. Om ikke; gå. Er ikke verdt det.

Du vil finne en som du vokser sammen med der kommunikasjon og alt annet vil gi deg glede. Inntil da, hold deg singel og vær lykkelig med deg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingenting av dette spiller noen rolle. Det eneste som spiller noen rolle er om hun har det bra i forholdet eller ikke og det har hun ikke. Da må man gå. Ikke bli i destruktive forhold når det er åpenbart at ens partner ikke respekterer en

Ja, helt klart at man ikke skal godta at et forhold er dårlig. Uten eksempler vet vi ikke hvem som har skyld i "det giftige". Trolig er begge to skyldige.

Jeg hadde en samboer som startet krangler om bagateller, veldig ofte. Gjerne kl 01 om natten og jeg skulle opp kl 05.30. Han ga seg ikke før jeg "innrømte at han hadde rett" og unnskyldte meg og sa at det ikke skulle skje igjen. Det kunne være så banalt som at jeg brettet håndklærne feil (dvs ikke på hans måte), eller at jeg ikke orket å lage "skikkelig middag" når jeg var syk og sengeliggende. Eller at jeg sa jeg skulle på prix, og så gikk jeg på rema. Eller at jeg ikke orket å ha sex etter å ha sovet 4 timer forrige natt. Da ga han seg ikke før vi hadde sex, da gjerne kl 2-3 om natten. I følge han, så kommuniserte jeg sikkert dårlig og ville legge krangler bak meg fordi jeg ikke så poenget i å krangle 1,5 time på at jeg kjøpte dusjsåpen til 25 kr i stedet for first price sin til 10 kr.

Skrevet

En guttunge som ter seg dårlig ter seg neppe bedre med tida.
Hver gang han slipper unna med dårlig adferd vil han respektere deg mindre.
Gradvis utsletter du deg selv, uten at han setter mer pris på deg jo mer du er grei.
Jeg har lyst til å be deg avslutte, men kanskje er det mer klokt å be deg om å oppsøke helsesøster, og snakke om dette. Det høres ikke bra ut, og du trenger en fortrolig voksen med taushetsplikt og erfaring med ungdom og forelskelser. Du er et barn, du blir manipulert og ydmyket og lite respektert, og jeg synes at du skal lese om fenomenet gaslighting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, helt klart at man ikke skal godta at et forhold er dårlig. Uten eksempler vet vi ikke hvem som har skyld i "det giftige". Trolig er begge to skyldige.

Jeg hadde en samboer som startet krangler om bagateller, veldig ofte. Gjerne kl 01 om natten og jeg skulle opp kl 05.30. Han ga seg ikke før jeg "innrømte at han hadde rett" og unnskyldte meg og sa at det ikke skulle skje igjen. Det kunne være så banalt som at jeg brettet håndklærne feil (dvs ikke på hans måte), eller at jeg ikke orket å lage "skikkelig middag" når jeg var syk og sengeliggende. Eller at jeg sa jeg skulle på prix, og så gikk jeg på rema. Eller at jeg ikke orket å ha sex etter å ha sovet 4 timer forrige natt. Da ga han seg ikke før vi hadde sex, da gjerne kl 2-3 om natten. I følge han, så kommuniserte jeg sikkert dårlig og ville legge krangler bak meg fordi jeg ikke så poenget i å krangle 1,5 time på at jeg kjøpte dusjsåpen til 25 kr i stedet for first price sin til 10 kr.

Jeg lover deg: Du hadde ingen skyld i at han utøvde vold mot deg.
Du har levd i psykisk og seksuell vold, og du hadde ingen skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...