AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Som sagt er det mitt livs store drøm å bli psykolog. Ønsker å komme inn på profesjonsstudiet i Tromsø, men det er kjempehøyt snitt. Jeg har 42,0 i karakterpoeng og 10,0 i ekstrapoeng pga. alder (8 poeng) og årsstudium (2 poeng). Så totalt 52,0 poeng. Jeg kan nok forbedre karakterer i nynorsk, geografi, gym, naturfag, hadde også ganske dårlig karakter i et programfag som jeg absolutt ikke hadde interesse av, men var pålagt; internasjonal politikk. Jeg er 31 år og ønsker liksom ikke sitte på vgs sammen med masse andre 16-åringer og ta opp fag 😅 har sikkert ikke rett på plass der heller 🙈 Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre snitt? Hvor/hvordan ta opp fag for å bedre karakterer, og er det slik at jeg MÅ ta opp de fagene som allerede står på vitnemålet? F.eks. Hadde jeg programfag i politikk og økonomi som står på vitnemålet. Kan jeg evt. Velge to helt nye fag som jeg vet jeg får god karakter i? F.eks. Psykologi og sosiologi fra vgs? Og da ta disse som privatist? Trenger litt hjelp med å se noen løsninger her 😅 Anonymkode: ff159...697
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Og… går det an å ta gym som privatist? Eller hvordan kan man ta opp det faget for å forbedre karakter egentlig? 😅 Tror jeg hadde 4 i gym, men trenger jo 6 i tilnærmet alle fag for å komme inn 😩 Anonymkode: ff159...697
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Du kan velge nye fag, men tror du må passe på kombinasjonene. Vet bare at datteren min byttet ut et fag med et som ga realfagspoeng. Anonymkode: 6be79...9c0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 Bli en snill psykolog! Det er så mange dumme kjipe psykologer der ute. Lykke til! Anonymkode: 5ee55...3c1 1
Grüner Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bli en snill psykolog! Det er så mange dumme kjipe psykologer der ute. Lykke til! Anonymkode: 5ee55...3c1 Hun har jo ikke kommet inn på studiet ennå ?!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Du må gå for 23/5: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Da kan du begrense antallet fag du må ta opp, og noen av de problematiske fagene dine forsvinner. Anonymkode: 9a995...026 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 Ta kontakt med en skole som driver med dette. Sonans eller lignende og få rådgivning. De er gode på det, og ja hjelpe deg å lage en god plan. Det kan godt være at det er hensiktsmessig å bytte ut det faget, men få råd for noen som har kunnskap om hva som blir godkjent i hele kombinasjonen, inkludert endringer med reformer og nye fagkoder. De kan også se på om 23/5 er et godt alternativ for deg. Anonymkode: cb71c...6f9 1
Grüner Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan velge nye fag, men tror du må passe på kombinasjonene. Vet bare at datteren min byttet ut et fag med et som ga realfagspoeng. Anonymkode: 6be79...9c0 Noen fag må alle ha, og de kan du ikke bytte bort. Men ja, det er sant at du får ekstrapoeng for realfag som studieretningsfag, så du kan sanke noen ekstra poeng på å ha bare realfag der.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du må gå for 23/5: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Da kan du begrense antallet fag du må ta opp, og noen av de problematiske fagene dine forsvinner. Anonymkode: 9a995...026 Åå tusen takk, det visste jeg ikke om! Det sto ingenting på uit sine sider om at 23/5 er godkjent for opptak. Det står bare generell studiekompetanse eller realkompetanse. Hvordan kan man velge å bli beregna etter 23/5-regelen og ikke automatisk bli regna etter standard karakterer fra studiekompetanse når man søker studiet på samordna opptak da? og de fagene som da regnes i 23/5-regelen; kan jeg velge å bare ta noen av de opp? F.eks står «norsk» under samme samlebegrep både for sidemål/hovedmål skriftlig og muntlig. Jeg fikk 5 i norsk muntlig og 4 i skriftlig og sidemål. Kan jeg velge å la norsk muntlig karakter 5 stå? Anonymkode: ff159...697
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Åå tusen takk, det visste jeg ikke om! Det sto ingenting på uit sine sider om at 23/5 er godkjent for opptak. Det står bare generell studiekompetanse eller realkompetanse. Hvordan kan man velge å bli beregna etter 23/5-regelen og ikke automatisk bli regna etter standard karakterer fra studiekompetanse når man søker studiet på samordna opptak da? og de fagene som da regnes i 23/5-regelen; kan jeg velge å bare ta noen av de opp? F.eks står «norsk» under samme samlebegrep både for sidemål/hovedmål skriftlig og muntlig. Jeg fikk 5 i norsk muntlig og 4 i skriftlig og sidemål. Kan jeg velge å la norsk muntlig karakter 5 stå? Anonymkode: ff159...697 Det skal automatisk bli beregnet etter det som er mest gunstig for deg, men jeg tror du må sende inn dokumentasjon på jobbing/andre aktiviteter som oppfyller kravene til 23/5. Jeg vet ikke angående spørsmålet ditt om norsk-karakterene. Går ut fra at du kan ta bare to av tre eksamener, men jeg vet ikke. Anonymkode: 9a995...026 2
Serafin Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt er det mitt livs store drøm å bli psykolog. Ønsker å komme inn på profesjonsstudiet i Tromsø, men det er kjempehøyt snitt. Jeg har 42,0 i karakterpoeng og 10,0 i ekstrapoeng pga. alder (8 poeng) og årsstudium (2 poeng). Så totalt 52,0 poeng. Jeg kan nok forbedre karakterer i nynorsk, geografi, gym, naturfag, hadde også ganske dårlig karakter i et programfag som jeg absolutt ikke hadde interesse av, men var pålagt; internasjonal politikk. Jeg er 31 år og ønsker liksom ikke sitte på vgs sammen med masse andre 16-åringer og ta opp fag 😅 har sikkert ikke rett på plass der heller 🙈 Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre snitt? Hvor/hvordan ta opp fag for å bedre karakterer, og er det slik at jeg MÅ ta opp de fagene som allerede står på vitnemålet? F.eks. Hadde jeg programfag i politikk og økonomi som står på vitnemålet. Kan jeg evt. Velge to helt nye fag som jeg vet jeg får god karakter i? F.eks. Psykologi og sosiologi fra vgs? Og da ta disse som privatist? Trenger litt hjelp med å se noen løsninger her 😅 Anonymkode: ff159...697 Det høres ut som du burde komme deg på Bjørknes og ta opp fag med 23/5 regelen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Åå tusen takk, det visste jeg ikke om! Det sto ingenting på uit sine sider om at 23/5 er godkjent for opptak. Det står bare generell studiekompetanse eller realkompetanse. Hvordan kan man velge å bli beregna etter 23/5-regelen og ikke automatisk bli regna etter standard karakterer fra studiekompetanse når man søker studiet på samordna opptak da? og de fagene som da regnes i 23/5-regelen; kan jeg velge å bare ta noen av de opp? F.eks står «norsk» under samme samlebegrep både for sidemål/hovedmål skriftlig og muntlig. Jeg fikk 5 i norsk muntlig og 4 i skriftlig og sidemål. Kan jeg velge å la norsk muntlig karakter 5 stå? Anonymkode: ff159...697 Det står i linken hva du trenger. Men så spørs det: er du god i norsk - du skal ha hele tre karakterer der. Drittkjedelig fag. Så det er ikke sikkert at beregning ut fra 23/5 øker snittet ditt. Du nevner selv at du må forbedre nynorsk og naturfag som er en del av de 23/5 fagene. Men når du har kun 4,2 i rent snitt, noe som gir 42 konkurransepoeng uten å ta med de 10 poengene ekstra for alder + 60 beståtte studiepoeng, så må du ta en hel haug med fag, eller være såpass god i norsk at det vanker Triple-6 der. Ikke det at du trenger 6-ere på alt, men i en god del fag. I og med at poengrensa har bikket over 66,5 konkurransepoeng for Tromsø og strekker seg opp mot 68,5 for UiO høststart. Da trenger du minimum 5,65 i rent snitt, helst litt mer. Du er langt unna med kun 4,2 i snitt. Kun noen få fag får deg ikke "opp dit". Det er jævla pandemien som førte til at poenggrensene har skutt i været de siste 3 årene, ettersom mange eksamener ble avlyst, og en del eksamener for privatister ble plutselig hjemmeeksamen med alle hjelpemidler. De slapp å huske noe som helst. Men uansett, politikere og et fuckings Opptaksutvalg skylder på privatistsystemet og at alt er angivelig galt med det, så nå kommer de snart til å fjerne retten til å kunne ta opp fag. Vær obs på at det vil nok være en overgangsperiode der man fortsatt kan ta opp fag, men det store spørsmålet er hvor lenge dette overgangsvinduet kommer til å vare, for en må gå ut fra at fuckers kommer til å fjerne fullstendig muligheten til å kunne ta opp fag - og merk at alderspoeng kommer til å bli borte alle som en. Ikke et eneste alderspoeng skal være med i det "nye systemet" til Opptaksutvalget. Poenget nå er at man må se an hva Stortinget har bestemt å adoptere av de ulike forslagene fra Opptaksutvalget, og det får man vite nå til våren 2024. Ikke så lenge til vi får vite mer konkret hvordan man kan knuse mulighetene og drømmene for en del mennesker. https://www.utdanningsnytt.no/aasen-utvalget-hoyere-utdanning-opptak/varsler-endringer-i-opptaksreglene-til-hoyere-utdanning/376609 Ifølge de nye forslagene, ønsker de å tvinge sånne som deg gjennom en mye mindre kvote som skal utgjøre kun 20% - det er altså en reduksjon fra dagens 50% ordinærkvote, og da vil du bli tvunget til å ta en sånn avansert opptaksprøve som varer i flere timer, hvor du skal testes innenfor flere områder. I teorien kan de begynne å nekte folk å ta opp nye fag fra 2025, teoretisk sett. Kommer an på hvor stort overgangsvinduet blir. Anonymkode: 961fc...6ce 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det står i linken hva du trenger. Men så spørs det: er du god i norsk - du skal ha hele tre karakterer der. Drittkjedelig fag. Så det er ikke sikkert at beregning ut fra 23/5 øker snittet ditt. Du nevner selv at du må forbedre nynorsk og naturfag som er en del av de 23/5 fagene. Men når du har kun 4,2 i rent snitt, noe som gir 42 konkurransepoeng uten å ta med de 10 poengene ekstra for alder + 60 beståtte studiepoeng, så må du ta en hel haug med fag, eller være såpass god i norsk at det vanker Triple-6 der. Ikke det at du trenger 6-ere på alt, men i en god del fag. I og med at poengrensa har bikket over 66,5 konkurransepoeng for Tromsø og strekker seg opp mot 68,5 for UiO høststart. Da trenger du minimum 5,65 i rent snitt, helst litt mer. Du er langt unna med kun 4,2 i snitt. Kun noen få fag får deg ikke "opp dit". Det er jævla pandemien som førte til at poenggrensene har skutt i været de siste 3 årene, ettersom mange eksamener ble avlyst, og en del eksamener for privatister ble plutselig hjemmeeksamen med alle hjelpemidler. De slapp å huske noe som helst. Men uansett, politikere og et fuckings Opptaksutvalg skylder på privatistsystemet og at alt er angivelig galt med det, så nå kommer de snart til å fjerne retten til å kunne ta opp fag. Vær obs på at det vil nok være en overgangsperiode der man fortsatt kan ta opp fag, men det store spørsmålet er hvor lenge dette overgangsvinduet kommer til å vare, for en må gå ut fra at fuckers kommer til å fjerne fullstendig muligheten til å kunne ta opp fag - og merk at alderspoeng kommer til å bli borte alle som en. Ikke et eneste alderspoeng skal være med i det "nye systemet" til Opptaksutvalget. Poenget nå er at man må se an hva Stortinget har bestemt å adoptere av de ulike forslagene fra Opptaksutvalget, og det får man vite nå til våren 2024. Ikke så lenge til vi får vite mer konkret hvordan man kan knuse mulighetene og drømmene for en del mennesker. https://www.utdanningsnytt.no/aasen-utvalget-hoyere-utdanning-opptak/varsler-endringer-i-opptaksreglene-til-hoyere-utdanning/376609 Ifølge de nye forslagene, ønsker de å tvinge sånne som deg gjennom en mye mindre kvote som skal utgjøre kun 20% - det er altså en reduksjon fra dagens 50% ordinærkvote, og da vil du bli tvunget til å ta en sånn avansert opptaksprøve som varer i flere timer, hvor du skal testes innenfor flere områder. I teorien kan de begynne å nekte folk å ta opp nye fag fra 2025, teoretisk sett. Kommer an på hvor stort overgangsvinduet blir. Anonymkode: 961fc...6ce Jeg er på Nord-Norges-kvota. Ser karakterkravet for 2022 på den kvota var 58,1 (inkl. Tilleggspoeng). Ang. Hva du skriver om norsk og at det er tre karakterer, jeg hadde 5 i norsk muntlig, 4 i skriftlig og 3 i nynorsk 😅 så det var god spredning der. Anonymkode: ff159...697
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 Ville absolutt satset på 23/5 om jeg var deg. Om du oppfyller kravene for 23/5, som jeg absolutt regner med at du gjør, vil det bety at du har og søker med generell studiekompetanse. Denne utregningen skjer automatisk hos Samordna, men de kan kreve at du dokumenterer praksis i form av jobb eller studier for å gå inn under denne regelen. Dette løses lett ved å sende inn dokumentasjon på kravet om fem års praksis. Du vil ha færre fag å måtte ta opp, i tillegg til at du allerede har makset ut alder og får tilleggspoeng for årsstudiumet du har tatt. Du behøver bare å fokusere på norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie i stedet for å ta opp en haug med programfag. For å være på den sikre siden ville jeg også vurdert å supplere med noen "enkle" realfag som f.eks. geofag eller biologi for å få realfagspoeng. Hvordan ser karakterene dine ut ellers? Du trenger ikke å sette deg på skolebenken med 16-åringer. Mange av disse fagene er helt kurante å ta opp selv med nettundervisning. Kublakan, KublaKan utdanning, Sonans, Bjørknes o.l. har veldig gode nettressurser som er veldig eksamensrettet. Man kan få låne pensumbøker hos videregående skoler om de er greie og har noen til overs. Man melder seg opp til eksamen selv på InSchool Privatist når det åpnes for dette. Fristen for å melde seg opp til våreksamen er 1. februar. Angående spørsmålet ditt om å ta opp norsk: du kan fint la norsk muntlig stå og bare velge å ta opp norsk skriftlig og nynorsk. Anonymkode: c6cbb...2cd 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 Jeg har jobbet som psykolog i over 20 år. Helt ærlig: bruk tiden på noe annet. Det er ikke SÅ HIMLA GØY. Ikke godt betalt heller. Ta jussen, bli bistandsadvokat eller forsvarer og hjelp folk på den måten om det er hjelpe du vil. Anonymkode: 74e52...e3b 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville absolutt satset på 23/5 om jeg var deg. Om du oppfyller kravene for 23/5, som jeg absolutt regner med at du gjør, vil det bety at du har og søker med generell studiekompetanse. Denne utregningen skjer automatisk hos Samordna, men de kan kreve at du dokumenterer praksis i form av jobb eller studier for å gå inn under denne regelen. Dette løses lett ved å sende inn dokumentasjon på kravet om fem års praksis. Du vil ha færre fag å måtte ta opp, i tillegg til at du allerede har makset ut alder og får tilleggspoeng for årsstudiumet du har tatt. Du behøver bare å fokusere på norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie i stedet for å ta opp en haug med programfag. For å være på den sikre siden ville jeg også vurdert å supplere med noen "enkle" realfag som f.eks. geofag eller biologi for å få realfagspoeng. Hvordan ser karakterene dine ut ellers? Du trenger ikke å sette deg på skolebenken med 16-åringer. Mange av disse fagene er helt kurante å ta opp selv med nettundervisning. Kublakan, KublaKan utdanning, Sonans, Bjørknes o.l. har veldig gode nettressurser som er veldig eksamensrettet. Man kan få låne pensumbøker hos videregående skoler om de er greie og har noen til overs. Man melder seg opp til eksamen selv på InSchool Privatist når det åpnes for dette. Fristen for å melde seg opp til våreksamen er 1. februar. Angående spørsmålet ditt om å ta opp norsk: du kan fint la norsk muntlig stå og bare velge å ta opp norsk skriftlig og nynorsk. Anonymkode: c6cbb...2cd Det er ingen enkel sak å gå 6 i Biologi 2, altså… statistisk sett er det en av de vanskeligste eksamenene å få toppkarakter på. Anonymkode: 9a995...026
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har jobbet som psykolog i over 20 år. Helt ærlig: bruk tiden på noe annet. Det er ikke SÅ HIMLA GØY. Ikke godt betalt heller. Ta jussen, bli bistandsadvokat eller forsvarer og hjelp folk på den måten om det er hjelpe du vil. Anonymkode: 74e52...e3b Enig. Er også psykolog med lang erfaring. Jeg er riktignok veldig glad i jobben min og pasientene (stort sett), men det er dårlig betalt (jobber privat, og det innebærer en del kostnader til drift som ikke andre yrker nødvendigvis har). Jeg jobber derfor også med andre ting ved siden av og er ganske sliten hele tiden. Jeg mistenker at det virker enklere enn det er, å være psykolog. Psykolog har blitt et trend-yrke, og alle nyutdannede psykologer som har blitt utbrent og som kommer til meg er urovekkende! Spør deg selv hvorfor du vil bli psykolog, og sett deg litt inn i hva jobben innebærer over tid. Det er så mange andre yrker du kan være der for mennesker og gjøre noe viktig. Det er et veldig tøft yrke og du må leve nokså nøkternt selv for å orke flere samtaler og utredninger daglig, til dårlig lønn. Anonymkode: 2e538...3db
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Er også psykolog med lang erfaring. Jeg er riktignok veldig glad i jobben min og pasientene (stort sett), men det er dårlig betalt (jobber privat, og det innebærer en del kostnader til drift som ikke andre yrker nødvendigvis har). Jeg jobber derfor også med andre ting ved siden av og er ganske sliten hele tiden. Jeg mistenker at det virker enklere enn det er, å være psykolog. Psykolog har blitt et trend-yrke, og alle nyutdannede psykologer som har blitt utbrent og som kommer til meg er urovekkende! Spør deg selv hvorfor du vil bli psykolog, og sett deg litt inn i hva jobben innebærer over tid. Det er så mange andre yrker du kan være der for mennesker og gjøre noe viktig. Det er et veldig tøft yrke og du må leve nokså nøkternt selv for å orke flere samtaler og utredninger daglig, til dårlig lønn. Anonymkode: 2e538...3db Hei. TS her. Jeg har master i psykologi fra før av, tatt 3 videreutdanninger som er mer rettet mot klinisk arbeid og har jobbet mange år i BUP og VOP. Innser at det er dette som er drømmejobben min og det jeg egner meg best til, men siden jeg ikke har gått profesjon er det en del ting jeg er begrenset på, selv om jeg sannsynligvis ville hatt kompetanse på det etter nå flere års praksis under veiledning av psykiater-kolleger og kolleger som er psykologspesialister. Blant annet kan jeg ikke da ha avtaler som privatpraktiserende psykolog, da jeg ikke har tittel som psykolog og jeg har heller ikke HPR-nummer så kan ikke henvise, sette diagnoser, selv om jeg er i jobben min i praksis gjør alt av det differensialdiagnostiske arbeidet, så er det psykiaterkollega eller psykologspesialistkollega jeg må drøfte det med som må skrive inn diagnosen.Jeg fikk også bare så og si toppkarakterer på master i psykologi. Kun en C på hele studiet, i et statistikk-fag. Resten fikk jeg bare A og B på, inkudert på alle de andre statistikk og metodefagene. Så føler psykologi profesjon er for meg. Det gir meg noe som ingen annen jobb har gjort før. Anonymkode: ff159...697
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen enkel sak å gå 6 i Biologi 2, altså… statistisk sett er det en av de vanskeligste eksamenene å få toppkarakter på. Anonymkode: 9a995...026 Hvem har nevnt noe om biologi 2? Ikke jeg i hvert fall, så skjønner ikke hvor det kommer fra. Har selv hatt biologi 1 og geofag 1 og opplevd det som veldig overkommelig. Flere av mine medstudenter på profesjon som har vært privatister har tatt disse realfagene uten store problemer. Anonymkode: c6cbb...2cd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. TS her. Jeg har master i psykologi fra før av, tatt 3 videreutdanninger som er mer rettet mot klinisk arbeid og har jobbet mange år i BUP og VOP. Innser at det er dette som er drømmejobben min og det jeg egner meg best til, men siden jeg ikke har gått profesjon er det en del ting jeg er begrenset på, selv om jeg sannsynligvis ville hatt kompetanse på det etter nå flere års praksis under veiledning av psykiater-kolleger og kolleger som er psykologspesialister. Blant annet kan jeg ikke da ha avtaler som privatpraktiserende psykolog, da jeg ikke har tittel som psykolog og jeg har heller ikke HPR-nummer så kan ikke henvise, sette diagnoser, selv om jeg er i jobben min i praksis gjør alt av det differensialdiagnostiske arbeidet, så er det psykiaterkollega eller psykologspesialistkollega jeg må drøfte det med som må skrive inn diagnosen.Jeg fikk også bare så og si toppkarakterer på master i psykologi. Kun en C på hele studiet, i et statistikk-fag. Resten fikk jeg bare A og B på, inkudert på alle de andre statistikk og metodefagene. Så føler psykologi profesjon er for meg. Det gir meg noe som ingen annen jobb har gjort før. Anonymkode: ff159...697 Det høres helt ærlig ut som en dårlig investering å bruke seks år på en utdanning som gir deg den jobben du i praksis allerede har… Du bør regne litt på det, om det virkelig er verdt det for deg. Jeg tenker vel også at hvis du får kun A og B på master i psykologi, burde det være grei skuring for deg å lese deg opp til noen seksere i vgs-fag. Anonymkode: 9a995...026 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå