Gå til innhold

Dårlig økonom eller heller dårlig økonomistyring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er regelmessig reportasjer på nyhetene om personer som har dårlig råd, men når de følger de rundt med kamera ser man stadig at de jo tar seg råd til mye som jeg med god økonomi ikke gjør.

Feks uføretrygdet på 40 med blåfarget hår (ikke gratis), kjøper oppskåret ost (i steden for i blokk) og brus, alenemor med microbladede bryn og shellac negler (ikke gratis) som skulle ønske at hun kunne kjøpe gaver til barna sine og følger kamera til barnerom med seng full av bamser, fattige studenter som kjøper vann osv.

Det virker på meg som forventningene til hva man skal unne seg, er urimelig høye samtidig som folk ikke skjønner økonom.

Og ser man på forbruksgjelden, har den steget det siste to tiårene, til og med ellers oppegående folk takker ja til dyr kreditt hos Power etc. - altså på grunn av manglende bevissthet eller kunnskap. 

Jeg har flere ganger gitt esker med mat og gaver til trengende gjennom organisasjoner, men begynner å lure på om det for mange ikke egentlig om lite penger men om dårlig økonomistyring. 

Alle som sliter med økonomien burde først og fremst lære seg økonomistyring, og begynne med en oversikt over hva de kjøper og hvilke rimeligere løsninger de heller kunne valgt. 

Ære være de som setter tæring etter næring, kjøper First price, handler på Rema eller Kiwi, og i økonomivennlige kvanta - det er deg jeg vil støtte. Ikke de som bare søler bort stønad og barnetrygd på falske villet og brus fra Circle K.

Anonymkode: e9b44...9f0

• Liker 16
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å se på Luksusfellen, det... Hva folk finner på å sløse penger på istedenfor å betale regninger. Men de får hjelp, dvs de får masse kjeft og de må endre vaner, og da pleier det å ordne seg for dem. Folk som nekter å endre holdning til pengebruken sin ender opp blakk hver måned, uansett hvor mye de tjener.

Alle i Norge har nok penger til å leve av, takket være stønadsordninger. Jeg vet at mange er uenige i dette, men vis meg regnskapet til en fattig familie som henter matposer, så kan jeg fortelle hvor skoen trykker (hint: Det er veldig ofte altfor dyre lån, og dyre boliger)

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som farger håret selv, eller har venner som er frisør. Selv har jeg nabo som er frisør som ordner håret mitt for har ikke råd til 550kr til klipp som er det laveste hos frisør der jeg bor. Naboen ordner gratis så lenge ho får 1 elgssteik til jul, som vi får i jakta.

Så vet jeg enkelte steder som har frivillighetssentralen der kommer folk inn tilbyr stell av negler osv for at de med dårlig råd ska kunne følle litt velvære. Som her i år stilte frisør, en som jobber med negler, hudpleier. Alle som var meldt på julekos der fikk da ordnet seg før kvelden

Og årsak til enkelte kjøper oppskjært er at de ikke spiser opp en hell kladd før den blir muggete. Og så er det og forskjell å måtte bruke 120kr på en kladd og 25kr for oppskjært hvis en ikke har 120kr

Anonymkode: 20ce7...e30

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så er det og forskjell å måtte bruke 120kr på en kladd og 25kr for oppskjært hvis en ikke har 120kr

Dette var det jeg ville kommentere også.

Hvis man har dårlig råd har man ikke alltid mulighet til å kjøpe det billigste alternativet pr kg,  i stedet må man kjøpe det som er billigst i kroner og øre der og da, selv om det blir dyrest i lengden.

Anonymkode: e6294...a4e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Feks uføretrygdet på 40 med blåfarget hår (ikke gratis),

https://www.fruugonorge.com/hair-colour-royal-blue/p-37888878-77424842?language=en

En sånn pakke holder i 3-6 måneder om du har langt hår, antagelig i et år dersom du har kort hår.

Så selv uføretrygdede med ELENDIG råd kan få lov til å prioritere å bruke 50 kr et par ganger i året på utseendet, altså.

(Jeg er ikke uføretrygdet men hadde blått hår i flere år, og det koster bortimot ingenting.)

Anonymkode: 00e16...224

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og at dårlig økonomistyring gjør at mange føler seg fattigere enn det de er. Men så tror jeg  også at det ofte skyldes grunnleggende personlighetstrekk som manglende impulskontroll eller dårlig lærings/konsentrasjons-evne, ikke at de gjør det med overlegg. 

For å faktisk forstå at "smart" pengebruk, budsjett og sparing faktisk virker og gjør det lettere til sinns over tid, tror jeg man må erfare det. Det krever også en innsats ifht refleksjon, impulskontroll og aktive valg, og for å få til det må man være motivert. Tror det er mange som rett og slett ikke ser sammenhengen mellom livskvalitet og penger, og sliter med å motiveres nok av pengene til å ta bedre vare på seg selv.

Vet ikke helt hva som kan hjelpe? Jeg ville ikke vært særlig mottagelig for denne type råd på ungdomsskolen, men kanskje det hadde hjulpet å ha det i bakhodet så man kan trekke det frem som voksen. 

Anonymkode: c191f...aa6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det virker på meg som forventningene til hva man skal unne seg, er urimelig høye

Sånn er det å leve i et rikt land som har hatt sammenhengende vekst i nesten 30 år før denne tiden vi nå er inne i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjenner flere som farger håret selv, eller har venner som er frisør. Selv har jeg nabo som er frisør som ordner håret mitt for har ikke råd til 550kr til klipp som er det laveste hos frisør der jeg bor. Naboen ordner gratis så lenge ho får 1 elgssteik til jul, som vi får i jakta.

Så vet jeg enkelte steder som har frivillighetssentralen der kommer folk inn tilbyr stell av negler osv for at de med dårlig råd ska kunne følle litt velvære. Som her i år stilte frisør, en som jobber med negler, hudpleier. Alle som var meldt på julekos der fikk da ordnet seg før kvelden

Og årsak til enkelte kjøper oppskjært er at de ikke spiser opp en hell kladd før den blir muggete. Og så er det og forskjell å måtte bruke 120kr på en kladd og 25kr for oppskjært hvis en ikke har 120kr

Men hårfarge koster, selv om de (selvsagt) gjør det selv. Om man ikke har penger til mat eller gave til barnet bør man droppe å kjøpe hårfarge. Og hva med microblading, vipper og negler? 

Ost holder seg i månedsvis. Ost er egentlig et billig pålegg, men oppskåret ost er det ikke.  

Du svarer akkurat som de som ikke skjønner eller ikke vil skjønne økonomi. Feilvurderingene dine koster, det er hele poenget. Bare synd det går utover barn, velferdssystemet og alle andre som faktisk gjør gode valg innen rammene de har. 

Endret av O Rakel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 minutter siden):

Sånn er det å leve i et rikt land som har hatt sammenhengende vekst i nesten 30 år før denne tiden vi nå er inne i.

Sikkert, men også historieløshet og mangel på ansvarsfølelse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ost kan fryses.

Jeg kjøper alltid 2 kilos Hushållsost i Sverige, deler opp og fryser ned.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre er det sånn. Jeg legger merke til at mange har tatoveringer og vippeextensions osv. Mange lever dag til dag og klarer ikke å tenke fremover. Lav IQ på mange også.

Anonymkode: 41cf6...8a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 minutter siden):

Ost kan fryses.

Jeg kjøper alltid 2 kilos Hushållsost i Sverige, deler opp og fryser ned.

Jeg har også gjort dette noen ganger, men min erfaring er at fryst ost blir litt rar i konsistensen og vanskelig å skjære i tynne skiver. 

Jeg er ikke veldig fattig akkurat, men når det gjelder oster som jeg vet jeg ikke spiser opp på en måned eller to, så kjøper jeg heller en liten ferdigoppskåret pakke (nøkkelost, for eksempel). De ostene jeg vet blir spist opp fort, kjøper vi i kilospakker. Det er bedre økonomisk å betale 20-30% mer for en liten pakke ost enn å kaste 50% av en stor ost. 

Anonymkode: 00e16...224

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er regelmessig reportasjer på nyhetene om personer som har dårlig råd, men når de følger de rundt med kamera ser man stadig at de jo tar seg råd til mye som jeg med god økonomi ikke gjør.

Feks uføretrygdet på 40 med blåfarget hår (ikke gratis), kjøper oppskåret ost (i steden for i blokk) og brus, alenemor med microbladede bryn og shellac negler (ikke gratis) som skulle ønske at hun kunne kjøpe gaver til barna sine og følger kamera til barnerom med seng full av bamser, fattige studenter som kjøper vann osv.

Det virker på meg som forventningene til hva man skal unne seg, er urimelig høye samtidig som folk ikke skjønner økonom.

Og ser man på forbruksgjelden, har den steget det siste to tiårene, til og med ellers oppegående folk takker ja til dyr kreditt hos Power etc. - altså på grunn av manglende bevissthet eller kunnskap. 

Jeg har flere ganger gitt esker med mat og gaver til trengende gjennom organisasjoner, men begynner å lure på om det for mange ikke egentlig om lite penger men om dårlig økonomistyring. 

Alle som sliter med økonomien burde først og fremst lære seg økonomistyring, og begynne med en oversikt over hva de kjøper og hvilke rimeligere løsninger de heller kunne valgt. 

Ære være de som setter tæring etter næring, kjøper First price, handler på Rema eller Kiwi, og i økonomivennlige kvanta - det er deg jeg vil støtte. Ikke de som bare søler bort stønad og barnetrygd på falske villet og brus fra Circle K.

Ja, helt enig med deg.
Noen få har nok absolutt dårlig økonomi, og har så lav inntekt at et hvert forbruk blir vanskelig.
Men de aller fleste som mener de har dårlig råd har bare dårlig kontroll og dårlig evne til prioritering.
Vil tippe mange setter seg i offerrollen og synes så synd på seg selv fordi livet er fælt, at de føler de bare "må unne seg" ditt og datt. For jeg er helt enig med deg, vi har god økonomi og bruker absolutt ikke penger på det jeg ser av slike innslag du nevner at folk med "dårlig råd gjør". Jeg er kvinne, klipper håret to gager i året og har min helt naturlige farge. Neglene vokser av seg selv tross alt, og de fikses av meg selv. Vi drikker ikke masse brus, vi røyker ikke, snuser ikke, har ikke tusen ulike abonnementer på streaming-tjenester, holder oss i stor grad til NRK. Vi har en straks 10 år gammel bil som rusler og går, den får nødvendige servicer og reparasjoner, og den har aldri hatt gjeld. Vi bor et sted der veldig mange har to biler, vi klarer oss allikevel med en, selv om vi da må bli litt kreative noen ganger. Eksemplene er sikkert flere også. Lite alkohol også ja. Og handler ikke på en bensinstasjon nær sagt uansett. Kanskje på ferietur, da kan vi stoppe på Bolleland. Men ellers over mitt lik å betale mer enn nødvendig for ting på en bensinstasjon eller kiosk.

Men vet ikke hvorfor de som ikke har råd til slikt bare "måååååå" ha det, mens vi som har mer enn god nok råd velger å la være. Må være den offerrollen som spiller inn. Og det blir jo en ond sirkel. 

En av de mest inspirerende bøkene jeg har lest heter "The millionaire next door", og handler om nettopp alle de tingene amerikanske millionærer IKKE gjør. Og det henger jo selvsagt my sammen med nettopp at de har penger. De hadde ikke hatt penger hadde de holdt på som "folk flest".  Ser meg jo rundt i Norge og ser jo det samme. De som har penger er jo de som har funnet ut at livet er fint uten dustete unødvendig forbruk. 

Anonymkode: ac1fd...835

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O Rakel skrev (53 minutter siden):

Du svarer akkurat som de som ikke skjønner eller ikke vil skjønne økonomi. Feilvurderingene dine koster, det er hele poenget. Bare synd det går utover barn, velferdssystemet og alle andre som faktisk gjør gode valg innen rammene de har. 

Ja, de er eksperter på "ja, men...". Alltid en unnskyldning for å bruke penger. Må føle på velvære da selvsagt. Å ha hus, hjem og seng er ikke nok velvære. Jeg får ikke mine negler fikset av noen, burde jeg føler på lite velvære?? Nei, jeg gjør visst ikke det.

Leste jeg ikke nettopp litt av årsaken til at Bodø Glimt har gått fra bunnlag til seriemestere og cup-finalister?
Hva sto det, jo da han nye treneren kom inn la han ned forbud mot to ord, og det var "ja, men". Og da spillerne ble tvunget til å slutte å være late pga en haug med dårlige unnskyldninger, så viset det seg at de jo kunnen presterer.

Så den "ja, men" holdningen er helt typisk for folk som ikke har skjønt at de selv kan påvirke sin egen rikdom, på alle mulige vis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som er selverklært fattig, vet han har ca 1 mill i forbrukslån (han har vist meg papirene på dette). Ingen på jobben bruker så mye penger på mat og drikke som ham, er helt utrolig at han MÅ kjøpe seg dyr lunsj hver bidige dag, mens vi andre har medbrakt. Det er jo helt klart snakk om dårlig økonomistyring, ikke dårlig økonomi. Han tjener langt bedre enn meg også, men jeg føler meg rik i forhold til ham. Forskjellen er at jeg har god kontroll over økonomien, og tar gode økonomiske valg, mens han sløser bort hver rubbel og bit.

Ellers har jeg en liten brannfakkel jeg har tenkt litt på: i min by har vi noe som heter TooGoodToGo. Hver uke pleier jeg å bestille en pose full av bakevarer, koster 39 kroner. Får alltid flere brød, rundstykker, hvetebakst osv. Tre-fire brød holder fint til mine to tenåringer i en uke, så jeg slipper å kjøpe andre brød i tillegg. Det jeg har lagt merke til, er at vi som henter TooGoodToGo alltid går ut av butikken og setter oss i fine/nye biler. Uten unntak. Det er altså "vi rike" som henter oss billig mat, ikke "de fattige". Og det stusser jeg VELDIG på. Hadde jeg vært fattig, hadde jeg definitivt ordnet meg med flere slike poser hver uke, det er jo mange poser som består av kjøtt og andre dagligvarer også. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke benytter seg av et slikt tilbud? Sparer jo MASSE penger på det, og samtidig redder man god mat fra å bli kastet. Vinn-vinn. 

Anonymkode: 81a2a...c3e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en god kombinasjon. Mange har dårlig økonomistyring.

Men mange har nok også god økonomistyring, men dårlig økonomi. Jeg kjenner et par som har svært lav inntekt (lavtlønnsyrke og ufør på lav sats). Knallgode på økonomistyring, har alltid spist bra og billig (men aldri ute/take away), dyrker i hagen og sanker i skogen, kjøper brukt, reparerer og kjøper ikke unødvendige klær eller ting. Fordi de er veldig flinke økonomisk, har ikke barna levd i fattigdom (annet enn at de alltid må ta med matpakke, ikke kjøpe mat i skolekantina). Etter at alt ble dyrt kjenner de det skikkelig på lommeboka, for de lever allerede med alle smarte økonomiske grepene som flertallet bør ta. Så hvor skal de kutte? De klarer seg, men nå går det ut over livskvaliteten. 

Anonymkode: b13e3...aa0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en kollega som er selverklært fattig, vet han har ca 1 mill i forbrukslån (han har vist meg papirene på dette). Ingen på jobben bruker så mye penger på mat og drikke som ham, er helt utrolig at han MÅ kjøpe seg dyr lunsj hver bidige dag, mens vi andre har medbrakt. Det er jo helt klart snakk om dårlig økonomistyring, ikke dårlig økonomi. Han tjener langt bedre enn meg også, men jeg føler meg rik i forhold til ham. Forskjellen er at jeg har god kontroll over økonomien, og tar gode økonomiske valg, mens han sløser bort hver rubbel og bit.

Ellers har jeg en liten brannfakkel jeg har tenkt litt på: i min by har vi noe som heter TooGoodToGo. Hver uke pleier jeg å bestille en pose full av bakevarer, koster 39 kroner. Får alltid flere brød, rundstykker, hvetebakst osv. Tre-fire brød holder fint til mine to tenåringer i en uke, så jeg slipper å kjøpe andre brød i tillegg. Det jeg har lagt merke til, er at vi som henter TooGoodToGo alltid går ut av butikken og setter oss i fine/nye biler. Uten unntak. Det er altså "vi rike" som henter oss billig mat, ikke "de fattige". Og det stusser jeg VELDIG på. Hadde jeg vært fattig, hadde jeg definitivt ordnet meg med flere slike poser hver uke, det er jo mange poser som består av kjøtt og andre dagligvarer også. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke benytter seg av et slikt tilbud? Sparer jo MASSE penger på det, og samtidig redder man god mat fra å bli kastet. Vinn-vinn. 

Det er mange med lav inntekt som bruker TooGoodToGo. Kan jo hende at de henter et annet sted enn deg, og at de går eller sykler i stedet for å kjøre bil.

Anonymkode: b13e3...aa0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne er ufør med 4 barn. 

Hun kjøper også ost i mindre forpakning, som er dyrere. 

I begynnelsen ga jeg råd om å kjøpe større blokk, for kg pris er da billigere. 

Hun viste meg over tid hva hun hadde å handle for hver uke. Hun tar småjobber utover måneden for å dekke inn mat, så hun har faktisk ikke råd til den store osten. Da må hun droppe å bake brød eller kjøpe melk. 

Så egentlig kan man si at å være fattig er dyrt. 

Anonymkode: acadb...193

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror og at dårlig økonomistyring gjør at mange føler seg fattigere enn det de er. Men så tror jeg  også at det ofte skyldes grunnleggende personlighetstrekk som manglende impulskontroll eller dårlig lærings/konsentrasjons-evne, ikke at de gjør det med overlegg. 

For å faktisk forstå at "smart" pengebruk, budsjett og sparing faktisk virker og gjør det lettere til sinns over tid, tror jeg man må erfare det. Det krever også en innsats ifht refleksjon, impulskontroll og aktive valg, og for å få til det må man være motivert. Tror det er mange som rett og slett ikke ser sammenhengen mellom livskvalitet og penger, og sliter med å motiveres nok av pengene til å ta bedre vare på seg selv.

Vet ikke helt hva som kan hjelpe? Jeg ville ikke vært særlig mottagelig for denne type råd på ungdomsskolen, men kanskje det hadde hjulpet å ha det i bakhodet så man kan trekke det frem som voksen. 

Anonymkode: c191f...aa6

Tenker det også handler om at det kan være ganske ubehagelig å forstå at man selv må ta ansvar for sitt eget liv, skummelt når man skjønner at ingen andre gjør det. Folk er ikke så glad i ubehag. Og særlig når man innser å ha kjørt ting greit i grøfta, og at jobben med å få et bedre liv kan bli både slitsom, tung og ubehagelig. Litt som å starte å trene etter et liv på sofaen og 200 kg kroppsvekt i verste fall. Om gjelda er stor, lønna er lav og det er mye å ta tak i. Drit-tungt å komme igang, men ingting blid bedre av å la være. Ikke alle klarer dette. Det krever mental styrke. Så de mest håpløse situasjonene kan jo også ha bakgrunn i psykisk sykdom i større eller mindre grad.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min venninne er ufør med 4 barn. 

Hun kjøper også ost i mindre forpakning, som er dyrere. 

I begynnelsen ga jeg råd om å kjøpe større blokk, for kg pris er da billigere. 

Hun viste meg over tid hva hun hadde å handle for hver uke. Hun tar småjobber utover måneden for å dekke inn mat, så hun har faktisk ikke råd til den store osten. Da må hun droppe å bake brød eller kjøpe melk. 

Så egentlig kan man si at å være fattig er dyrt. 

Anonymkode: acadb...193

Det er dyrt å ha barn, da. Vet det høres ufølsomt ut å si, men å oppfostre fire barn koster ca fire millioner kroner (i henhold til SIFOs budsjett). Jeg var 25 og 26 år da jeg fikk mine to barn, og selv om jeg var ung og uerfaren i livet, var jeg fullt klar over at disse to barna ville koste meg og min mann 2 millioner kroner over de 18 neste årene. Derfor stoppet vi etter to barn. Er egentlig ikke så vanskelig å stoppe barneproduksjon, brukte prevensjon bare. 

Så har jeg ei ufør venninne som selvsagt gikk for et barnekull på fire. To barn i to omganger "for det er så koselig med barn". Heldigvis har hun en mann som tjener greit, men hun er jo ufør av en grunn. Og barna fikk hun etter at hun ble ufør. Jeg forstår det ikke, for DET ER DYRT Å HA BARN. Til og med vi med god økonomi der begge jobber merker jo at det koster å ha barn, og vi har bare to. Kunne alltids fått et barnekull til, men i stedet velger vi helt bevisst å ha bedre økonomi. Og ja, det er et valg å få mange barn eller ei. Et økonomisk valg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...