Gå til innhold

Adoptere hund fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 12.53):

Utvalget i Norge er ikke like stort, noe jeg nevnte i første innlegget. Det er for det meste store, fysisk krevende hunder som ikke kan bo med andre dyr. Ellers blir det å skaffe valp, noe jeg ikke vil når det sitter dyr i omplasseringssentre/fosterhjem.

Hunder i utlandet er like viktige som hunder i Norge. Jeg ser ikke hvorfor de ikke er verdt et godt liv. Landegrenser har ikke noe å si, mener jeg. På noen måter syns jeg hunder i utlandet trenger mer øyeblikkelig hjelp da en god del har blitt forlatt/dumpet eller bundet fast i bakgården 24/7. De fleste hunder i Norge som omplasseres er pga uvitende folk som skaffer seg en valp, for å så ikke kunne ta vare på den når den blir til en vilter unghund på +50kg. Det er selvfølgelig unntak, men det er som regel veldig krevende raser som havner på slike steder.

Nå har jeg tatt en titt på ulike omplasseringssentre, og finner så mange fine hunder som passer innafor kriteriene mine. Det er bedre å skaffe en av dem enn en norsk hund som ikke passer inn i livet mitt.

-TS

Anonymkode: cb414...77e

Du bør ikke skaffe deg en norsk hund som ikke passer inn i livet ditt, helt enig. Mange omplasseringshunder i Norge blir omplassert fordi de er for mye for eierne sine, det har du rett i. 
Men da kan du jo tenke litt på hvorfor det tydeligvis er slik at omplasseringshunder i utlandet passer så mye bedre i størrelse og temperament? Tror du de fleste hundeeiere i andre europeiske land pleier å dumpe bikkjene sine (100% velfungerende og av liten størrelse) i bakgården? Nope. De er akkurat som hundeeiere i Norge. 
Hvis noe lukter råttent, så er det som regel en grunn til det. Enten er ikke hundene så greie likevel, eller så er de stjålet/oppdrettet som «gatehunder», eller så er de begge deler på en gang. 
Når det gjelder sykdommer stemmer det forøvrig IKKE at det landegrenser er uten betydning. Faktisk har de stor betydning.

En omplasseringshund fra utlandet med ukjent bakgrunn er ca det siste jeg ville skaffet meg. Og jeg et dyrlege, har bodd i utlandet og har derfor hatt utenlandsk gatehund selv. Hun kom nok fra en sånn valpefabrikk, og hun var IKKE god i hodet i det hele tatt, og måtte opereres i begge bakbein av arvelige årsaker før hun var 1 år. De operasjonene ville kostet 60 000+ til sammen i Norge. Jeg har også sett hvilke nervevrak folk som har «reddet» en «omplasseringshund» fra Sør-Europa har endt opp med. 

Anonymkode: 68343...e08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen :) 

Det høres ikke så bra ut nei. Noen hunder er nok velfungerende familiehunder med kjip skjebne, men ja det blir vanskelig å vite om hvem som var familiehunder og hvem som kommer fra valpefabrikk.

Jeg får vel håpe at en passende hund dukker opp i Norge. Som noen nevnte så blir nok en del "julegaver" omplassert de neste par månedene :( 

Det er intet hastverk å skaffe hund selvfølgelig, jeg vil finne en som passer best mulig. Er kjipt (for meg) å se at det er for det meste store hunder eller miniatyrblandinger, eller ekstremt krevende hunder, som omplasseres. Jeg elsker mange av de store, men har satt som krav å ikke ha en stor hund denne gangen. Å finne noe midt i mellom er visst vanskeligere enn jeg hadde trodd

• Liker 1
Skrevet

Har du sagt fra til venner og kjente at du er ute etter en omplasseringshund? Mitt inntrykk er at de velfungerende hundene som blir omplassert aldri er innom omplasseringesentrene, men lett blir omplassert i omgangskretsen... Nå dukker det opp gullhunder på sentrene også, men de er sjelden der lenge. 

Anonymkode: 4a734...239

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 16.26):

Det er «organisasjoner» ja, De ser ut som og opererer som seriøs dyrevernorganisasjon som driver med omplassering. Det er desverre god butikk å selge disse hundene til rike og naive folk.. 🙈

God butikk?? 🤣 jeg adopterte fra Ungarn i sin tid. Det eneste jeg betalte for var hundens flybillett, noe som bare skulle mangle. Ellers sørget organisasjonen i Ungarn for alt av vaterinærutgifter (denne var drevet av veterinærstudenter) og fosterhjem for å forsikre seg om at hunden kunne bo i et vanlig hjem/bli kjent med dens sterke og svake sider. 

Anonymkode: a062e...657

Skrevet

Til ts; denne hunden har jeg vært litt interessert i (men prøver å la være å skaffe meg hund akkurat nå, selv om jeg støtt og stadig surfer rundt på finn🙈https://www.finn.no/331548337

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor ikke adoptere fra f.eks FOD-gården her i norge? Der er det da både stor og små hunder. Best å hjelpe hunder i eget land før man begynner å importere.

Anonymkode: 64c82...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 20.21):

Du bør ikke skaffe deg en norsk hund som ikke passer inn i livet ditt, helt enig. Mange omplasseringshunder i Norge blir omplassert fordi de er for mye for eierne sine, det har du rett i. 
Men da kan du jo tenke litt på hvorfor det tydeligvis er slik at omplasseringshunder i utlandet passer så mye bedre i størrelse og temperament? Tror du de fleste hundeeiere i andre europeiske land pleier å dumpe bikkjene sine (100% velfungerende og av liten størrelse) i bakgården? Nope. De er akkurat som hundeeiere i Norge. 
Hvis noe lukter råttent, så er det som regel en grunn til det. Enten er ikke hundene så greie likevel, eller så er de stjålet/oppdrettet som «gatehunder», eller så er de begge deler på en gang. 
Når det gjelder sykdommer stemmer det forøvrig IKKE at det landegrenser er uten betydning. Faktisk har de stor betydning.

En omplasseringshund fra utlandet med ukjent bakgrunn er ca det siste jeg ville skaffet meg. Og jeg et dyrlege, har bodd i utlandet og har derfor hatt utenlandsk gatehund selv. Hun kom nok fra en sånn valpefabrikk, og hun var IKKE god i hodet i det hele tatt, og måtte opereres i begge bakbein av arvelige årsaker før hun var 1 år. De operasjonene ville kostet 60 000+ til sammen i Norge. Jeg har også sett hvilke nervevrak folk som har «reddet» en «omplasseringshund» fra Sør-Europa har endt opp med. 

Anonymkode: 68343...e08

Joda, det finnes absolutt gatehunder som ikke er stjålet eller kommer fra valpefabrikk. Og mentaliteten til folk i andre land ER mange ganger annerledes enn her i Norge når det gjelder kjæledyr. Min første utenlandske hund ble forlatt i leiligheten som eieren leide. Husverten fant den der etter at folkene hadde flyttet videre. Han var svært overvektig og ikke sosialisert med andre hunder i det hele tatt, men han var en fantastisk hund, stødig og snill. Den neste jeg adopterte hadde stått lenket i en bakgård hele sitt liv som "vakthund". Det var organisasjonen som spurte om de kunne overta henne. Hun var redd sin egen skygge og krevde mer av meg, men er idag helt nydelig og god.

• Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

God butikk?? 🤣 jeg adopterte fra Ungarn i sin tid. Det eneste jeg betalte for var hundens flybillett, noe som bare skulle mangle. Ellers sørget organisasjonen i Ungarn for alt av vaterinærutgifter (denne var drevet av veterinærstudenter) og fosterhjem for å forsikre seg om at hunden kunne bo i et vanlig hjem/bli kjent med dens sterke og svake sider. 

God butikk ja. Her jeg bor selges de for tilsvarende 5000 norske kroner + import om du ikke er heldig at hunden allerede er i landet... Så ja, det ER god butikk og et voksende problem faktisk. Flott at du var heldig i din tid, er tydlgivis en stund siden...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

God butikk ja. Her jeg bor selges de for tilsvarende 5000 norske kroner + import om du ikke er heldig at hunden allerede er i landet... Så ja, det ER god butikk og et voksende problem faktisk. Flott at du var heldig i din tid, er tydlgivis en stund siden...

Siste hund fikk jeg for 7 år siden, så det er ikke en mannsalder siden. Det er vel forskjell mellom de forskjellige organisasjonene da, regner jeg med. 

Skrevet

Nå var det forslag om id-merking av katter, såg jeg nettopp på nyhetene. Mitt forslag er forbud mot import gatedyr og påbud om avlivning av villdyr som dyrevernere fanger og omplasserer.

Anonymkode: eda33...e4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Til ts; denne hunden har jeg vært litt interessert i (men prøver å la være å skaffe meg hund akkurat nå, selv om jeg støtt og stadig surfer rundt på finn🙈https://www.finn.no/331548337

Ååh så søt ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...