AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Kjøpte noe fra USA for noen dager siden over nettet. Stod på melding at de prøvde å levere den hjemme hos meg, men ingen var hjemme(rart, jeg har vært hjemme i hele dag). Uansett, så står det nå på DHL(aldri hørt om før i dag) at jeg må betale noen hundre kroner i toll. Men hvorfor ble ikke tollen inkludert da jeg kjøpte tingene? Er dette vanlig? Jeg er så redd for scam og svindel. Anonymkode: 0f5a9...370
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Det er vanlig ja. Toll på alle kjøp over 200 kr. Det er norske regler. Dvs det er norske myndigheter som krever det derfor kan ikke du betale det på forhånd til firma som sender det. DHL er seriøst firma Anonymkode: 7b8c0...e17 2
bvp Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanlig ja. Toll på alle kjøp over 200 kr. Det er norske regler. Dvs det er norske myndigheter som krever det derfor kan ikke du betale det på forhånd til firma som sender det. DHL er seriøst firma Anonymkode: 7b8c0...e17 Riktig at man må betale moms og i noen tilfeller toll men at man ikke kan betale det til den utenlandske butikken er ikke helt korrekt, dersom en utenlandsk butikk er registrert i VOEC-registret så skal de kreve inn avgiftene på vegne av den norsk stat. Vi som kjøper en del fra USA bruker forresten Jetcarrier, da får vi adresse i USA og kan også handle fra butikker som ikke sender ut av landet, når pakken er sendt fra butikken booker man den inn hos Jetcarrier og bestemmer om det skal brukes fly eller båt til Norge, når det er gjort tar de seg av fortollingen og videresending internt i Norge.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 Det er nok slik at man må betale toll over et visst beløp ja. Jeg sendte en gave pakke til utlandet og mottaker måtte betale toll. Anonymkode: 1c197...5f9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 Det er ikke toll, det er moms (mva). Vi skal betale 25% moms på alle varer både i inn- og utland. Det har alltid vært slik for pakker over en viss sum, og nå gjelder dette også på småpakker fra utlandet, samme hvor lav sum man handler for. Så det lønner seg stort sett veldig å handle i norske nettbutikker i stedet for utenlandske. Anonymkode: 84c65...ca1 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er nok slik at man må betale toll over et visst beløp ja. Jeg sendte en gave pakke til utlandet og mottaker måtte betale toll. Anonymkode: 1c197...5f9 Det er få varer som har toll, kun klær og noen matvarer. Men man må betale fortollingsgebyt hvis varen ikke er ferdig behandlet og betalt mva. Anonymkode: 574f8...13b 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kjøpte noe fra USA for noen dager siden over nettet. Stod på melding at de prøvde å levere den hjemme hos meg, men ingen var hjemme(rart, jeg har vært hjemme i hele dag). Uansett, så står det nå på DHL(aldri hørt om før i dag) at jeg må betale noen hundre kroner i toll. Men hvorfor ble ikke tollen inkludert da jeg kjøpte tingene? Er dette vanlig? Jeg er så redd for scam og svindel. Anonymkode: 0f5a9...370 Ikke alle utenlandske nettbutikker krever inn norsk mva, men det er rimelig lett å sjekke før du bestiller. Dersom befrakter må legge ut mva for deg, så tar de (forståelig nok) et gebyr for å gjøre det. Dette skal egentlig gjelde fra kr. 0,- med de nye reglene, men i praksis gjelder fortsatt den gamle regelen med totalsum over 350 kroner inkludert frakt. Anonymkode: 8328d...c52
Einus Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 DHL tidligere amerikansk, men nå tyske eiere.
powerpuffen Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 Ja dette er helt vanlig. Handler man fra en VOEC-registrert bedrift (f.eks amazon), så vil amazon hente inn mva for deg når du betaler på nettsiden = det du ser i sluttsummen på kassa er det du skal betale. Bestiller du fra andre som ikke er voec-registrert, må du betale mva når den kommer til landet. Vanligvis vil fraktselskapet (DHL, Posten etc) be om dette. Point being; du vil alltid betale 25% mva uavhengig om bedriften er voec-registrert eller ikke. Den eneste forskjellen er at den voec-bedriften fikser det for deg, mens i det andre tilfellet vil fraktselskapet gjøre det (de tar også ofte et gebyr for fortolling i tillegg). 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 Ja, man må betale toll. Sånn har det alltid vært. Anonymkode: e0d08...5bb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, man må betale toll. Sånn har det alltid vært. Anonymkode: e0d08...5bb Nei, toll kun på klær og enkelte matvarer. Man må betale mva og fortollingsavgift. Anonymkode: 574f8...13b 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Bare til informasjon, jeg fikk svindelsms som så ut til å komme fra DHL, og dette var rundt tiden jeg ventet pakke fra dem: DhI-Express: Din DH29V8H1NBPP-pakke er blokkert ved sorteringssenteret, for å fortsette leveringen må du betale tollavgifter: (nettadresse) I sånne tilfeller bør man alltid gå inn på offisiell nettside og undersøke derfra om man er i tvil Anonymkode: 437b1...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå