Gå til innhold

Økonomi med samboer som er sjømann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med samboer som er sjømann og jobber 5 uker på/hjemme turnus. Vi har to felles barn på 5 år og 9 måneder.  Jeg er for tiden i morspermisjon og skal ta 5 måneder ulønnet for å få kabalen til å gå opp. Jeg jobber i helsevesenet og tjener 300 000 mindre enn samboeren min i måneden. Vi valgte derfor at jeg skulle gå ulønnet da dette var billigere for oss. 

Vi har delt økonomi men felles konto for mat, felles utgifter til hus osv. Jeg har jobbet i 60% stilling for å få det til å gå rundt når han er på jobb. Jeg har vært åpen om hvor tøft det har vært å være alene i 6 uker med barna. Nå etter vi fikk to barn har det vært greit da jeg er i permisjon og er hjemme på dagtid. Jeg får da gjort litt hjemme samt fått tid til å lade batteriene mentalt. Når jeg var i jobb med 1 barn  var jeg ofte helt utkjørt når han kom hjem og trengte 1-2 uker før jeg følte jeg hadde energi igjen. 

Vi har diskutert hvordan vi skal gjøre det med økonomien når jeg er i ulønnet. Til vanlig betaler vi en prosentandel av lønn/stilling inn på felles konto. Jeg mener han bør sette hele sin lønn inn på konto og vil at hans lønn skal dekke min pensjonssparing i tillegg til mine faste utgifter som forsikringer og telefon osv. Han holder litt tilbake.  Jeg kjenner på at jeg taper på å jobbe deltid samt går ulønnet for at han skal ha den jobben han har. Han bidrar mye også økonomisk men er uvillig til å ha felles økonomi. Jeg føler jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt da jeg har alt å vinne på felles økonomi og han taper. Vi eier hus 50/50. 

Noen tanker? Hvordan deler dere økonomien? 

Anonymkode: 85fb3...cb2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min mening betyr felles familie felles økonomi. Han tjener på at du er hjemme, du tjener på at han tjener bra... hvis han er raus nok til å dele. Familien AS går i pluss hvis begge er rause med hverandre. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Du tjener 300 000 mindre enn ham i måneden? En null for mye, eller?

Anonymkode: 3e956...3f0

• Liker 4
Skrevet

Men har du spart opp noe til å gå ulønnet da, eller bare forventer du at han skal betale for deg? 

Hvis du var utslitt etter jobb med bare 1 barn, er litt sært å få et barn til. Du vet at mannen jobber på sjøen. 

Åja jeg er sammen med en sjømann selv. 

Anonymkode: 11260...38c

• Liker 1
Skrevet

Du er en økonomisk klok dame og har helt rett. 

Skal du gå hjemme i ulønnet pensjon så bør pensjonssparing gå fra "fellesøkonomien".  

Anonymkode: 1eca6...dbe

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Hva var alternativet til at du ikke tok ulønnet permisjon? Tidlig barnehage eller at mannen måtte stått over noe sjøperioder ?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sammen med en sjømann, som har samme turnus og vi har barn som er akkurat like gamle som deres 😂 og jeg jobber 60%. 

Vi har helt felles økonomi. Vi fører hele lønnen vår over til felleskonto, og fører over beløp derfra til matkonto/regningskonto/reisekonto, samt fond. Vi sparer mer til meg i pensjon, slik at vi kan pensjonere oss noenlunde likt. Det finns ikke mine penger og hans penger, det er våre penger. 

Det var faktisk mannen som ville at det skulle være sånn. Vi er en familie og jeg tar en ekstremt stor byrde på hjemmebane slik at han kan jobbe som han gjør. 
Det skulle bare mangle! 

Anonymkode: 3bc2a...109

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det stemmer nok det, fiskere tjener godt for tiden 😅

Skrevet

Kunne samboeren din ha hatt denne jobben, dersom du ikke var tilstede på hjemmebane?

Nei, nettopp. Dere bør gifte dere ASAP, du er på god vei inn i den typiske kvinnefella. IKKE godta dette. Det er DERES barn, ikke dine.

Anonymkode: 14aa6...394

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men har du spart opp noe til å gå ulønnet da, eller bare forventer du at han skal betale for deg? 

Hvis du var utslitt etter jobb med bare 1 barn, er litt sært å få et barn til. Du vet at mannen jobber på sjøen. 

Regner med det er en avgjørelse de har kommet frem til sammen, og ikke bare hun som forventer at han skal betale for henne! 

Anonymkode: 8a9f4...5a3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør aldri sette deg i en situasjon der du må forsørges, TS. Finn deg en 100 % stilling.

Anonymkode: 46071...0eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i all verden skulle det være bare ts sin jobb å spare opp til å gå ulønnet? 

Anonymkode: 9ff44...ccd

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

I og med at du får pensjonspoeng fra folketrygden basert på en inntekt mye høyere enn hva du tjener, synes jeg ikke han trenger å betale pensjonsinnskudd for deg.

Men, han må betale renter og avdrag for deg i perioden du er hjemme. Dette er også en form for pensjonssparing.

Han må også betale din andel til felleskostnader.

Du beholder barnetrygd til andre utgifter.

Anonymkode: 7ff03...b92

Skrevet

Typisk kvinnefelle. Du tar ulønnet permisjon for at han skal beholde jobben. 

Anonymkode: 8c562...81a

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor sammen med samboer som er sjømann og jobber 5 uker på/hjemme turnus. Vi har to felles barn på 5 år og 9 måneder.  Jeg er for tiden i morspermisjon og skal ta 5 måneder ulønnet for å få kabalen til å gå opp. Jeg jobber i helsevesenet og tjener 300 000 mindre enn samboeren min i måneden. Vi valgte derfor at jeg skulle gå ulønnet da dette var billigere for oss. 

Vi har delt økonomi men felles konto for mat, felles utgifter til hus osv. Jeg har jobbet i 60% stilling for å få det til å gå rundt når han er på jobb. Jeg har vært åpen om hvor tøft det har vært å være alene i 6 uker med barna. Nå etter vi fikk to barn har det vært greit da jeg er i permisjon og er hjemme på dagtid. Jeg får da gjort litt hjemme samt fått tid til å lade batteriene mentalt. Når jeg var i jobb med 1 barn  var jeg ofte helt utkjørt når han kom hjem og trengte 1-2 uker før jeg følte jeg hadde energi igjen. 

Vi har diskutert hvordan vi skal gjøre det med økonomien når jeg er i ulønnet. Til vanlig betaler vi en prosentandel av lønn/stilling inn på felles konto. Jeg mener han bør sette hele sin lønn inn på konto og vil at hans lønn skal dekke min pensjonssparing i tillegg til mine faste utgifter som forsikringer og telefon osv. Han holder litt tilbake.  Jeg kjenner på at jeg taper på å jobbe deltid samt går ulønnet for at han skal ha den jobben han har. Han bidrar mye også økonomisk men er uvillig til å ha felles økonomi. Jeg føler jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt da jeg har alt å vinne på felles økonomi og han taper. Vi eier hus 50/50. 

Noen tanker? Hvordan deler dere økonomien? 

Anonymkode: 85fb3...cb2

Den summen hadde ikke gått bra å delt her, mannen hadde kommer hjem igjen der huset var pusset opp for 270K hver mnd 🙈

Anonymkode: cc8b0...bd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om HUN har spart opp til å gå hjemme ulønnet med hans barn? 
Han kan jo gå hjemme han? 

Anonymkode: 0c245...e50

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja en null for mye her😁

Skrevet
Tipaa skrev (9 timer siden):

Hva var alternativet til at du ikke tok ulønnet permisjon? Tidlig barnehage eller at mannen måtte stått over noe sjøperioder ?

Ja det var enten meg eller han som gikk ulønnet.  Det ble meg fordi jeg tjener minst. 

Skrevet

Jeg er sammen med en sjømann, som har samme turnus og vi har barn som er akkurat like gamle som deres 😂 og jeg jobber 60%. 

Vi har helt felles økonomi. Vi fører hele lønnen vår over til felleskonto, og fører over beløp derfra til matkonto/regningskonto/reisekonto, samt fond. Vi sparer mer til meg i pensjon, slik at vi kan pensjonere oss noenlunde likt. Det finns ikke mine penger og hans penger, det er våre penger. 

Det var faktisk mannen som ville at det skulle være sånn. Vi er en familie og jeg tar en ekstremt stor byrde på hjemmebane slik at han kan jobbe som han gjør. 
Det skulle bare mangle! 

Morsomt at vi har det helt likt😁 ja bortsett fra det med økonomien da. Dette høres fint ut, spesielt det med å spare til pensjon slik at dere kan pensjonere dere likt. Jeg ønsker at vi skal ha felles økonomi men syns det er vanskelig hvordan jeg skal legge det frem for han. Vi møttes i midten av 30 årene og stilte ulikt økonomisk når vi flyttet sammen. Jeg har kjent på at fordelingen ikke fungerer for meg. Når flyttet dere sammen ? Alder?

Skrevet

Kunne samboeren din ha hatt denne jobben, dersom du ikke var tilstede på hjemmebane?

Nei, nettopp. Dere bør gifte dere ASAP, du er på god vei inn i den typiske kvinnefella. IKKE godta dette. Det er DERES barn, ikke dine.

Anonymkode: 14aa6...394

Nei han kunne ikke det. Han ønsker ikke å gifte seg og kan ikke oppgi grunn til det. Ja eg kjenner frustrasjon over den j**vla kvinnefella jeg aldri skulle gå i. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...