AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Har en datter på 5 år som går i barnehage. Hun har litt utfordringer med konsentrasjon, grensesetting, overganger og litt sånne ting. Hun er under utredning av ppt pga disse tingene. Idag i barnehagen fikk jeg vite at hun ikke fikk være med på tur pga hun nektet å holde med den ungen hun fikk beskjed om å holde med. Hun måtte da være igjen med en annen avdeling. Er det helt feil av meg å reagere på det? Føler det er ekskludering og ikke slik man skal håndtere en slik situasjon. Vet at barn må få konsekvenser når de ikke hører etter. Men å være det eneste barnet som ikke får være med på tur på avdelingen synes jeg blir feil. Kanskje også spesielt siden barnehagen er kjempe klar over di utfordringer barnet har. Jobber selv i barnehage, og føler at situasjonen kunne vært håndtert annerledes. F.eks tatt barnet i hånden og gått, eller at en voksen ble litt igjen sammen med barnet og gikk etter di andre når barnet hadde skjønt at det måtte gjøre som fortalt om det skulle være med osv. Tenkte jeg måtte høre med andre før jeg eventuelt tar det opp med barnehagen 🙊 Anonymkode: e6cbe...0fa
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 12. desember 2023 Synes det er helt greit av bhg. Anonymkode: b03ea...e5e 70 1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 12. desember 2023 Mener du turen skulle avlyses? At noen andre også skulle bli igjen? Barnehagen må ha en system når de drar på tur. Hvis hun ikke klarer å forholde seg til dette må hun bli igjen. Barnehagen kan ikke ta med en egen ansatt i tillegg for å passe på din datter. Da blir det for få igjen til å ta vare på de andre barna. Anonymkode: 911f6...abf 69 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 12. desember 2023 Helt innafor av barnehagen. Tenk om alle hadde oppført seg som din datter. Anonymkode: 4c736...016 61 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 12. desember 2023 Hadde det vært min datter hadde jeg vært helt enig. Konsekvenser, ikke dilling. Resten av gruppa som oppførte seg fikk gå på tur som planlagt, de har ikke en voksen ledig til å være igjen og vente til din datter er klar for å høre på beskjeder. Jeg ser poenget ditt, men hadde støttet barnehagen i dette, og snakket med barnet om hvorfor det ble som det ble. Anonymkode: d9087...345 58 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Så bra av barnehagen! Selvfølgelig skulle ikke en voksen blitt igjen med ditt barn, ei heller skal ditt barn legge beslag på en voksenperson for seg selv. Anonymkode: 39308...85a 33 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 Hadde barnet ditt hatt en støtteressurs (dvs en voksen er på ditt barn) så ja, da hadde det vært innafor det du skriver. Men om barnet ikke har det, så er der rett og slett ikke nok voksne igjen for å kunne gjøre det. De er kanskje 3 voksne på 18 barn på tur, skal 2 voksne gå på tur med 17, fordi 1 barn slår seg vrang? Anonymkode: 31098...4a5 32 1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 Populært innlegg #8 Skrevet 12. desember 2023 Enig med barnehagen. Jeg ser en grusom ukultur, selv blant barnehagebarn, der de ikke respekterer de voksne - antakelig fordi de voksne skal være SÅ pedagogiske og SÅ koselige og SÅ hyggelige. Av og til må man sette klare grenser, og dette var en naturlig konsekvens, ikke noe sånn tull om at "hvis du ikke er snill nå så kommer ikke julenissen neste jul". Hvis du ikke kan oppføre deg så kan du ikke være med, enkelt og greit. Hvor mange beskjeder tror du barnet hadde fått før de ansatte kom til den avgjørelsen? Tror du ikke de vurderte andre alternativer? Anonymkode: fca05...207 39 1 12
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 De færreste barnehager har ekstra personale som kan bli igjen med ett barn. Noen ganger må man det,mens andre ganger velger man en annen løsning, som å la barnet være igjen,slik at de andre barna får gått på turen sin. Du sier det er ekskluderende, men hva var barnet ditt mot det andre barnet? Det kan hende at dette er gjentagende,og at barnet trengte en konsekvens. Anonymkode: 99087...942 19 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 Er her faktisk enig i hva barnehagen gjorde. Barne har blitt forklart slik jeg leser at hvis du ikke holder det barne og går pent så blir en igjen i bhg. Slik var det i de bhg jeg jobbet i. Vi satte oss ned å pratet med barne når vi går på tur går i på rekke å holder sidemannen, kan du ikke gjøre det kan du heler ikke bære med på tur. Annen bhg jeg jobbet i måtte de holde i et tau med løker. Det er jo for at det blir enklere å holde orden på barna på tur langs vei og slik. Ser og at de gjør det på barneskolen Anonymkode: 30aa6...96d 13
Lorieen Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 Unger som ikke følger tur-reglene, kan ikke bli med. Sånn er det. 24
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Jeg jobber selv i barnehage og syns denne barnehagen gjorde rett. Er man på tur er man sjeldent ekstra voksne. Så må den ene voksne bli igjen med din datter blir turen avlyst for alle. Det er en risiko med barn som ikke hører etter. Neste er vel at barnet blir truffet av en bil fordi hun nektet å høre etter. Voksne må faktisk sette ned foten uten å ødelegge for alle 👍 Anonymkode: 9c508...bc0 33
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 Så rart at du ikke skjønner dette når du jobber i barnehage selv. Du er vel klar over at avdelingane ikke har bemanning til å la en ansatt bli igjen med ett barn? Hva med de andre barna og deres behov og sikkerhet? Og hvorfor skulle barnet ditt få slippe å holde i hånda til det andre barnet og heller få gå med en ansatt? Da får jo barnet trasset seg til viljen sin. Hva lærer barnet av det tenker du? Anonymkode: e5d9d...f5d 29
Grüner Skrevet 12. desember 2023 #14 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har en datter på 5 år som går i barnehage. Hun har litt utfordringer med konsentrasjon, grensesetting, overganger og litt sånne ting. Hun er under utredning av ppt pga disse tingene. Idag i barnehagen fikk jeg vite at hun ikke fikk være med på tur pga hun nektet å holde med den ungen hun fikk beskjed om å holde med. Hun måtte da være igjen med en annen avdeling. Er det helt feil av meg å reagere på det? Føler det er ekskludering og ikke slik man skal håndtere en slik situasjon. Vet at barn må få konsekvenser når de ikke hører etter. Men å være det eneste barnet som ikke får være med på tur på avdelingen synes jeg blir feil. Kanskje også spesielt siden barnehagen er kjempe klar over di utfordringer barnet har. Jobber selv i barnehage, og føler at situasjonen kunne vært håndtert annerledes. F.eks tatt barnet i hånden og gått, eller at en voksen ble litt igjen sammen med barnet og gikk etter di andre når barnet hadde skjønt at det måtte gjøre som fortalt om det skulle være med osv. Tenkte jeg måtte høre med andre før jeg eventuelt tar det opp med barnehagen 🙊 Anonymkode: e6cbe...0fa Dette er utdatert pedagogikk anno 1950 og ikke ansett som god pedagogikk i 2023. Hilsen lærer 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #15 Skrevet 12. desember 2023 Bare vent… nå kommer det snart masse nye opplysninger siden ts ikke fikk støtte… Anonymkode: 2df7d...0fe 15 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #16 Skrevet 12. desember 2023 Herregud... Jeg skjønner hvorfor barnehageansatte er oppgitte over foreldrene for tiden 🙄 Anonymkode: 10c17...e56 18
minister-mio Skrevet 12. desember 2023 #17 Skrevet 12. desember 2023 Jeg syntes det skulle vært løst annerledes. De burde klare å overtale henne, latt henne leie en voksen, gå fint alene uten å leie noen... Det er et barn med andre utfordringer enn andre barn, ellers hadde ikke ppt vært koblet inn. Å bli ekskludert fra tur var ikke en naturlig konsekvens. 7 2 1
katties Skrevet 12. desember 2023 #18 Skrevet 12. desember 2023 Synes det hadde vært synd om de andre barna ikke fikk tur fordi én ikke kunne. 9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #19 Skrevet 12. desember 2023 Det er datteren din som forsøkte seg på utestenging, og da må barnehagen reagere uansett utrening hos ppt. Barnet som ble utsatt for denne oppførselen må se at det blir reagert. Samtidig er det det praktiske. Om ikke barna innretter seg kan man ikke på tur, man må ha orden i rekkene for at det skal være trygt. Anonymkode: 37fec...e95 13 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #20 Skrevet 12. desember 2023 Grüner skrev (21 minutter siden): Dette er utdatert pedagogikk anno 1950 og ikke ansett som god pedagogikk i 2023. Hilsen lærer Men i 1950 hadde kanskje det barnet blitt med uten noe tull. Anonymkode: aef72...ff6 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå