AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Jeg sliter med angst i hverdagen, men innimellom får jeg panikk angst. I dag rablet det helt for meg, jeg trodde bokstavelig talt at jeg skulle dø. Alt begynte egentlig med at jeg begynte å tenke på døden og at en dag er jeg borte. Jeg ble svimmel, vondt i hodet, kvalm, svett, panikk, smerter i brystet og svimmel osv…. Jeg fikk utskrevet vival av legen. 5mg ved behov. Jeg tok medisinen for 4-5 timer siden, men får liksom ikke slått meg helt til ro. Hva skal jeg forvente av en slik medisin? Jeg er så redd for at den ikke funker og at jeg får panikk, siden jeg fortsatt føler meg urolig. Anonymkode: be2d1...927 2
Topsi Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Personlig synes jeg vival bare gjør en trøtt og likegyldig
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 På meg tar det bare toppen av angsten. Slipper å få panikk, men kan fortsatt få angstanfall. Anonymkode: da240...dc4 1
. Anonym. Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 Benzodiazepiner gjorde meg likegyldig og apatisk, jeg fikk også skikkelig hukommelsetap på den tiden jeg brukte det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Topsi skrev (9 minutter siden): Personlig synes jeg vival bare gjør en trøtt og likegyldig Jeg føler meg ikke trøtt akkurat, men er jo så klart sliten etter panikk.. men er så urolig og redd Anonymkode: be2d1...927
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På meg tar det bare toppen av angsten. Slipper å få panikk, men kan fortsatt få angstanfall. Anonymkode: da240...dc4 Ja, det er slik jeg føler det nå. Anonymkode: be2d1...927
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 Altså dødsangst er jo helt forferdelig å ha. Vet ikke om det kan trøste deg litt at det gjerne går over igjen av seg selv når du får det litt bedre generelt. Får du noe behandling for angsten din? Terapi eller antidepressiva? Vival hjelper mot angst, men hvis angsten er veldig sterk så vil den kanskje ikke fjerne all angsten. Jeg måtte i enkelte situasjoner øke dosen (i samråd med lege, så klart). Legen vil nok ønske å bruke laveste mulige dose, så hvis du ikke har panikk og gråter nå vil nok legen uansett si at det fungerer godt nok slik det er nå. Anonymkode: de54b...b98 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså dødsangst er jo helt forferdelig å ha. Vet ikke om det kan trøste deg litt at det gjerne går over igjen av seg selv når du får det litt bedre generelt. Får du noe behandling for angsten din? Terapi eller antidepressiva? Vival hjelper mot angst, men hvis angsten er veldig sterk så vil den kanskje ikke fjerne all angsten. Jeg måtte i enkelte situasjoner øke dosen (i samråd med lege, så klart). Legen vil nok ønske å bruke laveste mulige dose, så hvis du ikke har panikk og gråter nå vil nok legen uansett si at det fungerer godt nok slik det er nå. Anonymkode: de54b...b98 Jeg går på 2 forskjellige antidepressiva samtidig psykolog. Jeg har også bordeline så hjelper kanskje ikke med dødsangst det heller. Jeg synes antidepressiva funker til en viss grad, men ikke psykolog. Jeg bruker sove medisin på kvelden, siden jeg er redd for å sovne også ikke våkne igjen. Legen ønsker derfor ikke at jeg går på vival til dagelig bruk da. Jeg har mye psykiske problemer, men igjen det har jeg lært å leve med.. men den panikk angsten er så ekstremt vondt å skummelt! Alt er bare så vanskelig. Jeg er 23år å har så mye problemer.. er bare så lei meg. Bokstavlig talt var jeg helt sikker på at dette var slutten på livet.. også en tanke med at jeg en dag ikke er her, gjør så vondt. Anonymkode: be2d1...927 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, det er slik jeg føler det nå. Anonymkode: be2d1...927 Tro meg, det er bedre enn ingenting. Ta så lite som mulig slik at du har igjen til når du trenger det senere Anonymkode: da240...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går på 2 forskjellige antidepressiva samtidig psykolog. Jeg har også bordeline så hjelper kanskje ikke med dødsangst det heller. Jeg synes antidepressiva funker til en viss grad, men ikke psykolog. Jeg bruker sove medisin på kvelden, siden jeg er redd for å sovne også ikke våkne igjen. Legen ønsker derfor ikke at jeg går på vival til dagelig bruk da. Jeg har mye psykiske problemer, men igjen det har jeg lært å leve med.. men den panikk angsten er så ekstremt vondt å skummelt! Alt er bare så vanskelig. Jeg er 23år å har så mye problemer.. er bare så lei meg. Bokstavlig talt var jeg helt sikker på at dette var slutten på livet.. også en tanke med at jeg en dag ikke er her, gjør så vondt. Anonymkode: be2d1...927 Jeg forstår. Så fint at du får behandling. Jeg har også dødsangst i blandt og det finnes nesten ikke noe som kjennes verre ut enn det, synes jeg. Heldigvis så har jeg veldig lange perioder uten. Synes at det har hjulpet meg å lese litt forskjellige meninger folk har om døden og livet osv. Jeg er ateist selv, men har funnet frem til visse tanker og ideer som gir meg litt ro rundt dette med døden. Problemet er at jeg "glemmer" det litt bort når jeg har en dårlig periode. Jeg mener at det er slik at borderline pleier å bli litt bedre med alderen? Du er jo ganske ung ennå, så det er vel sannsynlig at du kommer til å bli bedre i fremtida enn det du er nå. ❤️ Anonymkode: de54b...b98
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Du hadde ikke et panikkanfall, men et angstanfall. To forskjellige ting. Vival funker ikke på angstanfall. Min erfaring er at vival ikke funker, er som en blanding av sukkerpiller og melatonin. Jeg blir groggy/småtrøtt, men angsten er der for det om. Tankene og følelsene er der fortsatt. Anonymkode: 40f6b...a9e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du hadde ikke et panikkanfall, men et angstanfall. To forskjellige ting. Vival funker ikke på angstanfall. Min erfaring er at vival ikke funker, er som en blanding av sukkerpiller og melatonin. Jeg blir groggy/småtrøtt, men angsten er der for det om. Tankene og følelsene er der fortsatt. Anonymkode: 40f6b...a9e Nei, dette stemmer ikke. Det er nok noen som opplever å ikke få særlig virkning av beroligende, enten pga. unike egenskaper ved dem selv eller pga. at dosen ikke er høy nok, men selvfølgelig virker beroligende på angstanfall generelt. Forøvrig likner vel det TS beskriver mer på et panikkanfall enn et angstanfall. VI må nesten gå ut fra at TS vet bedre enn oss hva hun har. Anonymkode: de54b...b98
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 12. desember 2023 #14 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sliter med angst i hverdagen, men innimellom får jeg panikk angst. I dag rablet det helt for meg, jeg trodde bokstavelig talt at jeg skulle dø. Alt begynte egentlig med at jeg begynte å tenke på døden og at en dag er jeg borte. Jeg ble svimmel, vondt i hodet, kvalm, svett, panikk, smerter i brystet og svimmel osv…. Jeg fikk utskrevet vival av legen. 5mg ved behov. Jeg tok medisinen for 4-5 timer siden, men får liksom ikke slått meg helt til ro. Hva skal jeg forvente av en slik medisin? Jeg er så redd for at den ikke funker og at jeg får panikk, siden jeg fortsatt føler meg urolig. Anonymkode: be2d1...927 Vival har ingen virkning på meg i den dosen. Snakk med legen din.
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 12. desember 2023 #15 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg går på 2 forskjellige antidepressiva samtidig psykolog. Jeg har også bordeline så hjelper kanskje ikke med dødsangst det heller. Jeg synes antidepressiva funker til en viss grad, men ikke psykolog. Jeg bruker sove medisin på kvelden, siden jeg er redd for å sovne også ikke våkne igjen. Legen ønsker derfor ikke at jeg går på vival til dagelig bruk da. Jeg har mye psykiske problemer, men igjen det har jeg lært å leve med.. men den panikk angsten er så ekstremt vondt å skummelt! Alt er bare så vanskelig. Jeg er 23år å har så mye problemer.. er bare så lei meg. Bokstavlig talt var jeg helt sikker på at dette var slutten på livet.. også en tanke med at jeg en dag ikke er her, gjør så vondt. Anonymkode: be2d1...927 Sender deg varme klemmer ❤️ Det blir bedre!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #16 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): På meg tar det bare toppen av angsten. Slipper å få panikk, men kan fortsatt få angstanfall. Anonymkode: da240...dc4 Samme her. Når jeg har behov for en vival (heldigvis sjeldent nå) setter jeg alltid av tid til å fokusere på å roe ned. Jeg blir ikke trett eller sløv av Vival men ett hakk roligere, er jeg veldig aktivert og ikke bruker tiden den virker til å jobbe med meg selv får jeg null hjelp av Vival. Anonymkode: 67cb3...8bc
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 Jeg prøvde først vival, men det hadde lite effekt, noe legen også sa. Hun mente at de ikke alltid virker noe særlig, litt pga lave doser. Jeg byttet til sobril, som virker bedre. Jeg ville snakket med legen om å få bytte. Anonymkode: a395a...29e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså dødsangst er jo helt forferdelig å ha. Vet ikke om det kan trøste deg litt at det gjerne går over igjen av seg selv når du får det litt bedre generelt. Får du noe behandling for angsten din? Terapi eller antidepressiva? Vival hjelper mot angst, men hvis angsten er veldig sterk så vil den kanskje ikke fjerne all angsten. Jeg måtte i enkelte situasjoner øke dosen (i samråd med lege, så klart). Legen vil nok ønske å bruke laveste mulige dose, så hvis du ikke har panikk og gråter nå vil nok legen uansett si at det fungerer godt nok slik det er nå. Anonymkode: de54b...b98 Har også hørt at hvis man har ekstrem angst kan adrenaliet gjøre så vival-molekylene ikke får bundet seg til reseptorene, og derfor får vival ingen full virkning. Ta en ny når du har fått mer ro, da vil den sikkert virke litt bedre. Anonymkode: 660c9...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå