Gå til innhold

"Interne" offentlige jobbutlysninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje vet du hva jeg snakker om? 

Du har sett en utlysning og tenkte - wow det høres perfekt ut, denne er en drømmejobb, du tilfredsstiller alle kvalifikasjonskrav inkl. "ønskede kvalifikasjoner", og så søker du stillingen, forhåpningsfullt og kanskje litt naivt. 

Idet du får tilsendt en offentlig søkerliste ser du alltid navn på en intern søker som allerede er ansatt i den stillingen som ble lyst ut.

Scenariene videre er oftest*:

1. du blir ikke engang innkalt til intervju (oppdager senere at det var den interne søkeren som har fått jobben)

2.  du blir innkalt til førstegangsintervju men får ikke bli med videre (oppdager senere at det var den interne søkeren som har fått jobben)

3. du blir innkalt til andregangsintervju men blir ikke innstilt (oppdager senere at det var den interne søkeren som har fått jobben)

Jeg har sikkert gått gjennom 30 slike rekrutteringsprosesser i de siste 12 månedene og er så lei og oppgitt, for å ikke snakke om bortkastet tid. 😑

Utlysningstekster blir oftest akkurat nok skreddersydd slik at ansettelsen kan begrunnes ut i fra kvalifikasjonsprinsippet og at "den best kvalifiserte søkeren" fikk jobben, men alle slike rekrutteringer er bare skinnprosesser og en ren farse. 😡

Slike utlysninger skaper også et feil bilde om at det finnes ledige jobber...

*gjelder offentlige institusjoner som universiteter o.l.

Anonymkode: 42793...4bb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette høres kjent ut - for både stat og kommune. 

Anonymkode: 78745...fb9

• Liker 1
Skrevet

Når man har en vikar som fungerer, som er kvalifisert og som er personlig egna så er det selvsagt at man vil beholde vedkommende. Det er logisk. Det er mindre belastning på de andre ansatte, man vet at vedkommende fungerer i jobben og man vet at vedkommende passer inn i gruppedynamikken. 

Anonymkode: accf6...5c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres veldig kjent ut.

Kvalifikasjoner betyr null og niks i stat og kommune. 

Anonymkode: 030a2...306

• Liker 2
Skrevet

De offentlige er nødt til å utlyse, og det er kjempekjipt når man søker jobb og erfarer dette. Jeg har selv vært både den eksterne søkeren som ikke har blitt ansatt og den interne søkeren som HAR blitt ansatt. Nå skal det sies at den interne søkeren ikke sjelden har vært gjennom en søknadsprosess på samme sted en tid i forveien, med ansettelse i et tidsbegrenset vikariat eller prosjekt.

Man må dessuten ha prestert etter forventning når man er intern søker. På min nåværende arbeidsplass har vi flere ganger unnlatt å ansette den interne søkeren fordi vikariatperioden har vist at vedkommende ikke var god nok, og heller ikke viste evne til læring og utvikling. Med bedre kvalifiserte søkere ved utlysning av fast stilling har det vært andre kandidater å velge mellom.

Til den kunnskapsløse AB-en rett over her (...306) kan jeg forsikre om at kvalifikasjoner i høyeste grad betyr noe i stat og kommune. For det første er det ikke slik at det alltid er interne søkere til en stilling, og for det andre plikter arbeidsgiver å ansette den best kvalifiserte i henhold til utlysningen. Hvis utlysningen er åpenbart skreddersydd eller hvis man ikke tilsetter best kvalifiserte får man HR på nakken (gitt at man har en våken og oppegående HR-seksjon), og da nekter øverste leder å gå med på tilsettingen. Som intern søker har jeg faktisk blitt kjørt minst like hardt på jobbintervju som om jeg var ekstern. De forventer mer av interne søkere, da interne jo stiller med et visst fortrinn. 

Anonymkode: f5271...34d

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man har en vikar som fungerer, som er kvalifisert og som er personlig egna så er det selvsagt at man vil beholde vedkommende. Det er logisk. Det er mindre belastning på de andre ansatte, man vet at vedkommende fungerer i jobben og man vet at vedkommende passer inn i gruppedynamikken. 

Anonymkode: accf6...5c2

Da bør man kanskje bruke intern utlysning fremfor offentlig utlysning? Vet ikke hvordan dette er regulert i Norge men i Storbritannia har slike offentlige utlysninger en overskrift 'internal vacancy' slik at du vet med en gang at du kan la være å søke.

Skjønner heller ikke hvordan HR og øvrige ansettelseskomiteer gidder å kjøre flere runder med intervjuer og se folk i øyene når de vet at de har ingen sjanse. 🤐

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bør man kanskje bruke intern utlysning fremfor offentlig utlysning? Vet ikke hvordan dette er regulert i Norge men i Storbritannia har slike offentlige utlysninger en overskrift 'internal vacancy' slik at du vet med en gang at du kan la være å søke.

Skjønner heller ikke hvordan HR og øvrige ansettelseskomiteer gidder å kjøre flere runder med intervjuer og se folk i øyene når de vet at de har ingen sjanse. 🤐

Med mindre det er en form for ansettelsesstopp eller eventuelt nedbemanninger som gjør at mange blir overtallige, er hovedregelen at stillinger i det offentlige skal lyses ut eksternt. 

Jeg forstår heller ikke at de kjører flere runder i de tilfellene der den interne søkeren virker som den beste kandidaten. Unntaket må være om de er i tvil eller om det er intern uenighet i vurderingene etter første runde. 

Anonymkode: f5271...34d

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alle offentlige etater som vektlegger intern søker.

Hos oss er det kvalifikasjonsprinsippet som gjelder og jeg ble faktisk innstilt som nr. 2 som intern, pga. en utenfra hadde mer erfaring visstnok.

Så man skal ikke alltid gå utifra at intern får den.

Vil si at det er like surt å være på den andre siden av bordet, å være den som er intern søker i offentlig utlysning som ikke får jobben når man faktisk har erfaring, kjenner bedriften osv.

Anonymkode: bac5a...a9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...