Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 12. uke og lurer på om det med å spise en litt blodig biff. Jeg har så fryktelig lyst på det og kan virkelig ikke skjønne at det skal være noen fare.. Er set noen andre av dere som spiste blodig biff under svangerskapet?

Anonymkode: b9d6c...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har erfaring? 

Skrevet

Du skal helst holde deg  vekke fra rødt kjøtt... Veit at det er jævlig, er har gått i 8 mnd sjølv allerede og gleder meg til en saftig og god biff den dagen ungen er ute 

Anonymkode: c75ed...557

• Nyttig 1
Skrevet

Selv spiste min mor både hva hun ville og røket har hun fortalt meg. Jeg har ikke tatt skade av det. Har du lyst på en biff, så lag deg en biff! Det skader ingen

Skrevet

Du kan lese på FHI sine sider og ta et informert valg. Det er ofte slik at det går jo stort sett bra - til det ikke gjør det. Så får du føle på om du vil ha sjansen og ha det på samvittigheten om det ikke gjør det. Jeg holdt meg unna det, og stekte alt godt- det finnes en del kjøtt man kan spise som også kan og skal gjennomstekes, gravid eller ei. 

Anonymkode: e6abf...a50

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan lese på FHI sine sider og ta et informert valg. Det er ofte slik at det går jo stort sett bra - til det ikke gjør det. Så får du føle på om du vil ha sjansen og ha det på samvittigheten om det ikke gjør det. Jeg holdt meg unna det, og stekte alt godt- det finnes en del kjøtt man kan spise som også kan og skal gjennomstekes, gravid eller ei. 

Helsenorge*

Skrevet
4 hours ago, Tobias001 said:

Selv spiste min mor både hva hun ville og røket har hun fortalt meg. Jeg har ikke tatt skade av det. Har du lyst på en biff, så lag deg en biff! Det skader ingen

Takk Tobias, jeg var på Rema1000 å kjøpte meg en nydelig indrefilet. Nå er det flere timer siden jeg spiste den og alt virker å ha gått bra. Jeg tror ikke jeg stoler på FHI, se bare hvordan de lurte oss med koronaen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er gravid i 12. uke og lurer på om det med å spise en litt blodig biff. Jeg har så fryktelig lyst på det og kan virkelig ikke skjønne at det skal være noen fare.. Er set noen andre av dere som spiste blodig biff under svangerskapet?

Forbudt. Farlig.

Anonymkode: ab4cb...a69

Skrevet

Svekket syn, hjerneskade og epilepsi er noen av bivirkningene fosteret kan få, hvis du som gravid spiser upasteuriserte oster eller rått kjøtt

• Liker 2
Skrevet

Spiste rå kjøttdeig 😄

Anonymkode: b2e94...cea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spiste rå kjøttdeig 😄

Sykt smart, ønsket du å utfordre skjebnen for å se om du kunne gjøre ungen din hjerneskadet?

Skrevet

Risikoen er at hvis det er listeria eller toxoplasma, så kan du spontanabortere. Sannsynligheten er selvfølgelig lav for å få det, men den er tilstede og konsekvensene er såpass kjipe at jeg hadde ikke tatt sjansen. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk Tobias, jeg var på Rema1000 å kjøpte meg en nydelig indrefilet. Nå er det flere timer siden jeg spiste den og alt virker å ha gått bra. Jeg tror ikke jeg stoler på FHI, se bare hvordan de lurte oss med koronaen!

De har ikke lurt oss ang corona. Mange har dødd, eller fått senvirkninger, det er ikke snakk om en forkjølelse. Jeg tar påfyll av vaksinen nå, jeg vil ikke risikere å bli alvorlig syk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spiste rå kjøttdeig 😄

Hyggelig for ungen din om det fører til sykdom da ☺️

Anonymkode: 174cf...477

Skrevet

Sjansen er heller liten for at det har vært farlig, men om dyret har smitte med toxoplasmose og du ikke er immun risikoerer du alvorlige fosterskade eller senabort. Selv om risikoen er liten var det ikke en risiko jeg var villig til å ta. Du kan ev ta blodprøve for å sjekke om du er immun (noe 10% av befolkning i Norge er), i såfall kan du spise så mye blodig biff du vil.

Anonymkode: bf5ed...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...