AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Jeg håper å få refinansiert boliglånet, da jeg trenger ny bil. Jeg har fått nei fra banken min, og ønsker derfor å spørre en annen bank (har fått anbefalt bank og kunderådgiver, og skal sende mail). Hva bør jeg oppgi i mailen? Nå er jo ikke mail en sikker kanal for å utveksle personlige opplysninger, men kan jeg likevel sende en forespørsel på mail med kontaktinfo, størrelse på nåværende boliglån og navn på nåværende bank, årsinntekt, og ytterligere info om at jeg ikke har forbruksgjeld eller kredittkort? Hvordan bør en sånn mail se ut, formelt sett? Takk for hjelpen til de som svarer. Anonymkode: 26c6e...1d0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Da sender du mail at du ønsker et møtte om.å bli ny kunde og lån Var slik vi gjorde. Fikk mld om oppsatt time til møtte Anonymkode: b62f1...cb4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da sender du mail at du ønsker et møtte om.å bli ny kunde og lån Var slik vi gjorde. Fikk mld om oppsatt time til møtte Anonymkode: b62f1...cb4 Jeg tenkte kanskje han kunne undersøke muligheten for om jeg i det hele tatt får det lånet jeg ønsker, før jeg trenger å møte opp fysisk på et møte? Anonymkode: 26c6e...1d0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg håper å få refinansiert boliglånet, da jeg trenger ny bil. Jeg har fått nei fra banken min, og ønsker derfor å spørre en annen bank (har fått anbefalt bank og kunderådgiver, og skal sende mail). Hva bør jeg oppgi i mailen? Nå er jo ikke mail en sikker kanal for å utveksle personlige opplysninger, men kan jeg likevel sende en forespørsel på mail med kontaktinfo, størrelse på nåværende boliglån og navn på nåværende bank, årsinntekt, og ytterligere info om at jeg ikke har forbruksgjeld eller kredittkort? Hvordan bør en sånn mail se ut, formelt sett? Takk for hjelpen til de som svarer. Anonymkode: 26c6e...1d0 Ikke så lurt med billån med 30 års nedbetalingstid.. Anonymkode: 04c22...394 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke så lurt med billån med 30 års nedbetalingstid.. Anonymkode: 04c22...394 Nei, men hvis man måå ha bil, og ikke har pengene man trenger for å kjøpe bil, da er det et veldig godt valg å refinansiere. Det merkes mye mer økonomisk dersom man tar opp et billån som har høy rente og gir et stort hopp i månedsutgifter, selv om billånet har kortere nedbetalingstid. Anonymkode: 26c6e...1d0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Søk på nett i mange banker på en gang. Har du en relativt ny verdivurdering av boligen kan det hjelpe deg om den har gått opp. Men send denne spesifikke selgeren en mail og si at du har fått anbefalt og lurte på om dere kunne tatt et møte for å se på muligheten til bankbytte. Anonymkode: 42eea...802 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Søk på nett i mange banker på en gang. Har du en relativt ny verdivurdering av boligen kan det hjelpe deg om den har gått opp. Men send denne spesifikke selgeren en mail og si at du har fått anbefalt og lurte på om dere kunne tatt et møte for å se på muligheten til bankbytte. Anonymkode: 42eea...802 Godt tips å søke på nett i mange banker. Men er det trygt å oppgi litt info i mailen til denne spesifikke kunderådgiveren? Ikke personnr, selvsagt, men fullt navn, adresse, størrelse på nåværende boliglån og rentesats, og inntekt? Håpte jeg skulle slippe et fysisk møte med mindre han først kan si at de er positive til lån, for å spare tid og krefter. Anonymkode: 26c6e...1d0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Godt tips å søke på nett i mange banker. Men er det trygt å oppgi litt info i mailen til denne spesifikke kunderådgiveren? Ikke personnr, selvsagt, men fullt navn, adresse, størrelse på nåværende boliglån og rentesats, og inntekt? Håpte jeg skulle slippe et fysisk møte med mindre han først kan si at de er positive til lån, for å spare tid og krefter. Anonymkode: 26c6e...1d0 Du kan legge igjen telefonnr ditt i mailen slik at han kan ringe deg for en kort samtale. Det pleier de å være positive til. Anonymkode: 42eea...802 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 Trodde billån omtrent ble gitt bort om dagen jeg, til veldig lav rente, fordi «ingen» kjøper bil, men det er kanskje bare nybilkjøp? Anonymkode: 0dc32...fed
Gjest5656 Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde billån omtrent ble gitt bort om dagen jeg, til veldig lav rente, fordi «ingen» kjøper bil, men det er kanskje bare nybilkjøp? Anonymkode: 0dc32...fed Ja, folk sluttet å kjøpe dyre biler etter at det ble regnet med i grunnlaget for å få boliglån etter boliglånsforsikriften. Og så var det helt texas med at norske kroner falt i verdi, at selv utenlandske folk kjøpte opp masse norske bruktbiler da det viste seg at de fikk igjen registreringsavgiften ved eksport.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte kanskje han kunne undersøke muligheten for om jeg i det hele tatt får det lånet jeg ønsker, før jeg trenger å møte opp fysisk på et møte? Anonymkode: 26c6e...1d0 Det tas over telefon med den rådgiveren du har fått telefonnummeret til. Sjeldent man avtaler møter lenger. Anonymkode: 45ad1...864
NakenPanda Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 (endret) Hvis du må ha bil så er det fremdeles en veldig dårlig ide å låne til en bil når lånet er 25 år og du ikke planlegger å betale ekstra på huslånet pga at du lånte til bil. Bilån er 7-8% rente med bare 5-8 år tilbakebetalingsår er det VELDIG mye billigere en å betale i lang tid med 5-6% rente på med huslån. Har du ikke råd til å betale bilen over feks 8 år så har du egentlig ikke råd til en bil til den prisen. Dette er veien til en enda dårligere situasjon, og banken sa nok nei av en grunn. Endret 12. desember 2023 av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Godt tips å søke på nett i mange banker. Men er det trygt å oppgi litt info i mailen til denne spesifikke kunderådgiveren? Ikke personnr, selvsagt, men fullt navn, adresse, størrelse på nåværende boliglån og rentesats, og inntekt? Håpte jeg skulle slippe et fysisk møte med mindre han først kan si at de er positive til lån, for å spare tid og krefter. Anonymkode: 26c6e...1d0 Ring heller eller send melding og be om å få bli ringt opp i forbindelse med søknad om refin. Da foregår søknaden ved at de sender deg en link som du skal akseptere med bank-id app og resten vil foregå via trygge kanaler. Anonymkode: 45ad1...864
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #14 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trodde billån omtrent ble gitt bort om dagen jeg, til veldig lav rente, fordi «ingen» kjøper bil, men det er kanskje bare nybilkjøp? Anonymkode: 0dc32...fed Egne billån ja, men de har en høyere rente. Hvis man derimot har rom for å bake inn billånet i sitt boliglån ved å refinansiere så vil det bli mye lavere rente. Anonymkode: 45ad1...864
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #15 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Egne billån ja, men de har en høyere rente. Hvis man derimot har rom for å bake inn billånet i sitt boliglån ved å refinansiere så vil det bli mye lavere rente. Anonymkode: 45ad1...864 Lavere rente, ja. Men også mye lengre løpetid. Totalkostnaden blir mao høyere, med mindre man nedbetaler raskere enn oppsatt plan. Anonymkode: d3780...57f 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #16 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lavere rente, ja. Men også mye lengre løpetid. Totalkostnaden blir mao høyere, med mindre man nedbetaler raskere enn oppsatt plan. Anonymkode: d3780...57f Ja jeg er klar over dette, men noen ganger må man tenke hvordan man kan klare seg best her og nå. Kanskje jeg kan betale mer avdrag på boliglånet på sikt. Jeg ser på refinansiering som en god løsning i mitt tilfelle, og velger nok det hvis jeg får muligheten. Anonymkode: 26c6e...1d0 1
newman01 Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Hvor dyr bil hadde du i tankene da? Innkjøp av bil til 150k er kanskje ikke det verste å ta over 25 år, men 500k vil merkes. Kjøper du en bil til 500'000 og betaler den ned via huslånet som har en rentesats på 5% vil den koste deg 2982kr i måneden, totalt 894'600kr. Og det som er ekstra kjiipt med det er at etter 10 år har du ikke bilen lenger, men lånet vil følge deg helt til år 2048, om du tok opp lånet idag. Og hva gjør du etter ti år når du selger bilen? Refinansierer igjen? Da betaler du på TO BILER, selv om du bare har én i garasjen... Til sammenligning vil en bil til 500'000 betalt ned med et billån på 8% rente koste deg totalt 660'000 over 8 år. 230'000 sparer du på å betale mer i rente Endret 13. desember 2023 av newman01
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 newman01 skrev (1 time siden): Hvor dyr bil hadde du i tankene da? Innkjøp av bil til 150k er kanskje ikke det verste å ta over 25 år, men 500k vil merkes. Kjøper du en bil til 500'000 og betaler den ned via huslånet som har en rentesats på 5% vil den koste deg 2982kr i måneden, totalt 894'600kr. Og det som er ekstra kjiipt med det er at etter 10 år har du ikke bilen lenger, men lånet vil følge deg helt til år 2048, om du tok opp lånet idag. Og hva gjør du etter ti år når du selger bilen? Refinansierer igjen? Da betaler du på TO BILER, selv om du bare har én i garasjen... Til sammenligning vil en bil til 500'000 betalt ned med et billån på 8% rente koste deg totalt 660'000 over 8 år. 230'000 sparer du på å betale mer i rente Det er nok mer snakk om en bil til maks 150.000kr. Klart en refinansiering vil koste mye totalt sett, men kanskje er det likevel ikke så dumt her og nå. Men hva ville en bil til 150.000kr kostet pr måned om jeg tok opp et billån på 7%? Anonymkode: 26c6e...1d0
newman01 Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 Søk på google etter "lånekalkulator", så finner du mye. Denne f.eks. Første treff. Lånekalkulator (laanekalkulator.no) Men hva gjør du med det 150'000 kroners billånet når bilen blir solgt eller dør om 3-7 år? Da har du fortsatt omtrentlig 20 år igjen på å betale ned bilen... Er du disiplinert og faktisk betaler ned det bilen koster på normert tid (5-7 år) er det smart å bake det inn i huslånet. Penger spart. Men er du ute etter å betale minst mulig på lånet vil du etter hvert ha mange biler i det huset. Bytter du bil hvert 4. år f.eks vil du på slutten ha over 6 biler i huslånet
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg håper å få refinansiert boliglånet, da jeg trenger ny bil. Jeg har fått nei fra banken min, og ønsker derfor å spørre en annen bank (har fått anbefalt bank og kunderådgiver, og skal sende mail). Hva bør jeg oppgi i mailen? Nå er jo ikke mail en sikker kanal for å utveksle personlige opplysninger, men kan jeg likevel sende en forespørsel på mail med kontaktinfo, størrelse på nåværende boliglån og navn på nåværende bank, årsinntekt, og ytterligere info om at jeg ikke har forbruksgjeld eller kredittkort? Hvordan bør en sånn mail se ut, formelt sett? Takk for hjelpen til de som svarer. Anonymkode: 26c6e...1d0 Du sender kontaktinformasjon, og ber de kontakte deg. De henter informasjon om årsinntekt, gjeld, kredittkort og lignende fra offentlige register. Hvis du har fått endret inntekt i løpet av 2023, så kan du si at det er endret, og så sender du dokumentasjon etter/hvis de ber om det. Samme om det har vært større endringer i sikret gjeld. Mest sannsynlig vil du bli bedt om å sende søknad om lån eller finansieringsbevis via nettsiden uansett. Det du bør ha klart på forhånd, er en verdivurdering som er maks 6 måneder gammel. Det er mulig de vil kunne gjøre en vurdering på en litt eldre verdivurdering, men de vil vanligvis ha en som er gyldig. Anonymkode: ea06f...541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå