AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #21 Del Skrevet 12. desember 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Hun er 5-6 måneder, en kattunge, en baby. Det er ikke noe å straffe. Det er en periode i livet deres. Hvis du får helt avsmak av det alene, så kan det være en vurdering om hun får det bedre i en annen familie som forstår katter bedre. Ja kanskje. Det er ikke gøy å se at dine små barn blitt bitt til blods og nå er livredd katt. Vi har alltid hatt dyr, min forrige katt ble over 21 år. Har hatt hunder og konkurrert aktivt i hundesport. Vi har også vært fosterhjem for dyrebeskyttelsen Vi er en familie som strekker oss langt for at dyrene våre skal ha det bra. De får det beste av alt. Men jeg er ikke interessert i uprovoserte angrep. Da har hun det sikkert best hos andre ja. Anonymkode: df55d...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. desember 2023 #22 Del Skrevet 12. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja kanskje. Det er ikke gøy å se at dine små barn blitt bitt til blods og nå er livredd katt. Vi har alltid hatt dyr, min forrige katt ble over 21 år. Har hatt hunder og konkurrert aktivt i hundesport. Vi har også vært fosterhjem for dyrebeskyttelsen Vi er en familie som strekker oss langt for at dyrene våre skal ha det bra. De får det beste av alt. Men jeg er ikke interessert i uprovoserte angrep. Da har hun det sikkert best hos andre ja. Anonymkode: df55d...734 Hun er en kattunge. Hvis du ikke klarer å se det så er jeg enig i at hun kanskje har det bedre hos noen andre. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #23 Del Skrevet 12. desember 2023 En venninne har en katt som kan finne på å bare gå bort og bite besøket i leggen. Tror det har med oppmerksomhet å gjøre. Anonymkode: b4713...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #24 Del Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en kattepus på 5-6 mnd som var verdens snilleste i begynnelsen. Men i de siste ukene har hun begynt å angripe oss. Når hun er leken kan hun kaste seg mot bena våre og bite, det kan jeg på en måte forstå. Men hun kan også angripe uprovosert. Jeg satt i sofaen nå isted, satt helt i ro. Så kom hun bort og bet meg i hånda... først en gang ikke så hardt, så bet hun meg sånn at jeg begynte å blø. Jeg gjorde ingenting for å provosere henne. I går bet hun mannen til blods. Hun er en frisk og rask katt jeg er 99% sikker på hun ikke har vondt noe sted. Hun kan ikke være ute enda fordi hun er ung og fordi hun ikke er kastrert enda. Men hun har stort klatrestativ og masse leker. Vi stimulerer henne også med å gjøre små triks, leke med laser osv. Jeg er egentlig helt uinteressert i å ha en aggressiv katt i de neste 15 år. Vi har barn og vi ønsker at det skal være hyggelig å ha dyr. Nå er alle redde. Noen med tips? Vil det hjelpe med kastrering og at hun får komme ut? Noen med erfaring? Eller er det bare å gi bort katten? Anonymkode: df55d...734 Først og fremst så er hun gammel nok til å bli kastrert og id-chippet. Ville begynt der. Ikke kjøp dårlig sele og utstyr og ta henne ut før dette er gjort. Skjer så alt for ofte at katten blir redd og klarer å komme seg ut av selen og forsvinner. Da er man iallefall sikret at hun ikke blir gravid dersom dette skjer og man finner igjen eier om hun forsvinner. Ellers så tror jeg det er en periode hun kanskje har. Min ene kan småbite når den blir overstimulert eller klapper den bak på ryggen. Det lærte vi oss fort og da ga han seg med det. Det hjelper ikke å bli steik forbanna og straffe katten om den biter, det gagner ingen! Anonymkode: bd1f3...205 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #25 Del Skrevet 12. desember 2023 Tabris skrev (Akkurat nå): Hun er en kattunge. Hvis du ikke klarer å se det så er jeg enig i at hun kanskje har det bedre hos noen andre. Ja, du har nok rett dere har fått meg til å innse at omplassering er nok det beste her. Forhåpentligvis ikke så vanskelig å omplassere en 6 mnd gammel katt som biter. Anonymkode: df55d...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 13. desember 2023 #26 Del Skrevet 13. desember 2023 Katten leker antagelig med deg uten at du vet det Det som kan hjelpe, er å trekke seg unna med en høy lyd/pip når den gjør det, så skjønner den at du ikke liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #27 Del Skrevet 13. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja, du har nok rett dere har fått meg til å innse at omplassering er nok det beste her. Forhåpentligvis ikke så vanskelig å omplassere en 6 mnd gammel katt som biter. Anonymkode: df55d...734 Oisann TS, her går du rett i "offerrollen". Jeg forstår at det er litt kjipt å få kritikk fra ukjente mennesker. Men måten du skriver på, gjør at vi reagerer. Katten er I ALLER HØYESTE GRAD understimulert. Men siden du går så i offerrollen, og ikke er villig til å prøve å innse at du også må jobbe, så ja, gi bort katten. Og nei, det er ikke "en bite katt" bare fordi du har bestemt deg for det. Stakkars katt som har en eier som ikke har satt seg inn i kattUNGERS oppførsel. En annen ting som også kan være smart, er jo å finne ut av rasen, og evt hva slags blanding, og lese seg opp på de.... Anonymkode: 6479c...c27 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #28 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oisann TS, her går du rett i "offerrollen". Jeg forstår at det er litt kjipt å få kritikk fra ukjente mennesker. Men måten du skriver på, gjør at vi reagerer. Katten er I ALLER HØYESTE GRAD understimulert. Men siden du går så i offerrollen, og ikke er villig til å prøve å innse at du også må jobbe, så ja, gi bort katten. Og nei, det er ikke "en bite katt" bare fordi du har bestemt deg for det. Stakkars katt som har en eier som ikke har satt seg inn i kattUNGERS oppførsel. En annen ting som også kan være smart, er jo å finne ut av rasen, og evt hva slags blanding, og lese seg opp på de.... Anonymkode: 6479c...c27 Ja, jeg har allerede vært i kontakt med en ny kattunge som jeg håper er bedre. Det er jo et ekstremt overflod av katter der ute. Så blir denne katten omplassert eller avlivet. Jeg hadde egebtlig ikke tenkt å gi opp, men jeg skjønner jo nå at det er best etter å ha lest her inne. Takk for hjelpsomme råd KG Anonymkode: df55d...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #29 Del Skrevet 13. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har allerede vært i kontakt med en ny kattunge som jeg håper er bedre. Det er jo et ekstremt overflod av katter der ute. Så blir denne katten omplassert eller avlivet. Jeg hadde egebtlig ikke tenkt å gi opp, men jeg skjønner jo nå at det er best etter å ha lest her inne. Takk for hjelpsomme råd KG Anonymkode: df55d...734 Troll ❤️ Dette skriver du kun for å provosere Ha en flott dag kjære deg, gå ut og opplev sola litt! Anonymkode: 6479c...c27 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #30 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har allerede vært i kontakt med en ny kattunge som jeg håper er bedre. Det er jo et ekstremt overflod av katter der ute. Så blir denne katten omplassert eller avlivet. Jeg hadde egebtlig ikke tenkt å gi opp, men jeg skjønner jo nå at det er best etter å ha lest her inne. Takk for hjelpsomme råd KG Anonymkode: df55d...734 Trolletråd. Høres ut som om eieren av den biteglade valpen fortsatt er sur over at folk anbefalte at de ikke burde fysisk korrigere valpen for valpebiting, og forsøker nå å "straffe" kg folk ved å finne på en hypotetisk situasjon med en katt og true avlivning. Samme måte å skrive på, samme aggressive undertone ☺️ Anonymkode: 59209...2c5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #31 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trolletråd. Høres ut som om eieren av den biteglade valpen fortsatt er sur over at folk anbefalte at de ikke burde fysisk korrigere valpen for valpebiting, og forsøker nå å "straffe" kg folk ved å finne på en hypotetisk situasjon med en katt og true avlivning. Samme måte å skrive på, samme aggressive undertone ☺️ Anonymkode: 59209...2c5 Det er jo ikke det. Katten angriper uprovosert. Det er ikke snakk om valpebiting. Jeg har hatt mange hunder og katter. det er ikke snakk om litt småbiting i forbindelse med lek. Og hvor stor er sannsynligheten for å få gitt bort en aggressiv katt? Men jeg skal selvfølgelig gjøre et forsøk. Anonymkode: df55d...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #32 Del Skrevet 13. desember 2023 For det første så er katten et rovdyr, i tillegg har du en kattunge i hus. Dette er normal oppførsel. Katten er ikke slem men handler på instinkt. Sannsynligvis så roer den seg når den blir litt mer voksen. Når man får katt, eller dyr generelt så er det litt viktig og lese seg litt opp. Har hatt katter i 17 år. Mange gir opp for fort. Ikke stress med katten. En katt gjør som den vil uansett men du kan lære den litt grenser da den kjenner igjen kommandoen. Hvis du er aggressiv i tonefallet så gjør du vondt verre, eller skriker til katten. Enn så lenge så oppfører katten din seg helt normalt, den kan og klø i tennene, de feller de små tennene. Sannsynligvis merker du det ikke engang. Man er aldri garantert å få en kosekatt heller. Ene katten min var ekstremt kosete den andre likte ikke bli løfta eller kost med. Så det er noe man må ha i bakhodet. Anonymkode: 4c955...a09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #33 Del Skrevet 13. desember 2023 har to katter hos meg. Den ene er en problemkatt, men aldri at den angriper. Den løper bare unna, den er redd. Den andre har aldri bitt eller klort meg. Bodd inne i liten leilighet nå i 8 mnd. Anonymkode: 55f79...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #34 Del Skrevet 16. desember 2023 Du er "99% sikker" på at katten ikke har vondt noe sted? Har den blitt undersøkt av veterinær? Ved plutselige endringer i atferd, særlig hvis det inkluderer enten biting/aggresjon/destruktiv atferd eller at den gjør fra seg utenfor kassa, skal veterinær alltid være første punkt på lista. Katter skjuler sykdom og skader veldig godt, så ofte oppdages det først gjennom store atferdsendringer, og da kan tilstanden allerede ha blitt svært alvorlig. Hun er også mer enn gammel nok til å steriliseres så lenge hun er normalt utviklet, så det er ingen grunn til å ikke bestille time først som sist. Ellers er det ikke så mye informasjon å gå på om katten for øvrig. Hvilken rase er det? Hvor gammel var hun da hun kom hjem til dere? Kom hun fra en ansvarlig oppdretter som har gitt henne en god start på livet? Kattunger som tas for tidlig fra mor og søsken (12 uker er absolutt minimum, 14-16 uker er å foretrekke, litt avhengig av rase) biter og klorer ofte mye mer enn kattunger som har hatt tilstrekkelig tid hos mor, fordi de ikke har lært hvordan de skal leke og de forstår rett og slett ikke at det gjør vondt når de biter. Som andre har nevnt, dette er en baby, hun er ikke slem eller aggressiv, men hun vet ikke bedre. Å "straffe" kattungen fører ikke til noe som helst annet enn at den blir sky og redd, eller biter enda hardere neste gang, så det får du bare legge fra deg med en gang. Straff er et komplekst abstrakt konsept som kun mennesker er i stand til å forstå, så det er helt meningsløst å skulle snakke om for andre dyrearter. Det viktige her å finne ut årsaken til at hun biter så kraftig, og jobbe derfra. Blir kattungen aktivisert nok, og på riktig måte? Jeg vil på det sterkeste fraråde å leke med laser fordi kattungen ikke har noe fysisk den kan fange, så det blir masse oppasing av jakthormoner uten utløsning i et fysisk "bytte". I lengden kan laserlek føre til at katten blir frustrert og søker noe annet å sette klørne i, og det kan faktisk hende at overdreven laserbruk er en årsak til den bitingen du har opplevd. Rull heller feks litt bakepapir eller avispapir til en løs ball og knyt i enden av en hyssing. Jo mer knitring i papiret, jo bedre. Fjærdansere er også helt supre. En fin rytme å følge kan være å leke med katten før hvert måltid og stelle pels og kose med den etterpå, fordi det etteraper kattens naturlige atferdsmønster: jakte-spise-stelle seg-sove. Jeg har to voksne innekatter av en særdeles bedagelig rase (ragdoll), og her går det hvertfall 2-3 timer hver dag til pelsstell, lek og aktivisering, og så kommer kos og soving på fanget i tillegg. De leker mye med hverandre også. Det var naturligvis mye mer lek da de var små, og leken måtte varieres ofte så de ikke ble lei. Heldigvis har jeg en partner, så vi er to om det, men poenget er at katter trenger mye oppmerksomhet. De følger etter oss overalt og sier veldig fort fra hvis de kjeder seg, og ja, vi hører forskjell på om mjauingen betyr at de er sultne, vil ha kos, vil bæres, eller vil leke. Vi har også hund som kattene (heldigvis) er bestevenn med, så på mange måter slipper vi unna "billig" fordi dyrene har så godt selskap i hverandre. Det betyr imidlertid ikke at vi bare kan la dem ordne seg selv, hvert enkelt individ har sine behov og må få sin del av "kaka" av vår oppmerksomhet og kjærlighet hver dag for å unngå sjalusi. Det er krevende å ha kjæledyr, og ekstra utfordrende fordi de ikke snakker samme språk som oss, så de kan ikke enkelt forklare hva de vil eller trenger. Du nevner at det er barn i huset, har du alltid oppsyn med barna og kattungen? Får de leke med katten uten at det er voksne til stede? Barn forstår ikke nødvendigvis grensene til en katt, og hvis håndteringen eller leken blir for hardhendt, de er for høylytte eller ikke lar katten i fred når den trenger å sove eller falle til ro, kan katten fort bli stresset og overstimulert. Du sier også at du ønsker at det skal være hyggelig med dyr. Det er jeg helt enig i, men legg til at det skal også være hyggelig for dyret. Det høres ikke ut som at forholdet mellom denne katten og familien er helt optimalt, og det er altfor lettvint å anta at sterilisering+utegang kommer til å løse den delen av atferden hennes som du ser som et problem nå. I beste fall er det "ute av syne, ute av sinn" fordi katten tilbringer mer tid vekk fra familien og går løs på fugler, smådyr, andre kjæledyr i nabolaget og naboers uteplanter og utemøbler istedet for dine fingre og tær. Jeg er prinsipielt imot hold av utekatt fordi det er en invasiv art som gjør forferdelig stor skade på naturen, men uansett hva man måtte mene om det er det en form for ansvarsfraskrivelse å anta at katten får alt den trenger av stimuli bare av å gå ute. Den gjør ikke det, katten er det eneste tamdyret som har valgt å gjøre seg selv tam, som har valgt å søke kontakt med mennesker, og det er ikke bare fordi vi mater den og gir den husly, men fordi den ønsker det vi kan gi av kontakt, oppmerksomhet og omsorg. Utegang er heller ikke mulig hele året i Norge, så når det blir for kaldt for katten å være ute har du akkurat samme problem igjen. Og nå er jeg brutalt ærlig: hvis du virkelig planlegger å omplassere eller avlive kattungen fordi den ikke oppfører seg akkurat som du ønsker, uten at du har undersøkt hva årsakene kan være, så burde du virkelig ikke engang tenke på å skaffe en ny katt. Ta ansvar for det dyret du har anskaffet, og forstå at alle kjæledyr kommer med behov som du er 100% ansvarlig for å dekke. Hvis man ikke har tid/ork å gi dyret tilstrekkelig stell, omsorg og oppmerksomhet, så har man heller ikke tid eller evne til å ha kjæledyr, og da kan man velge mellom å legge om hverdagen og kanskje ofre en hobby så det blir nok tid, eller vente med kjæledyr til en mindre hektisk periode i livet. Det er også helt nødvendig at man er ydmyk nok til å akseptere at ingen vet alt om dyrehold, at vi alle har mye å lære hele tiden, og at vi legger eget ego til side så vi kan ta imot tilbakemeldinger og råd uten å ta det som personlig kritikk. Anonymkode: 7bf0c...eed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #35 Del Skrevet 19. desember 2023 Høres ikke ut som du bør ha katt i det hele tatt. Min holdt også på sånn, men han sluttet med det når han ble eldre. De leker å øver seg på å jakte, det er helt normalt. Å straffe vil bare gjøre ting verre. Jeg elsker katten min og kunne aldri gitt han bort uansett. Anonymkode: 1013d...475 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #36 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 8.03): Ja, jeg har allerede vært i kontakt med en ny kattunge som jeg håper er bedre. Det er jo et ekstremt overflod av katter der ute. Så blir denne katten omplassert eller avlivet. Jeg hadde egebtlig ikke tenkt å gi opp, men jeg skjønner jo nå at det er best etter å ha lest her inne. Takk for hjelpsomme råd KG Anonymkode: df55d...734 Og der fikk du brukt ordet avlivet også, for å være sikker på at folk her inne klikker i vinkel. Godt forsøk, men dette er troll. Anonymkode: 79698...cb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 20. desember 2023 #37 Del Skrevet 20. desember 2023 Stakkars katt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #38 Del Skrevet 20. desember 2023 Her er det motsatt. Katten er 5-6 måneder og har blitt snill. Fra å være veldig rampete, så hører hun etter, og har sluttet med en ville leken sin, der jeg ser ut som jeg har vært i krigen på armene (joda, jeg lot meg rive litt med også og var med på krigen) Hun ble kastrert da hun var ca 4,5 måneder, og er blitt en skjønn dame og litt mindre tiger. Hun får enda "tulltak" inn i mellom, men det er mer rolig nå, og hun hører etter når jeg ikke er i humør til å leke. Jeg har latt henne gå ut siden hun ble kastrert. Hun er aldri lenge, og er stort sett på plenen. (Jeg driter fullstendig i de som sier det for tidlig!!) Anonymkode: a310a...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 20. desember 2023 #39 Del Skrevet 20. desember 2023 Hvem avtaler anskaffelse av ny kattunge før de har rukket å avlive den første? Jeg tenker også troll. Samtidig, katt er forbruksvare i øynene til litt for mange... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #40 Del Skrevet 20. desember 2023 Nå er jo et spørsmål om det faktisk var uprovosert. Du har kanskje ikke direkte gjort noe bevist; men katter kan reagere på ting vi selv ikke alltid forstår. Og det trenger ikke være uprovosert. Som andre nevene det kan være første løpetid er rett rundt hjørnet, og det kan gjøre katter litt «smågal». Og en viktig ting er jo om katten får nok aktivitet. Det er en gjenganger i «My Cat From Hell». Mange tror de kan skaffe seg en katt, og så tar den vare på seg selv. Med 2 katter, kan de aktivisere hverandre. Med bare 1 katt, da må vi mennesker trå til. Og kattunger har mye energi. Og alt etter hvilke gener katten har, kan de ha ekstremt mye energi; Bengal rasen ex, krever mye, mens en Britisk korthår krever mindre. Men generelt kattunger har mye energi. Anonymkode: fb6d8...633 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå