Gå til innhold

Ungkatt som har blitt slem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kattepus på 5-6 mnd som var verdens snilleste i begynnelsen. Men i de siste ukene har hun begynt å angripe oss. 
Når hun er leken kan hun kaste seg mot bena våre og bite, det kan jeg på en måte forstå. 

Men hun kan også angripe uprovosert. Jeg satt i sofaen nå isted, satt helt i ro. Så kom hun bort og bet meg i hånda... først en gang ikke så hardt, så bet hun meg sånn at jeg begynte å blø. 
Jeg gjorde ingenting for å provosere henne. I går bet hun mannen til blods.

Hun er en frisk og rask katt  jeg er 99% sikker på hun ikke har vondt noe sted. 

Hun kan ikke være ute enda fordi hun er ung og fordi hun ikke er kastrert enda. Men hun har stort klatrestativ og masse leker. Vi stimulerer henne også med å gjøre små triks, leke med laser osv.

Jeg er egentlig helt uinteressert i å ha en aggressiv katt i de neste 15 år. Vi har barn og vi ønsker at det skal være hyggelig å ha dyr. Nå er alle redde. 

Noen med tips?

Vil det hjelpe med kastrering og at hun får komme ut? 

Noen med erfaring?

Eller er det bare å gi bort katten?

Anonymkode: df55d...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende første løpetid er rundt om hjørnet og at hun er stressa. Jeg hadde starta med å sterilisere henne og ta det derfra.

Anonymkode: 63cae...f1f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Og forresten, hun er alt for ung til å slippes ut enda.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og forresten, hun er alt for ung til å slippes ut enda.

Det er jeg klar over. 

Skrevet

Hvor mye per dag leker dere med henne? 5 min? 30 min? 1 time?

Skrevet
Millinea skrev (1 minutt siden):

Hvor mye per dag leker dere med henne? 5 min? 30 min? 1 time?

Det varierer. 
Jeg har to venninner med katter i samme aldre og de kattene blir aktivisert mye mindre ihvertfall

Men ja, hun har nok mye energi ja. Men hun har et stort hus og masse leker, så det er ikke synd på henne

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det varierer. 
Jeg har to venninner med katter i samme aldre og de kattene blir aktivisert mye mindre ihvertfall

Men ja, hun har nok mye energi ja. Men hun har et stort hus og masse leker, så det er ikke synd på henne

Men selv om hun har masse leker så må jo dere også aktivisere henne, dere kan ikke bare regne med at hun stimulerer seg selv.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta henne ut i bånd. Tilvenn henne sele og la henne få gå ut med dere. Jeg pleier å si at så fort kattungene føles "for mye" for å være innendørs så bør de få gå ut. Men, som sagt, først i sele sammen med dere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men selv om hun har masse leker så må jo dere også aktivisere henne, dere kan ikke bare regne med at hun stimulerer seg selv.

Så du mener at det er ok at en katt biter? Angriper uprovosert til man blør? 

Jeg tror katten vår aktiveres mer enn de fleste andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener at det er ok at en katt biter? Angriper uprovosert til man blør? 

Jeg tror katten vår aktiveres mer enn de fleste andre. 

Jeg sier ikke at det er ok, men hvis hun aldri får stimuli så har hun jo mye energi og stress inni seg som kan forklare hvorfor hun biter.

• Liker 8
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Ta henne ut i bånd. Tilvenn henne sele og la henne få gå ut med dere. Jeg pleier å si at så fort kattungene føles "for mye" for å være innendørs så bør de få gå ut. Men, som sagt, først i sele sammen med dere.

Ja, det har vi tenkt på. Skal få kjøpt bånd og sele. 
I helgen skal hun være med oss bort på besøk så det blir en miljøforandring

så du mener at grunnen til at hun nå har blitt slem er fordi hun er understimulert? 
Jeg har aldri hørt noen andre med katt ha samme problemet.  Har som sagt 2 venninner med katt på samme alder. 

Skrevet

Jeg sier ikke at det er ok, men hvis hun aldri får stimuli så har hun jo mye energi og stress inni seg som kan forklare hvorfor hun biter.

Aldri får stimuli?

Har du ikke lest første innlegget mitt? 

Skrevet

Aldri får stimuli?

Har du ikke lest første innlegget mitt? 

Joda, men du svarte jo ikke den personen som spurte hvor mye daglig, så for alt vi vet så kan du mene 5 minutter daglig liksom.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det har vi tenkt på. Skal få kjøpt bånd og sele. 
I helgen skal hun være med oss bort på besøk så det blir en miljøforandring

så du mener at grunnen til at hun nå har blitt slem er fordi hun er understimulert? 
Jeg har aldri hørt noen andre med katt ha samme problemet.  Har som sagt 2 venninner med katt på samme alder. 

Katter er forskjellige, men det er vanlig at de vil trenge mer stimuli jo eldre de blir. Det er en myte at katter skal være inne til de blir ett år. De skal få være ute lenge før det, men da først sammen med eier og så gradvis mer og mer selvstendig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, men du svarte jo ikke den personen som spurte hvor mye daglig, så for alt vi vet så kan du mene 5 minutter daglig liksom.

Jeg kan godt svare på det. 
Men først er jeg interessert i å høre om dere tenker at dette er grunnen til at hun angriper og biter oss uprovosert. 

For jeg kjenner ingen katteiere som har samme problem. Og ingen av disse stimulerer kattene sine

så det virker rart

Skrevet

Jeg kan godt svare på det. 
Men først er jeg interessert i å høre om dere tenker at dette er grunnen til at hun angriper og biter oss uprovosert. 

For jeg kjenner ingen katteiere som har samme problem. Og ingen av disse stimulerer kattene sine

så det virker rart

Det er jo veldig vanskelig å svare på når du ikke svarer på hvor mye dere aktiviserer henne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En annen ting er, hvordan straffer man en katt som biter? Jeg ble flyforbanna på henne da hun bet meg i hånda. 

Får helt avsmak og lurer på om hun har det bedre i en annen familie

Skrevet

Det er jo veldig vanskelig å svare på når du ikke svarer på hvor mye dere aktiviserer henne.

Da kan du svare på generell basis da

Er det virkelig sånn at understimulerte katter ofte angriper? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En annen ting er, hvordan straffer man en katt som biter? Jeg ble flyforbanna på henne da hun bet meg i hånda. 

Får helt avsmak og lurer på om hun har det bedre i en annen familie

Hun er 5-6 måneder, en kattunge, en baby. Det er ikke noe å straffe. Det er en periode i livet deres. 

Hvis du får helt avsmak av det alene, så kan det være en vurdering om hun får det bedre i en annen familie som forstår katter bedre.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da kan du svare på generell basis da

Er det virkelig sånn at understimulerte katter ofte angriper? 

Ja, det kan være at hun er frustrert fordi hun har masse energi, og ikke får utløp for det. Men hun gjør det jo ikke for å drepe dere liksom, men det er jo ikke rart hun blir frustrert hvis hun ikke får nok utløp for energien. Kattunger er aktive vesner de timene de ikke sover.

Men ja hvis du fikk avsmak så bør du kanskje omplassere henne, for det er mye rabalder med kattunger, og hvis du ikke tåler det så har hun det bedre hos noen andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...