Gjest jegerrinne Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Har ei som går på videregående. Vi bor et stykke unna skolen. Går kun transport til skolen på morgenen og samme om eftan. Her har ungdommen fått transport ut fra hennes timer som er normal gjennom året. Men nå de siste 14 dagene har det plutselig kommet meldinger fra lærer i morgen kan dere komme kl 10.15 altså 2.5 time etter normal start. Eller de får beskjed samme dag i dag slutter vi kl 12 og da er det fortsatt 3 timer egentlig til skoleslutt. Ungdommen her er den som da enten må sitte å vente på at skoledagen starter, eller sitte å vente på transport hjem, når de andre reiser. Eller så må vi som foresatte Eller bestefar hente Syns det blir håpløst når det blir slik når eneste transporten vår ungdom har er den taxien pga der vi bor, mens andre stort sett kan ta en litt tidligere buss. Prøvde en gang å høre om taxin kunne komme tidligere siden de må jo uansett kjøre seinere samme rute men det fikk de ikke lov til fra fylket for da var det utenom avtalt tid
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Ta kontakt med administrasjonen og be de endre taxitiden for de aktuelle dagene (eller be lærer varsle om at det trengs endring). Går ikke det, så er det vel ikke mange dagene i løpet av et år det gjelder. Jeg er sikker på at ungdommen greier å enten jobbe med oppgaver eller se en film for å slå ihjel tida. Anonymkode: bfe31...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Vi har litt lik situasjon, men da sitter jenta vår på biblioteket å gjør skolearbeid. Dermed så blir det ikke så mye lekser hjemme. Reagerte mer når dette skjedde på barneskolen, men på vidergående så klarer de seg selv om det er kjedelig. Jeg tenker at det er litt av prisen en betaler for å bo avsides til, desverre. Anonymkode: 4cfcb...0bc 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 Kontakt ledelsen. Virker litt useriøst. Anonymkode: 8bb55...9ca
Gjest jegerrinne Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ta kontakt med administrasjonen og be de endre taxitiden for de aktuelle dagene (eller be lærer varsle om at det trengs endring). Går ikke det, så er det vel ikke mange dagene i løpet av et år det gjelder. Jeg er sikker på at ungdommen greier å enten jobbe med oppgaver eller se en film for å slå ihjel tida. Anonymkode: bfe31...2d8 Nå de siste 4 ukene har det skjedd i snitt 1 gang i uka
Gjest jegerrinne Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har litt lik situasjon, men da sitter jenta vår på biblioteket å gjør skolearbeid. Dermed så blir det ikke så mye lekser hjemme. Reagerte mer når dette skjedde på barneskolen, men på vidergående så klarer de seg selv om det er kjedelig. Jeg tenker at det er litt av prisen en betaler for å bo avsides til, desverre. Anonymkode: 4cfcb...0bc På barneskolen så bare ringe skolen selv til taxin å ordnet transporten. Nå sier alle det er trafikk ansvarlige på fylket som bestemmer og han er rimlig firkantet. Ut fra der vi har merket. Brukte vel 2 mnd på å få igjenom transport, han mente vi kunne kjøre siden det ikke gikk buss. Og transporten er tilogmed lagt opp at ho tidligst er på skolen kl 08. Og skolestart er kl 07.45. Så skolen vet selv systemet ikke fungerer, men de får kjeft og fått beskjed at hvis det blir satt opp taxi utenom skoletid må skolen betale. Tenkt mange ganger på alle de som evnt har noen til å kunne kjøre når ting skjer.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 Hekt vanlug her også , siden det går sjelden buss må vi hente, han må være igjen på skolen eller med venner, sånn er det tenker jeg mår vi bosetter oss ett stykke unna Anonymkode: 8acf2...052
Ulrikke Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 Vi bor bare 4 km unna vgs, og det går rutebuss hvert kvarter, men her endres også skoledagen ihvertfall kvelden før ganske hyppig... Eller hun er plutselig ferdig halvannen time før, feks... Skjønner godt at det er annerledes når man er avhengig av en bestemt skyss, og aner ikke hvordan det fungerer på vgs, men ville bare si at det ikke er hos dere ting endres på kort varsel med ujevne mellomrom.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 Dette må dere dessverre regne med. En skolehverdag er dynamisk og det skjer en del andre aktiviteter som gjør at skoledagen ikke nødvendigvis går fra start til slutt. Har full forståelse for at dette er kjedelig. Men lite lærere eller ledelsen får gjort med felles transport. Der hvor ungdommen har egen transport, kan eleven endre tid, dagen før ( med forbehold) Jeg prøver å ta hensyn til taxielevene når det lar seg gjøre. Men det er ikke alltid jeg får det til. Det blir som noen sier lenger opp her, en konsekvens av å bosette seg usentralt. Vi kjører/henter eget barn på vgs flere ganger i måneden. Anonymkode: 5fd86...908 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 Ja, det er kjedelig, men dette bør en så stor ungdom takle. Kan hun ikke bruke tiden på å gjøre lekser? Anonymkode: f6e9b...6be 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 Det var helt vanlig da jeg gikk på videregående. Bussene gikk ikke alltid når det passet oss og det tåler man helt fint. Vi satt på skolen og gjorde lekser, skravlet, hørte på musikk, var på biblioteket etc. Din datter klarer fint å vente noen timer før og etter skoletid. Hun er ikke et lite barn og verden snurrer ikke rundt vår egen akse Anonymkode: 4ed1d...ba4 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Helt vanlig og noe man må regne med når det ikke går kollektivt. Min har stadig vekk endrede tider og prosjektdager, turer og annet som gjør at dager blir kortere eller lengre og ventetider. Noen dager til og blitt igjen på skolen til 18 for å jobbe. Anonymkode: 9ff13...c48
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 Sånn er det. På vgs har vi selvsagt ikke tilsynsplikt, og elevene kan jobbe med skolearbeid mens de venter. Anonymkode: 99682...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå