Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert nærmeste familie på nyttårsfeiring, med barn, så ikke noe alkohol. Men greia er at jeg har fått feilutbetaling på lønna nå i desember og kommunen som er arbeidsgiver etterbetaling dette i januar. Jeg står dermed med en del mindre nå i desember. Jeg tenkte å kjøpe selve maten, men er det frekt å spørre når ting er som de er, at gjestene kan ta med all brus og dessert? Jeg har rett og slett ikke råd til alt, men synd å avlyse. 

Anonymkode: a285e...c6c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke frekt. Jeg hadde syns det var veldig greit.

Anonymkode: 56dcf...03f

• Liker 9
Skrevet

Er ikke frekt nei, bare si det som det er! Om noen kan ta med brus, noen tar dessert og noen tar kanskje litt potetgull.

• Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke frekt, jeg hadde bidratt med glede. :) 

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns egentlig det er en selvfølge å bidra.

Om jeg blir invitert noe sted, så spør jeg (av hjertet) hva jeg kan bidra med, og så tar jeg med det jeg blir bedt om. Det er jo litt koselig å kunne bidra, syns jeg, og det tror jeg faktisk andre også syns..

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Det vil de jo regne med? :klo: 

Ingen i min nære familie ville finne på å møte opp til en feiring uten å tilby seg å ta med noe (utover min bestemor på 95, av naturlige grunner), det være seg tilbehør, bake en kake, lage dessert eller en forrett etc. Å dukke opp uten noe som helst når man er gjest er jo direkte ufint? Til bekjente etc tar man med noe uten å avklare - en flaske vin, noe hjemmelaget, en blomst, te etc. Til slekt og venner spør man «hva skal jeg sørge for?» og så sørger man for det.

Om din familie ikke har såpass folkeskikk er å fortelle dem presis hva de skal bidra med absolutt innenfor. Du behøver ingen grunn utover at det er normal folkeskikk.

Anonymkode: b0689...8ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Bare spør på forhånd. Det syns de fleste er greit.  Å spørre etter man har spist er litt kleint. 

Anonymkode: 247f0...ce6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg allerede hadde invitert, så tror jeg at jeg hadde strekt meg langt for å få det til. Brus og dessert koster ikke mye nå i priskrig tider. 
Men i utgangspunktet så synes jeg det er helt ok å invitere til spleiselag der alle tar med en rett. 

Anonymkode: 35c63...4e9

Skrevet

Si det som det er,det vil vel de fleste ha forståelse for? Vi har julaften hjemme hos oss,men mine foreldre kjøper alltid ribba,søsteren min tar med dessert,og broren min brus. Vi har alltid gjort det sånn,og vet det er mange som gjør noe lignende. Jul er dyrt,så veldig greit å dele litt på det.

Anonymkode: 9afa9...3ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingen i min nære familie ville finne på å møte opp til en feiring uten å tilby seg å ta med noe (utover min bestemor på 95, av naturlige grunner), det være seg tilbehør, bake en kake, lage dessert eller en forrett etc. Å dukke opp uten noe som helst når man er gjest er jo direkte ufint? Til bekjente etc tar man med noe uten å avklare - en flaske vin, noe hjemmelaget, en blomst, te etc. Til slekt og venner spør man «hva skal jeg sørge for?» og så sørger man for det.

Om din familie ikke har såpass folkeskikk er å fortelle dem presis hva de skal bidra med absolutt innenfor. Du behøver ingen grunn utover at det er normal folkeskikk.

Det er jo ikke dårlig folkeskikk eller frekt hvis det vanlige i en familie er at vertskapet står for alt. Hvis man er bedt til noen man ikke kjenner eller ikke vet hva som er vanlig der tar man selvsagt med seg noe eller tilbyr å lage en rett, men i mange familier er det helt vanlig at gjester ikke trenger bidra uten at det betyr at de er frekke av den grunn. :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvilken kommune er det gjør feil i lønnsutbetalingene i desember og ikke retter opp før i januar? Tips VG, det er jo helt uakseptabelt. 

Anonymkode: b71b7...1a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånt burde det være mer av egentlig. 

Anonymkode: 14bcf...d0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har invitert nærmeste familie på nyttårsfeiring, med barn, så ikke noe alkohol. Men greia er at jeg har fått feilutbetaling på lønna nå i desember og kommunen som er arbeidsgiver etterbetaling dette i januar. Jeg står dermed med en del mindre nå i desember. Jeg tenkte å kjøpe selve maten, men er det frekt å spørre når ting er som de er, at gjestene kan ta med all brus og dessert? Jeg har rett og slett ikke råd til alt, men synd å avlyse. 

Ikke hvis du spør på forhånd. 

Anonymkode: 86c04...961

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg synes ikke at det er frekt☺️ jeg hadde ikke hatt noe i mot å ta med noe. 

Men du kan snakke med lønnsansvarlig. Forklar situasjonen. Kjenner flere som har fått feil, de har fått resten noen dager senere. 

Anonymkode: ebc54...09d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det bør være greit, det er jo nærmeste familie. Ha en hyggelig feiring♥️

Endret av Rødstrupa
Skrevet

Vi har kurvfest hver nyttårsaften. Det har vi hatt de siste 15 årene. Det er veldig hyggelig. Vi vet aldri helt hvor mange vi blir. Hver familie tar med en rett hver. Vi har en gruppe på FB hvor vi skriver hva vi skal ta med, sånn at vi får variasjon. Alle tar med brus/drikke/snop til egen familie, alt settes felles på bordet. Veldig enkelt og greit. 

Anonymkode: dc75f...cc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt uenig i at det er ufint å møte opp uten noe, men det er øikevel helt ok å spørre, og spesielt i denne situasjonen. Jeg er veldig glad det ikke er vanlig, som i forventet, med spleiselag i min omgangskrets, så kan man heller få slappe av og møte til duk og dekket bord i ny og ne, og heller bruke litt tid og penger de gangene det er enn selv som inviterer.

Kan ikke fordra når folk tar med vertinnegave eller dessert etc om jeg inviterer dem til middag, og det gir meg lyst å takke nei om de inviterer, siden de da sikkert forventer at jeg må enten lage eller kjøpe med noe til dem i tillegg til at jeg må komme til dem.

Men ts, si i fra allerede nå!

Anonymkode: 13002...239

Skrevet

Frekt å spørre etter du har invitert. 

Tåpelig, dumt og idiotisk å bruke dine siste kroner på å feste. 

Anonymkode: 841fc...12a

Skrevet

Det er jo helt uforskylt fra din side, helt greit å legge frem problemet. Den som ikke har forståelse for det kan gå og ta seg en bolle.

Det samme kan de som knyter seg fast til "den som inviterer må betale uansett hva".

Anonymkode: 002aa...a80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...