Gå til innhold

Ta med merkevare (brukt) inn til norge,toll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har vært i utlandet og fått en fin veske av min tante. Denne er fra louis vuitton. Denne har hun hatt mabge år så hun har ikke kvittering. Men jeg er redd for å ta med den inn til norge.

1: hva hvis den er falsk? Bot?

2: hva hvis den er ekte? Toll?

Har det noe å si om jeg har den på meg eller om jeg har den i innsjekket bagasje?

🤢🤢🤢

Anonymkode: e4715...74e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke toll på vesker.

Du betaler ikke mva når du tar med deg brukte gjenstander inn i landet.

Det er lov å ha med seg kopier fra utlandet, til eget bruk.

Anonymkode: c91c1...828

Skrevet

Glemte å spørre hva med sko? 

Har vært på thrift store her i usa og fått noen utrolig fine nike og adidas sko. Er det lov å ha med de?

Skrevet

Og et par levis bukser, samt en harley davidson jakke. Nå tror jeg det var det hele. Ble veldig usikker fordi norge er så streng på slike ting i forhold til andre land.

Skrevet

Det er ikke toll på sko, men på klær. Hvis du har med varer for mer enn 3000 (sjekk beløpet hos Tolletaten) må du betale mva på varene selv om du frakter dem selv. Gå på rødt, og du får ordnet det.

Lettere i andre land som har mva (VAT). Da får du tilbake mva fra landet du handlet i, og betaler ny mva i Norge.

Skrevet

Hei. Hva mener du med gå på rødt?

Sjekket tolletaten, men dette er for import. Varer som man kjøper inn i landet, er det det samme som når man kjøper det selv og tar med inn?

De 3000 som du nevnte, er det totalt eller for ett plagg? Nå vet jeg ikkke hva klærne jeg kjøpte kostet tilsammen eksakt, men ca 3000-4000kr nytt. Men dette er jo brukte.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Skrevet

Og hvem er det som "fastsetter" prisen?

F eks at jeg tar med luois vuitton vesken som jeg fikk av tanta mi. Denne ser jeg på markedet er verdt ca 7-8000kr. 

Vil de som jobbe i tollen fastsette en høyere eller lavare pris? 

Skrevet

Har forresten lekt litt med tall i toll.no

Det viser seg at både sko,klær og vesker er mva pliktig. 

Skrevet

Ikke en skjel som bry seg. Ta den med deg som om den er din egen (altså samt du hadde den fra før). Ingen stopper deg fordi du går gjennom med en brukt gammel veske.

Du hadde jo ikke tenkt på denne problemstillingen om du tok den med deg til en helgeweekend til London.

Anonymkode: 98aeb...62a

• Liker 1
Skrevet

Sånn egentlig skal man betale moms på varer over 6000kr (totalsum på alt man handler). Dette er sjeldent et problem i praksis, og slår normalt bare inn når man virkelig har brukt penger (type rolexer og denslags).

• Liker 2
Skrevet

Når de verdisetter en ting. Går de utifra markedsverdi for ny vare eller bruktvare?

Og selve bagen er jo mer enn 6000kr. Så alt annet jeg kjøpte vil overstige beløpet pent. Men det som jeg ikke finner info om er om det ikke gjelder når varen er brukt? Altså kun toll på ny vare?

Skrevet

Det er da virkelig ikke noe problem å ta med noe av det du nevner.

Anonymkode: 761e6...f7a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når de verdisetter en ting. Går de utifra markedsverdi for ny vare eller bruktvare?

Og selve bagen er jo mer enn 6000kr. Så alt annet jeg kjøpte vil overstige beløpet pent. Men det som jeg ikke finner info om er om det ikke gjelder når varen er brukt? Altså kun toll på ny vare?

Det er avgifter (moms + evt. toll) på alle varer over grensen, uavhengig av om det er nytt eller brukt.

…men dette er en ikke-sak. Ingen bryr seg, du blir ikke stoppet. Du lager bare styr for deg selv med dette tullet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke toll på vesker.

Du betaler ikke mva når du tar med deg brukte gjenstander inn i landet.

Det er lov å ha med seg kopier fra utlandet, til eget bruk.

Hun må fortolle vesken jo, spesielt hvis den ser ny ut.

Anonymkode: a9b38...e5e

• Liker 1
Skrevet

Og hva er verdien på en brukt gave?

Anonymkode: 5b522...5d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hun har jo ikke betalt noe for den.

Anonymkode: abd45...931

• Liker 1
Skrevet

Har en følelse av at ts ikke har helt rent mel i posen og at denne "smuglingen" er det mye mer omfattende enn hva det gjøres inntrykk av her. Det er en grunn til at man stiller "dumme" spørsmål...

Anonymkode: d203b...8cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Hva mener du med gå på rødt?

Sjekket tolletaten, men dette er for import. Varer som man kjøper inn i landet, er det det samme som når man kjøper det selv og tar med inn?

De 3000 som du nevnte, er det totalt eller for ett plagg? Nå vet jeg ikkke hva klærne jeg kjøpte kostet tilsammen eksakt, men ca 3000-4000kr nytt. Men dette er jo brukte.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Den nettsiden du viser er ved import. Når du selv handler i utlandet og har med deg hjem, gjelder denne.https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/ kvoten for opphold mer enn 24 timer er 6000 kr.

Vesken har du ikke kjøpt, men "arvet". Hadde tanten din gitt deg en ny veske ville den vært med i kvoten. Dersom du er i tvil spør du i tollen.

Kvoten er summen av alle varene  du har kjøpt og har med deg. Verdien er det du har betalt, som står på kvitteringen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har jo ikke betalt noe for den.

Anonymkode: abd45...931

Det driter tollen i, med mindre hun kan bevise at hun har fått den som gave så må hun likevel fortolle den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke toll på vesker. Men hun kan være nødt til å betale mva. Det vil da være tolletatens ansvar å bevise at den er anskaffet men hun var utenlands og ikke hadde den med seg hjemmefra.

Privat salg av brukte gjenstander er ikke mva pliktig i Norge, og heller når det tas med inn i landet. Når det kjøpes i nettbutikk blir saken annerledes da det regnes som kjøp fra profesjonell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...