AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Jeg og min mann har to barn sammen. Han har to barn fra tidligere forhold. Disse to barna har arvet sin farmor og farfar og fått ca 500.000 kr hver. Dette er jo også mine barns farmor og farfar, men de døde før mine barn ble født. Det vil jo si at mine barn arver mindre. Bør vi ta stilling til dette når barna skal arve oss? Hvis ikke sitter jo de to eldste igjen med veldig mye mer. Samtidig skal de jo ikke straffes for at besteforeldrene etterlot penger til dem… Anonymkode: 291a1...f58
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og min mann har to barn sammen. Han har to barn fra tidligere forhold. Disse to barna har arvet sin farmor og farfar og fått ca 500.000 kr hver. Dette er jo også mine barns farmor og farfar, men de døde før mine barn ble født. Det vil jo si at mine barn arver mindre. Bør vi ta stilling til dette når barna skal arve oss? Hvis ikke sitter jo de to eldste igjen med veldig mye mer. Samtidig skal de jo ikke straffes for at besteforeldrene etterlot penger til dem… Anonymkode: 291a1...f58 Sånn er livet. De arvet da de skulle og de skal ikke "straffes" for dette. Anonymkode: c59ca...94b 11 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Ingen fasit på det, men jeg ville tenkt at spist er spist. Høyst sannsynlig har far bedre råd nå, og kan gi småsøsken mer i både tid, utstyr og ferier, og det ville jo vært rart å kompensere eldre barn fordi de aldri fikk sydentur hver sommer. Det blir aldri likt, og pengene er allerede delt ut. Anonymkode: 9a050...096 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #4 Skrevet 12. desember 2023 Var det testament da? Hvis ikke var det mannen din som arvet, og ga penger til sine to første barn. Man kan uansett ikke ta tilbake penger som er arvet eller gitt bort. Anonymkode: e7280...a63 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 Jeg er forsåvidt enig i det. Men tenker at det da ikke er naturlig at de arver meg? Anonymkode: 291a1...f58
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i det. Men tenker at det da ikke er naturlig at de arver meg? Anonymkode: 291a1...f58 Men det skal de da heller ikke? Dine barn arver deg. Anonymkode: d8ec9...f93 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er forsåvidt enig i det. Men tenker at det da ikke er naturlig at de arver meg? Anonymkode: 291a1...f58 Nei, hans barn arver ikke etter deg. De har sin egen morside de kan arve fra. Anonymkode: 48ace...c45 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #8 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis ikke sitter jo de to eldste igjen med veldig mye mer. Og det er heller ikke nødvendigvis riktig at de får mer, kommer an på hva du etterlater deg også. Deres to barn arver dere to sammen, mens hans to barn arver kun faren sin, som de da må dele med de to dere har sammen. Mens dine barn arver deg i tillegg til sin far. Anonymkode: c59ca...94b 1
Hulderen Skrevet 12. desember 2023 #9 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er forsåvidt enig i det. Men tenker at det da ikke er naturlig at de arver meg? Anonymkode: 291a1...f58 De to eldste barna arver ikke etter deg, med mindre du har adoptert dem. 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er forsåvidt enig i det. Men tenker at det da ikke er naturlig at de arver meg? Anonymkode: 291a1...f58 De arver ikke deg hvis du ikke setter det i testament. De arver sin far. Anonymkode: 0369a...36b 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 Jeg hadde latt de fire barna arve likt hvis jeg var far her. Du åpner opp for store konflikter ved å forskjellsbehandle. Som stemor skal du uansett ligge LANGT unna dette. Anonymkode: 10037...d95 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Hans barn arver ikke deg. Så når far min gikk bort, han hadde barn fra før. Så der fikk først mor mi 50% som var hennes. Så den delen som var igjen ble da delt på alle barna min far hadde. Vi valgte faktisk offentlig skifte for å ungå krangel mellom søsknene halvsøskwn Anonymkode: bbb21...4c9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 Jeg er usikker på om jeg har forstått dette riktig. Er det slik at hans særkullsbarn har arvet sin farmor og farfar, men at deres felles barn ikke har arvet noe? I så fall, kan jo far sørge for en forskjellsbehandling i testament som tilsvarer det særkullsbarna arvet i sin tid. Da vil alle fire barn ha arvet lik sum penger fra farssiden. En slik ordning kan imidlertid ikke gå på bekostning av pliktdelsarven. Hvis den gjør det, så er det ikke annet valg enn å kompensere med testament så langt det går. Da blir det ikke helt likt, men det vil fremgå at det ikke var ment å gjøre forskjell noe som kan bli et plaster på såret. Anonymkode: a640f...970
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #14 Skrevet 12. desember 2023 Jeg hadde tenkt å ha den med i mitt testamente nettopp for å ikke gjøre forskjell. Men da vil jo det kunne føre til at mine egne barn blir de som taper på det rent økonomisk. Jeg har ikke adoptert dem og de har en mor som de også kommer til å arve. Jeg føler det blir feil å ikke etterlate dem noe, fordi det føles som veldig «oss» og «dem», men samtidig må jeg jo tenke på de to som er biologisk mine også. Anonymkode: 291a1...f58
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #15 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hans barn arver ikke deg. Så når far min gikk bort, han hadde barn fra før. Så der fikk først mor mi 50% som var hennes. Så den delen som var igjen ble da delt på alle barna min far hadde. Vi valgte faktisk offentlig skifte for å ungå krangel mellom søsknene halvsøskwn Anonymkode: bbb21...4c9 Moren din hadde også rett på arv (25%). Fra sa hun seg denne? Anonymkode: 0369a...36b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #16 Skrevet 12. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg hadde tenkt å ha den med i mitt testamente nettopp for å ikke gjøre forskjell. Men da vil jo det kunne føre til at mine egne barn blir de som taper på det rent økonomisk. Jeg har ikke adoptert dem og de har en mor som de også kommer til å arve. Jeg føler det blir feil å ikke etterlate dem noe, fordi det føles som veldig «oss» og «dem», men samtidig må jeg jo tenke på de to som er biologisk mine også. Anonymkode: 291a1...f58 Dette kan føre til krig i familien, og kan oppfattes som svært urettferdig for de to eldste. Dine barn kommer til å arve deg, akkurat som dine to stebarn vil arve sin mor = arv fra morssiden er irrelevant. Deres to felles barn vil få arv fra sin far på lik linje med de to barna han har fra før. Ligg unna dette! Anonymkode: 10037...d95 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #17 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Moren din hadde også rett på arv (25%). Fra sa hun seg denne? Anonymkode: 0369a...36b Bare hvis de var gift. Anonymkode: 6d2b8...741
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde tenkt å ha den med i mitt testamente nettopp for å ikke gjøre forskjell. Men da vil jo det kunne føre til at mine egne barn blir de som taper på det rent økonomisk. Jeg har ikke adoptert dem og de har en mor som de også kommer til å arve. Jeg føler det blir feil å ikke etterlate dem noe, fordi det føles som veldig «oss» og «dem», men samtidig må jeg jo tenke på de to som er biologisk mine også. Anonymkode: 291a1...f58 Men da vil jo de to eldste ikke bare få ekstra arv fra besteforeldre, men også fra to mødre! Jeg forstår det emosjonelle, men rent faktisk bidrar det til veldig skjevdeling til ulempe for dine barn. Anonymkode: d8ec9...f93
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #19 Skrevet 13. desember 2023 Arvet barna direkte via testamente, eller lot far arven gå videre til sine barn? Hvis far lot arven gå videre bør han skrive et testament, der han sier at de eldste barna fikk dette som forskudd på arv. Hvis dere har økonomi til det bør far gi tilsvarende sum som forskudd på arv til de yngre barna når de skal kjøpe bolig. En halv million i egenkapital gjør det mye enklere å komme inn i boligmarkedet. Alle barna har mor, så de arver sin egen mor. Det er kanskje urettferdig at bare de du er biologisk mor arver deg, men det er også urettferdig om de eldste arver både mor og stemor. Dersom biomor og hennes familie er helt fraværende kan du heller diskutere adopsjon. Arv er komplisert, for det blander penger og følelser. I sammensatte familier som deres er det veldig lurt å skrive et testament. Hvis barna er tenåringer kan du gjerne la dem drøfte hva som vil være mest rettferdig. Anonymkode: 78017...66c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #20 Skrevet 13. desember 2023 Barnebarn arver ikke besteforeldre. Om det ble skrevet testament må besteforeldrene hatt veldig mye penger da det er en stor del som er pliktdelsarv til egne barn. Har din mann delt arven sin med egne barn er det en gave. Hva som har skjedd der er irrelevant for deg og deres felles barn. Så svaret er nei, deres barn har pliktdelsarv når dere dør. Der skal det deles likt. Anonymkode: 73bb2...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå