Gå til innhold

Forhandle om lønn ved ansettelse i staten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tjener 550 000 der jeg jobber nå. Noe som er ca 100 000 mer enn mange andre i lignende stilling.  Jeg jobber derimot i ett veldig spisset fagfelt hvor særlig kompetanse og egnethet er avgjørende, og mange hadde ikke orket å ha min jobb. Jeg bringer mye til bordet hos ny arbeidsgiver, for å si det lite ydmykt..

Har fått tilbud om en annen jobb som tilbyr å lønne 150 000 under det jeg tjener nå. Altså 50 000 under normal lønn for denne type stilling. 

Jeg flytter hit og er riktignok desperat etter jobb, samtidig som jeg er svært overkvalifisert og har ikke lyst å gå ned 150 000 i lønn... er en litt "kjiip" jobb egentlig, og svært få goder via jobben. Søkte den fordi jeg er desperat (ønsker ikke å utbrodere mer om hvorfor...) 

Jeg skal forhandle om lønn før jeg takker ja. Tar imot alle tips, triks og tanker med stor takk! 

Anonymkode: 6cdb2...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ved ansettelse (eller hvis man har et konkret tilbud fra en annen arbeidsgiver) man har størst mulighet for lønnsforhandlinger i staten, så kjør på. Ikke vær beskjeden i hvert fall. Legg deg over det du anser som minimum for hva som er aktuelt å akseptere, slik at du har litt å gå på. 

Anonymkode: 61d5b...3c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tjener 550 000 der jeg jobber nå. Noe som er ca 100 000 mer enn mange andre i lignende stilling.  Jeg jobber derimot i ett veldig spisset fagfelt hvor særlig kompetanse og egnethet er avgjørende, og mange hadde ikke orket å ha min jobb. Jeg bringer mye til bordet hos ny arbeidsgiver, for å si det lite ydmykt..

Har fått tilbud om en annen jobb som tilbyr å lønne 150 000 under det jeg tjener nå. Altså 50 000 under normal lønn for denne type stilling. 

Jeg flytter hit og er riktignok desperat etter jobb, samtidig som jeg er svært overkvalifisert og har ikke lyst å gå ned 150 000 i lønn... er en litt "kjiip" jobb egentlig, og svært få goder via jobben. Søkte den fordi jeg er desperat (ønsker ikke å utbrodere mer om hvorfor...) 

Jeg skal forhandle om lønn før jeg takker ja. Tar imot alle tips, triks og tanker med stor takk! 

hvilken type jobb er dette? 

Anonymkode: 94c37...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er nok lønnen satt etter hva du trenger for å gjøre jobben og kan ikke nødvendigvis tilpasses overkvalifiserte søkere. Men håper du får mange tips og ender opp med en bra lønn. :) 

Anonymkode: ce7fe...c17

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er ved ansettelse man har reell mulighet til å øke lønna, senere kan det være vanskelig å øke lønna betydelig i staten. Du må absolutt forhandle! 

Men hvis du er overkvalifisert, er det slett ikke sikkert at staten vil betale ekstra for det. Hvis det for eksempel søkes etter en person med bachelor, og du har master, så kan du ikke regne med å få betalt for den masteren. 
Her ville jeg snakket med fagforeningen. 
Det avgjørende er det som står i stillingsutlysningen. 

Anonymkode: b7f80...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvsagt må du forhandle lønn, men om de tilbyr en lønn på 150.000 mindre enn hva du hadde, så antar jeg at din kunnskap og kompetanse ikke kanskje er så unik som du tror. Og at de dermed har en god del søkere og velge fra. 

Anonymkode: b59b4...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang ansiennitet du har i utgangspunktet men om du har noe erfaring innen feltet/ + at du har ekstra utdanning de vil ha nytte av i jobben så ville jeg spurt om å bli lønnet etter lønnstrinn 60 med f.eks 10 års ansiennitet.

Hovedtariffavtalen i staten 1. mai 2022 – 30. april 2024 for LO Stat og YS Stat

https://www.regjeringen.no/contentassets/43efadcb4e394a5fa57176b00f7b07ea/2023/hovedtariffavtalen_2022-24_mellomoppgjor23_lostat_ysstat_m_innh.pdf

Endret av Fighter83
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...