AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #161 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken dag han ble omskåret er jeg ikke sikker på. Men de tre vise menn kom frem til stallen 6.januar (hellige tre kongers dag), og Jesus ble presentert for tempelet 2.februar (kyndelsmesse). Mulig at han ble omskåret denne dagen? Anonymkode: 06554...f7b Du har mer kunnskap enn de fleste jeg møter, men begge dagene du forslår er feil. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 26. desember 2023 #162 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes vi burde stryke fridagene du nevner som offentlige fridager og heller erstatte dem med en ferieuke som folk kan ta ut på vanlig måte. De som har behov for fri for å feire himmelfart, Id-al-Fitr eller Hanukka kan da ta seg ferie på vanlig måte. Anonymkode: f1080...52e De er en del an norsk og europeisk kultur. Viktig med jul og påske og fellesskapet det skaper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #163 Del Skrevet 26. desember 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): De er en del an norsk og europeisk kultur. Viktig med jul og påske og fellesskapet det skaper. Hvor stor andel av folkekirkens medlemmer har noe fellesskap knyttet til himmelspretten og pinse? I følge min nabo som er sogneprest er dette dager da kirkene stort sett står tilnærmet tomme, med mindre det er barnedåp. De fleste foretrekker å bruke disse fridagene til vårsysler i hage, hytta eller båthavna. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #164 Del Skrevet 26. desember 2023 Jul har blitt feiret i Norge lenge før kristendommen kom. Høytiden ble bare overtatt av kristne fordi det var enklere enn å fjerne den totalt. Juletre, julenisse, grøt og tussetroll har da virkelig ingenting med kristendom å gjøre. Jeg løser det for min del ved å bare ikke synge med. Lager ikke noe nummer av det, folk skal få feire på den måten de vil. Men jeg feirer ikke kristen jul og er ikke kristen. Jeg tror på de gamle gudene, så å synge om at den kristne guden er stor blir aldeles feil for meg. Anonymkode: 4b9b8...b79 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #165 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har mer kunnskap enn de fleste jeg møter, men begge dagene du forslår er feil. Anonymkode: f1080...52e Da er det 8.dag, som er det vanligste tidspunktet for jødisk omskjæring. 🙂 Anonymkode: 06554...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #166 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er det 8.dag, som er det vanligste tidspunktet for jødisk omskjæring. 🙂 Anonymkode: 06554...f7b Helt rett! Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #167 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har sagt fra om dette flere ganger - på min egen arbeidsplass, på barnas skoler, i leserbrev, i kommunestyret og i det lokale samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. De fleste andre enn folkekirkens representanter er enige i at religion er en sak mellom enkeltmennesket og det man tror på, ikke noe en arbeidsgiver, skole eller staten skal blande seg inn i. Anonymkode: f1080...52e Du høres ut som litt av en solstråle 😂. For et nitrist liv å ha dette som sin kampsak. Jeg kunne forstått deg hvis det var sånn at man ble påtvunget nattverden eller avkrevd trosbekjennelse overalt, men når det kommer til julesanger, nasjonalsanger og markeringer av kristne høytider, samt alle andre kunst - og kulturuttrykk så er det meget spesielt å oppfatte det som forkynnelse og forsøk på å omvende andre. Vi «normale» ser på dette som uttrykk for vår felles tradisjon, kulturarv og historie, og det vekker for mange av oss sterke og gode minner. Vi tar det rett og slett ikke så bokstavelig som deg. Burde man rive Nidarosdomen som bare står der og breier seg selv om det går ateister rett forbi også? Eller kanskje vi skulle ta det opp med Nasjonalgalleriet samt alle gallerier i Europa at de må fjerne bilder med motiver fra Bibelen? Eller hva med alle bibelske uttrykk i dagligtale? Skrekk o gru! Anonymkode: f0a09...87f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enda1anonymbruker Skrevet 26. desember 2023 #168 Del Skrevet 26. desember 2023 Eg har nå egentlig ikke noe veldig problem med dem kristne julesalmene. Skjønner likevel poenget og er ateist selv. Dem som påstår at ts er krenka og argumenterer for at det er "kristen" høytid og tradisjon. Kan tenke seg at det trolig er flere kristne og ikke troende som hadde hevet øyebrynene eller satt kaffen i vrangstrupen med å sette på denne på full guffe på felles juleavslutning. Forøvrig tidenes beste julesang for min del akkurat som Die Hard er en fantastisk julefilm for min del😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #169 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.54): Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den. Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? Anonymkode: 66546...e15 Altså, det er ikke farlig å synge kristne julesanger. Det er ikke farlig å lære om forskjellige religioner. Jul i Norge er blitt kristen høytid, selv om den opprinnelig var hedensk. Vil du ikke synge kristne julesanger, dropp å feire kristen høytid. Du gjør det sikkert kun på grunn av mat, gaver og gratis fri. Anonymkode: e0a7d...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #170 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 15.02): Kanskje jeg kan foreslå en sekulær julesang som vi kan ha i tillegg. Hvis kristne blir krenket av at de ikke får julesangen sin, så kan vi jo heller ta med en til som alle føler seg komfortabel med. Anonymkode: 66546...e15 Jul er kristen høytid i Norge. Hvorfor feirer du den når du ikke er kristen? Anonymkode: e0a7d...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #171 Del Skrevet 26. desember 2023 Brunello skrev (55 minutter siden): De er en del an norsk og europeisk kultur. Viktig med jul og påske og fellesskapet det skaper. Men da kan de ikke være krenket over at det synges norske julesanger, som da er kristne. Blir de like krenket når det synges om julenissen? Han finnes jo ikke. Jeg hadde en diskusjon med en slik krenket kollega en gang. Sa da til ham at han får pelle seg på jobb hele jula, for han ønsker jo ingenting kristent. Nei, det ville han ikke, av en eller annen grunn. Anonymkode: e0a7d...0f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #172 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde man rive Nidarosdomen som bare står der og breier seg selv om det går ateister rett forbi også? Eller kanskje vi skulle ta det opp med Nasjonalgalleriet samt alle gallerier i Europa at de må fjerne bilder med motiver fra Bibelen? Eller hva med alle bibelske uttrykk i dagligtale? Skrekk o gru! Anonymkode: f0a09...87f Jeg synes du burde slutte å fantasere om hva andre mener og forholde deg til sakens realiteter (selv om jeg kan skjønne at det er vanskelig å skille fantasi og virkelighet dersom man er overbevist om at man har en usynlig venn i himmelen). Nidarosdomen er et viktig kulturminne som bør få offentlig støtte på lik linje med vernede stabbur, fartøy eller andre museumsgjenstander. Det samme gjelder bilder som viser religiøse motiver, om det nå er heksebrenning eller en bondebegravelse. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #173 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jul er kristen høytid i Norge. Hvorfor feirer du den når du ikke er kristen? Anonymkode: e0a7d...0f8 Som mange har sagt allerede - jul er en førkristen høytid som de kristne har rappa og slått sammen med sin kristmesse. Det finnes ikke noe bibelsk belegg for de fleste av vår juletradisjoner. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #174 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes du burde slutte å fantasere om hva andre mener og forholde deg til sakens realiteter (selv om jeg kan skjønne at det er vanskelig å skille fantasi og virkelighet dersom man er overbevist om at man har en usynlig venn i himmelen). Nidarosdomen er et viktig kulturminne som bør få offentlig støtte på lik linje med vernede stabbur, fartøy eller andre museumsgjenstander. Det samme gjelder bilder som viser religiøse motiver, om det nå er heksebrenning eller en bondebegravelse. Anonymkode: f1080...52e Og de klassiske julesangene er faktisk også en del av vår felles kulturarv. Anonymkode: f0a09...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #175 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som mange har sagt allerede - jul er en førkristen høytid som de kristne har rappa og slått sammen med sin kristmesse. Det finnes ikke noe bibelsk belegg for de fleste av vår juletradisjoner. Anonymkode: f1080...52e Julen har vært en kristen høytid i tusen år her i landet. Det må du vel ha fått med deg? Ingen (bortsett fra en og annen gærning) holder blot for Tor og Odin lengre. Midtvintersblotet var forresten ikke ved vintersolverv, men ved første fullmåne etter, så en gang uti januar som regel. Uansett hva du måtte mene så er julesangene også i høyeste grad en del av våre juletradisjoner. Det er ingen grunn til å tillegge dem en mer «magisk» kraft enn mange av de mer hedenske tradisjonene. Er det farlig å synge om nissen selv om man ikke tror på ham? Er det farlig å se på barnehagebarn gå i Lucia-tog selv om man ikke tror på helgener? Er det farlig å bo i Åsgårdstrand eller snakke om torsdag selv om man ikke praktiserer «åsatru»? Nei. Det er heller ikke farlig å høre på en julesang. Så slapp av. Anonymkode: f0a09...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #176 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og de klassiske julesangene er faktisk også en del av vår felles kulturarv. Anonymkode: f0a09...87f Ja, og de hører hjemme i norsk- og musikkfaget, der man kan kan gjøre en kritisk vurdering av dem. De hører ikke hjemme som noe som det forventes at man aktivt skal delta i. Det er en forskjell på å delta i og å analysere et tros- eller kulturuttrykk. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #177 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.54): Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den. Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? Anonymkode: 66546...e15 For en traurig juleavslutning. Hos oss hadde vi øl & sushi. Anonymkode: 7ba94...a5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #178 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja, og de hører hjemme i norsk- og musikkfaget, der man kan kan gjøre en kritisk vurdering av dem. De hører ikke hjemme som noe som det forventes at man aktivt skal delta i. Det er en forskjell på å delta i og å analysere et tros- eller kulturuttrykk. Anonymkode: f1080...52e Men for f… så finn deg en normal jobb da, med drinker og klining i krokene. Hvis det er så j… vanskelig å synge Deilig er jorden. Anonymkode: f0a09...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #179 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men for f… så finn deg en normal jobb da, med drinker og klining i krokene. Hvis det er så j… vanskelig å synge Deilig er jorden. Anonymkode: f0a09...87f Igjen innbiller du deg at du vet ting om andre, uten at det er sant. På min jobb sluttet vi med salmesang for flere tiår siden. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #180 Del Skrevet 26. desember 2023 On 12/12/2023 at 2:54 PM, AnonymBruker said: Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? Anonymkode: 66546...e15 Det synes jeg virkelig ikke. Hadde jeg, som ateist, vært mottaker av en slik klage så hadde jeg ledd godt, og tenkt at noen ser ut til å lete etter årsaker å bli krenket av. Anonymkode: 89a05...fb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå