Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.59):

Du kan gjerne ta det opp, heller på en åpen og undrende måte enn hard konfrontasjon. 

Jeg er ateist selv, men har ikke problemer med kristne julesanger. For meg er det mer tradisjon enn religion. Jeg kan synge om julenissen også selv om jeg ikke tror på ham. Men de få hangene jeg er i kirken (en og anne dåp/bryllup) så sitter jeg stille (og respektfull) og tier når det synges salmer.

Anonymkode: 37b5b...548

Skriver under på dette.  

Jeg er ikke-troende lærer på vgs, men jeg liker kristne julesanger. Min gode kollega som er nær pensjonsalder, aktiv ateist og har måttet kjempe for å få være ateist og ikke bli presset inn i kirken, synger også "Deilig er jorden" av full hals på juleavslutninger.

Man bør ikke la seg krenke av absolutt alt. Vil du likevel ta det opp, så gjør det på en åpen måte uten å være veldig konfronterende.

Anonymkode: 656aa...5b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet kan være tøft til tider. Veldig tøft. Håper du kommer deg gjennom julen uten varige mén❤️

Anonymkode: 19132...c7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lawyam said:

Tviler på at det er du som bestemmer over hvor Jesus skal oppholde seg...

Jesus eksisterer bare for de som tror. 

Anonymkode: 2b85b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jesus eksisterer bare for de som tror. 

Nei, Jesus eksisterer uavhengig av tro, men lukke øynene og ørene og nekte Han plass i ditt eget hjerte kan du gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oppdatering: 

I år var det to kristne sanger på agendaen. Jeg valgte å ikke synge. Men i år valgte jeg å se meg litt rundt og la merke til flere kollegaer som jeg vet er ateister som ikke sang. En av dem, en som har jobbet ved skolen i mange år, himlet til og med litt med øynene. Det var litt som om han sa «Jada! Da er det på’n igjen.» 

Det var ingenting med avslutningen ellers som hadde med religion å gjøre. Det var taler og mat. 

Anonymkode: 66546...e15

Lærere ass. Er søren tute meg noe for seg sjøl! En gjeng med 🤡🤡🤡

Anonymkode: 34e19...59a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lawyam said:

Nei, Jesus eksisterer uavhengig av tro, men lukke øynene og ørene og nekte Han plass i ditt eget hjerte kan du gjøre.

Det er fortsatt ingen som har klart å bevise gud sin eksistens, ergo kan man tro at gud eksisterer, men ikke påstå at eksistensen er en objektiv etterprøvbar vitenskapelig sannhet.

Det er heller ingenting som tilsier at gud er en han, men det er det folk er sosialisert til å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sunget nasjonalsangen siden jeg var er barn, men jeg kunne aldri mer enn første verset. Vi lærte ikke de andre versene på skolen. Det er vel en grunn til at de fleste ikke kan vers nummer to? 

Anonymkode: 66546...e15

De fleste av oss lærte de tre versene som synges mest, vers 1, 6 og 7. 

Anonymkode: e6968...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, det er mange som er bevisstløse i forhold til hvilke sanger de lytter til eller selv synger.  Jeg prøver å tenke litt over hva jeg holder på med og ikke bare flyte med strømmen. Om andre foretrekker å ikke bruke hodet skal de selvsagt få lov til det.

På en årsavslutning synes jeg man bør velge innslag som samler de som er til stede, ikke religiøs (eller politisk) forkynnelse eller annet som splitter folk.

Anonymkode: f1080...52e

Beklager, men det er en slik arroganse som lager splittelse.

Anonymkode: 06554...f7b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

La oss si at en (lite oppegående) åsatru var i komiteen og syntes at det var helt naturlig å gjennomføre norrøne ritualer i juleavslutningen på din arbeidsplass. Burde noen fortelle vedkommende at dette neppe var et inkluderende innslag, eller burde de som ikke tålte litt blod og mjød holde seg hjemme?

Det er ikke noe problem å lage årsavslutninger som både kristne, muslimer, jøder, buddhister, satanister og ateister kan trives med. Så kan de som ønsker religiøse innslag ta det i menigheten de trives i.

Det er mange hedenske tradisjoner i jula, og jeg har ingen problemer med det.

Julebukk i strå for eksempel.

Fjøsnissen er en sammensmeling av gammel-hedensk dyrking av forfedre, mener noen. Han er ånden til den første bonden på gården, som passer på at man gjør ting skikkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke alle kristne sanger er julesanger, og ikke alle julesanger er kristne.

Men uansett hvordan du vrir på det så er jula en kristen høytid. Virker for meg (ikke kristen) rimelig hyklersk å ikke kunne synge en sang med religiøst innhold og samtidig ville feire jul. 

Anonymkode: ea043...793

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Har dere bedriftshelsetjeneste du kan ta kontakt med? Dette var nok traumatisk for deg. :sarkasme:

Anonymkode: f5591...79f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skrev ikke innlegget du svarer på, men å synge religiøse sanger (som noen julesanger og ett vers av vår nasjonalsang er) er religiøs praksis.

Selv mener jeg ikke man skal være skjermet fra andres religiøse praksis til enhver tid, men årsavslutninger på skoler og arbeidsplasser er typisk steder der man ikke bør ha en religiøs agenda.

For de som er kristne eller likegyldige er det neppe noe problem.  For oss som oppfatter religion som et samfunnsonde er det ikke greit at man skal bli pådyttet religion i sammenhenger der man ikke kan velge å ikke være til stede.

Jeg synes at dere som synes Jesus er så viktig burde gå oftere i kirkene deres og kose dere med frelseren deres der, i stedet for å trekke ham inn på arbeidsplassen til kollegene deres. Inviter gjerne med en venn som dere tror trenger omvendelse.

Blir man utsatt for hedensk propaganda ved å synge den danske nasjonalsangen?

Altså… det komiske her er at dere anti-kristne på mange måter er «mer katolske enn paven». Tar alt veldig bokstavelig og ser «farer» overalt.

De fleste andre klarer å se på julesanger og julefeiring som en del av vår felles kulturarv. Som myter/historier med et vakkert budskap om fred på jord. Vi trenger ikke å være troende kristne for å være en del av fellesskapet rundt jul. Tradisjoner, historier, sanger er noe som binder oss sammen i en felles historie. Typisk lærere forresten, barna skal (med rette) innordne seg fellesskapet, men selv er man altfor spesiell til å ikke få alt på sin egen måte.

Men hvis det er så forferdelig for dere, hvorfor sier dere ikke i fra? Nei, for det tør dere ikke. Mye bedre å klage på et anonymt forum.

Anonymkode: f0a09...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste av oss lærte de tre versene som synges mest, vers 1, 6 og 7. 

Anonymkode: e6968...45b

Vers 6 synges ikke så ofte synes jeg, men jeg skulle ønske at det oftere ble brukt, siden det maner til brorskap og fredelige løsninger på gamle konflikter:

Sitat

Fienden sitt våpen kastet,

opp visiret fór,

vi med undren mot ham hastet;

ti han var vår bror.

Drevne frem på stand av skammen

gikk vi søderpå;

nå vi står tre brødre sammen,

og skal sådan stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men uansett hvordan du vrir på det så er jula en kristen høytid. Virker for meg (ikke kristen) rimelig hyklersk å ikke kunne synge en sang med religiøst innhold og samtidig ville feire jul. 

Anonymkode: ea043...793

Nei, julen er ikke en kristen høytid. Kristmesse er en kristen høytid. De kristne klarte likevel ikke (selv om de prøvde) å få utslettet de førkristne tradisjonene i Skandinavia, og valgte derfor å annektere begrepet "jul" heller enn å satse på at folk skulle velge kristmesse fremfor den førkristne feiringen med mat og øl.

Slik er det fremdeles; de fleste har en julefeiring som har flere elementer av hedensk jól enn kristne dogmer, og har ikke veldig mye mer enn det helt grunnleggende om Jesu fødsel.

(Rekk opp en hånd alle som (uten å kikke) husker hvilken dag jesusbarnet ble omskåret - det står i verset etter juleevangeliet, men de færreste kirkemedlemmer tar seg bryet lese så langt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

takinova skrev (På 12.12.2023 den 15.13):

Du bør få med deg flere og klage i samlet flokk til ledelsen og fylkesutdanningssjefen eller fylkesdirektøren. Dette er IKKE GREIT!

De får også legge ved en søknad om å slippe juleferie, påskeferie og fri på Kristi Himmelfart og pinse. Jeg er heller ikke spesielt kristen, men det er en del av vår kulturarv. Skulle vi sluttet med de kristne julesangene, hadde vi samtidig visket ut en stor del av vår kulturarv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

(Rekk opp en hånd alle som (uten å kikke) husker hvilken dag jesusbarnet ble omskåret - det står i verset etter juleevangeliet, men de færreste kirkemedlemmer tar seg bryet lese så langt.)

Hvilken dag han ble omskåret er jeg ikke sikker på.  Men de tre vise menn kom frem til stallen 6.januar (hellige tre kongers dag), og  Jesus ble presentert for tempelet 2.februar (kyndelsmesse). Mulig at han ble omskåret denne dagen?

Anonymkode: 06554...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis det er så forferdelig for dere, hvorfor sier dere ikke i fra? Nei, for det tør dere ikke. Mye bedre å klage på et anonymt forum.

Jeg har sagt fra om dette flere ganger - på min egen arbeidsplass, på barnas skoler, i leserbrev, i kommunestyret og i det lokale samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. De fleste andre enn folkekirkens representanter er enige i at religion er en sak mellom enkeltmennesket og det man tror på, ikke noe en arbeidsgiver, skole eller staten skal blande seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

De får også legge ved en søknad om å slippe juleferie, påskeferie og fri på Kristi Himmelfart og pinse.

Jeg synes vi burde stryke fridagene du nevner som offentlige fridager og heller erstatte dem med en ferieuke som folk kan ta ut på vanlig måte. De som har behov for fri for å feire himmelfart, Id-al-Fitr eller Hanukka kan da ta seg ferie på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...