Gå til innhold

Hvor lenge ammet dere/ planlegger dere å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 10 måneder og jeg ønsker å amme hvert fall et år og kanskje tilogmed to. Men kjenner at det begynner å bli velsig slitsomt. Spesielt fordi babyen har fått tenner og har begynt å bite meg. Ønsker å følge anbefalingene om å amme et år, og gjerne to i følge de internasjonale anbefalingene. Hvor lenge har dere andre ammet? 

Anonymkode: b7bd4...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet

16 mnd og ammer fortsatt. Gravid på nytt så aner ikke hvordan det blir men planen var 2 år. Nå skal jo nytt barn ammes også så da frykter jeg nr 1 blir å ammes enda lengre enn 2 år😅

Anonymkode: aac7d...bdb

Skrevet

Planla to år, ammet i 3 uker😅

Anonymkode: 4c207...b42

• Liker 4
Skrevet

Planla ingenting, ammet i 5 mnd 

Anonymkode: 06486...569

Skrevet

Planla å fullamme i 6 mnd, baby er 4,5 mnd 😅 Vet ikke om jeg makter å fortsette etter 6 mnd.

Anonymkode: 9388c...f8c

• Liker 1
Skrevet

Planla ikke, men ønsket å amme i minst et år. Gjerne to. Har tre barn. Har ammet i 11 mnd, 10 mnd og 12 mnd. Jobbstart ødelegger melkeproduksjonen min. Med yngste hadde jeg i tillegg ammefri og jobbet bare tre dager i uken.

Anonymkode: 91432...aae

• Liker 1
Skrevet

Hadde ingen plan, det ble 9 mnd og 8 mnd. Ungene mista interressen og det tok en naturlig slutt.

Skrevet

Begge mine sluttet av seg selv da de var 8mnd. Eller, de fikk brystvegring og jeg orket ikke ta kampen med å komme igjennom den, så benyttet like godt anledningen til å slutte.

Amming har aldri vært kos for meg, mulig det har med overgrep i barndommen å gjøre. Med første fikk jeg noe som het DMER, altså en slags akutt depresjon utløst samtidig som utdriving av melken startet. Burde vel egentlig sluttet før 8mnd, men det er lett å være etterpåklok 😌

Anonymkode: 20e9e...8a5

• Liker 3
Skrevet

Holdt på kveld/1xnatt/morgen til 2 år og 4 mnd, ved 18 mnd hadde vi også en til lunsjhvilen.

Jeg hadde ikke en plan på det, men barnet var veldig glad i melken og hadde sikkert fullammet til halvannet om h*n fikk. 

Anonymkode: d524d...038

• Liker 1
Skrevet

13 mnd

Anonymkode: 157b7...6be

Skrevet

Hadde et ønske om å amme i minst et år med alle tre. Hadde store problemer med amming av den eldste og trodde derfor jeg måtte slutte etter tre mnd. Men da fikk jeg endelig god ammehjelp, og ammet til 13 mnd. Ammet nr to til 12 mnd. Nr tre ble ammet til noe over 2,5 år. Hadde i praksis ikke ammefri med de to eldste (dvs hadde det med den eldste, men det ble spist opp av veldig lang reisevei til jobb akkurat da - med nr to byttet jeg jobb etter permisjon og «turte» ikke be om anmefri). Hadde ammefri med nr tre, og tror absolutt det bidro til at jeg kunne amme så lenge. Jeg innbiller meg også at amming gjennom hele det første barnehage-året hans bidro til at han var veldig mye mindre syk enn de andre. Så ammefraværet gjorde kanskje at jeg slapp unna utallige sykt barn-dager (som vi hadde så mange av med de to eldste).

• Liker 3
Skrevet

2 år og 2 mnd 😊

Anonymkode: 5fa57...677

• Liker 3
Skrevet

Planla 2-3 år men gikk for for melk etter 1,5. 

Anonymkode: d2a9f...cfc

Skrevet

8 mnd med første og 11 mnd med andre. 

Anonymkode: 9fcac...7b9

Skrevet

13 mnd og 15 mnd med mine to.

Anonymkode: 4d649...f82

Skrevet

Planla ingenting, prøvde å amme i to uker, holdt med det. 

Anonymkode: ab8f6...7e7

• Liker 5
Skrevet

Amma ungen i 18 mnd. Da følte jeg vi var ferdige for amminen var mest kos, ikke nødvendiget. Bytta da ut ammetiden med å lese bøker i fanget slik at kosetiden ikke forsvant.

Anonymkode: 01108...fc8

• Hjerte 1
Skrevet

Skal slutte å amme om 1 uke, barnet er nesten 11 mnd. Starter i bhg etter jul og kjenner at det blir godt å bli ferdig før det. 
har begynt å trappe ned :)

Anonymkode: 9545d...d62

• Liker 1
Skrevet

Planla minst ett år, det ble 18 mnd. med begge. Begge mistet interessen av seg selv og jeg trengte ikke gjøre noe avvenning. 

Anonymkode: c2f77...fde

• Liker 2
Skrevet

Fullammer nå 6 måneder baby. Ønsker å amme til 2 år, eller til barnet selv mister interessen. Begynner å jobbe når hun er 10 måneder, så håper bare at jeg ikke mister melken. Har 2 timer ammefri per dag til 2 år.

Anonymkode: 23a7f...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...