Gå til innhold

Noen flere som synes 800k er dårlig lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg bare si det, 800k er mer enn gjennomsnitt og mer enn hva fleste (mediana) tjener per år. 

Men for en sivilingeniør i alder fra 30-35 med nesten 10 års erfaring så høres det litt lite ut.

Noen flere med som har "god/lang" utddanelse og er ikke fornøyd med utbytte etter noe (vel senior nivå) år i bransje?

Anonymkode: 3535a...d15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fullstack utvikler med 10års erfaring og tjener 1.1(ikke konsulent, da kunne jeg nok tjent litt mer). Så ja jeg ville sagt det var litt lav ingeniør-lønn ettersom din utdanning er mye viktigere enn min :) men som du nevner sett i forhold til generell lønn er det jo veldig bra. 

Anonymkode: 4205c...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, medianlønnen for mange sivilingeniører er lavere enn 800k. Dette gjelder ifølge SSB: industri og produksjon, kjemi, og bygg og anlegg. I tillegg er det folk med sivilingeniørutdannelse som ikke jobber som ingeniør.

Men ja, hva som er "bra" lønn er selvfølgelig relativt etter utdanning, yrke og erfaring.

Anonymkode: 06a40...896

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som mener dere tjener for lite, bytt jobb oftere :) Ikke vær trofast om dere er så misfornøyde med lønna.

Anonymkode: 8f331...a74

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også det er litt lite, men så kommer det jo også an på hva slags stilling man sitter i. Om man har en jobb der man strengt tatt bare hadde trengt en bachelor så vil man jo ikke få full uttelling for utdannelsen sin. Jeg sitter med 15 års erfaring i en stilling (privat) der man ønsket bachelor eller lang erfaring fra yrket (jeg har kun det siste, har studert, men ingen fullført grad), jeg har vel nå ca 650 000 fra 01.01.24. 150 000 ekstra som siv.ing. høres derfor snaut ut.

Anonymkode: 25002...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja er nå nesten 550.000 kr en det jeg får utbetalt.  Og mer en hva samlet inntekt for 2 stk i huset her. Så hadde nå jublet om vi hadde hatt det på 2 intekter

Anonymkode: fd347...4ce

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For dere som mener dere tjener for lite, bytt jobb oftere :) Ikke vær trofast om dere er så misfornøyde med lønna.

Anonymkode: 8f331...a74

Riktig. 

Det er det som er litt synd i Norge - at man må bytte for å komme opp. Har en gang sluttet i en jobb jeg likte veldig godt, gikk til lignende jobb og så året etter tilbake igjen med vesentlig høyere lønn enn jeg kunne fått der om jeg hadde blitt. Det er så og så umulig å forhandle seg like høyt som en ny arbeidsgiver er villig til å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du jobber i Norge. Alle har ganske lik lønn, uansett yrke. De enkleste yrkene tjener for mye, og de vanskeligste yrkene tjener for lite.

Dra til USA. Medianlønnen til en sivilingeniør i de nordøstlige statene er 1.300.000 kroner. I California er den på 1.250.000 kroner. Startlønna nasjonalt (som inkluderer alle de fattige statene) er på rett under millionen.

Anonymkode: ffbdf...991

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi du jobber i Norge. Alle har ganske lik lønn, uansett yrke. De enkleste yrkene tjener for mye, og de vanskeligste yrkene tjener for lite.

Dra til USA. Medianlønnen til en sivilingeniør i de nordøstlige statene er 1.300.000 kroner. I California er den på 1.250.000 kroner. Startlønna nasjonalt (som inkluderer alle de fattige statene) er på rett under millionen.

Boutgiftene i California kan være ekstremt høye. I tillegg kommer store utgifter som barnepass, pensjonssparing, college til ungene, helseutgifter (selv om arbeidsgiver betaler forsikring!) etc. Det er ikke gitt at det regnskapet lønner seg. 
Jeg har selv et yrke hvor jeg lett kunne doblet lønna mi i USA. Nyutdannede i mitt yrke nå 1,2-1,5 mill NOK i året, og lønna øker raskt. Dette er stort sett for jobb fire dager i uka (30-40 timer). Men når jeg hører om folk som betaler 600-700k i året i barnepass, så tenker jeg det ikke er sikkert at min deal er så dårlig likevel. 

Anonymkode: c8bc0...cca

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Boutgiftene i California kan være ekstremt høye. I tillegg kommer store utgifter som barnepass, pensjonssparing, college til ungene, helseutgifter (selv om arbeidsgiver betaler forsikring!) etc. Det er ikke gitt at det regnskapet lønner seg. 
Jeg har selv et yrke hvor jeg lett kunne doblet lønna mi i USA. Nyutdannede i USA i mitt yrke tjener nå 1,2-1,5 mill NOK i året, og lønna øker raskt. Dette er stort sett for jobb fire dager i uka (30-40 timer). Men når jeg hører om folk som betaler 600-700k i året i barnepass, så tenker jeg det ikke er sikkert at min deal er så dårlig likevel. 

Det forsvant et par ord i redigeringen av innlegget, lagt til i bold over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La meg bare si det, 800k er mer enn gjennomsnitt og mer enn hva fleste (mediana) tjener per år. 

Men for en sivilingeniør i alder fra 30-35 med nesten 10 års erfaring så høres det litt lite ut.

Noen flere med som har "god/lang" utddanelse og er ikke fornøyd med utbytte etter noe (vel senior nivå) år i bransje?

Jepp. 

Jeg gjorde rett og slett ikke god nok research før jeg valgte å bli ingeniør (bygg). Startlønnen er bra og kanskje også bedre enn for mange økonomer, men så flater det raskt veldig ut.

Jeg synes det er for dårlig betalt gitt kompetansen vi har og at det i tillegg er en jobb preget av mye stress, overtid og korte frister.

Anonymkode: cf839...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jo mer inntekt...jo mer skatt...se hvordan staten sløser. Vil bidra så lite som mulig der.

Anonymkode: a0d05...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå glemmer du at kronekursen er svært lav og har vært det lenge, blir lønna i USA like dersom krona stiger og man får 7-8 kroner for dollaren igjen. Ikke det at jeg tror det skjer men jeg har kjøpt dollar for 4,65 NOK for en del år siden.

Endret av bvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er siving med 10 års erfaring og har omtrent denne lønna i kommunal sektor. (Tiden inkluderer 2 år med permisjon og 2 år med sykemelding pga utbrenthet). Hadde forventet en del mer i privat sektor, mtp arbeidstider, pensjon og arbeidspress. 

Anonymkode: 0b92a...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (2 minutter siden):

Nå glemmer du at kronekursen er svært lav og har vært det lenge, nlir lønna i USA like dersom krona stiger og man får 7-8 kroner for dollaren igjen. Ikke det at jeg tror det skjer men jeg har kjøpt dollar for 4,65 NOK for en del år siden.

Det er lite realistisk at krona vil komme ned på 7-8kr igjen. 4,65kr er en ren utopi. 
Uansett er det kjøpekraften her og nå som teller i denne diskusjonen, for den er det eneste vi sikkert kan si noe om. Og nordmenn har tapt enormt med kjøpekraft de siste 10 årene pga NOK, som er et synkende skip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ting som påvirker lønn: utdanning, erfaring, smarte jobbytter, stor arbeidskapasitet som gjør at du kan ta på deg ekstra og vise deg frem i prosjekter osv

Det er mange ting som for mange er viktigere enn å makse lønnspotensialet sitt: 
jobb/fritid balanse, fleksibilitet, velferdsgoder

Anonymkode: ac09c...b7b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er siving med 10 års erfaring og har omtrent denne lønna i kommunal sektor. (Tiden inkluderer 2 år med permisjon og 2 år med sykemelding pga utbrenthet). Hadde forventet en del mer i privat sektor, mtp arbeidstider, pensjon og arbeidspress. 

Anonymkode: 0b92a...57c

Pensjonen i offentlig sektor har blitt veldig mye dårligere… Hvis man jobber i en bedrift med 7% pensjonsinnskudd kan det fort være minst like bra som offentlig tjenestepensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er mange ting som påvirker lønn: utdanning, erfaring, smarte jobbytter, stor arbeidskapasitet som gjør at du kan ta på deg ekstra og vise deg frem i prosjekter osv

Det er mange ting som for mange er viktigere enn å makse lønnspotensialet sitt: 
jobb/fritid balanse, fleksibilitet, velferdsgoder

Anonymkode: ac09c...b7b

Man må også jobbe i en bransje hvor marginene er gode nok til at lønnspotensialet er der. Som konsulent innen bygg er marginene rett og slett ikke gode nok (håper jeg tar feil, men tror jeg har rett). Har gjort en stor meirinnsats i mange år og erfarer dessverre at det har lite å si. Kanskje får du maks uttelling ved årets lønnsoppgjør, men hjelper lite om den differansen er 1%.

Anonymkode: cf839...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lite? Ja, jeg er kun fagarbeider med 10stp og 13års erfaring. Tjener 770k.  (710k i jobb og litt over 60k i diverse styrer)

Anonymkode: 05326...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...