Becky89 Skrevet 12. desember 2023 #1 Skrevet 12. desember 2023 Den siste uka har ammingen plutselig blitt veldig krevende. Baby hekter seg på, slipper og gråter, hekter seg på, slipper og gråter osv. Flere ganger har jeg måttet gi helt opp og vente en stund for å la baby roe seg ned. Spørsmålet er - er dette en fase andre her kjenner seg igjen i, og som går over? Hun er en baby som gulper mye, så jeg passer på å rape henne flere ganger i løpet av en mating. Dette er imidlertid noe jeg ikke trengte å gjøre når hun var mindre. (Da holdt det å rape henne etter hvert bryst). Nå har det blitt sånn at jeg gruer meg hver gang jeg skal amme, og fordi jeg er så "redd" hun skal slippe brystet blir jeg sittende ofte veldig anstrengt i ubehagelige posisjoner. Noe som har resultert i at ryggen min er kjempevond idag... 🫠🥺 Det skal sies at ammingen er litt lettere på natta - da ammer jeg liggende. Men også da kan det samme skje. Hjelp..?
Lisegikkpåskolen Skrevet 12. desember 2023 #2 Skrevet 12. desember 2023 Hei! Vet ikke om dette gjelder deg, men du beskriver flere av tingene jeg også slet med. Jeg har nå en baby på 9 uker. Jeg fant ut at jeg sliter med overproduksjon av melk. Jeg leste meg opp på Ammehjelpen og har nå brukt ammeintervaller for å dempe produksjonen og det hjalp veldig. Er ikke sikkert dette gjelder deg, men ville bare tipse deg om det i tilfelle det gjelder deg også.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #3 Skrevet 12. desember 2023 Det samme gjorde min i en periode, men det gikk over. Hun er seks måneder nå. Jeg tror overproduksjon var en del av grunnen her også, men det også gikk seg til uten tiltak her. Men hjalp av og til å håndmelke litt først, for å lette på trykket. Hvis det ikke er overproduksjon, kan det være at babyen ikke synes melka kommer fort NOK. Håndmelking vil hjelpe da også, for da har du satt i gang litt for babyen. Og skaff en god ammepute, ikke verdt det å ha vondt i ryggen:) Anonymkode: 6b8cf...4af
Becky89 Skrevet 12. desember 2023 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2023 Lisegikkpåskolen skrev (1 time siden): Hei! Vet ikke om dette gjelder deg, men du beskriver flere av tingene jeg også slet med. Jeg har nå en baby på 9 uker. Jeg fant ut at jeg sliter med overproduksjon av melk. Jeg leste meg opp på Ammehjelpen og har nå brukt ammeintervaller for å dempe produksjonen og det hjalp veldig. Er ikke sikkert dette gjelder deg, men ville bare tipse deg om det i tilfelle det gjelder deg også. Det kan godt hende det har noe med det å gjøre. Iallefall kommer det MYE melk i starten på høyre, da står spruten ut, og da skjønner jeg godt at hun gråter. Men hun gråter også når jeg prøver å amme på venstre, der det er mye mindre melk… Men takk for tipset, det skal jeg absolutt sjekke ut!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 Min baby gjorde også dette. Viste seg å være stramt tungebånd, og ammingen ble myye bedre etter at dette ble klipt på 12 uker. Nå hadde vi problemer med sugetak fra begynnelsen av, så hvis dette plutselig startet nå er det sannsynligvis noe annet. Anonymkode: e109e...a72
Lisegikkpåskolen Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Becky89 skrev (18 minutter siden): Det kan godt hende det har noe med det å gjøre. Iallefall kommer det MYE melk i starten på høyre, da står spruten ut, og da skjønner jeg godt at hun gråter. Men hun gråter også når jeg prøver å amme på venstre, der det er mye mindre melk… Men takk for tipset, det skal jeg absolutt sjekke ut! Slik er det med meg også! Har alt for mye melk i høyre mens det er mer normalt på venstre. Men jeg håndmelker litt på venstre før han ammer likevel for at han ikke bare skal få i seg den ”lette” melken. Jeg oppdaget dette i går og har hatt en helt annen ammeppplevelse i dag. Han sover til og med mye lengre og vil ikke ammes så ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå