Gå til innhold

Frieri før eller etter hus og barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Kvinneguiden!

(Admin må gjerne flytte innlegget om jeg har skrevet på feil sted).

Så, jeg har blandede følelser rundt forlovelse, huskjøp og barn. Jeg har også div. spørsmål om fordeler og ulemper rundt disse temaene, og håper dere kan hjelpe.

Min samboer har vært forlovet tidligere. Dette var det hans eks som brøt ut av før de rakk å gifte seg.

Han sier han ønsker å gifte seg med meg, men han ønsker ikke å fri enda. Han ønsker at det skal være «helhjertet» og «helt spesielt», og han ønsker ikke at verken jeg eller andre skal tenke at han «kaster ringer rundt seg uten at det har så stor betydning».

Jeg forstår han godt, og har heller aldri vært den av oss som MÅ gifte meg, før han tidlig i forholdet utrykte hvor viktig det var for han. Tidlig i forholdet gjentok han også flere ganger at «DEG skal jeg gifte meg med, du er ei bra dame!» og dette vekte noe i meg.

Nå kjenner jeg at det var litt sårt å høre at han ønsker å vente til etter huskjøp og etter barn. At han er redd for hva andre skal tenke om han frir til enda ei dame allerede. Jeg tolker det (selvfølgelig) som at jeg ikke er bra nok og at han innerst inne er usikker på forholdet, da han fridde til eksen da de hadde vært sammen kun litt lenger enn vi har nå. Er dette helt teit av meg å føle på?

Så er det hus og barn..

Han kan godt tenke seg å kjøpe hus med meg nå, og han er også innstilt på å begynne å prøve på barn til våren. Hva tenker dere om dette?

Er det noen ulemper ved å kjøpe bolig og få barn før forlovelse, spesielt med tanke på økonomi eller fremtidige barn? Ekteskap vil jo uansett være så langt frem i tid at både bolig og barn trolig er på plass innen den tid. 

Jeg tror egentlig alt dette bunner i en usikkerhet om hva han egentlig føler, selv om han sier han vil gifte seg med meg, og at jeg er redd for å binde meg for mye med en mann jeg tenker er usikker på meg. Jeg setter stor pris på andres tanker og innspill!

Anonymkode: 93253...b81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt syn på saken etter å ha lest dine ord:

Samboer vil gifte seg med deg. Men ja, han vil VENTE fordi han har vært forlovet tidligere.

DET HAR INGENTING MED DEG Å GJØRE. 

Anonymkode: 10c94...a46

• Liker 3
Skrevet

Han vil ditten, han vil datten... hva vil DU? 

Sett deg inn i det juridiske.

Vil du ha barn med en mann du ikke er gift med?

Vil du kjøpe hus med en mann du ikke er gift med?

Bruk hodet, og ikke sett deg selv i en ugunstig situasjon.

Anonymkode: 59256...9fe

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke fått barn med en mann som ikke ville gifte seg med meg. Og jeg hadde hatt problemer med hans dømmekraft hvis han tok lettere på å få barn enn å gifte seg.

Hus i seg selv hadde det ikke gjort meg noe å anskaffe meg med en samboer. Men ettersom han er såpass utrygg når det gjelder ekteskap så er det mulig jeg hadde blitt skeptisk til å i det hele tatt kjøpe hus med han også. Jeg hadde fryktet å bli sittende fast i en situsjon hvor jeg bare var sånn passe fornøyd med tingenes tilstand.

Endret av Nymerïa
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Han vil ditten, han vil datten... hva vil DU? 

Sett deg inn i det juridiske.

Vil du ha barn med en mann du ikke er gift med?

Vil du kjøpe hus med en mann du ikke er gift med?

Bruk hodet, og ikke sett deg selv i en ugunstig situasjon.

Takk for svar, jeg skal sette meg inn i det juridiske.

Nymerïa skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde ikke fått barn med en mann som ikke ville gifte seg med meg. Og jeg hadde hatt problemer med hans dømmekraft hvis han tok lettere på å få barn enn å gifte seg.

Hus i seg selv hadde det ikke gjort meg noe å anskaffe meg med en samboer. Men ettersom han er såpass utrygg når det gjelder ekteskap så er det mulig jeg hadde blitt skeptisk til å i det hele tatt kjøpe hus med han også. Jeg hadde fryktet å bli sittende fast i en situsjon hvor jeg bare var sånn passe fornøyd med tingenes tilstand.

Jeg er enig med deg og diskuterte det med han her om dagen (på hans initiativ). Han betrygger meg med at han ikke er i tvil om at han vil gifte seg med meg, men bare ikke enda siden det kun er 2.5 år siden det ble slutt med eksen. Han ikke vil at jeg skal tro og vente på et frieri nå, men samtidig vil han ikke at jeg skal tolke det som at han ikke ser for seg en fremtiden med meg.

Det er helt greit for meg at et frieri ikke kommer NÅ, jeg tenker selv det er litt tidlig. Det som bekymrer meg er at han sier han vil vente til etter hus og barn, og da snakker vi om tidligst 2 år. 

I manges øyne er det sikkert for tidlig å fri etter 3-4 år, men jeg kjenner på et snev av usikkerhet og sjalusi(?) med at han fridde til eksen etter 2 år, men med meg vil han vente i 3-4 år fordi han ønsker «alt annet» først. Det som sårer mest er vel at han sier han er redd for hva andre tenker hvis han frir til ei dame igjen så tidlig.

Mulig jeg er urimelig som føler dette er litt trist, det er derfor jeg ønsket flere synspunkter.

Skrevet

Kan forstå at han synes det er skummelt å risikere to forlovelser på kort tid. (Særlig om det av en eller  annen grunn skulle bli slutt med deg og. ) 

Men om han er villig til å få barn med deg nå, så bør han være villig til å gifte seg med deg nå også. Å få barn er en mye større beslutning. 

Anonymkode: 86855...d35

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg og diskuterte det med han her om dagen (på hans initiativ). Han betrygger meg med at han ikke er i tvil om at han vil gifte seg med meg, men bare ikke enda siden det kun er 2.5 år siden det ble slutt med eksen. Han ikke vil at jeg skal tro og vente på et frieri nå, men samtidig vil han ikke at jeg skal tolke det som at han ikke ser for seg en fremtiden med meg.

Det er helt greit for meg at et frieri ikke kommer NÅ, jeg tenker selv det er litt tidlig. Det som bekymrer meg er at han sier han vil vente til etter hus og barn, og da snakker vi om tidligst 2 år. 

I manges øyne er det sikkert for tidlig å fri etter 3-4 år, men jeg kjenner på et snev av usikkerhet og sjalusi(?) med at han fridde til eksen etter 2 år, men med meg vil han vente i 3-4 år fordi han ønsker «alt annet» først. Det som sårer mest er vel at han sier han er redd for hva andre tenker hvis han frir til ei dame igjen så tidlig.

Mulig jeg er urimelig som føler dette er litt trist, det er derfor jeg ønsket flere synspunkter.

Jeg synes han har alt, alt, alt for mange unnskyldninger for og gode forklaringer på hvorfor frieri og ekteskap skal skubbes langt ut i fremtiden. Det er rart at han er så opphengt i tidslinjen med eksen, når det var henne som gikk, og ikke han fikk kalde føtter. Han er redd hva andre tenker... eh, ærlig talt, er han voksen!? Den eneste hvis mening ikke høres ut til å bety noe for ham, er du. Og igjen, hva er din mening? Vil du sitte og vente i årevis på han skal overkomme sine frieri-nevroser? Vil du ta sjansen og få barn med ham, og håpe på han ikke ombestemmer seg om ekteskap? Har du ingenting å ha sagt i det hele tatt? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som sårer mest er vel at han sier han er redd for hva andre tenker hvis han frir til ei dame igjen så tidlig.

Her hadde jeg rett og slett spurt han om det var viktigst for han hva andre syntes eller hva jeg syntes.

Jeg tror ikke sjalusi er begrunnet, dette har ikke noe med deg å gjøre. Men du har faktisk all mulig grunn til å sette noen grenser for deg selv, det kan faktisk være så enkelt som at han verdsetter deg mer hvis du viser at du ikke finner deg i hva som helst.

Det er fryktelig mange tråder her om damer som høres akkurat ut som deg. De trodde på mannen og så går de år etter år og venter på frieriet som aldri kommer. Det blir dermed en ubalanse i forholdet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (37 minutter siden):

Det er fryktelig mange tråder her om damer som høres akkurat ut som deg. De trodde på mannen og så går de år etter år og venter på frieriet som aldri kommer. Det blir dermed en ubalanse i forholdet.

Akkurat dette har skjedd med to av mine beste venninner. Det har ødelagt mye for selvfølelsen deres, og tilliten til mannen. 

Ts, jeg informerte bare kjæresten min om at å få barn utenfor ekteskap var helt utelukket. Ikke pga. religion eller noe, men fordi det å få barn sammen faktisk er en mye større beslutning enn ekteskap. Man blir bundet sammen, selv om det blir slutt.

Anonymkode: 38a60...4f1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for flere tilbakemeldinger! Det er nettopp dèt jeg er redd for - å vente på noe som ikke kommer til å skje. Og det vet han, for det opplevde jeg med min eks. Kastet bort år på han før jeg til slutt stilte et ultimatum om å kjøpe felles hus eller gå fra hverandre. Det endte med sistnevnte.

Men, jeg ønsker ikke å BE om en ring. Og jeg ønsker jo egentlig å bli gravid i løpet av neste år dersom jeg er så heldig, men da er vi jo verken forlovet eller gift før barnet kommer. Vet han vil ha ordentlig bryllup med fest, så en kjapp tur til tinghuset for å skrive under papirer ønsker han nok ikke.

Jeg forstår ikke logikken hans helt, dersom han er ærlig med det han sier. Bryllup er dyrt nå ja, men det er ENDA dyrere etter barn og hus… Jeg leser hva flere av dere skriver, men jeg klarer dessverre fortsatt ikke å tro at dette ikke har noe med meg å gjøre (eller at han ikke er helt ferdig/klar etter sin eks).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, jeg ønsker ikke å BE om en ring.

Ingen foreslår at du ber om en ring. Men jeg synes du på alvor skal bestemme deg for hvor grensene dine går, og så tørre å stå i det. Noen ganger er det så enkelt som at hvis man oppfører seg som om ens egne behov ikke er like viktige som andres så blir man behandlet deretter. Å si at du vil være gift før du får barn er ikke å be om en ring. Det er å stole nok på han og forholdet til at du tør å være ærlig og stå for hva du mener er bra for deg. Hvis du ikke tror at forholdet tåler dette, så er det et svakt forhold.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis jeg skal gjette så forsøker han å bevare en form for kontroll over forholdet/deg: Så lenge han ikke har fridd til deg, og dere dermed ikke er forlovet, kan du ikke heve forlovelsen og gå din vei - som eksen gjorde. (Han stoler tilsynelatende på du pent venter på frieriet). 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva argumentene hans er for å vente, annet enn hva "folk" vil si/tro. Synes det høres rart ut å bry seg så mye om folkesnakk at man innretter livet sitt etter det!

Skrevet

Er det typisk av han å handle ut fra hva han tror og mener at andre vil tenke og tro om det, eller gjelder det 'kun' denne tingen?

Men altså, barn og hus er langt mer forpliktende ett å gifte seg. Jeg tenker at dere muligens bør vente med alt (hus, barn, giftemål) fram til dere har vært i terapi. Du har din erfaring med 'å måtte vente forgjeves', mens hans erfaring er å bli forlatt ett forlovelse. Det er en dårlig kombo.

Anonymkode: 96e79...061

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så gammel at jeg giftet meg før frieri ble moderne og bryllup ble dyrt. Vi snakket sammen og ble enige om og gifte oss, og bestemte oss for hvordan. Det ble en rask tur innom tinghuset. Vi ønsket begge å få på plass den økonomiske og juridiske rammen før vi fikk barn og gjorde store investeringer.  

Anonymkode: 66ba3...901

• Liker 3
Skrevet

Han har sine ønsker, du har dine. Hvis du ikke ønsker å kjøpe hus og få barn før dere er gift, så venter du. Man må være to om den avgjørelsen. Å gifte seg er bare peanøtter i forhold til den livslange forpliktelsen det er å få barn sammen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så gammel at jeg giftet meg før frieri ble moderne og bryllup ble dyrt. Vi snakket sammen og ble enige om og gifte oss, og bestemte oss for hvordan. Det ble en rask tur innom tinghuset. Vi ønsket begge å få på plass den økonomiske og juridiske rammen før vi fikk barn og gjorde store investeringer.  

Anonymkode: 66ba3...901

Dette er et kjempepoeng, foreldrene mine sier det samme. De mente at det var vanligst i deres omgangskrets å bare ha gifteringer, ikke forlovelsesring. Det er en gjenganger fra disse trådene at det er frieriet i seg selv det snakkes om, det blir nesten som om frieriet er viktigere enn ekteskapet og så er enden på visa at det blir ingen av delene. Med opplegget i din generasjon så ble man enige og hvis man ikke ble enige så vil jeg tro at man gikk hvert til sitt.

• Liker 2
Skrevet
Nymerïa skrev (17 timer siden):

Dette er to ulike vurderinger. Selv om et barn er en langt større forpliktelse enn ekteskap, vil et brudd kunne få større økonomiske konsekvenser dersom en er gift.

Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Dette er to ulike vurderinger. Selv om et barn er en langt større forpliktelse enn ekteskap, vil et brudd kunne få større økonomiske konsekvenser dersom en er gift.

Hvis det er økonomien som holder han tilbake så får han heller si det enn skylde på folkesnakk. Det er fullt mulig å lage ektepakt hvor man avtaler en annen fordeling enn det som er bestemt i loven ved brudd. Og jeg vil jo tro at han hadde en plan for dette da han forlovet seg sist gang.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 12.35):

Hei Kvinneguiden!

(Admin må gjerne flytte innlegget om jeg har skrevet på feil sted).

Så, jeg har blandede følelser rundt forlovelse, huskjøp og barn. Jeg har også div. spørsmål om fordeler og ulemper rundt disse temaene, og håper dere kan hjelpe.

Min samboer har vært forlovet tidligere. Dette var det hans eks som brøt ut av før de rakk å gifte seg.

Han sier han ønsker å gifte seg med meg, men han ønsker ikke å fri enda. Han ønsker at det skal være «helhjertet» og «helt spesielt», og han ønsker ikke at verken jeg eller andre skal tenke at han «kaster ringer rundt seg uten at det har så stor betydning».

Jeg forstår han godt, og har heller aldri vært den av oss som MÅ gifte meg, før han tidlig i forholdet utrykte hvor viktig det var for han. Tidlig i forholdet gjentok han også flere ganger at «DEG skal jeg gifte meg med, du er ei bra dame!» og dette vekte noe i meg.

Nå kjenner jeg at det var litt sårt å høre at han ønsker å vente til etter huskjøp og etter barn. At han er redd for hva andre skal tenke om han frir til enda ei dame allerede. Jeg tolker det (selvfølgelig) som at jeg ikke er bra nok og at han innerst inne er usikker på forholdet, da han fridde til eksen da de hadde vært sammen kun litt lenger enn vi har nå. Er dette helt teit av meg å føle på?

Så er det hus og barn..

Han kan godt tenke seg å kjøpe hus med meg nå, og han er også innstilt på å begynne å prøve på barn til våren. Hva tenker dere om dette?

Er det noen ulemper ved å kjøpe bolig og få barn før forlovelse, spesielt med tanke på økonomi eller fremtidige barn? Ekteskap vil jo uansett være så langt frem i tid at både bolig og barn trolig er på plass innen den tid. 

Jeg tror egentlig alt dette bunner i en usikkerhet om hva han egentlig føler, selv om han sier han vil gifte seg med meg, og at jeg er redd for å binde meg for mye med en mann jeg tenker er usikker på meg. Jeg setter stor pris på andres tanker og innspill!

Forlovelse har ingen ting å si i forhold til økonomi, barn eller annet. Dette er kun et "løfte" om å gifte seg en gang i fremtiden.

Ekteskap derimot har en del juridiske fordeler i forhold til andre samlivsformer.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...