Gå til innhold

Å ha det ryddig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Hvilken rutiner har dere for å holde det ryddig hjemme ? :) 

gjerne tips fra de som har barn :D 

Anonymkode: 5019f...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rydder alltid kjøkkenet med en gang måltidet er ferdig og samtidig når jeg lager mat.

Ha faste steder å ha ting på. Har en liten kurv på kjøkkenet der jeg legger småting, post ol.

Jeg er nok litt for nazi med tanke på at kjøkkenet bad til en hver tid skal være rent så vasker bad anna hver dag min. Det går fort å ta speil, møbel å do. Dusjen skurer jeg ikke like ofte. Innimellom skurer jeg fugene. 

Jeg har litt rot i boder å skap, så har et mål om å få ut litt ting/klær. Har alt for mye. 

Til barna har jeg egen kommode i gang til ull, fleece, luer og votter. Jakker i en garderobe i bod innafor gangen. Ellers korger i skapene dere til små klær.

Anonymkode: ba092...634

• Liker 1
Skrevet

Alt har en fast plass, og så rydder jeg "hele tiden". Jeg rydder opp på kjøkkenet mens jeg lager mat, setter alt rett i oppvaskmaskina og setter aldri noe på benken, alt går rett i skittentøyskurva, osv. Om jeg skal fra ett rom til et annet, sjekker jeg alltid om det er noe jeg kan ta med meg på veien og rydde på plass. 

Anonymkode: d088f...41b

• Liker 3
Skrevet

Ting må ha en fast plass. Og det må være plass nok der den faste plassen er.

Ting må settes på plass etter bruk. Men er det mye heft å sette ting på plass blir det ikke gjort.

Derfor må og den faste plassen være i nærheten av der det brukes. For eks har vi en kjøkkenmaskin som vi ikke har plass til på kjøkkenet. Den har da en fast plass i boden. Fordi det er upraktisk så blir den litt for lite brukt og det tar tid før den settes tilbake.

Dette gjelder og barnas ting.

Skrevet

Alle rydder etter seg selv og ting må ha en fast plass.

Skrevet

Det enkleste svaret er å la være å rote, samt å ikke ha så mye.

Klær og sko henges/settes på plass bår man kommer hjem. Sekker og vesker på fast plass. Rydder og vasker mens jeg lager mat, rydder vekk med en gang vi har spist.

Alt legges på sin faste plass med en gang.

Skittentøy i skittentøyskurven, rent tøy rett i skap og skuffer. Barna må selv ta ansvar når de er blitt 7-10 år.  En del sokker og undertøy som blir lagt i en kurv så eierne selv kan rydde det bort.

Anonymkode: fcf65...9bc

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig rigid og stressende ut.

Anonymkode: 846bc...67c

• Liker 1
Skrevet

Har faste plasser for ting

Rydder overfladisk hver dag

Rydder alltid kjøkkenet før jeg legger meg

Er ikke så nøye med vasking og støvsuging som før barn. Fornøyd med at det er noenlunde ryddig og oversiktlig.

Anonymkode: 0f4aa...a69

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei, 

Hvilken rutiner har dere for å holde det ryddig hjemme ? :) 

gjerne tips fra de som har barn :D 

Anonymkode: 5019f...37c

Barna først: 
rydd tilbake leker man er ferdig med før man tar frem nye
sett på plass sko og heng opp jakken når man kommer inn
ansvar for å legge skittent tøy i kurven
ta egne fat osv til oppvaskmaskinen

enkle regler som de har gjort fra de var etpar år gamle så det er en vane.. 

Samme regler gjelder for voksne - enkle regler som funker, alle har ansvar for eget "rot" 

Fellesrot som etter matlaging, den som koker rydder og den som har ansvar for maten denne uken har ansvar for handlingen også, vi ukeshandler..
Helgevask deles på, hver sin gang
Klesvask hver sin uke
Ryddeuker hver annen uke for de voksne, den som har ryddeuke har ikke ansvar for kjøring til og fra aktiviteter.

Og som med ungene, har du dratt ut noe som en bok, avis osv så rydder du det bort før du henter frem noe annet.. 

Anonymkode: eceae...0a6

Skrevet

ta det med en gang.. 

• Liker 1
Skrevet
  • Minst mulig nips, dill og dall
  • Godt med skuffer og skap  slik at ting kan ryddes bort til sin faste plass
  • Når jeg reiser meg for å hente kaffe, gå på do, åpne døra, sette på vaskemaskinen etc. så tar jeg alltid med meg noe som skal ryddes bort
  • Ryddings hver kveld etter at barna har lagt seg. Bruker 20-30 minutt hver kveld
  • Barna har ansvar for rydding på egne rom 
  • Helgevask hver torsdag

Jeg følger dette og vi har det stort sett ryddig hjemme. Ryddig nok til at uanmeldt besøk er alltid velkommen :)

Anonymkode: 4ed00...314

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Rydder alltid kjøkkenet med en gang måltidet er ferdig og samtidig når jeg lager mat.

Ha faste steder å ha ting på. Har en liten kurv på kjøkkenet der jeg legger småting, post ol.

Jeg er nok litt for nazi med tanke på at kjøkkenet bad til en hver tid skal være rent så vasker bad anna hver dag min. Det går fort å ta speil, møbel å do. Dusjen skurer jeg ikke like ofte. Innimellom skurer jeg fugene. 

Jeg har litt rot i boder å skap, så har et mål om å få ut litt ting/klær. Har alt for mye. 

Til barna har jeg egen kommode i gang til ull, fleece, luer og votter. Jakker i en garderobe i bod innafor gangen. Ellers korger i skapene dere til små klær.

Anonymkode: ba092...634

Som hun🖕

Bad & kjøkken må være helt rent og ryddig hver dag. Glad i små kurver til det meste,også i kjøleskapet.😊

Anonymkode: 54679...741

Skrevet

Jeg trøster meg med at de som kommer med sine gode råd her har det ikke alltid ryddig de heller . Innemellom er det kaos de fleste steder. Her råder det komplette kaos nå med julebaking, flyttesjau og innpakking av gaver . En dag før jul skal jeg ta et skippertak og få det fint. 

Anonymkode: e9a3b...203

• Liker 1
Skrevet

Rydder og setter på oppvaskmaskinen etter at vi har spist middag. Så vasker jeg over kjøkkenbenken og komfyren daglig. Vasker klær ca. 1 gang i uken. Vi er bare 2 voksne, så det er begrenset hvor skittent og rotete det blir hos oss. Jeg liker å ha det ryddig rundt meg, så jeg rydder litt hver dag 😊

Skrevet

Alltid legge ting tilbake på plass med en gang. 

HA en fast plass til ting . En plass hvor det faktisk ER plass til tingen, ikke en helt overfylt skuff du ikke klarer stappe alt nedi. Denne faste plassen bør også være i nærheten av der du bruker tingen, så det ikke er bal å legge den tilbake. Ha gjerne dobbelt opp av ting som brukes mange steder, som en saks på kjøkkenet, og enda en saks på kontoret. 

Ta med deg en ting fra ett rom til et annet om du først skal den veien. 

Anonymkode: 6c68f...ca1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trøster meg med at de som kommer med sine gode råd her har det ikke alltid ryddig de heller . Innemellom er det kaos de fleste steder. Her råder det komplette kaos nå med julebaking, flyttesjau og innpakking av gaver . En dag før jul skal jeg ta et skippertak og få det fint. 

Anonymkode: e9a3b...203

Det er alltid ryddig her 🤷‍♀️ Jeg mistrives enormt med rot, så jeg slapper ikke av om det ikke er ryddig. Sist jeg flyttet var alt på plass etter to dager. Men jeg er litt misunnelig på de som klarer å ha det litt rotete, det er ikke alltid like gøy å være sånn 😄

Anonymkode: d088f...41b

Skrevet

Jeg sliter egentlig ikke så mye med ryddingen. Jeg sliter mer med å ha det helt rent. 

Anonymkode: 12d97...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...